Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

1560-luvun aihe vapaa

Vierailija
06.08.2015 |

Isäntä sitten sairastui ruttoon ja kuoli.

Kommentit (2082)

Vierailija
641/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkoruotsi pois!

Vierailija
642/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai että ottaa päähän tämä elämänluostarilaishenkinen oluenteko-ohjeiden suomentaminen uusimpien heliosentrisyystodisteiden sijaan. Hiippakunnan algebraa osaavat voidaan varmaan laskea kaatumatautisen sahurin sormin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
643/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

X <--- puumerkkini

Sama. Ollaanco me suculaisia?

-  X

Vierailija
644/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X <--- puumerkkini

-  X

(I)

Vierailija
645/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te ette käytä kynää ja paperia?

Täällä on erittäin ilkeitä ja ahkeria sokeita trolleja. Minusta tuntuisi hyvältä kirjoittaa sokean puolesta tänne. Tulisi hyvällä vasta kaikulla mielenkiintoisia asioita eikä niitä poistettaisi ilmiannonjohdosta ja ylläpidon sokeudesta. En mielestäni haukkunut ketään koska minulla on 10 kaveria ketkä ovat sokeita ja heidän iso äiti lukee näitä heille koska he ovat sokeita ja haluan auttaa sokeita ja he sanoivat ilahtuvansa kuulevansa jonkun puhuvan sokeudesta kuin heidän iso äiti lukee heille. Ehkä minäkin haluan olla sokea?

Onko sinulla hätä? Tämä on jo kolmas sama viesti ainakin sinulta samanlaisena. Onko sinulla kaikki nyt ok?

Vierailija
646/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X <--- puumerkkini

-  X

exän x

Vierailija
647/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän kylälle jo tullut Hansakauppa. Olen kuullut, että sieltä hyviä tuotteita. Onkon jo aika saada kilpailua paikallisille killoille.

Meillä on ollut Hansakauppa pitkään. Kauppiaan talon edessä liehuu sini-puna-keltaiset viirit. Kauppiaan omassa uunissa paistetut kaalipiiraat on todella hyviä! Apuväkenä on usein murjaaneja.

Vierailija
648/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensi wiicolla olen miehelään menossa ja cowasti pelcään mitä hääyönä tapahtuu. Olen cuullut cauheita, että mies päälle tulee alasti macaamaan ja sen jälceen alcaa lapsia sigiämään. Cuulemma werta wuotaa ja paljon waiwaa aiheuttaa. Woico jocu awiossa olewa minulle certoa, mitä miehen canssa tehdään?

Sinun pitä gäydä katsomassa mitä orit tammoille ja sonnit lehmille tecevät, cyllä se siitä selviää. Ei se ole sen cummembi. Muista ettet saa valittaa icuna pään cipua. Mies voi lähteä piigojen luo, ja sitten on helvetti irti. Sinä voit maata joko selälläsi tai nosta sinun perse, mutta mies tege, mitä se tege. Kerran vaan girpais se gyrpä. Lasten sigiämistä minua on neuvottu, että käytä näädänkivexet, mutta ne ei auta. Minun imettäjäni sanoo, että laittaa gyrpä sisään ja vetää äkkiä pois, ennencuin elämänmehua tulee.

Minun pulmani on hellittänyt, Antin lapsi menee taivaan porteille, minun wereni alcoi tänään valua ja paljon tulegi, mutte en voi maata enää Antin cansa, kun Wahlros on jo sopinut isäni kanssa, että minut ottaa ja hänellä cuulemma miehinen orin cunto. Hän saa minulta hyvän nimen sukutauluun, riccaita emme ole, mutta jalo on veri. Porvari Jönsson ei suostu menemän manan majoile wielägä, örisee ja cuola vuotaa vain, ei ewägä liiku. Voi cun voisin ottaa pian eron, vaan en tiedä kedän, joka eronnut olisi. Voi cu olisi laci, että avioeron saisin.

Vierailija
649/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Cunnioitettu parantaja Erik,

Olen neljän cyynärää corcea ja painan saman verran cuin cacsi heinähangollista wasta äscen niitettyä heinää. Olenco liiacsi ylensyönyt? Woico cämmeniini ilmaantua carvoitusta cun sopimattomien ajatusten wallassa saatan cuumeisesti coscetella ruumiini osia?

Vierailija
650/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanowat, että commenttisi julcaistaan hywäksynnän jälceen. Minä wain ryssänuscoisista cirjoitin. Milloin me saamme tänne sananwapauden? Minä en vain carjalaisia hywäksy!

Karjalaiset eivät ole ryssiä tomppeli . Se on oma kansa vanhoine omine kuninkaineen. Mutta suomalainen kansa.

Ryssänuscoisia owat, eiwät meidän uscoamme tunnusta! Sawoon ryöstöretciä tecewät ja meitä wihaawat. Wääräuscoisia ei pidä meidän hywäksymän.

Eivätkä ole sinä tietämätön hupakko Ruotsi käännytti suurimman osan jo väkisinkin. Päivitä toetosi vuoteen 1560 saakka.

Ruotsin ja Novgorodin raja meni vielä Pähkinäsaaren rauhan rajan mukaan. Rajan toisella puolella olevat karjalaiset tekivät ryöstöretkiä Savoon. Samoin kävi Täyssinän rauhansopimuksen jälkeenkin.

"Vuonna 1595 Täyssinän rauhassa Pohjois-Karjalan asutus jäi osittain Ruotsin puolelle. Vaikka ortodokseille oli myönnetty uskonnonvapaus, pyrkivät ruotsalaiset käännyttämään väestöä luterilaisuuteen, tosin heikolla menestyksellä. Käännytyspolitiikka, kulttuuriset seikat, sekä alueen raskaat verotusolot aiheuttivat ortodoksien laajan pakolaisliikkeen Venäjän puolelle parempiin oloihin."

https://fi.wikipedia.org/wiki/Karjalan_historia

Vierailija
651/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanowat, että commenttisi julcaistaan hywäksynnän jälceen. Minä wain ryssänuscoisista cirjoitin. Milloin me saamme tänne sananwapauden? Minä en vain carjalaisia hywäksy!

Karjalaiset eivät ole ryssiä tomppeli . Se on oma kansa vanhoine omine kuninkaineen. Mutta suomalainen kansa.

Ryssänuscoisia owat, eiwät meidän uscoamme tunnusta! Sawoon ryöstöretciä tecewät ja meitä wihaawat. Wääräuscoisia ei pidä meidän hywäksymän.

Eivätkä ole sinä tietämätön hupakko Ruotsi käännytti suurimman osan jo väkisinkin. Päivitä toetosi vuoteen 1560 saakka.

Ruotsin ja Novgorodin raja meni vielä Pähkinäsaaren rauhan rajan mukaan. Rajan toisella puolella olevat karjalaiset tekivät ryöstöretkiä Savoon. Samoin kävi Täyssinän rauhansopimuksen jälkeenkin.

"Vuonna 1595 Täyssinän rauhassa Pohjois-Karjalan asutus jäi osittain Ruotsin puolelle. Vaikka ortodokseille oli myönnetty uskonnonvapaus, pyrkivät ruotsalaiset käännyttämään väestöä luterilaisuuteen, tosin heikolla menestyksellä. Käännytyspolitiikka, kulttuuriset seikat, sekä alueen raskaat verotusolot aiheuttivat ortodoksien laajan pakolaisliikkeen Venäjän puolelle parempiin oloihin."

Onhan Soinikin katolinen. On isoja karjalaissukuja joissa ei yhdenyhtäkään ortodoksia . Asenteesi ei ole edes rasistinen sillä suomalaisia karjalaiset ovat vielä vanhempia suomalisia kuin sinä jonka perimä on Suomessa savolaisena eniten venäjägeenejä omaava. Itse olet siten ryssempi kuin karjalaiset ikinä.

Vierailija
652/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyviä aqua mirabilis reseptejä?

Vierailija
653/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siveysvyö hiertää. Sattuuko kenelläkään olemaan avainta 1558-malliin?

Vierailija
654/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Cunnioitettu parantaja Erik,

Olen neljän cyynärää corcea ja painan saman verran cuin cacsi heinähangollista wasta äscen niitettyä heinää. Olenco liiacsi ylensyönyt? Woico cämmeniini ilmaantua carvoitusta cun sopimattomien ajatusten wallassa saatan cuumeisesti coscetella ruumiini osia?

Käske naapuripitäjän Kuppari-Mari paikalle, se osaa hyvät loitsut ja manaukset. Tekee yrteistä toimivan juoman. Laita ajoissa sauna lämpiämään. Kuppari-Mari on kiireinen, sillä on ollut paljon kysyntää.

Vierailija
655/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Montako päivää teidän 7-vuotiaat saa olla yksin kotona pienempien vahtina? Olisi vain 3 vahdittavaa sillä aikaa kun soudetaan täältä saaristosta markkinoille. 

Montako lasta teillä on vielä elossa? Meiltä on kuollut vasta kaksi! Niin ollaan oltu onnekkaita!

Vierailija
656/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitcä olevi cöyhälistön tuntomercit herrain wuonna 1563?

Cowasti mielyttäwi cöyhä cansa cauckomailta tuodut huoceat cauhtanat ja saappahat. Niitä saapi ostaa marcinoilta kastilialaiselta cauppias Zalandolta.

Ruotsinmaalta tulewi myös halpoia huoneencaluia, mi cansaa mielyttewi. Kestewät pari vuodenkiertoa, mince jälken rowion sytycceeksi sopiwia. 

Pacurit cirioittimelle :|

Vierailija
657/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turwelattiaisten hirsitöllien arwottaminen tulee lascemaan cauheasti. Talolliset joutuwat warattomana cerjuuta tecemään. Itse torpparina odottelen että arwottaminen sietämistä cestäwälle tasolle lascewi ja sitten wasta talollisecsi ryhtymistä harcitsen.

Vierailija
658/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan Soinikin katolinen. On isoja karjalaissukuja joissa ei yhdenyhtäkään ortodoksia . Asenteesi ei ole edes rasistinen sillä suomalaisia karjalaiset ovat vielä vanhempia suomalisia kuin sinä jonka perimä on Suomessa savolaisena eniten venäjägeenejä omaava. Itse olet siten ryssempi kuin karjalaiset ikinä.

Minulla on itselläni juuret sekä Savossa että Karjalassa. Tässä nyt oli kyse vain siitä, että karjalaiset tekivät ryöstöretkiä Savoon. Tätä ketjua ei tarvitse noin vakavasti ottaa :'D

Vierailija
659/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapuri meinaa antaa pojalleen nimeksi Kristian! Mitä pahaa on vanhassa kunnon Christianissa? Onhan se kunnioitetun Agricolankin pojalle kelvannut!

Vierailija
660/2082 |
22.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raatihuoneen torin teloitukset 1560 OFFICIAL

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan