Tässä minun vinkkejä mitä kannattaa hankkia kotiin vauvalle:
Nimittäin kävi tietysti niin, että suoraan sairaalasta päästyä piti mennä kaupan ja apteekin kautta kotia... Ilman näitä en siis olisi pärjännyt!
- Rintakumit ja Lansinoh-voidetta (rinnan päät on tosi kipeet, imettäminen on ollut täyttä tuskaa ilman kumeja. Onneks nyt voi jo välillä jättää kumitkin välistä pois)
- Buranaa (alapää on todella kipeä, ainakin mulla jolla vähän repeämiä ja leikattiin n. 20cm... )
- Ceridal-öljyä, suihkepullo (tosi kätevä vauvan kuiville jaloille ja käsille. Jalat kun kastuu joka pyllypesulla niin kuivaa herkästi, ja jos muuten kuivaihoinen vauva, hyvä öljy koko vartalolle.)
- Levolac/Duphalac/Magnesia-maito (oman vatsan toiminnan kanssa ongelmia)
Ja parin päivän päästä uudelleen kauppaan, kun kotona huomaa taas muutaman tärkeän asian puuttuvan:
- vaipparoskis hoitopöydän/-tason lähelle (ettei tarvitse pitkin asuntoa kanniskella kakkavaippoja)
- " kertakäyttöisiä paperisuojia" hoitopöydän päälle (hoitopöytä sotkeutuu kakkaan helposti, kun se on niin löysää)
- rintapumppu (tissit meinaa räjähtää, kun maito nousee niin paljon, ja voi vähän varastoida talteen, että isikin voi joskus pullosta antaa äidinmaitoa vauvalle)
Tällaisia vinkkejä antaa vikli80 ja poika 5 vrk
Kommentit (5)
Niinpä! Omia kommentteja!
Eka raskauden jälkeen tarvitsin kyllä buranaa, mutta kahden muun jälkeen en! Riippuu miten paikat kestää.
Rinnanpää voidetta tarvitsin myös eka kerralla, muulloin on riittänyt se mitä sairaalassa sai, sitä jäi vähän kotiinkin.
Rintapumppua tarvitsin poikkeuksellisesti vasta kolmannella kerralla, mutta sen sai lainaksi neuvolasta (hyvin steriloitu kun oli, en tarvinut muutamaa käyttökertaa varten omaa, kantsii kysyä siis terveydenhoitajalta)
Jotain perusvoidetta on kyllä hyvä olla, mutta yleensä niitä kyllä löytyy joka taloudesta. Ensimmäinen vauveli oli meillä hieman yliaikainen joten iho hilseili ja rasvata piti (myös kolmatta jnkv.)
Kertakäyttöliinoja....onneksi meillä on peukone
Minulle riittää entistenkin roskisten tyhjentäminen en kaipaa lisää ja hoitotaso on kodinhoitohuoneessa vesipisteen lähellä, mikä mielestäni on erittäin käytännöllistä (aikaisemmin kun ei ollut kodinhoitoyleellisyyttä hoitotaso oli pesuhuoneessa edestätäytettävän pyykkikoneen päällä erittäin käytännöllinen paikka)
tämä näistä, mutta lisäisin listaan varaston erikokoisia siteitä, joita ainakin itse olen kuluttanut melkoisen määrän jälkivuotoon!
Jokaisella omat tarpeet!
- Rintakumit ja Lansinoh-voidetta (rinnan päät on tosi kipeet, imettäminen on ollut täyttä tuskaa ilman kumeja. Onneks nyt voi jo välillä jättää kumitkin välistä pois)
***Rinnat toimi hyvin :)
- Buranaa (alapää on todella kipeä, ainakin mulla jolla vähän repeämiä ja leikattiin n. 20cm... )
***Mulle tehtiin sektio mutta en tarvinnut buranaa, pari kertaa otin panadolia
- Ceridal-öljyä, suihkepullo (tosi kätevä vauvan kuiville jaloille ja käsille. Jalat kun kastuu joka pyllypesulla niin kuivaa herkästi, ja jos muuten kuivaihoinen vauva, hyvä öljy koko vartalolle.)
***Meillä oli Aqualan-perusvoidetta, se kävi joka paikkaan: Vauvan kinttuihin, omalle iholle, rintoihin, leikkausarpeen, vaivan pepun putsaukseen jne.
- Levolac/Duphalac/Magnesia-maito (oman vatsan toiminnan kanssa ongelmia)
***Vatsa on aina toiminut. Ostin kylläkin gefilus-kapseleita (vaikuttaa maitoon positiivisesti?)
- vaipparoskis hoitopöydän/-tason lähelle (ettei tarvitse pitkin asuntoa kanniskella kakkavaippoja)
***Tämä oli valmiina ja oli tarpeellinen
- " kertakäyttöisiä paperisuojia" hoitopöydän päälle (hoitopöytä sotkeutuu kakkaan helposti, kun se on niin löysää)
***Itse laitoin sideharson hoitopöydän muovipehmusteen päälle.
- rintapumppu (tissit meinaa räjähtää, kun maito nousee niin paljon, ja voi vähän varastoida talteen, että isikin voi joskus pullosta antaa äidinmaitoa vauvalle)
***Ei ollut, lypsin käsin sen vähän mitä tarvitsi. Nyt aion hommata ja pakastella maitoa.
Viimeisimmästä pikkuvauva-ajasta on jo n. 3 vuotta, joten ei ihan tuoreessa muistissa. Osa näistä on samoja, mitä aiemmilla kirjoittajilla.
- yö- ja päiväsiteitä jälkivuotoon
- pumpulia vauvan silmien putsaukseen
- pumpulipuikkoja navan putsaamiseen
- rintakumit (rinnat alussa niin täynnä, että nipukat katosi)
- rintapumppu (jokaisen neljän synnytyksen jälkeen olen tarvinnut, kun maitoa niin paljon)
- Bepanthenia tms. kipeytyviin rintoihin
- öljyä tai perusrasvaa vauvan kuivalle iholle
- liivinsuojia tihkuvan maidon takia
Eiköhän ne ole suurin piirtein siinä. Saakos muuten buranaa käyttää imetysaikana? En enää muista.
neronja rv8+1
Mulla piti olla sellaisia extrasuperhyper-imukykyisiä, kun se vuoto oli niin mahdottoman runsasta! Parhaita parina ensimmäisenä päivänä oli ne synnärilläkin käyttämät extrapaksut siteet. Niitä taisikin tulla myös äippäpakkauksessa. Kotiin tullessa vuoto niukkeni ja pärjäsi niillä superimukykyisillä siteillä ;) Siis esim. noita goodnight..Niitä joudun käyttämään muutenkin menkkojen aikoihin.
Muita en tainnut tuosta listasta tarvita. No, meillä oli jo valmiina tuo vaipparoskis, kun asuttiin anopin ja appiukon kanssa saman katon alla ja vaipat vaihdettiin meidän huoneessa..
Ja sideharsot olivat ihan hyviä siinä kakkavaipan vaihdon yhteydessäkin, kun ovat niin helppoja pestä..
nämä voivat olla monellekin tarpeellisia, mutta pakko sanoa, etten itse ole tarvinnut ainuttakaan mainituista ;)
Puuttuvien tavaroiden hankinnassa on se hyvä puoli, että tulee vähemmän haalittua niitä, jotka jäävät käyttämättä!
vikli80: