Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelijan ohjauksesta asiaa! (hermo meni)

Vierailija
27.01.2006 |

työpaikallani sairaalassa ohjaan opiskelijaa, jolta tuntuu olevan työelämän perussäännöt hukassa. On ollut ilmoittamatta päivän pois, kyselee aina voiko lähteä aikaisemmin että ehtii aikaisempaan bussiin. Tänään kun tulin yövuoroon, hänen piti olla 13.30-21.30 illassa, olikin hän keneltäkään lupaa kysymättä muuttanut vuoronsa 13-21. Ei sillä että tuolla puolella tunnilla olisí suurta merkittävää merkitystä, mutta periaate on periaate, ei osoita oikein kypsyyttä työelämään tuo meininki. On kysynyt että onko hänen pakko tehdä 21.30 vuoroja, kun hän on sitten nii myöhään kotona ja kun sitten pitää taas aamuun tulla. NO, jos hän on tämän alan valinnut, niin ei oo mielestäni paljn vaihtoehtoja. hänen kaverinsa joka on osastolla myös harjoittelussa, niin pääsi kerran vähän aikaisemmin pois, minä en päästänyt tätä omaa opiskelijaani (eri päivinä siis). Olivat nämä opiskelijatytöt menneet toisen ohjaajan luo, että " miksi tuo pääs aikaisemmin kun mä en päässyt, jouduin odottaa bussia 15min" . Näistä asioista olen jutellut tytön kanssa (vaikka mielestäni ne pitäs olla jo peruskoulusta asti selviä) mutta ei mene perille ei. KErtakaikkiaan hermostuttaa. Olenko niuho ja tiukkis mielestänne? musta vaan tuntuu että pakkohan tuommonen on " tavoille" opettaa, jos ei kerran oma älli mitään sano!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olit oikeassa, etkä mielestäni tiukkis. Itse taidan olla kalkkis, sillä en voi ymmrätää moista käytöstä. Mut tää nykynuoriso (;)) on ihan pullamössö sukupolvea, ikinä ei tarvii olla ajoissa, ite ovat aina oikeassa ja työelämän (ja muunkin elämän) säännöt on vain meitä vanhempia varten.

T. yks myös opiskelijoihin kyllästynyt 30 vee.

Vierailija
2/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi nyt harjoittelussa oppia tavoille, kuin menettää tosi elämässä työpaikkansa.

Tuollainen käytös on omituista lukiolaisellekin, peruskoululaisenkin pitäisi tajuta työaikojen päälle. Ruotuun vain!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuskin olet, mutta jos olet, niin koitapa sitten alkaa ajattelemaan käytöstäsi.

Vierailija
4/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikeassa olet, ja hyvä jos " tavoille" opetat. Ei tuollainen vetele oikeassa työelämässä.Eikä mielestäni edes harjoittelujaksolla.

Vierailija
5/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavssa harjoittelussa tehtävä pelisäännöt selväksi jo ennen harjoittelun alkua!

Vierailija
6/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen myös hoitoalalla ja monesti ihmetyttää nykyopiskelijoiden asenne ja motivaatio.

harjoittelussa ollaan naama nutturalla ja sanotaan suoraan ohjaajalle " ettei mua tää erikoisala oikeen kiinnosta niin en viitti niin kauheesti perehtyy" . opiskelijaa saa raahata perässään kuin kivirekeä ja jos hetkeksi päästät silmistäsi niin löytyy kahvihuoneesta notkumasta luokkakaverinsa kanssa. kaikki osataan kun ollaan kerran tehty " ei mun tartte enää kateroida kun mä kerran oon jo katetroinu edellisellä harjoittelujaksolla" . työvuoroista käy vaan aamuvuorot viikolla ja viikonloppuna työskentely ei tule kuuloonkaan. bussit tosiaan lähtee aina tuntia aikaisemmin kuin työvuoro loppuu ja ruokatunti on tosiaan tunnin mittainen. *huoh*

että yritä nyt sitten " kasvattaa" tällaisesta velttoilijasta kollega jonka pitäisi ihan oikeasti muutaman vuoden kuluttua olla yksin vastuussa potilaiden hengestä :(

no totuuden nimissä täytyy sanoa että täysin päinvastaisia opiskelijoitakin on mutta he tuntuvat olevan nykyisin vähemmistönä näiden pissaliisojen joukossa.

Vierailija
7/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

seikkaperäisen selostuksen. Varo tällaisia aloituksia ap, saatat oikeasti jäädä kiinni!

kakkonen

Vierailija
8/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen erikseen mitään alkuinfousta tarvita. Täytyy peruskoulun käyneen ymmärtää, ettei työelämässä (sitä harjoittelukin on!) voi tulla ja mennä miten sattuu.

Vierailija
9/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen toiminut sillä periaatteella, että työpaikan säännöillä mennään ja työvuoroja noudatetaan. Toisaalta olen kyllä päästänyt opiskelijan aikaisemmin kotiin, jos kaikki hommat on tehty (itse muistan kuinka turhauttavaa oli opiskelijana istua kansliassa ja odottaa esim 10-15min vuoron päättymistä, kun kaikki oli asianmukaisesti tehty eikä uusia hommia ollut). Yleensähän raportti on kuitenkin viimeisenä, joten tämän vuoksi aikaisemmin lähteminen ei onnistu.

Mielestäni sinun tulee ehdottomasti keskustella opiskelijan kanssa tästä asiasta (kuten ymmärtääkseni olet tehnytkin) ja antaa hänelle " varoitus" . Jos muutosta parempaan ei tapahdu ottaisin yhteyttä ohjaajaan. Mutta missään tapauksessa tällaisia asioita ei saisi jättää loppuarviointiin puitavaksi ns. uutena asiana - tällöin opiskelijalla ei enää ole mahdollisuutta korjata tilannetta. Tarvittaessa hylkäisin opiskelijan suorituksen, jos siihen on aihetta.

Vierailija
10/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pieni korvaus harjoittelusta???

Vierailija
11/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut kuitenkin opiskelijoista, jotka ovat siis itse hakeutuneet alalle. Tulee mieleen jotkut yläasteelaiset, jotka vetelehtivät käytävillä koska työn teko ei ole cool

Vierailija
12/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki motiaatio olisi varmasti korkeampi, mutta välillä täytyy paskaakin syödä.

Eivät työelämässäkään olevat voi jättää töitään tekemättä, koska saavat mielestään liian vähän palkkaa (tai toki voivat, mutta turha odottaa, että saavat pitää työpaikkansa).

Jokainen hoitoalalle lähtenyt tietää, että harjoittelusta ei makseta palkkaa. Turha siis kitistä, että ei kiinnosta.

Vierailija
13/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietis vähän, mitä koulutus maksaa! Eikös suomessa saada jo melkoisesti ilmaiseksi, pitäisikö opiskelusta vielä maksaakin!

Vierailija
14/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin vain ehdottaa. Meidän oppilaitoksessa se nimittäin tehosi erittäin hyvin. Tehtiin etukäteen selväksi, mitä seuraa myöhästelystä yms. Valitettavasti opintoihin pääsee lipsumaan mukaan noita alhaisemman vastuuntunnon omaavia, joita pitää potkia persuuksille ja tehdä asiat selväksi.

Vierailija
15/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki koulutus maksaa jne. Mutta kyllähän esim. insinööritkin (amk) saavat palkkaa harjoitteluistaan! Hoitoalalla (eli naisvaltaisella alalla) koulut joutuvat maksamaan harjoittelupaikoille että ottavat opiskelijoita. Kyllä harjoittelijoista toisinaan on apuakin ja toisinaan harjoittelijoita jopa käytetään ihan säälimättä työvoimana (been there done that)

Vierailija
16/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan ylimielisiä, kuitenkin aina kun silmä välttää niin netissä surffaillaan. Kiukutellaan, valitetaan, ei haluta oppia uutta, koska kaikki osataan jo tietenkin!

Terveisin toinen 30v työhön opastaja joka on kyllästynyt näihin 20v kaikkitietäviin laiskureihin ja rimanalittajiin.

Vierailija
17/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän kokemuksen he hankkivat usein kesälomillaan. Silloin ei olla harjoittelemassa, vaan ihan oikeesti töissä.

Jos on kyseessä työharjoittelu, ei siitä saa palkkaa.

Vierailija
18/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä insinöörien työharjoitteluun on varattu aikaa ihan lukujärjestykseen (toki sitä voi suorittaa kesälläkin)

Vierailija
19/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sit lääketieteen opiskelijat saavat työharjoittelusta palkkaa??

Mun mielestä olisi kohtuullista maksaa joku pieni korvaus siitä harjoittelusta. Ei se opintotuki kuitenkaan niin mahtava ole :)

Vierailija
20/23 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa voisi maksaa edes hieman (tai edes tarjota ilmaisen ruoan). Mutta ensimmäinen askel olisi se, että opiskelijoista ei pitäisi maksaa työpaikoille. Minä kyllä voin ihan rehellisesti myöntää, että minulla on ollut paljon hyviä opiskelijoita, joille olisin suonut palkkaa työstä. Tokihan ohjaaminenkin vie veronsa, mutta kyllä siitä myös takaisin saa. Minä ainakin vihasin opiskeluaikana niitä vmäisiä hoitajia, jotka olivat kyllästyneet opiskelijoihin. Parhaassa (tai huonoimmassa) tapauksessa ohjaajani ei muistanut nimeäni arvioinnissa, vaikka olin seurannut häntä (ja hänen työvuorojaan) 5 viikoa. Ei sekään ollut kovin motivoivaa ja mieltä ylentävää (ja minä olen varmasti lukeutunut niihin tunnollisiin ja " hyviin" opiskelijoihin).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kahdeksan