Noloja ja hauskoja vääriä luuloja, joita sinulla on ollut aikuisuuteen asti
Vastineena tuolle "Lapsena luulin..."-ketjulle! :) Kertokaa hauskoja ja noloja juttuja, joita olette luulleet todeksi/ymmärtäneet väärin aikuiseksi asti!
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
Luulin myös, että lorvikatarri on oikeasti jokin vakava sairaus. Tajusin vasta kuukausi sitten, että eipä olekaan... Hehheh, onneksi tämä ei tullut kenellekään muulle ilmi paitsi nyt teille. :D
Kertokaapa!
Kommentit (1649)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 09:33"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 00:29"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:11"] Reilu parikymppikseks luulin et kaikki pähkinät kasvaa puussa/pensaassa.. Kunnes matkustellessani päädyin maapähkinäviljelmälle.. Sieltä niitä kuokittiin ylös ku perunoita.. Nimi tietty voi antaa viitteitä, mutten ollu koskaa ajatellu niin pitkälle.. [/quote] Maapähkinähän ei ole pähkinä, vaan kuuluu hernekasveihin. [/quote] Opin nyt, ettei maapähkinä ole pähkinä. N40
[/quote]Kai myös tiedät, että tomaatti ei ole vihannes?[/quote]
Eikä masikkakaan ole oikeasti marja, vaan epähedelmä
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:00"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 03:16"]
Kuulin pienenä sanonnan, että joku huutaa kuin sireeni. Luulin pitkän aikaa, että tällä tarkoitettiin sireenipensasta, jollainen kasvoi mökkimme pihalla. Pidin huutavaa pensasta aika erikoisena tapauksena, ja olin pettynyt, kun en koskaan osunut paikalle kuulemaan sen huutoa.
[/quote]
Eiks se kasvi oo syreeni eikä sireeni?
[/quote]
Sireeni on syreenien kasvisuvun kansanomainen nimitys
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 04:12"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 00:26"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 00:20"] [quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 21:28"]Vesimeloni ei ole hedelmä. [/quote] Mikä se sitten on..? :O [/quote] Vesimeloni. [/quote] Kurkkukasvin marja
[/quote]
Taas oppi jotain,joskus PikkuKakkosessa käsiteltiin näitä marja/hedelmä/vihannes-juttuja.Muistan että tomaatti ei ole kasvis/vihannes,vaan tomaattikasvin hedelmä.Tämä vesimelonijuttu on uusi minulle :D
Joittenkin sanontojen merkitys on auennut vasta aikuisena.Esimerkiksi "Vahinko ei tule kello kaulassa",uskoin sen tarkoittavan että kellon pitäminen kaulassa suojaa vahingoilta.Toinen minkä ymmärsin päin honkia on "Joka vitsaa säästää,se lastaan vihaa".Jotenkin ajattelin,että joka säästää siis säilyttää kotona vitsaa ja piiskaa sillä lapsiaan,vihaa heitä.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:46"]Luulin, että härkä on oma eläinlajinsa. Selvisi vasta pari vuotta sitten, että se onkin vain kuohittu sonni. Vähän niinkuin ori-> ruuna. [/quote] Siis apua.. Miksi sitten ravintoloissa esimerkiksi tarjotaan härkää ja nautaa eri ruokina? Sonnihan on urosnauta eli samaa kuin lehmä, mutta silti on erikseen naudan pihvit ja härkäpihvit. Maistuuko ne erille?
[/quote]
Maistuu ne erilaiselle,onhan kukko,kana ja broilerikin sama eläin(uros,naaras,"teini"),mutta erimakuisia lihoja.Sitä en tiedä,miksi sukupuoli vaikuttaa siihen miltä eläin maistuu :D
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:00"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 03:16"]
Kuulin pienenä sanonnan, että joku huutaa kuin sireeni. Luulin pitkän aikaa, että tällä tarkoitettiin sireenipensasta, jollainen kasvoi mökkimme pihalla. Pidin huutavaa pensasta aika erikoisena tapauksena, ja olin pettynyt, kun en koskaan osunut paikalle kuulemaan sen huutoa.
[/quote]
[/quote]
Alotin tästä joku aika sitten ihan ketjun kun mietin että kumpi se on. Lopputulos oli se että molempia käytetään murteesta ja ikäluokasta riippuen. Virallinen nimi on syreeni.
Luulin että islaminuskonto on joku ihan muu kuin kristittyjen uskonto, mutta nehän onkin hyvin lähellä toisiaan. Samaan jumalaan molemmissa uskotaan ja samat profeetat molemmissa, kuten Jeesus. Islamin ero on se että Jeesuksen jälkeen tuli vielä viimeinen profeetta Mohammed. Raamattu on pyhä kirja muslimeillekin, koraani sen tarkempi jatko-osa.
Mä luulin AIVAN LIIAN PITKÄÄN, että dinosauruksia EI ole ollut olemassa mutta lohikäärmeitä ja feenikslintuja on!!
Luulin teini-ikäiseksi asti, että maailma oli ennen mustavalkoinen (olin nähnyt vanhempieni lapsuudenkuvia ja dioja ja vanhoja elokuvia) kunnes kysyin äidiltäni että millaista se oli kun oli mustavalkoista vaan kaikkialla. huhhuh...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:27"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:00"]
[/quote]
[/quote]
Alotin tästä joku aika sitten ihan ketjun kun mietin että kumpi se on. Lopputulos oli se että molempia käytetään murteesta ja ikäluokasta riippuen. Virallinen nimi on syreeni.
[/quote]
Mä oon aina ajatellut että sireeni tarkoittaa sekä sitä pensasta että huutavaa laitetta,ja asiayhteydestä päätellään kummasta on kyse,tai tarkennetaan jotenkin,esimerkiksi "huutaa kuin palosireeni".
Hyvä että selvisi tämäkin asia,siis syreeni/sireeni. Huutavapensas on kyllä aika hauska mielikuva :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:12"]
Tajusin insinöörityötä tehdessä että se on Microsoft Excel ei Microsoft Exel. Siihen asti olin aina kirjoittanut ohjelman nimen väärin.
[/quote]
No ni, aina oppii uutta. Luulin tähän päivään asti että on Exel. Käytön tuota viikottain.
t. N39
[quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:01"]
Itse tosiaan luulin, että miehillä on kaksi kivespussia. Asian oikea laita selvisi vasta 18-vuotiaana, kun aloin seurustelemaan.
[/quote]
Siis mitä?! Olen kohta 40-vuotias terveydenhoitaja, enkä tiennyt tätä! :D
No, työnkuvaan ei kyllä kuulu kivesten ronklaaminen, mutta jos tuo kerrottiin anatomian tunnilla, niin olen lintsannut tai nukkunut. Enkä kotonakaan tätä ole huomannut, ainakaan tajunnut asiaa ajatella. Täytyypä perehtyä. Ehkä jos olisi poikalapsia, niin tämänkin olisi oppinut vaippaa vaihtaessa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 02:29"]Luulin että Tove Jansson ja Astrid Lindgren ovat miehiä.
[/quote]
Tästä tuli mieleen, että itse luulin Enid Blytonin olleen mies. Jotenkin Enid vain kuulosti miehen nimeltä. En tosin muista, kuinka vanhana käsitykseni korjaantui, ehkä ennen aikuisikää kuitenkin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:59"]Mulle selvis vasta pari vuotta sitten, että ananas ei kasva puussa.
[/quote]
Missä sit?:,D
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:09"][quote author="Vierailija" time="09.08.2015 klo 22:01"]
[/quote]
Siis mitä?! Olen kohta 40-vuotias terveydenhoitaja, enkä tiennyt tätä! :D
No, työnkuvaan ei kyllä kuulu kivesten ronklaaminen, mutta jos tuo kerrottiin anatomian tunnilla, niin olen lintsannut tai nukkunut. Enkä kotonakaan tätä ole huomannut, ainakaan tajunnut asiaa ajatella. Täytyypä perehtyä. Ehkä jos olisi poikalapsia, niin tämänkin olisi oppinut vaippaa vaihtaessa.
[/quote]
No, mulle oli yllätys, että näinkin moni on elänyt siinä uskossa, että kivaspusseja olis kaks, kiveksiä kyllä on tavallisesti, mutta toisaalta mulla on liuta pikkuveljiä, joille oon itsekin vaihtanu vaippaa...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 11:23"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 07:21"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:46"]Luulin, että härkä on oma eläinlajinsa. Selvisi vasta pari vuotta sitten, että se onkin vain kuohittu sonni. Vähän niinkuin ori-> ruuna. [/quote] Siis apua.. Miksi sitten ravintoloissa esimerkiksi tarjotaan härkää ja nautaa eri ruokina? Sonnihan on urosnauta eli samaa kuin lehmä, mutta silti on erikseen naudan pihvit ja härkäpihvit. Maistuuko ne erille?
[/quote]
Maistuu ne erilaiselle,onhan kukko,kana ja broilerikin sama eläin(uros,naaras,"teini"),mutta erimakuisia lihoja.Sitä en tiedä,miksi sukupuoli vaikuttaa siihen miltä eläin maistuu :D
[/quote]
Nämä ovat vain tiettyjen lihatuotteiden ja ruokalajien yhteydessä käytettäviä vakiintuneita nimityksiä ilman todellista yhteyttä sukupuoleen. On olemassa ruokalaji "kukkoa viinissä", mutta milloin olet nähnyt kaupassa myytävän kukkoja? Kyseinen ruokalaji tehdään kanasta tai broilerista. Samoin kaupassa myydään esimerkiksi häränhäntiä mutta ei lehmän- tai naudanhäntiä, vaikka myytävien häntien joukossa on oikeasti yhtä lailla niin uros- kuin naaraspuolistenkin nautojen häntiä. Ravintolassa ruokalistaan saatetaan kirjoittaa naudan sisäfile tai härän sisäfile riippuen siitä, millaisia mielikuvia halutaan herättää. Ei eläimiä teurastettaessa mitenkään erotella niiden sukupuolia.
Kaikille on varmaan kerrottu lapsena että "asiat selvitetään puhumalla" ja muita kasvatuskliseitä. Niiden vuoksi luulin lapsena että aikuiset ovat aina reiluja ja rehellisiä, eivätkä koskaan esimeriksi valehtele tai ilkeile. En muista milloin lakkasin uskomasta siihen, viimeistään aikuisuuteen mennessä kuitenkin :)
Luulin ekassa synnytyksessä, että epiduraali lakkaa vaikuttamasta yhtä nopeaa kuin alkoikin ja kun puudutus kytkettiin pois päältä puskin hädissäni mukulan pihalle pikavauhtia, ettei teho ehdi kadota. Sitten vasta kertoivat, että teho jatkuu useamman tunnin vielä. Ehkä ihan hyvä etten tuota tiennyt.
Ja toista tehdessäni lähdin kovien supistusten kanssa synnärille, vaikka vedet ei olleetkaan tulleet. Esikoisesta synnytys alkoi vesien menolla, telkkarissa aina kanssa... Vasta toisen lapsen synnyttyä kuulin, että ei niitä vesiä tosiaan välttis tule, vaikka tosi olisikin kyseessä. Alle kaksi tuntia sairaalaan menosta olikin homma paketissa.
Mä en edelleenkään muista olisko se iso itikka hirsisääski vai kirsisääski.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:51"]Luulin ekassa synnytyksessä, että epiduraali lakkaa vaikuttamasta yhtä nopeaa kuin alkoikin ja kun puudutus kytkettiin pois päältä puskin hädissäni mukulan pihalle pikavauhtia, ettei teho ehdi kadota. Sitten vasta kertoivat, että teho jatkuu useamman tunnin vielä. Ehkä ihan hyvä etten tuota tiennyt.
Ja toista tehdessäni lähdin kovien supistusten kanssa synnärille, vaikka vedet ei olleetkaan tulleet. Esikoisesta synnytys alkoi vesien menolla, telkkarissa aina kanssa... Vasta toisen lapsen synnyttyä kuulin, että ei niitä vesiä tosiaan välttis tule, vaikka tosi olisikin kyseessä. Alle kaksi tuntia sairaalaan menosta olikin homma paketissa.
Mä en edelleenkään muista olisko se iso itikka hirsisääski vai kirsisääski.
[/quote]
Kirsisääski, oon kyllä kuullu sanottavan myös hankisääskeksi, en tiiä miksi.. mutta kirsi on routa ja siitä ite sen muistan..
[/quote]