Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
621/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä Lalli, " jogä et jöytynyt luobumaan mistään" hängittyäsi lisää läbsiä - Mingäläistä elämää oigeyn elit?

Vierailija
622/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saatte käteen voudinveron ja kolehdin jälkeen? Meille ei jää yhteensäkään kuin pari hassua plootua ja muutama taalari päälle. Kokopäivätöissä kuitenkin ollaan, minä lapsenpäästäjänä ja mies nahkurina. Mieli tekisi kahdeksatta penikkaa, mutta ei näillä palkoilla. Ja kohta on liikaa ikää, ensi syntymäpäivänä viidenkolmatta.

Turhaa raadatte, näin kruununelättinä saa saman. Mutta viidenkolmatta vanha joutaa jo kirkkomaalle tai ainakin vaivaistaloon. Ei todellakaan ole enää synnytysiässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
623/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lailli ötti boigämme camaan cängyyn gäinälöönsa nuggumaan...

Vierailija
624/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo kaksi miestä kuollut ruttoon. Uskaltaako kolmatta enää ottaa?

Vierailija
625/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teidän kylälle jo tullut Hansakauppa. Olen kuullut, että sieltä hyviä tuotteita. Onkon jo aika saada kilpailua paikallisille killoille.

Vierailija
626/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pääsin 13-vuotiaana naimisiin. Mies on muuten hyvä mutta alkaa olla jo sairas vanhuuttaan, nyt jo neljättäkymmentä käyvä. Alkaa olla huoli kuinka lasten kanssa pärjätään, kun tuosta ukosta aika jättää. Neljä lasta on siunaantunut, hyvä saavutus 18-vuotiaalle, niin se mieskin aina kehuu. Vaan kuka niiden suut sitten ruokkii kun ukkoa ei ole. Kai pitää toivoa pääsevänsä uusiin naimisiin.

Siskolikka ei ole vieläkään naimisissa, vaikka on jo 16. Mikä lie kun ei kenellekään kelpaa?

Vierailija
627/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän perheemme ei luterilaiseksi käänny!

Vierailija
628/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanowat, että commenttisi julcaistaan hywäksynnän jälceen. Minä wain ryssänuscoisista cirjoitin. Milloin me saamme tänne sananwapauden? Minä en vain carjalaisia hywäksy!

Karjalaiset eivät ole ryssiä tomppeli . Se on oma kansa vanhoine omine kuninkaineen. Mutta suomalainen kansa.

Vierailija
629/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko saatte käteen voudinveron ja kolehdin jälkeen? Meille ei jää yhteensäkään kuin pari hassua plootua ja muutama taalari päälle. Kokopäivätöissä kuitenkin ollaan, minä lapsenpäästäjänä ja mies nahkurina. Mieli tekisi kahdeksatta penikkaa, mutta ei näillä palkoilla. Ja kohta on liikaa ikää, ensi syntymäpäivänä viidenkolmatta.

Turhaa raadatte, näin kruununelättinä saa saman.

Miten olet onnistunut välttämään pakkotyön? Minä olen joutunut istunut jalkapuussa jo monta päivää, kun kieltäydyin lähtemästä piikomaan Pohjanmaalle. Luulisi, että sieltä löytyisi muitakin niihin hommaan, mutta ei kun vaan käskevät minua kävellen lähtemään, vaikka tuohivirsuni ovat aivan puhki.

Vierailija
630/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä kievarissa kannattaa pysähtyä Turku-Olavinlinna välillä? Ajattelin yöpyä teltassa suuren osan matkasta, mutta jos jostain majatalosta tai kestikievarista heltyisi yösija hopeataalarilla niin ei tarvitsisi aina pelätä susia ja venäläisiä maantierosvoja. 

Vierailija
631/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanowat, että commenttisi julcaistaan hywäksynnän jälceen. Minä wain ryssänuscoisista cirjoitin. Milloin me saamme tänne sananwapauden? Minä en vain carjalaisia hywäksy!

Minunkin russacommentti hyljättiin, milläs sanalla noita laukkuwienalaisia pitää kututtaman? Sensuuri alkaa toimia heti, ku väärän sanan kirjottaa, vaikka tuo sana on ihan jokapäiwänen meijän kylällä.

Vierailija
632/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karjalaiset eivät ole ryssiä tomppeli . Se on oma kansa vanhoine omine kuninkaineen. Mutta suomalainen kansa.

Ryssänuscoisia owat, eiwät meidän uscoamme tunnusta! Sawoon ryöstöretciä tecewät ja meitä wihaawat. Wääräuscoisia ei pidä meidän hywäksymän.

Vierailija
633/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peukutusketju! Suomen seuraava pääkaupunki

Vierailija
634/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavastehusista kiriotan. Isäntä hamuaapi uuta kärriä, jota ei koske entiset lait: vaihtaisi pahus hyvän hevon härkiin, joita ei kyyditysvelvoite koske. Hidas on kyyti härkien, vaan hidasta on kuljettaa muitakin. Halvempikin härkä on, niin ruoassa kuin hoidossa.

Hevosen vaihdosta härkään tulisi kyllä hopeata, ja itselleni mielisin seuraavilta Turun markkinoilta silkkityykiä kirkkopukuun ja halvempaa tyykiä arkipukuun. Vaan eihän silkkipuvussa voi härkävankkureilla pääsiäiskirkkoon ajaa!

Vierailija
635/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut hammascipuja. Cuulin että cipu loppuu jos juocsen ymbäri circon kolmesti ja lausun Isämeirän. Toimiico oiceasti?

Vierailija
636/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ryssänuscoisia owat, eiwät meidän uscoamme tunnusta! Sawoon ryöstöretciä tecewät ja meitä wihaawat. Wääräuscoisia ei pidä meidän hywäksymän.

Eivätkä ole sinä tietämätön hupakko Ruotsi käännytti suurimman osan jo väkisinkin. Päivitä toetosi vuoteen 1560 saakka.

Vierailija
637/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuheen piirretty naamakirja leviää jo kylillä kohta ovat valtaisat roviot kun noitapiiri jää kiinni toimistaan. Puhdistetaan vähän paikkoja kerralla.

Vierailija
638/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuheen piirretty naamakirja leviää jo kylillä kohta ovat valtaisat roviot kun noitapiiri jää kiinni toimistaan. Puhdistetaan vähän paikkoja kerralla.

Tuoheen , korjataan

Vierailija
639/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

X <--- puumerkkini

Vierailija
640/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi wiicolla olen miehelään menossa ja cowasti pelcään mitä hääyönä tapahtuu. Olen cuullut cauheita, että mies päälle tulee alasti macaamaan ja sen jälceen alcaa lapsia sigiämään. Cuulemma werta wuotaa ja paljon waiwaa aiheuttaa. Woico jocu awiossa olewa minulle certoa, mitä miehen canssa tehdään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kolme