Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vasenkätisyys perinnöllistä?

Vierailija
29.01.2006 |

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni jos molemmat vanhemmat vasureita, lapset 50 % todennäköisyydellä myös. Mielenkiinnolla odotamme, pitääkö tämä meillä paikkansa. =)

Vierailija
2/33 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vasenkätisyys käyttäytyisi teidän suvun geeneissä joten eri tavalla kuin muissa suvuissa? :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien suvussa esiintyy vasenkätisyyttä, mutta ei kummankaan vanhemmat tai sisarukset ole.

Vierailija
4/33 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun iä on vasuri, samoin minä ja sisareni. Mulla ja siskollani on molemmilla kaksi lasta, joista toinen sisareni lapsista on vasuri.

Vierailija
5/33 |
29.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

plus että tyttö ultrattiin kolmen päivän ikäisenä. sehän on niin vasuri että siitä tulee seuraava naispresidentti. :P

Vierailija
6/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Kun menin ensimmäiselle luokalla kouluun niin en meinannut oppia kirjoittamaan.Vasenkätisyys ei vaikuttanut tähän asiaan,että en meinannut oppia kirjoittamaan koulussa. Vaan se oli se syy,koska minulle oli kirjoittaminen vaikeaa sen vuoksi,koska minulla oli äidinkielessä oppimisvaikeus.On edelleen äidinkieli tosi vaikeaa.Niin kuin oli heti ensimmäisesti luokasta lähtien vaikeaa äidinkieli .Opin lukemaan vasta ensimmäisen luokan syksyllä ennen joulua 1990.

Vierailija
7/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisäni on vasuri, molemmat vanhempani ovat vasureita ja 3 heidän neljästä lapsestaan, itseni mukaan lukien, ovat vasureita. Joko se siis periytyy, tai sitten vanhemmillani on käynyt melko hassu tuuri. Onneksi ollaan hyvässä seurassa, olihan mm. Einstein ja Da Vincikin vasenkätisiä.

Vierailija
8/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoleni oli koulussa pakotettu oikeakätiseksi. Hän kirjoitti oikealla (käsiala kammottava!), mutta teki kaikki tarkkuutta vaativat työt vasemmalla. Sakset, puukko, kirves, vasara jne. aina vasemmassa. Hänen sisaruksensa olivat tietämäni mukaan oikeakätisiä, samoin hänen poikansa.

Minä olen suuressa määrin molempikätinen. Osaan kirjoittaa molemmilla käsillä (oikealla käsiala on tietysti parempi), vasemmalla myös peilikirjoitusta. Silitän molemmilla käsillä, samoin teen taloustöitä molemmilla.

Koulukaverini oli vasenkätinen. Kirjoittaa hän sai vasemmalla, mutta neulomaan hänen piti opetella oikealla, sillä opettaja ei ilmeisesti tiennyt / osannut käyttää peiliä hyväksi opetuksessa, kuten olen kuullut nykyisin tehtävän vasenkätisten kohdalla.

Vierailija
9/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tunne, että olisin joskus vastannut tähän ketjuun jo, oletan, että kolmonen on minun kirjoittama.

No siis, meillä on perheessä toinen vanhemmista täysin vasuri ja toinen molempikätinen vasemmalla kirjoittava. Lapsesta tuli oikeakätinen. Me kumpikin vanhemmista olemme tietojemme mukaan lähisukujemme ainoat vasenkätiset, tosin miehellä on niin suuri suku, että serkkujen kätisyydestä ei ole tietoa.

Vierailija
10/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.01.2006 klo 21:43"]

[/quote]

Tää oli oikeasti hauska vastaus :D Vai ultraäänitutkimus altistaa vasenkätisyydelle. Mites nyt kun noita vasureita on kuitenkin ollut aina?

Vierailija
11/33 |
15.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.10.2013 klo 02:45"]

Hei! Kun menin ensimmäiselle luokalla kouluun niin en meinannut oppia kirjoittamaan.Vasenkätisyys ei vaikuttanut tähän asiaan,että en meinannut oppia kirjoittamaan koulussa. Vaan se oli se syy,koska minulle oli kirjoittaminen vaikeaa sen vuoksi,koska minulla oli äidinkielessä oppimisvaikeus.On edelleen äidinkieli tosi vaikeaa.Niin kuin oli heti ensimmäisesti luokasta lähtien vaikeaa äidinkieli .Opin lukemaan vasta ensimmäisen luokan syksyllä ennen joulua 1990.

[/quote]

Selkeästi. 

Vierailija
12/33 |
02.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli motoriikassa vaikeuksia. Silmän ja käden yhteistyö ei tominut normaalisti. Sen takia kirjoittaminen oli tosi vaikeaa minulle. En meinannut oppia kirjoittamaan sen takia,koska minulla oli motoriikassa ongelmia ja silmän ja käden yhteistyö ei toiminut normaalista niin kuin yleensä ihmisillä toimii.

Vierailija
13/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasenkätisyys ON periytyvää, mutta en tiedä kuinka monen sukupolven yli voi hypätä, vai voiko ollenkaan?

Vierailija
14/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isoisä on vasuri, samoin minä. Lapsesta en vielä tiedä. Ei ole isoisäni aikana tainnut kylläkään ultraäänilaitteita olla, kuten ei kai vielä minunkaan ollessa äitini mahassa. Onko tuo oikeasti tutkittu että uä vaikuttaa siihen...?

Vierailija
15/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun veli on vasenkätinen kun oikea käsi on vammautunut vähän synnytyksessä, toimii, mutta siinä on jotain hermojuttua, eli koordinaatio on oikeassa huono, eikä kyllä vasemmassakaan hyvä, kun ilmeisesti vasenkätisyys on vähän pakolla tullut kun oikealla ei onnistu. 

Vierailija
16/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaakseni joskus luin, että ei ole tieteellisesti pystytty todistamaan, että olisi. Mutta meilläkin vasenkätisen lapsen isovanhemmista kaksi on vasureita.

Vierailija
17/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kukaan muu ole vasuri kuin poikani. Tai mieheni serkku taitaa olla. 

Mutta minä olen ehkä molempikätinen. Teen usein asioita vasemmalla kädellä huomaamattani. 

Myös appeni olisi ehkä ollut vasuri, mutta sen ajan koulussa tehtiin oikeakätiseksi. Kertoi, että eka luokka oli tuskaa, kun se kynä pakotettiin oikeaan käteen.

Vierailija
18/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:25"]

Meillä ei kukaan muu ole vasuri kuin poikani. Tai mieheni serkku taitaa olla. 

Mutta minä olen ehkä molempikätinen. Teen usein asioita vasemmalla kädellä huomaamattani. 

Myös appeni olisi ehkä ollut vasuri, mutta sen ajan koulussa tehtiin oikeakätiseksi. Kertoi, että eka luokka oli tuskaa, kun se kynä pakotettiin oikeaan käteen.

[/quote] poikasi peri sen siis isoisältään

Vierailija
19/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yhdeksän lasta joista yksi on vasuri. Miehen mummo on myös, muita vasureita ei tietääkseni kummankaan suvussa ole. Että aika heikosti on periytynyt tässä meidän tapauksessa.

Vierailija
20/33 |
18.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.09.2013 klo 22:32"]

Meillä on yhdeksän lasta joista yksi on vasuri. Miehen mummo on myös, muita vasureita ei tietääkseni kummankaan suvussa ole. Että aika heikosti on periytynyt tässä meidän tapauksessa.

[/quote] vahvastihan se on periytynyt, kun noinkin kaukaa on tullut. Meillä tyttö perinyt vaariltaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä seitsemän