Raskaushysteria on mennyt ihan liian pitkälle!!
Nykyään ultrataan, seulotaan, pistetään ja tehdään ties mitä sikiöllekin vaarallisia kokeita raskauden aikana vain sen takia, että äidit ovat niin hysteerisiä ja vammaiskammoisia!!
Ei ennen moisista oltu kuultukaan. Vastaan otettiin se, mikä annettiin. Ei ollut tälläistä rodunjalostusmeininkiä.
Sitä paitsi: jokainen ultraus on vaarantaa sikiön elämää- sanoi minulle itse gynekologi. Eikä se lapsivesipunktiokaan vaaraton ole.
Kommentit (29)
Eiköhän aika moni ois kuollu ilman sitä? Turhia ultria en ymmärrä, mutta jos epäillään vaikka istukan repeämistä niin eiköhän ultra ole ihan tarpeen.
vaihtaisin jo gyneä, ties mitä vielä keksii...
Ilman niitä ultria olisi poika kuollut kohtuun...
jos kerta raskaustesti näyttää PLUSSAA!!!!!, niin kyllä pitäisi sitten käsittää että siellä todellakin on jotain...
Mutta kun täytyy jo varata aikaa varhaisultraan ja neuvolaan kun ajan saa vasta kk päähän, niin ollaan jo niiiin huolestuneita että!!!!
PRKL!!!
Nykyajan odottavat äidit eivät sit voi mitenkään iloita raskaudesta kun täytyy kaikennäköistä pelätä yms...
HOHHOIJJJAA!!!
Mutta on se tervettä johonkin rajaan asti pelätä, mutta jos menee yli niin sitten menee yli!
voit itse soittaa Forumin Mehiläiseen ja kysyä gynekologi T. Alangolta asiasta.
t.ap
Juostaan ja rampataan ä-polilla juoka nippasusta ja supistuksesta...ja just ne varhaisultrat ja kaikki....yhtä lailla merkkinarakoon on tuotu Suomeen mm. 3 ja 4D-ultrat, joilla vaan rahastetaan tälläisiä turhasta pelkääviä mammoja.
Muutenkin hysteria kaiken ruuan ja juoman ja muiden asioiden (kuten esim. hiusten värjäämisten ym) kanssa on mennyt naurettavuuteen saakka.
RASKAUS KUN EI OLE SAIRAUS VAAN MAAILMAN LUONNOLLISIN OLOTILA.
että useamman keskenmenon ja tuulimunaraskauden jälkeen kyllä haluaa varmistua jo hyvissä ajoin, että siellä kohdussa on elämää, ei nyt ehkä vielä rv5 mutta kuitenkin aikaisemmin kuin rv12 kuten täällä meilä on ensimmäinen ultra.
itse olen viikolla 17+1 ja olen yhen kerran kuullu sydänäänet ja mul on ollu kaksi neuvolaa. Kolmas neuvola on vasta 16päivä helmikuuta, sitä ennen ois sit se ultra.....
et täälä ei kyl ainakaan hötkyillä. ;)
Muutenkin aika outoa kun eka nvola viikoilla7, toka 13rv ja kolmas viikoilla 20+4.. mut nauttikaa te muut jotka saatte enempi. ;)
Totta on, että ennen ei ollut laitteita, millä tutkia, mutta ei niitä vammaisia lapsia helpolla vastaan otettu. Laitoksiin vain suoraan, piiloon yhteiskunnalta. Ennen laitosten yleistymistä saatettiin antaa olla hoidotta ja luonto korjasi pikkuisen.
Jos vammainen hyvällä lykyllä eli teini-ikään asti, hänet todennäköisesti pakkosteriloittiin.
Seulonnat ovat täysin vapaaehtoisia. Itse harmittelen enemmänkin sitä, että kotikuntani on säästösyistä kaventanut odottavien oikeuksia kunnallisiin seulontoihin (veriseulaan oli mahdollisuus, mutta se on todellakin huono seulontamenetelmä).
En osallistunut ultrauksiin ja veriseulaan sen vuoksi, että sitten voisin mahdollisesti vammaisen lapsen abortoida, vaan että voisin paremmin valmistautua odotettua rankempaa lapsenhoitoon.
Seulontoihin ei ole pakko mennä. Jokainen tuleva äiti tekee itse päätöksensä asiasta. Tärkeintä on, että voi valita.
Toi periaate on ihan perseestä. Ethän sä voi valmistautua siihenkään, että lapsesi saattaa kuolla synnytyksessä tai sillä on jokin vakava sairaus. tai vaikka vaan 3kk:n koliikki. Ei niihin vaan voi valmistautua mitenkään, vaikka kuinka yrittäisi.
Ultraamiset ovat toki vapaaehtoisia- nimenomaan. ja tietenkin kaikki niitä haluavat, ettei vaan oma lapsi olisi vajaa. Ja että ehtisi ajoissa sen sitten abortoida, jos näin olisi.
Ennen (tarkoitan omaa sukupolveani 70-luvun alusta) ei ultrattu ainakaan meillä päin ja kyllä kuule vammaiset lapset pidettiin ihan omassa perheessä eikä suljettu minnekään laitokseen. Näin tapahtui ehkä 40-luvulla, ei enää 70-luvulla!
t.kokemusta on
Ruokailun tarkkailu on ihan hyvästä raskauden aikana, mm. listerioosi voi olla kohtalokas sikiölle. Muutenkin on hyvä tarkistaa ruokavalionsa terveellisyys, ihan jo lisäaineidenkin osalta. Nykypäivänä kun tuota teollista mössöä on tarjolla enemmän kuin perinteistä ruokaa.
Ja mitä nippailuihin ja supisteluihin tulee; kaikilla ei ole lähipiirissään muita raskaana olevia, oma äitikään ei välttämättä ole kuvioissa mukana kertomassa omista kokemuksistaan. Varsinkaan esikoista odottavalla ei välttämättä ole mitään vertailukohdetta. Raskauteen kuuluvat kivut voivat olla yllättävän kovia, miten sitä voi tietää, mitkä ovat asiaan kuuluvia, ja mistä pitää huolestua, jos ei saa kysellä neuvolasta/äippäpolilta/muilta raskaana olevilta.
Huoli ja murhe ovat ihan tavallisia tuntemuksia raskausaikana. Enemmän kanna huolta sellaisista odottajista, jotka luulevat, että heidän oma toimintansa ei vaikuta mitenkään alkion/sikiön kehitykseen.
Toki raskaudesta täytyy kyetä myös nauttimaan, mutta ei huolehtivaa rauhoita ulkopuolisten painostus olemaan huolehtimatta. Tuki ja empatia auttavat paremmin.
Ko gyne sattui olemaan naistentautien ja synnytysten professori (käyntikortin mukaan) ja sanoi että ultran vaikutuksia on tutkittu eikä ole löydetty mitään viitettä siitä että se olisi jotenkin haitallista sikiölle. Eli jos nyt käy raskauden aikana vaikka kerran kuukaudessa ultrassa (normaalisti käydään kai 2-3 krt yhteensä), niin ei siitä ole mitään haittaa.
Paljon suurempi riski on esim. äidin ylipaino, tai vaikka tupakointi.
Vierailija:
Juostaan ja rampataan ä-polilla juoka nippasusta ja supistuksesta...ja just ne varhaisultrat ja kaikki....yhtä lailla merkkinarakoon on tuotu Suomeen mm. 3 ja 4D-ultrat, joilla vaan rahastetaan tälläisiä turhasta pelkääviä mammoja.Muutenkin hysteria kaiken ruuan ja juoman ja muiden asioiden (kuten esim. hiusten värjäämisten ym) kanssa on mennyt naurettavuuteen saakka.
RASKAUS KUN EI OLE SAIRAUS VAAN MAAILMAN LUONNOLLISIN OLOTILA.
Ja juuri tällaisten viestien takia serkkuni ei uskonut supistusten olevan oikeita... Lapsi selvisi, mutta lääkärit sanoivat, että hätäsektio tehtiin viime SEKUNNEILLA... Mutta, kun kaikki vain sanoi, että eihän se nyt vielä voi tulla ja onpas alhainen kipukynnys..
Sinne ultriin mennään niinkuin nimi sanoo: np= niskapussi-ultra ja rakenne on lapsen rakenteen selvittämis ultra! NE asiat saadaan tutkittua, tollot!
Np- kertoo onko niskapussissa turvotusta, jos on niin lapsi SAATTAA olla vammautunut, jollonka voi mennä jatkotutkimuksiin JOKA saattaa alle prosentissa tapauksissa olla raskaudelle vaarallinen.
Ultrat on vapaaehtoisia. JOS niissä (jatkotutkimuksissa) havaitaan että sikiö on vammautunut niin silloin sikiö harvemmin on terve! TIETYSTI sikiö voi vammautua synnytyksessä tai kävellessään kadun yli, mutta tutkimuksia tehdään VAAN että saadaan tietää onko tulokas terve.
JOS joku haluaa väkisin mennä ultriin useammin niin siinähän menee! Se ei ole vaarallista, ultrataan ihmisiä muutenkin kuin raskaan olleita ja JOS ultraaminen olisi vaarallista niin olisi se vaarallista muutenkin kuin sikiölle!
Luiden kuvaaminen onkin sitten jo vaarallista, muttei ultraaminen. Mutta röntgen on eri homma!
Paikkakuntasestikin on eroja mitä ultria tarjotaan, meillä saa valita yhden, tarpeen vaatiessa tietty ultrataan enemmän. Mutta rahakysymyshän toi on, tollot!
Esim. suurin osahan menee 3d-ultraan vaan sen takia, että näkis miltä vauva näyttää. Tai sitten käydään muuten vaan ilman minkäänlaista lääketieteellistä syytä tarkastamassa voiko masukki hyvin.
Samat mammat tunkevat myös naistenklinikalle tarkastukseen samalla nanosekunnilla kun housuihin on lirahtanut tippa jotain hajutonta ja väritöntä. Sitten ihmetellään kun sairaalan henkilökunta on ylikuormittunutta ja kohtelu sen mukaista. Eikä nämä mammat käsitä sitä, että he vievät tilaa niiltä joilla oikeasti on jotain vialla.
Kuten joku aikaisemmin sanoikin, raskaus ei ole sairaus ja järkeä saa käyttää!
Vierailija:
Ei ennen moisista oltu kuultukaan. Vastaan otettiin se, mikä annettiin. Ei ollut tälläistä rodunjalostusmeininkiä.
Sitä paitsi: jokainen ultraus on vaarantaa sikiön elämää- sanoi minulle itse gynekologi. Eikä se lapsivesipunktiokaan vaaraton ole.
ennen luultiin esim. että jos äiti voi pahoin raskauden alussa (oksentaa siis) niin lapsi pitää abortoida koska äiti voi muuten kuolla...
niin että " ennen sitä ja ennen tätä...hohhoijaa
Juuri tuo NP-ultra ihmetyttää...JOS sitä turvotusta esiintyy, se saattaa olla merkki sydänviasta, joka taas on yleisempää Down-lapsilla...mutta mutta. Kuinka moni olisi kuitenkaan valmis ABORTOIMAAN mahdollisen Downin? En minä ainakaan. JA KUN siihen ei kuitenkaan voi mitenkään varautua, on se shokki joka tapauksessa vaikka sen tietäisi etukäteen, ei kyseisellä np-ultralla ole mitään merkitystä!!!!!!!!!!!!!
JOKAINEN KERTA kun sinne alapäähän mennään ronkkimaan, se on riski (pieni ehkä, mutta siltikini) sikiölle.
ja tiedetty tosiasia on myös mm. lapsivesipunktion aiheuttamat keskenmanot!
Olisipa siinä selittämistä, kun äiti vaatinalla vaatii ensin päästä punktioon varmistamaan, että onhan se meidän erkki-petteri nyt varmasti terve...ja sitten raskaus meneekin kesken- vain tuon näidin itsekyyden takia. ja luultavimmin lapsi olisi kuitenkin ollut ihan terve.
istukkabiopsiaan liittyy noin prosentin keskenmenoriski ja lapsivesipunktioon puolen prosentin keskenmenoriski
Eilen iltapäivällä sain soiton ja tulokset siitä veriseulonnasta (down). Ja hieman oli arvot koholla, siis tosi vähän. Ja tänään kävin jo äitipolilla ja ultrasivat ja rakenteet ok. Täällähän ei mitata alkuraskauden ultrassa ollenkaan niskaturvotusta eivät pidä sitä luotettavana seulana, no mulla ultraaja sen kuitenki mittas ja se oli 1 mm. Eli ei hätää mut kävin verikokeen koska se tarjottiin. Äitipolin lääkäri sanoi taas ettei olis kannattanu koska ei ollu niskaturvotusta ja veriseulonta on epäluotettava! No miks hitossa sitä sit täällä otetaan?!
Ultran jälkeen sit tehtiin myös lapsivesipunktio ja nyt odotellaan kaksi viikkoa tuloksia... Toisaalta olen hyvillä mielin mut toisaalta piilee mielessä et entä jos kaikki ei olekaan hyvin. Tuli mieleen voiko edes toivoa kolmatta tervettä lasta kun kaksi jo on. Maha tuntuu vähän epämiellyttävältä sen punktion jälkeen mikä vissiin ihan normaalia. Tää ilta täytyy ottaa rennosti enkä saa nostella mitään ym. Ja toivoa täytyy ettei ala menee kesken punktion takia. Ilmeisesti aika harvinaista mut voihan se huonolla tuurilla osua omalle kohdalle.