Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
Vierailija kirjoitti:
Mulle selvis vasta pari vuotta sitten, että ananas ei kasva puussa.
Eikö??? Mulle selvisi tämä nyt, kun googlasin... Ikää melkein 40
Ajattelin lapsena ja nuorenakin vielä että kaikki vaan jostain löytää ihanan miehen, sitten mennään naimisiin ja perustetaan perhe.
Emmää tajunnu ku vasta nyt melkein 50v ettei se noin mennykään.
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt ei ole kovin nolo, eikä mitenkään hillittömän hauskakaan. Olen aina luullut, että tuomen marjat ovat myrkyllisiä. Samoin on ajatellut äitini, ja mielestäni esimerkiksi koulussa 70-80- luvuilla niin opetettiinkin.
Mutta sitten Hämeen Sanomissa julkaistiin erilaisia kuvasarjoja, tyyliin suomalaisia päiväperhosia, suomalaisia petoeläimiä, suomalaisia syötäviä marjoja (olisikos ollut sitten 2017, kun ol itsenäisyyden juhlavuosi?) . Ja niissä syötävissä marjoissa oli TUOMI. Googletin sitten oikein huolella, ja joo, tuomen marjoja voi syödä. Ja kun menin äidin luona käymään, niin äiti kaivoi minulle kiireellä sitä kuvaa, että katso, TUOMEN marjoja VOI SYÖDÄ!!!
Tuomen kuori on myrkyllinen, ja se siemen sisältää jonkinlaista syanidin tyyppistä, joka on kyllä myrkyllistä - jos syöt tyyliin sata kiloa siemeniä. Mutta esimerkiksi tuomen marjoista voi tehdä ihan hyvin mehua.
Sama. Minulle opetettiin lapsena, että ovat myrkyllisiä. Olen syntynyt 60-luvulla. Vasta vähän aikaa sitten selvisi totuus.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena luulin, että kaikilla miehillä on vaimo ja lapsia. Nyt viiskymppisenä miehenä rupee tuntuun siltä, ettei näin ole, ainakaan mun kohdalla
Mwidäb 7-vuotias poika kysyi epäilevänä tässä yksi päivä, että voiko joillekin käydä niin että ne ei saa omaa vaimoa...
Luulin että penkkiurheilu tarkoittaa sitä ala-asteen liikuntatunnin voimistelijoiden hyppypenkkiä, en muista sen nimeä. Että ukot sen parissa jotenkin urheilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh,
Laulujen ja lorujen hokemat ovat parasta väärinymmärryksen kenttää.
Ties milloin tajusin, että Jaakko kulta -laulussa ei ole kukaan mystinen Kello-Jasi, joka soittaa kelloja. Jasi-poikaa/miestä ei siis ollut, vaan kyseessä oli genetiivimuoto sanasta kello.
Ehkä en ihan aikuisikäinen ollut, mutta lähellä kuitenkin.
Sijamuoto meni väärin: kellojasi on partitiivi.
Miksi tätä alapeukutetaan? Kellojasi on todellakin monikon partitiivi. Sijapäätteen jälkeen siinä on vielä omistusliite. Omistusliite ei tee muodosta genetiiviä. Monikon genetiivi sanasta kello on kellojen. Jos siihen laitetaan sama omistusliite, sana olisi kellojesi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:30"]
Luulin, että ambulanssit lähtee liikkeelle sairaalalta.
NO meillä lähtee.Tallit ja sosiaalitilat on meidän sairaalassa.
Täällä myös. Kaupunki on Kemi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 10:30"]
Luulin, että ambulanssit lähtee liikkeelle sairaalalta.
NO meillä lähtee.Tallit ja sosiaalitilat on meidän sairaalassa.
Täällä myös. Kaupunki on Kemi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puolet kuukausipalkasta pieni lisä?
No mitä saa keskituloisen lomarahalla? Lomaraha menee lisäveroprosentilla ja sotut vie 10 %. Ylimääräistä jää käteen tonni.
Kannattaisikohan tarkistaa verotus. Ota käyttöön yksi vuosittainen tuloraja kuukausittaisen rajan sijaan, niin saat ne lomarahatkin perusprosentilla.
Luulin että kun annan itestäni 150% tälle maalle, niin mut hyväksyttäis. Kun käyn töissä, maksan verot, en aiheuta ongelmia ja olen ihmisille ystävällinen.
Ulkomaalaisen ulkonäköni takia tätä ei tule tapahtumaan koskaan, koska tää on tuppukylä, jonka kansalaiset tuntuvat pelkäävän ja olevan vastaan kaikkea ulkoapäin tulevaa ja vähänkin erilaista kohtaan.
Tulipahan luultua ja tajuttua.
Enää en pakota itseäni olemaan miellyttävä. This country doesnt deserve my effort.
Arvasin että olet tuollainen, eli olin alusta asti oikeassa.
[/quote]
Muistuu mieleeni juttu 1960-luvulta Veikko Vennamosta ja Ahti Karjalaisesta (muistaako kukaan?). Vennamo väitti, että veden kiehumapiste on 90 astetta. Ahti Karjalainen taas oli sitä mieltä, että se on sata astetta.
Meni jokunen viikko, kunnes Vennamo totesi olleensa väärässä. Veden kiehumapiste on todellakin sata astetta, mutta 90 astetta on suora kulma[/quote]
Vennamon puolue SMP ei tosiaan vedonnut koulutettuun väestöön, vaan pikemminkin niihin maan hiljaisiin joilta koulut olivat jääneet vähälle ja kun poliitikko tarjosi vähän yksinkertaistettuja totuuksia ja käytti riittävän usein sanaa "Kansa" niin monesta tuntui että se oli "meidän" miehiä. Suvussa oli pienviljelijöitä jotka kaikilla kutsuilla kinasivat siitä, oliko KePu vai SMP pienviljelijöiden ja tavan duunarien asioilla. Omat vanhempani olivat oikeistolaisia eikä Vennamon charmi purrut heihin, ei kyllä oikein Virolaisenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Luulin aikuiseksi asti, että munaskuut tarkoittavat kiveksiä.
Mitä ne sitten tarkoittaa? Selviääkö tämä minulle nyt ja tässä?
N. 63v
Siskoni luuli ylioppilaaksi päästyään, että maitotilalliset juovat kaiken tuottamansa maidon itse. Ihmetteli kovasti miten jotkut niistä jaksaa juoda niin paljon. Siitä olikin hyvä siirtyä yliopistoon ja lukea tuplamaisteriksi
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni kanssa kippisteltiin vuosia ihanalla Monetto-prosecolla.
Jos jompikumpi kävi risteilyllä niin tuliaisiksi tuotiin aina Monetto-pikkupulloja.Viime kesänä oli tulossa kesäjuhlat ja kävin alkossa. Huomasin että suosikkiprosecon nimi oli muuttunut. Se olikin MIONETTO!
No, aika äkkiä tajusin että se on varmasti ollut Mionetto kaikki nämä vuodet mutta ystäväni kanssa ollaan kerta toisensa jälkeen luettu se väärin.
Näitä on sattunut itsellekin, jotenkin sitä sokeutuu sanalle, kun on kerran lukenut sen väärin. Hauskin juttu sattui kuitenkin kaverin kanssa, kun hän kylään tullessaan toi minulle Dumle-pussin ja sanoi, että "toin sulle Dumbleja". Nauroin ja korjasin nimen, jolloin kaveri närkästyneenä otti pussin takaisin ja osoitti sitä sanoen, että "tässä lukee Dumble eikä mikään Dumle!" Hetken olin itsekin epävarma ja katsoin pussia uudestaan varmistuakseni, etten ollutkin itse väärässä. Pyysin sitten kaveria osoittamaan minulle sen B-kirjaimen, ja hänen sormensa lähestyi pussia määrätietoisesti, kunnes pysähtyi ja kaverin ilme valahti. Hän oli jotenkin niin järkyttynyt tästä B:n puutteesta, että naurettiin lopulta molemmat vedet silmissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luulin aikuiseksi asti, että munaskuut tarkoittavat kiveksiä.
Mitä ne sitten tarkoittaa? Selviääkö tämä minulle nyt ja tässä?
N. 63v
Munaskuut tarkoittaa munuaisia.
https://www.kotus.fi/nyt/kysymyksia_ja_vastauksia/murteista/munaskuu%28…
Kyseessä on vanha nimitys, jonka merkitys on hämärtynyt. Muna-alkuosan takia jotkut ovat ajatelleet sen tarkoittavan kiveksiä, joita muniksi nykyään yleisesti kutsutaan.
Luulin nuorena että vihreät (se puolue) ovat fiksuja ja heitä kannattaa äänestää. Vieläkin hävettää.
Vierailija kirjoitti:
Luulin 17-vuotiaaksi asti, että "varttitunti" tarkoittaa tunti + vartti eli 75 minuuttia. En voinut uskoa, miten se voisi olla sama asia kuin "vartti"? Miksi ihmeessä samalle asialle pitäisi olla kaksi sanaa eli pidempi ja lyhyempi, jos lyhyemmälläkin saa saman asian sanottua? Ja miksei 75 minuutille ole omaa kätevää sanaa? :D
75 minuuttia on tunti ja vartti.
Pistachos kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Vesimeloni on marja
- Munakoiso on marja.
- Banaani on marja.
- Mansikka on pohjushedelmä
- Maapähkinä ei ole pähkinä vaan palkokasvi (tämä siihenki kun joku hämmästeli että pähkinöitä kaivettiinkin maasta: Niin maapähkinöitä jotka siis ei ole pähkinöitä).
Ja käsittääkseni pistaasipähkinä ei ole pähkinä, vaan manteli:)
Kahvipapu ei ole papu, vaan punaisen kahvimarjan kivi. Kun se pestään erilleen marjasta se on kivikova, painava ja vihertävän harmaa. Kuumennettaessa nämä siemenetä pitävätä parissa otteessa pikku raksahtelua (jopa liikkuvat hieman silloin) ja onnistuneessa kahvipaahdossa ollaan kait jossain sen toisen raksun lähituntumassa. Aivan vasta paahdettu kahvi tuoksuu vähän nurmikolle. On parhaimmillaan vasta parin päivån päästä.