Raskaushysteria on mennyt ihan liian pitkälle!!
Nykyään ultrataan, seulotaan, pistetään ja tehdään ties mitä sikiöllekin vaarallisia kokeita raskauden aikana vain sen takia, että äidit ovat niin hysteerisiä ja vammaiskammoisia!!
Ei ennen moisista oltu kuultukaan. Vastaan otettiin se, mikä annettiin. Ei ollut tälläistä rodunjalostusmeininkiä.
Sitä paitsi: jokainen ultraus on vaarantaa sikiön elämää- sanoi minulle itse gynekologi. Eikä se lapsivesipunktiokaan vaaraton ole.
Kommentit (29)
mutta ongelmana onkin tänä päivänä se, etteivät äidit tiedä, mikä on normaalia ja mikä ei. AP:n pointti olikin juuri se, että raskautta pidetään sairautena eikä ihan nnormaalina juttuna. Kaikista pienistäkin vaivoista ängetään polille, jossa muuten ON kiire. Itse olen saanut jonottaa siskoni kanssa Kättärillä 3 tuntia, että pääsis ultraan ilta-aikaan. ja sekin siis ihan turhaan.
Suurin osa näistä käynneistä on just tälläisiä nippailuja ja painontunnetta ' siellä' sun muuta tai luullaan, että lapsivettä tihkuu jne. Vaikk kyse on yleensä aina valkovuodosta (-> lapsivesiepäily), nippailut kasvukipuja ja venysmikipuja ja painontunne alapäässä rakon puristuminen tai vastaavaa. ja kaikki ihan normaaleja juttuja, jotka pitäisi itse hokata kotona.
Minä ainakin olisin mennyt sellaiseen jos tällä paikkakunnalla olisi ollut vain tarjolla. Pääseehän se mieskin paremmin mukaan raskauteen kun saa " nähdä" vauvan. Äitihän tuntee liikkeet mutta raskausaikana mies on vähän ulkopuolinen.
Vierailija:
Esim. suurin osahan menee 3d-ultraan vaan sen takia, että näkis miltä vauva näyttää. Tai sitten käydään muuten vaan ilman minkäänlaista lääketieteellistä syytä tarkastamassa voiko masukki hyvin.
Ja tiedän kyllä että kaikkia vammoja ei löydetä ja synnytyksessäkin voi vammautua mutta en tieten tahtoen halua vammaista lasta. Jos kaikesta huolimatta niin käy, sen kanssa on sitten pakko elää. Toisenlaisen elämänkatsomuksen omaavien ei ole pakko seulontoihin osallistua.
Minä tahdoin tietää, että siellä on sikiö eikä tuulimuna. Minkälainen kohdunrakenne on ja missä istukka sijaitsee. Ja sitten oli kiva nähdä sikiö.
Sanoin, ettei turvotusta tarvitse mitata mutta mittasivat sen kuitenkin omiin tietoihinsa. Vaikka jokin poikkeama olisi löydetty en olisi harkinnut aborttia. Rakenneultrassa oli hyvä, että katsoivat sisäelimiä jne. tarkemmin jos vaikka vauvalla olisi jokin kiireellinen leikkaus tiedossa synnyksen jälkeen.
Loput tehdäänkin sitten omakustantetena yksityisillä. Eli heidän tutkimuksensa eivät ole rasitteena ä-poleille.
Raskausaikana valkovuodon määrä saattaa tosiaan muuttua. Mutta se, että housut kastuu, oli ainakin minulle täysi yllätys. Ja tottakai halusin tarkistuttaa, että mitään ei ole vialla (lasiveden tihkumista, tulehdusta yms.). En olisi voinut edes kuvitella, että noin kova, vetinen vuoto olisi normaalia. Toki kirjoissa puhutaan, että vuoto voi lisääntyä ja vetistyä, mutta missään ei mainita, että vaikka olo on kuin housuihinsa pissanneella puhutaan vielä normaalista tilasta.
Normaaliksi laskettiin myös se, että en päässyt vatsan alueen kipujen ja painon tunteen kanssa kääntymään sängyssä, nousemaan ylös, saati kävelemään kymmentä metriä. Mistä minä olisin voinut tietää, että se on " normaalia" .
Minulla raskausaika ei todellakaan ole ollut mikään normaalitila. Normaalisti liikkuisin vähintään kolme kertaa viikossa kuntoilumielessä ja siirtyisin paikasta toiseen polkupyörällä. Raskauteni vuoksi liikkuminen on jäänyt kotona keittiön, sängyn ja vessan väliseen tepasteluun ja kilometrinkin päähän joutuu menemään autolla. Silti neuvola pitää raskauttani normaalina. Just joo.
Enemmän hallaa aiheutetaan sillä, että huolestuneita äitejä ei kuunnella.
Ei tässä mistään 20-luvusta ollutkaan kyse.
Minä ja siskoni ja serkkuni ja ystäväni ovat kaikki syntyneet aikana, jolloin ei vielä sikiötä ultrattu ja äidit veti röökiä ja joi viiniä ja söi silliä ja ja ja ja aja---------> hyvin meillä menee mun mielestä.
Vai mitä 70-lukulaiset?? Sikiökuolleisuus oli tuolloin jo maailman pienin, joten ei ne ultrat sitä paljoakaan ole parantanut.
Teknokulttuuri vaan vaatii äitejä tälläiseen ns. jalostukseen. Nykyään maailma kun pyörii materian, teknon ja automatiikan ympärillä. kaikki luonnollinen on vaarallista. Enää ei saa lastakaan synnyttää ilman puudutuksia ja lääkkeitä- ettei äitiin vaan sattuisi liikaa.
naurettavaa hysteriaa.
Kivuttomatkin supistukset voivat kypsyttää kohdunsuuta ja lisätä siten keskenmenon/ennenaikaisen synnytyksen vaaraa. Minä olin huoleton ja rento, kun näitä pikkunippailuja ilmeni ekassa raskaudessa, kävin reippailla kävelyillä, jatkoin normaalia elämää. Onneksi jossain sivulauseessa tuli kuitenkin mainittua asiasta terkkarille, joka kehotti menemään lääkäriin, varmuuden vuoksi. Ja niin siinä kävi, että rv 18 kohdunsuu oli alkanut kypsyä, ja loppuraskaus meni levossa sairaslomalla. Jos olisin jatkanut huoletonta elämääni, olisi voinut käydä paljon huonommin. Serkkuni viis veisasi siitä, että lapsivettä tihkui päivätolkulla ennen synnytystä - ja lapsella on pysyvä, vakava sairaus. Ei tietenkään voida todistaa, että johtuu lapsiveden tihkumisesta, mutta ei voida sulkea poiskaan.
Minä en kyllä ymmärrä näitä rentoilijoita, jotka tietämättömyyttään ja ihan vaan välttyäkseen olemasta hysteerikkoja riskeeraavat lapsensa terveyden.
ja ihmetellään kun lapsi vaan itkee eikä äiti osaa tehdä mitään...eihän nyt oopuksen ohjeista voi poiketa.
Mun kaveri on hommissa sairaalan vastasyntyneiden teholla, kysy siltä onko sairaalalla OIKEESTI henkilökunta pulaa, vai puhutaanko siitä että sairaalassa on ihmisiä joilla ei ole vaivaa?
Raskaudessa on SYYTÄ hoitaa kaikki kolotukset ja vaivat jotka ei ole normaaleja! Se että mennäänkö sairaalaan tutkittavaksi on pitkälti kiinni siitä mitä neuvolassa ensin mietitään, valtaosa ihmisistä juttelee asiasta ensin neuvolassa -itsekin kun valui HIUKAN verta. Tyhmää ei ole olla tutkimatta vaan jättää tutkimatta.