Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

CA-125 ja endometrioosi

27.01.2006 |

Luutis täällä nostelee päätään hoitotauolta. Toivottavasti ainakin joku vielä muistaa minut...

Hoitotaukoa on nyt kestänyt vuoden jatkunee vielä vuoden ainakin. On pakko saada pää ja muu kroppa uudelleen kuntoon ennen seuraavaa ja viimeistä julkisen puolen hoitoa.

Kävin tuossa tarkastuksessa ja kaikki näytti siistiltä. Kivutkin ovat olleet vuoden poissa, mutta nyt alkaa taas oleen merkkejä, että kivut mahdollisesti kovenisivat :( Lääkäri kuitenkin halusi, että otetaan endoa kuvaava verikoe, CA-125, ja sen tulosta tässä olen odotellut. Onneksi soittelin klinikalle kysyäkseni kokeen tulosta, joka oli 41. Hoitaja ei kommentoinut arvoa muuten kuin, että odottele nyt vain lääkärin kirjoittamaa kirjettä. No tänään se sitten tuli, ja viesti oli yksinkertainen.... Ca-125 joka kuvaa endometrioosin aktiviteettia oli matala. Nyt ihmettelen ja mietin tässä viikonlopun että mitäköhän se mahtaa tarkoittaa... Vuosi sitten arvo oli 10 ja nyt sitten 41.

Onko kenelläkään tietoa, mitkä olisivat viite-arvot ko. verikokeelle? Jostain olisin lukenut että normaali on alle 35. Niin ihmettelen nyt sitten, että miten ihmeessä tuo voi olla normaali???

No, eiköhän tämä tästä,

-Luutis

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti minä en osaa auttaa sinua ollenkaan, mutta kiinnostuin asiasta. Minä en ole koskaan kuullutkaan CA-125 verikokeesta! Endo on diagnosoitu muutamia vuosia sitten ja takana pari laparoskopiaa ja yksi laparotomia. Kukaan lääkäri ei ole koskaan maininnut tuollaista verikoetta... Olisipa mielenkiintoista tietää, mikä arvo minulla tulisi!

Missä sinä olet hoidossa? Onko täällä Helsingin nkl:lla hoidoissa olevia, joilta kyseinen koe olisi otettu?

Vierailija
2/2 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

viitearvo on alle 35. Mutta.. tuo sama koehan kertoo myös esim. munasarjasyövästä, joten en tiedä onko tuo alle 35 sen raja-arvo ja voisiko muissa sairauksissa arvo olla suurempi?

" Sen sijaan kohonneita CA 12-5:n pitoisuuksia todetaan melko usein eli noin 10-30 %:lla erilaisia ei-pahanlaatuisia sairauksia (munasarjojen kystat ja muut benignit tuumorit, myoomat, endometrioosi, synnytyselinten tulehdukset, maksakirroosi) sairastavista potilaista."

Linkki http://www.yhtyneetlaboratoriot.fi/kasikirja/tutkimukset.asp?id=10074&c…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi seitsemän