Onko vasenkätisyys perinnöllistä?
Kommentit (33)
Olen vasenkätinen. Minua on kiusattu koulussa sen takia,koska olen vasenkätinen. Minut on adoptoitu.Biologiset vanhempani olivat molemmat oikeakätisiä.En tiedä onko biologisessa suvussa ollut vasenkätisiä ihmisiä.
Äitini on pakotettu oikeakätiseksi koulussa 40-luvulla, on siis alunperin vasuri. Isäni on oikeakätinen. Mä olen vasuri, samoin yksi siskoni. Lapsistani molemmat ovat oikeakätisiä. Oikeakätisten sisarusteni lapsista vain yksi on vasenkätinen.
Minä, mieheni ja kummatkin lapsemme ovat vasenkätisiä. Olen joskus miettinyt, että kuinkakohan yleistä, että koko perhe on vasenkätisiä.
Olen sukuni ainoa vasenkätinen, tosin vanhemmasta sukupolvesta ei voi olla täysin varma,mkun siihen aikaan ei vasenkätisyyttä sallittu.
Minua on syrjitty paljon sen takia,koska olen vasenkätinen.9-luokalla pojat nauroivat minulle pilkallisesti ,kun leikkasin kuvaamataidon tunnilla vasenkätisten saksilla.Olin luokkani ainoa vasenkätinen.
Miksi tällä asialla on merkitystä? t. vasenkätinen
Ei vasenkätiset ole sen kummempia kuin oikeakätisetkään. Vanhemmat kertoi minulle ,kun menin ensimmäiselle luokalle kouluun niin en meinannut oppia kirjoittamaan,koska olin vasenkätinen.
Aika vanhan ketjun on joku kaivanut esille.
Kätisyys on periytyvää, mutta ehkä hieman toisin kuin yleisesti kuvitellaan. Varsin hyvin havainnot selittää malli, jossa samasta geenistä on kaksi versiota, joista toinen aiheuttaa oikeakätisyyttä ja toinen taas on neutraali eli kätisyys on sattuman tulosta. Täysin varmasti asiaa ei kuitenkaan tiedetä. Ehkä erilaisia hieman eri tavalla vaikuttavia geenivaihtoehtoja on useampia tai kätisyyteen vaikuttavat useammat geenit.
Oikeakätisyysgeeni on vallitseva, joten lapsesta tulee oikeakätinen, jos hän perii oikeakätisyysgeenin vähintään toiselta vanhemmalta. Jos lapsella on kaksi neutraalia geeniä, kätisyyden määrää sattuma eli noin puolet on oikeakätisiä ja puolet vasenkätisiä. Tämä malli selittäisi sen, miksi vasenkätisillä on oikeakätisiä lapsia ja toisaalta taas sen, miksi vasenkätisyys voi hyppiä useiden sukupolvien.
Meillä molemmat vanhemmat ovat oikeakätisiä, mutta lapsista kaksi vanhinta on vasenkätisiä, nuoremmista ei vielä tiedetä.
Mummini (isäni äiti) oli vasuri, mutta koulussa pakotettiin oikeakätiseksi. Jos sai valita, kumpaa kättä käyttää, käytti aina vasenta.
Isäni on vasuri, minä olen vasuri ja lapseni on vasuri. (meillä on siis kaksi lasta)
Vasenkätisiä on 5 % prosenttia väestöstä.
Perinnöllisyysmekanismia ei tunneta täsmällisesti, mutta se kyllä tiedetään, että vasenkätisyys on jollain tavalla perinnöllistä. Tosin iso osa ihmisistä on jossain määrin molempikätisiä. Tässä meidän maailmassa, varsinkin koulussa, tuo kynän pitäminen on niin tärkeä juttu, että ihmisen kätisyys päätellään suoraan siitä. Tiedän monia ihmisiä, jotka kirjoittaa toisella kädellä ja leikkaa saksilla toisella kädellä, tai syö toisella kädellä kuin kirjoittavat. Vasen puoli dominoi myös eläinmaailmassa osalla yksilöistä, joten ilmeisesti vasenkätisyys on vain joku jäämä ihmisen evoluutiossa - ei sen turhempi tai hyödyllisempi kuin oikeakätisyyskään, joten on säilynyt.
Itselle vasenkätisyydestä on ollut harmia lähinnä koulun pesistunneilla. Räpylää oikeassa kädessä pitäville (siis tyypillisesti vasureille) oli vain tosi läyhkäisiä hien rikki syövyttämiä räpsiä, jos niitäkään. Opettaja lohdutti, että en mä sen huonommaksi pelaajaksi voi tulla, vaikka pitäisinkin räpylää väärässä kädessä.
Meidän suvussa on tiettävästi vain yksi vasuri ennen minun sukupolvea ja hänkin non ns. sukuun naitu. Minä ja veljeni olemme vasureita. Mieheni on vasuri, mutta ainakin esikoisemme on umpioikeakätinen...