Ahtisaaren kommentteja mukaillen...
Suomessa valitaan presidentti sen mukaan, mikä tai kuka kulloinkin tuntuu " mukavalta ja turvalliselta" . Ja näinhän niissä gallupeissakin kai kysytään...
Olisiko viimeistään nyt kuitenkin aika miettiä myös Suomen tulevaisuutta - ja nimenomaan valtiona, muiden meidän kanssa kilpailevien valtioiden joukossa.
Suomen Kuva ja sen kehittäminen ulkomailla on joka tapauksessa se Presidentin roolin tärkein osa!
Annammeko itsestämme edustavan, itsenäisen, dynaamisen ja eteenpäin pyrkivän kansakunnan kuvan - osana länsimaista demokratiaa, johon me joka tapauksessa kuulumme!?
Vai kenties omaan teennäiseen hyvinvointiimme perustuvan, ehkä hieman laiskistuvan ja jopa saavutettujen etujen varassa elävän, hieman itseriittoisenkin kansakunnan maineen?
Ehkäpä uudella Pressalla on enemmän töitä edessään kuin moni osaisi kuvitellakaan!
Ihmettelen sitä asiaa, että kansa on kovasti valmis tuomitsemaan Niinistön Nato-kannan (=kansa päättää) mutta kukaan ei edes istuva presidentti tuomitse Lipposta valheista. Miksi ei Halonen ole koko presidenttikautenaan puuttunut Lipposen puheisiin. Tässä muutama, vain muutama, selvittämätön valhe:
1) Suomi osallistuu Irak`n jälleenrakentamiseen kunhan USA on siellä sotansa sotinut -> lupasi Bushille ja kenen valtuuttamana? Mitä Halonen teki -> oli hiljaa.
2) Olen sopinut Berlusconin kanssa, että Suomi saa Elintarvikeviraston. Koko vaaliväittelyä seurannut kansa kuuli lupauksen. Saamme Kemikaaliviraston. Mitä Halonen teki? -> Oli hiljaa.
3) Varoittelee kovaan ääneen Niinistön vievän Suomen Natoon. Itse on todellinen Nato-kannattaja ja ilman kansanäänestystä. On tv ja lehtidokumenttia asiasta. Mitä Halonen teki -> Enhän minä voi kaikkien sanomisia selitellä. Mutta Lipponen ei olekkaan kuka tahansa vaan presidentistä seuraava, eduskunnan puhemies. Tällaista presidenttiäkö me todella kaipaamme?