Harry Potter -kirjojen epäloogisuudet
Kommentit (5378)
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 23:22"]
Sitä mulla, että neloskirjan lopussa sanottiin (Hermionen näkökulmasta kylläkin) että hevosettomat vaunut veti juna-asemalle. Harryhan oli nähnyt Cedricin kuolevan, joten miten hän ei nähnyr thestraleja? (Ja eikös Harry nähnyt äitinsäkin kuolevan, tähän oli myös joku selitys mutten muista millään). Tätä mä olen miettinyt kauan, auttakaa joku!
[/quote]
On tullut tässäkin ketjussa jo useampaan otteeseen esille, että kuolema pitää näkemisen lisäksi myös sisäistää. Harry oli neloskirjan lopussa vielä niin järkyttynyt, ettei ollut ehtinyt sisäistää sitä. Ja vanhempiensa kuollessa hän oli niin pieni, ettei voinutkaan ymmärtää sitä.
Mä oon aina ihmetellyt, että miksi viimeisissä kirjoissa hirnyrkkien etsiminen ja tuhoaminen jätetään vain Harryn, Ronin ja Hermionen vastuulle, eikä muu Feeniksin kilta saa edes tietää niiden olemassaolosta? Siksikö, että Harry itse oli viimenen hirnyrkki? Eihän sitä olis tarvinnut muille kertoa, mutta varmasti niiden kuppien ja sormusten ym jahtaamisessa muu kilta olisi ollut hyödyksi. Tai jos Harry, Ron ja Hermione olisivat kuolleet, niin kuka sitä hommaa olisi sitten edes jatkanut?
Ja itekin oon ajatellut, että uskomattoman typerää Voldemortilta tehdä hirnyrkit noin tunnistettavista esineistä. Olis tehnyt hirnyrkin jostain Saharan hiekanjyväsestä, niin kukaan ei olisi ikinä löytänyt sitä.
[quote author="Vierailija" time="23.07.2015 klo 11:21"]
Mä oon aina ihmetellyt, että miksi viimeisissä kirjoissa hirnyrkkien etsiminen ja tuhoaminen jätetään vain Harryn, Ronin ja Hermionen vastuulle, eikä muu Feeniksin kilta saa edes tietää niiden olemassaolosta? Siksikö, että Harry itse oli viimenen hirnyrkki? Eihän sitä olis tarvinnut muille kertoa, mutta varmasti niiden kuppien ja sormusten ym jahtaamisessa muu kilta olisi ollut hyödyksi. Tai jos Harry, Ron ja Hermione olisivat kuolleet, niin kuka sitä hommaa olisi sitten edes jatkanut?
Ja itekin oon ajatellut, että uskomattoman typerää Voldemortilta tehdä hirnyrkit noin tunnistettavista esineistä. Olis tehnyt hirnyrkin jostain Saharan hiekanjyväsestä, niin kukaan ei olisi ikinä löytänyt sitä.
[/quote]
Olen ajatellut sen itse niin, että jos hirnyrkkitieto tulisi julkiseksi, leimahtaisi täysmittainen sota hyviksien ja pahiksien välille ja koko taikayhteiskunta olisi vaarassa tuhoutua
Onko kukaan muu aloittanut Pottereiden lukemista ketjun innoittamana?
En kirjoja (olen lukenu ne kymmeniä kertoja :D, edellisen kerran viime jouluna) mutta ketjun innoittamana tilasin kaikki leffat :D
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:15"]
Käyttääkö Hagrid sitä sateenvarjoaan missään muussa kirjassa kuin ensimmäisessä? Mitä sille kävi?
En enää muista, kun kirjojen lukemisesta on niin pitkä aika.
[/quote]
Toisessa kirjassa, jos oikein muistan, on maininta sateenvarjosta. Harry, Ron ja Hermione ihmettelevät todella suuria kurpitsoja Hagridin luona, ja Harry huomasi vaaleanpunaisen sateenvarjon nojaavan mökin seinään, ja Hermione epäili ahmimisloitsua/ylensyönti(?!!) loitsua.
Ja veikkaan, ettei Hagrid varjoaan juuri käytä, sai niin nuorena potkut Tylypahkasta, ettei varmaan hirveästi loitsuja osaa tehdä. Ja en myöskään usko, että niistä suurta hyötyä olisi taikaolentojen hoidossa.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 11:27"]
Taikaministeriön toimet ihmetyttää, varsinkin niiden siellä töissä olevien. Tuntuu että monellakaan niistä ei ole mitään omaa tahtoa vaan mennään mihin pomo käskee ja tehdään mitä älyttömämpiä hommia ilman sen kummempaa kritiikkiä tai vastarintaa tai moraalia.
Luulisi että ministeriön työntekijät olisivat ensimmäiseksi ryhtyneet kapinaan viimeistään siinä vaiheessa kun voltsu valtasi paikan ja rupesi ajamaan omaa etuaan, mutta ei. Siellähän niillä oli käytävät täynnä dementoreita ja tuhlasivat aikaansa jästisyntyisten velhojen jahtaamiseen, pahimmillaan ex. työkavereidensa.
[/quote]
Voldehan valtasi kuolonsyöjineen Taikaministeriön. Aika varmasti monta Komennu loitsua oli loihdittu ja moni pelkäsi oman perheensä ja nahkansa puolesta, eikä sen takia pokkuroinut vastaan.
Joo noin oonki sen aina aatellu, mutta häiritsee siksi ku kirjoissa oikeen painotetaan miten vaikeita muodonmuutokset on. Eli tuntuu silti vähän kummalta että tuo ois onnistunu. Ja olikohan se niin että Ron oli 3-vuotias ja kaksoset vaan 5. Mutta joo pikkujuttuhan tuo on, jäi vaan mietityttään :)oo noin oonki sen aina aatellu, mutta häiritsee siksi ku kirjoissa oikeen painotetaan miten vaikeita muodonmuutokset on. Eli tuntuu silti vähän kummalta että tuo ois onnistunu. Ja olikohan se niin että Ron oli 3-vuotias ja kaksoset vaan 5. Mutta joo pikkujuttuhan tuo on, jäi vaan mietityttään :)quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:46"]
Jossain kirjassa Ron kertoo pelkäävänsä hämähäkkejä koska Fred ja George muuttivat hänen nallensa hämähäkiksi kun hän oli tyyliin 5-vuotias. Kaksoset olivat kai silloin 7-vuotiaita, joten miten heiltä onnistui tuommoinen muodonmuutos? Oon ymmärtäny että lapsien tekemät taiat olisi enemmänkin vahinkoja eikä tuollaisen pitäisi onnistua. Jostain syystä tää on aina häirinny mua :D
[/quote]
Eikös Ron suututtanut Fredin, ja Fred kosti? Eli voisiko vastaava viha yms. suuri tunne saada aikaan jotain? Tai siis kun Harrykin suutuspäissään katoutti käärmeen lasin ja näin, vaikkei edes tiennyt olevansa velho? Eli ehkä Fred vain oli suutuspäissään heilutellut isänsä taikasauvaa ja toivonut, että nalle muuttuisi hämähäkiksi tai joksikin kammottavaksi, ja onnistunut ns. vahingossa, suuren tunteenpurkauksen seurauksena?
Kaksoset kumminkin olivat kasvaneet taika perheessä, ja heillä oli isoveljiäkin. Kun eikös vanhin ollut jo Tylypahkassa kaksosten ollessa 7-vuotiaita? Ehkä kertonut veljilleen jotain loitsuista?
[[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:46"]
Jossain kirjassa Ron kertoo pelkäävänsä hämähäkkejä koska Fred ja George muuttivat hänen nallensa hämähäkiksi kun hän oli tyyliin 5-vuotias. Kaksoset olivat kai silloin 7-vuotiaita, joten miten heiltä onnistui tuommoinen muodonmuutos? Oon ymmärtäny että lapsien tekemät taiat olisi enemmänkin vahinkoja eikä tuollaisen pitäisi onnistua. Jostain syystä tää on aina häirinny mua :D
[/quote]
Eikös Ron suututtanut Fredin, ja Fred kosti? Eli voisiko vastaava viha yms. suuri tunne saada aikaan jotain? Tai siis kun Harrykin suutuspäissään katoutti käärmeen lasin ja näin, vaikkei edes tiennyt olevansa velho? Eli ehkä Fred vain oli suutuspäissään heilutellut isänsä taikasauvaa ja toivonut, että nalle muuttuisi hämähäkiksi tai joksikin kammottavaksi, ja onnistunut ns. vahingossa, suuren tunteenpurkauksen seurauksena?
Kaksoset kumminkin olivat kasvaneet taika perheessä, ja heillä oli isoveljiäkin. Kun eikös vanhin ollut jo Tylypahkassa kaksosten ollessa 7-vuotiaita? Ehkä kertonut veljilleen jotain loitsuista?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 23:46"]
[/quote]
[/quote]
Joo noin oon sen aatellu, mutta tuntuu silti oudolta ku muodonmuutosten pitäis olla vaikein juttu mitä tylypahkassa opetetaan. Tollanen ois kuitenki aika iso muodonmuutos. Ja olikohan se niin että Ron oli 3 ja kaksoset 5. No pikkujuttuhan tuo on, oon vaan aina miettiny :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 19:05"]
Minä jäin tänään ihan tosissani miettimään Pottereiden salaisuudenhaltijaa. Kolmannessa kirjassahan Lupin sanoo, että: "Te siis vaihdoitte salaisuudenhaltijaa kertomatta minulle? Siitäkö syystä, että epäilitte minun olevan vakooja?" Sirius vastaa tyyliin: "Joo, sori."
Haluaisin tietää, miten ihmeessä on edes päästy siihen pisteeseen, että Lupin olisi vakooja. Olen aina ymmärtänyt, että Piskuilan oli se, joka "juoksenteli muiden kannoilla" eikä välttämättä kuulunut kaveriporukkaan aivan yhtä vahvasti. Kyse on toki omasta tulkinnasta, johon saattaa vaikuttaa, etten pidä Piskulainista yhtään. :D Sirius muistaakseni viittasi jossain kohdassa käyneensä Pottereilla tarkistamassa, että kaikki oli kunnossa. Oliko Piskuilan siis kertonut Pottereiden olinpaikan? Jätettiinkö Lupin tässä vaiheessa porukan ulkopuolelle? Eli kaikki muut Kelmit tiesivät missä Potterit hengailivat, paitsi Lupin. Miksi? Onko Rowling koskaan antanut selitystä tälle?
[/quote]
Sirius oli alun perin salaisuudenhaltia, siksi hän tiesi missä potterit on ja Peteristä tehtiin myöhemmin salaisuudenhaltia. Oisko sitten niin että jos salaisuuden heltiaa vaihdetaan (salaisuus pysyy samana) niin ne ketkä tiesi jo, tietää edelleen? Jos taas esim voldekin saattoi aavistella että kotonaanhan ne piileskelävät, mutta salaisuuden haltia ei ollut tätä hänelle kertonut, ei volde olis heitä löytänyt. Mistä pääsenkin omaan ihmetykseeni. Mikseivät Potterit olleet itse salaisuudenhaltioitaan? Eikö ole mahdollista? Tällöin Voldemortin olisi ollut yksinkertaisesti mahdotonta heitä löytää kun ei voinut edes väkisin puristaa sitä tietoa irti kenestäkään (joskaan sekään ei toimisi kun salaisuus pitää kertoa vapaaehtoisesti).
Sitten minua mietyttää myös miksi Lestranget, B.K jr. ja kumppanit menivät kiduttamaan Longbotomeja yrittäen saada tietä missä Volde on? Mistä Longbotomit olisivat sen tienneet? Ja jos olisivat niin eiköhän asialle olisi jo tehty jotain? Miksi siis kuvittelivat saavansa vastauksia sieltä?
Tän olen laittanut myös aijempaan ketjuun mutta mistä Hagrid oli saanut Pottereiden pankkiholvin avaimen ensimmäisessä kirjassa?
Tämä saatettiin selittää kirjassa mutta kun en muista; miten Sirius sai rahaa sieltä holvistaan ostaakseen Harrylle Tulisalaman? Ja kokiko muka oikeasti tärkeämmäksi ostaa kummipojalle uuden urheiluvälinen kuin esim itselleen ruokaa? Ja miten edes osti sen luudan kun ei voinut näyttää kasvojaan missään? Voi olla että näihin oli selitys mutta en muista enää
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:17"]
Varmaan joutuivat epäilemään kaikkia tuohon aikaan. Vaihdoksesta ei kerrottu koska kenenkään ei haluttu tietävän kuka on salaisuudenhaltia. Jos lupin olisi tiennyt (vaikkei itse salaisuutta olisikaan tinnyt), häntä olisi saatettu kiduttaa jotta kertoisi kuka on haltia tai hänet olisi saatettu vaikka komentaa. Tai aatelkaapa jos olisivat kertoneet salaisuudenhaltian vaihdoksesta kuolonsyöjälle joka on ottanut monijuomalientä näyttääkseen Lupinilta. Kyllä se oli järkevää pitää niin pienen porukan tietona kuin suinkin.
[/quote]
Niin, ymmärrän kyllä, että kaikkia epäiltiin. Ihmettelen vain, MIKSI Lupinin oletettiin olevan vakooja ja Piskuilaniin luotettiin niin paljon, että valikoitui salaisuudenhaltijaksi. Eipä tähän kai mitään suoraviivaista vastausta ole, pitäis kysyä Rowlingilta. :D
[/quote]
Tämä saatettiin selittää kirjassa mutta kun en muista; miten Sirius sai rahaa sieltä holvistaan ostaakseen Harrylle Tulisalaman?
[/quote]
Koukkujalka vei postiin Siriuksen kirjoittaman tilauslapun ja käski ottamaan kullan holvista se-ja-se.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:41"]
Tämä saatettiin selittää kirjassa mutta kun en muista; miten Sirius sai rahaa sieltä holvistaan ostaakseen Harrylle Tulisalaman? Ja kokiko muka oikeasti tärkeämmäksi ostaa kummipojalle uuden urheiluvälinen kuin esim itselleen ruokaa? Ja miten edes osti sen luudan kun ei voinut näyttää kasvojaan missään? Voi olla että näihin oli selitys mutta en muista enää
[/quote]
Luudan Sirius tilasi Harryn nimellä. Ilmeisesti Irvetassa on pankkisalaisuus tyyliä Sveitsi, eikä sieltä kerrota kenellekään jos etsintäkuulutetun vangin holvista nostetaan rahaa. Ruokaa ei voi ostaa ilman rahaa, eikä Sirius olisi luultavasti saanut mitenkään haettua sitä itse.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 21:49"]
[/quote]
Tämä saatettiin selittää kirjassa mutta kun en muista; miten Sirius sai rahaa sieltä holvistaan ostaakseen Harrylle Tulisalaman?
[/quote]
Koukkujalka vei postiin Siriuksen kirjoittaman tilauslapun ja käski ottamaan kullan holvista se-ja-se.
[/quote]
Okei, kiitti :) Tolla tietysti selittyy se ettei ole voinut ostaa ruokaa kun sitä tuskin saa postimyynnistä. Jännä muuten etteivät vaatineet Irvetassa mitään tunnistautumistä (esim sauvaa, avainta...) että kenelle sitä rahaa sieltä haetaan.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:01"]
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:17"]
Varmaan joutuivat epäilemään kaikkia tuohon aikaan. Vaihdoksesta ei kerrottu koska kenenkään ei haluttu tietävän kuka on salaisuudenhaltia. Jos lupin olisi tiennyt (vaikkei itse salaisuutta olisikaan tinnyt), häntä olisi saatettu kiduttaa jotta kertoisi kuka on haltia tai hänet olisi saatettu vaikka komentaa. Tai aatelkaapa jos olisivat kertoneet salaisuudenhaltian vaihdoksesta kuolonsyöjälle joka on ottanut monijuomalientä näyttääkseen Lupinilta. Kyllä se oli järkevää pitää niin pienen porukan tietona kuin suinkin.
[/quote]
Niin, ymmärrän kyllä, että kaikkia epäiltiin. Ihmettelen vain, MIKSI Lupinin oletettiin olevan vakooja ja Piskuilaniin luotettiin niin paljon, että valikoitui salaisuudenhaltijaksi. Eipä tähän kai mitään suoraviivaista vastausta ole, pitäis kysyä Rowlingilta. :D
[/quote]
Idea oli siinä että se ilmeisin salaisuudenhaltija olisi ollut jameksen paras kaveri sirius, joten kaikki kuolonsyöjät jahtaisivat siriusta. Hämäyksen vuoksi otettiin siis se epätodennäköisin siitä kaveripiiristä salaisuudenhaltijaksi eli piskuilan. Valitettavasti homma meni pieleen ja lahjakkaasti koska piskuilan oli jo kuolonsyöjien tiedossa ja kiristettävänä. Ei siinä sen kummempaa ideaa ollut.
Sirius oli alun perin salaisuudenhaltia, siksi hän tiesi missä potterit on ja Peteristä tehtiin myöhemmin salaisuudenhaltia. Oisko sitten niin että jos salaisuuden heltiaa vaihdetaan (salaisuus pysyy samana) niin ne ketkä tiesi jo, tietää edelleen? Jos taas esim voldekin saattoi aavistella että kotonaanhan ne piileskelävät, mutta salaisuuden haltia ei ollut tätä hänelle kertonut, ei volde olis heitä löytänyt. Mistä pääsenkin omaan ihmetykseeni. Mikseivät Potterit olleet itse salaisuudenhaltioitaan? Eikö ole mahdollista? Tällöin Voldemortin olisi ollut yksinkertaisesti mahdotonta heitä löytää kun ei voinut edes väkisin puristaa sitä tietoa irti kenestäkään (joskaan sekään ei toimisi kun salaisuus pitää kertoa vapaaehtoisesti).
[/quote]
Minusta Sirius ei koskaan ollut salaisuudenhaltija. Ilmeisesti näin oli suunniteltu, mutta Sirius olisi ollut niin ilmiselvä vaihtoehto (Voldemort olisi tiennyt ketä etsiä), joten salaisuudenhaltijaksi valikoitu sitten Peter. Mutta ihmettelen edelleen sitä Lupinin epäilyä...
[quote author="Vierailija" time="26.07.2015 klo 22:11"]
[/quote]
Minusta Sirius ei koskaan ollut salaisuudenhaltija. Ilmeisesti näin oli suunniteltu, mutta Sirius olisi ollut niin ilmiselvä vaihtoehto (Voldemort olisi tiennyt ketä etsiä), joten salaisuudenhaltijaksi valikoitu sitten Peter. Mutta ihmettelen edelleen sitä Lupinin epäilyä...
[/quote]
Viisasten kiven alussa kun Dumbledore, McGarmiwa ja Hagrid ovat Likusteritiellä jättämässä Harry-vauvaa Dursleyn ovelle, Hagrid sanoo että nuori Sirius Musta lainasi hänelle lentävää moottoripyörää. Harryn vanhemmat oli siis juuri kuolleet ja Harry oli pelastettu heidän talostaan. Eikö Siriusta vielä siinä vaiheessa epäilty petturiksi? Milloin se sitten tapahtui että Piskuilan lavasti oman kuolemansa ja samalla lavasti Siriuksen syylliseksi? Vai oliko Hagrid hakenut moottoripyörän lainaan Siriukselta ihan muuten vaan, jo ennenkuin Voldemort murhasi Lilyn ja Jamesin? Tätä oon aina miettinyt.
[quote author="Vierailija" time="27.07.2015 klo 10:58"]
Viisasten kiven alussa kun Dumbledore, McGarmiwa ja Hagrid ovat Likusteritiellä jättämässä Harry-vauvaa Dursleyn ovelle, Hagrid sanoo että nuori Sirius Musta lainasi hänelle lentävää moottoripyörää. Harryn vanhemmat oli siis juuri kuolleet ja Harry oli pelastettu heidän talostaan. Eikö Siriusta vielä siinä vaiheessa epäilty petturiksi? Milloin se sitten tapahtui että Piskuilan lavasti oman kuolemansa ja samalla lavasti Siriuksen syylliseksi? Vai oliko Hagrid hakenut moottoripyörän lainaan Siriukselta ihan muuten vaan, jo ennenkuin Voldemort murhasi Lilyn ja Jamesin? Tätä oon aina miettinyt.
[/quote]
Hagrid kertoi tuon Azbakanin vangissa. Hän oli hakemassa Harrya raunioista, kun Sirius tuli moottoripyörällään paikalle. He kävivät lyhyen keskustelun, Sirius pyysi ensin Harrya huostaansa, koska oli pojan kummisetä. Hagrid oli kuitenkin saanut Dumbledorelta käskyn tuoda Harry Likusterinkujalle. Sirius myöntyi tuumaan ja antoi Hagridille pyöränsä, "koska ei tarvitse sitä enää". Ilmeisesti Sirius meni suoraan sieltä etsimään Matohäntää, jonka tiesi petturiksi. Ja Sirius itse uskottiin petturiksi tosiaan vasta sen jälkeen kun hän oli löytänyt Matohännän ja tämä oli lavastanut kuolemansa.
[quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="22.07.2015 klo 23:12"]
Kuinka Binns voi tarkastaa tai kerätä tai jakaa oppilaille pergamentit/kirjat/tehtävät jos on kummitus? Tai siis eikö kummitukset mene automaattisesti kaikesta läpi?
[/quote]
Riesuhan ainakin heitteli tavaroita ja pystyi siis pitämään niitä käsissä. Luulen että kummitukset pystyvät halutessaan menemään esineiden läpi tai tarttumaan/törmäämään niihin.
[/quote]
Anteeksi vahinkoalapeukku!