Olipa koskettava tuo Niiniston haastattelu Punaisessa langassa! Siina on suomalainen mies, joka on joutunut kokemaan paljon elamassaan, suruja ja iloja.
Ihailtava ihminen. Yllättävää, olin luullut häntä kovaksi, mutta hänhän oikeasti välittää lähimmäisistään ja suomalaisista.
Miten hän sanoikaan, jotenkin tyyliin:
Ihmisyys on tärkeintä. Tuottavuus on eri asia kuin ihmisyys.
Ei todellakaan minkään riistäjän puhetta.
Kommentit (70)
Tastula on tiukka haastattelija, mutta oma lankansa oli todella punainen.
Ei Halonen edes vastannut Härmälän kysymykseen jos susi tulisi ja veis Miska kissan.
Halonen vastasi " Eihän se ole kivaa" - kun Venäjä uhittelee Viroa...voi herran pieksut!
Vähän enemmän otetta /uskallusta edellytetään istuvalta PRESsALTA
peittoaa Halosen Vihreiden tentissä. Halonen ei osannut sanoa asiasta oikein mitään.
Vierailija:
Kyllä ne todelliset arvot näkyy jos haluaa nähdä. Esimerkiksi se miten suhtautui ilmastonmuutokseen ja ympäristöongelmiin..Ei ollut Salella MITÄÄN sanottavaa tuohon. Ja se juuri on tulevaisuuttamme!!!
Vierailija:
Tarja Halonen puhuu vaikeaselkoisesti eikä oikein ota kantaa mihinkään. Hän kiertää kysymykset ja puhuu mieluummin jostain muusta. Eniten mua ärsyttää Halosessa ne kauniit puheet ja arvot, jotka tottakai kuulostaa hyvältä, mutta jokainen tietää että eivät ole realistisia. Halosen ajatukset ovat kauniita ja näköjään menevät suureen yleisöön kuin häkä. Hän sanoo juuri sen mitä äänestäjät haluavat kuulla.Niinistö taas puhuu verkkaisesti, välillä jopa siinä määrin että kuulija tuskastuu. Mutta hän on REHELLINEN. Hän sanoo juuri niin kuin asia on, riippumatta siitä haluaako kuulija sitä kuulla. Hän puhuu vaikeistakin asioista koska tietää että ne eivät mene pois sillä että niitä kaunistellaan tai niitä hyssytellään. Valtiovarainministerinä hän teki ne vaikeat päätökset joita silloin oli pakko tehdä, ja otti tyynesti vastaan kaiken paskan jota tuli paljon. Hän ei ole tippakaan populisti.
asialla olisi, oltaisiinko valmiita siihen tai tähän.
Vierailija:
tottumuksien muuttoa. Siis sen kantahan oli että vaikea kysymys vaikea kysymys ja sitten joskus vuosikymmenien päästä. Tarjalla oli nimenomaan se kanta että jotain pitää tehdä. Sauli vaan hihitteli ja jäi sellainen tunne, ettei se ota koko asiaa edes tosissaan. Lähinnä vaan viran puolesta loukuttaa leukojaan. Vaikea kysymy, vaikea kysymys, vaikea kysymus.
Kun Saulilta kysytttiin että onko oikein että joku iso firma tekee voittoa ja jakaa osinkoja osakkeiden omistajille ja samaan aikaan heittää porukkaa pihalle niin Saulipa ei sanonut että onko oikein! Alkoi vaan selittämään että hänen pitäisi saada tutkia tämän firman asioita enemmän ja selvittää tilannetta, kierteli ja kaarteli. Ja mitä tuli noihin tukiin. Sanoi että risulla pitäisi joitakin toimeentulon saajia vähän ojentaa, haloo? Ja vielä hoki sitä hemmetin ITSEKKYYS sanaa jatkuvasti. Kuinka ihmisen pitää olla itsekäs että elämässä menestyy ja saa pitää työnsä jne. Kuinka muuten ei omaisuutta kerry. Kuinka pitäisi joustaa vieläkin enemmän työelämässä. Siis ihan kaameita juttuja. Aivan selvästi tämä mies on työnantajien puolella ja ajattelee vain voiton maksimointia välittämättä siitä että ketä jää jalkoihin ja ketä käytetään hyväksi!!!! Tuon haastattelun perusteella en tosiaankaan anna ääntäni tälle ihmiselle.
ihmisiä. Eikä edes lainkaan rumasti (minusta sietäisi kyllä). Siis kyllä ensisijaisesti ihmisen kuuluu PYRKIÄ elättämään itsensä, eikä vain tarkoituksellisesti keplotella yhteiskunnan tuilla.
3. väite: Tastula lanseerasi itsekkyys-sanan. Niinistö ei kehottanut ihmisiä itsekkyyteen, vaan Suomea kokonaisuutena pitämään omia puoliaan muita valtioita vastaan, jos sitä sitten haluaa nimittää itsekkyydeksi.
Vierailija:
Kun Saulilta kysytttiin että onko oikein että joku iso firma tekee voittoa ja jakaa osinkoja osakkeiden omistajille ja samaan aikaan heittää porukkaa pihalle niin Saulipa ei sanonut että onko oikein! Alkoi vaan selittämään että hänen pitäisi saada tutkia tämän firman asioita enemmän ja selvittää tilannetta, kierteli ja kaarteli.Ja mitä tuli noihin tukiin. Sanoi että risulla pitäisi joitakin toimeentulon saajia vähän ojentaa, haloo?
Ja vielä hoki sitä hemmetin ITSEKKYYS sanaa jatkuvasti. Kuinka ihmisen pitää olla itsekäs että elämässä menestyy ja saa pitää työnsä jne.
Niinistö piti tiukasti kiinni siitä, että pitää ajaa oman maansa etua, muttei mennyt tuohon itsekkyys-mantraan.
kysytty mitään? Vai oliko leikattu pois, kun olis Sauli saanut kerrankin selittää kantaansa rauhassa. Halosen kanssa aiheesta paapatettiin pitkään tyyliin " joutuvatko poikamme Aafrikkaan sotimaan" . Aika epäilyttävää minusta, koska muuten kysymykset ja aiheet olivat pitkälti samoja.
Jotenkin vaan tuntuu siltä, että YLE ja Tastula on kallellaan demareihin päin.
Mun korvaan kalskahti vähän oudolta Niinistön kommentti, jossa hän selvitti tuloero-ongelmia. Hän sanoi pitävänsä ongelmana sitä, että lasten keskuudessa syntyy tilanteita, jossa lapsi joutuu näkemään, että muut saavat enemmän leluja kuin he itse.
Näin hän siis sanoi eikä jatkanut aiheesta sen syvemmälle.
Olen kuusivuotiaan yksinhuoltaja ja opiskelija ja tuloni ovat todella pienet. Pärjäisin niillä vielä jotenkin, mutta kuuden vuoden aikana olen huomannut selvästi tuloerojen nousun. Siinä missä minun tuloni ovat koko ajan pienentyneet ja menot kasvaneet (vuokra mm. lähes kaksinkertaistunut), perustellaan kaikkia hinnan nousuja sillä, että tulotasokin on vastaavasti noussut. Näin ollen minulla, jonka tulotaso on päinvastoin laskenut, ei ole enää varaa käydä edes kirpputoreilla, joiden hinnat ovat viime vuosina nousseet uskomattomasti ainakin Helsingissä. Onneksi säästin aikoinaan ennen lapseni syntymää työssäkäyvänä 8000 markan kuukausipalkastani sen verran, että olen nyt pärjännyt opintotuella. Työssäkäymiseen minulla ei mitenkään olisi aikaa, kun opinnot ja lapsenhoito vie kaiken ajan.
Vaikka olisin rahakas, en kuuna päivänä ostaisi lapselleni paljon leluja. Mua oksettaa tämä tavarapaljous ja nimenomaan se, että vanhemmat opettavat lapset jo pienestä pitäen saamaan uskomattoman määrän viihdykettä kaupasta.
Tuloerojen ongelma on mielestäni kiteytettynä se, että hinnat muodostuvat keskituloisten mukaan. Koska olen itse rutkasti alle keskituloinen, on lähes mahdotonta selvitä arjesta ilman sossua. Sossusta en ole koskaan hakenut mitään, joten sossuksi minua on aivan turha kutsua. En myöskään kuulu SDP:hen, enkä juurikaan äänestä muita kuin Vihreitä. Nyt on kuitenkin aivan selvä vaihtoehto presidentiksi - yksinhuoltaja samasta kaupunginostasta kuin minäkin, joka todella konkreettisesti on kannustanut minua jaksamaan elämässä.
Olin viimeisilläni raskaana viime vaalien aikaan ja oli hienoa synnyttää lapsi Suomeen, jossa juuri oli vietetty upean presidentin virkaanastujaisia. Olen ollut kuusi vuotta hyvin ylpeä siitä, että Suomella on noin upea presidentti. Ja poikani on ihmeissään, että voiko pojatkin olla presidenttejä... totta kai voivat, mutta toivottavasti naispresidentti ei ole yhden kauden juttu.
Tarja Halonen on selkeästi minun valintani. Niinistö on varmasti ihan fiksu mies ja sydän paikallaan, mutta Halosen toimintatavat sopivat minun arvoihini.
Meillä on paljon asuntovelkaa eivätkä tulomm ole suuret, ja siksi emme pysty ostamaan lapsille merkkivaatteita, no, joskus saa kirpparilta. Lapsillamme ei myöskään ole läheskään niin paljon vaatteita kuin monilla heidän kavereillaan, joiden vaatteet vaihtuvat miltei päivittäin. Olen monta kertaa saanut koulusta kotiin masentuneen tytön, joka kysyy: miksi minulla ei ole sellaisia ja sellaisia vaatteita, miksi minä joudun pitämään aina näitä samoja?
Kaveripiiri tahtoo valikoitua sen mukaan, mitä lapsilla on päällä. Masentunut tyttäreni kysyy, onko minussa joku vika? Selitäpä siinä sitten, että sinussa ei ole mitään vikaa, olet ihana tyttö, mutta että maailma nyt vaan on sellainen, että ulkoisia tekijöitä arvostetaan ihan liikaa. Myös vanhempienilloissa huomaan, että muutamien lasten äidit katsovat minua kuin halpaa makkaraa.
" Kiinnittikö kukaan muu huomiota siihen, ettei Natojutuista
kysytty mitään? Vai oliko leikattu pois, kun olis Sauli saanut kerrankin selittää kantaansa rauhassa. Halosen kanssa aiheesta paapatettiin pitkään tyyliin " joutuvatko poikamme Aafrikkaan sotimaan" . Aika epäilyttävää minusta, koska muuten kysymykset ja aiheet olivat pitkälti samoja."
minäkin olisin halunnut kuulla pääsiäisnoidista, joulupukista ja eurooppalaisesta natosta.
Minä en käsitä miten Halosen arvoja pidetään jotenkin niin hienoina jne. Hän sanoo olevansa huolissaan tuloeroista jne. Itse omistaa suunnilleen kerrostalon Helsingissä ja puolisolla iso osakesalkku. Yhteinen omaisuus lähes 2 milj. euroa. Ja kehtaa väittää olevansa köyhien asialla.
Ympäristöasioissa hän ei vastaa mitään järkevää, jauhaa vaan ympäripyöreitä.
Halonen sanoo ETTEI OLE KIVAA kun Venäjä tekee hyökkäysharjoituksen lähellä Viron rajaa. Haloo! Sellainenko presidentti on hyvä joka puhuu kuin pikkulapset; " ei ole kivaa" . Ei ulkopolitiikkaa ja turvallisuuspolitiikkaa hoideta huumorilla tai lapsellisilla sutkautuksilla.
Se on totta että työ tuo työtä niinkuin Niinistö sanoo. Eikö se ole sitten työläisten asiaa ollenkaan jos Niinistö hallitsee talousasiat ja saisi luotua uutta työllisyyttä?
Mutta se on näitä suomalaisia arvoja Halosella: ydinperheellä ei ole väliä, millään normaalilla ei ole väliä. Minä ainakin kaipaan vanhoja aikoja koska nämä uudet pehemeät arvot menevät jo liian pitkälle.
Suomen presidenteistä vain nainen on selviytyntyt tästä tehtävästä loistavasti. Miesten kielitaito on ollut tosi surkeaa kautta historian. Saulilla tuottaa jopa vaikeuksia puhua suomea. Lauseet ovat katkonaisia, sanat ovat yksinkertaisesti hukassa.
Mitä ohjelmaan tulee. Ei uskottava. Sauli on jäykkä, ei diplomaatin ainesta, joka on tärkeää presidentin virassa.
Osaava talousasioissa, seisoo suoraselkäisenä mielipiteidensä takana ja kuitenkin hänellä on valtavan inhimillinen ja lämmin näkemys kanssaihmisistä.
Lämmin ja viisas ihminen!
Halosen englanti ei ole kovin hääppöistä ja puhuu äärimmäisen epäselvästi. Jutta Zilliacus taas puolestaan sanoi jo ensimmäisellä kierroksella, että Halonen puhuu ruotsia englantilaisittain ja hänen sanajärjestyksensä on kammottava. niinistö puhuu myös ranskaa, jota Halonen ei osaa ollenkaan.
Siis nytKIN. Kyllä Sauli tässä suhteessa on vastustajaansa parempi valinta, ihan selkeästi.
Vierailija:
Suomen presidenteistä vain nainen on selviytyntyt tästä tehtävästä loistavasti. Miesten kielitaito on ollut tosi surkeaa kautta historian. Saulilla tuottaa jopa vaikeuksia puhua suomea. Lauseet ovat katkonaisia, sanat ovat yksinkertaisesti hukassa.Mitä ohjelmaan tulee. Ei uskottava. Sauli on jäykkä, ei diplomaatin ainesta, joka on tärkeää presidentin virassa.
Naurettava väite, ruotsinkielisessä vaalitentissä se oli tarja jolle piti antaa sanoja kun ei niitä tiennyt.
Olen katsonut useita Punainen lanka ohjelmia. Tänään ohjelman juontaja oli saanut vieraakseen Sauli Niinistön.
Tastulan selkeä tavoite oli tehdä Saulista riistävien yrityspohattojen puolustaja ja itsekkyyden perikuva, joka moraalittomana tuhoaa vaikka maapallon. Tastula jankkasi ja jankkasi samaa asiaa koko ohjelman ajan tavoitteenaan saada Sauli sanomaan jotain sellaista, joka olisi nannaa Saulin vastustajille ja kauhistus kannattajille.
Sauli selvisi syytösten ryöpystä kunnialla eikä hän menettänyt yhdessäkään tilanteessa malttia eikä hylännyt toimittajan kysymyksiäkään kuten Halonen. Sauli vastasi niin, kuin asiat ovat. Hän ei maalaillut kymmentä ihanaa ja kahtatoista kaunista, vaan toi esiin totuuden, elämän lainalaisuudet.
Sauli sanoi ja painotti koko ajan sitä, että hän aikoo presidenttinä puolustaa suomalaisten etuja ja vahva Suomi on paras muiden auttaja. Lisäksi hän loi vahvaa uskoa tulevaisuuteen. Sauli toi selkästi esille sen, että vain menestyvät yritykset ovat olemassa ja luovat työpaikkoja. Myös sen totuuden Sauli toi esille, että vain menestyvä yhteiskunta voi pitää huolta vähäosaisistaan. Sauli ei missään kohtaa peitellyt sitä, että myös yritysmaailmassa on ihmisiä, joiden moraali on samalla alhaisella tasolla kuin joidenkin työntekijöidenkin.
Tastulan asenteellinen jatkuva tarkoitushakuinen paheksuvaan sävyyn suu supussa esitetty syyttely oli vertaansa vailla. Kun Saulin vastaukset oli vielä katkaistu tarkoituksellisesti välitekstien kohdalta siten, että vastaus jäi alkutekijöihin, on syytä kysyä, kuka tai mikä ohjaa Tastulan moraalia. Onko taustalla Tastulan oma punainen lanka: vasemmistolaisuus?
Todella hyvä analyysi!