Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa olla enää lestadiolainen

Vierailija
04.07.2015 |

Vaikeaa silti irtautua yhteisöstä. Toisaalta tuo turvaa toisaalta ääretön taakka noudattaa "sääntöjä".

Kommentit (103)

Vierailija
21/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen ns. uuslestadiolainen. En koskaan luopuisi tästä.

Vierailija
22/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia ovat ns. Uuslestadiolaiset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:18"]

Miten suhtaudut uskoon ylipäätään Ap? Oletko halukas luopumaan uskosta täysin vain ainoastaan Rauhanyhdistyksestä? Nimittäin jos haluat luopua vain kyseisestä liikkeestä, tulee heti mieleen Raamatun sana:

" Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot.." Jumalan tahto on kaikkien uskovien ykseys. Gal. 5:19-20

Jumalan tahto ei ole erinäiset seurakunta lahkot, vaan ykseys, yksi Kristuksen ruumis joiden jäsenten välillä vallitsee yhteys.

"Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä- minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä." Joh. 17:20-26

[/quote]

Oikein.

Vierailija
24/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma uskoni on vain vahvistunut vl:stä eroamisen jälkeen. Vihdoinkin sain uskoa omalla tavallani, en tavalla jonka yhteisö saneli. Se Jumala johon minä uskon, on armollinen eikä hylkää yhtäkään joka häneen uskoo. Se Jumala johon minä uskon, ei osoita sormella ketkä pääsevät taivaaseen ja ketkä ei. Uskovaisille läheisillenihän mä olen ns. epäuskovainen. En voi sietää sitä että vl määrittelevät itse toisten uskomisen laadun.
T. Se 13-vuotiaana eronnut

Vierailija
25/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rohkeutta ratkaisuusi ap. Tarjoaisin sinulle myös ystävyyttä Oulun seudulla, mutta et ollut sitä nyt vailla. Ehkä oloasi kuitenkin helpottaa, että tiedät, että ystäviä löytyy myös vl yhteisön ulkopuolelta. Uskostasi Jumalaan sinun ei tarvitse luopua, vaikka yhteisöstä lähtisitkin. Ja aika moni vl:kin tuntuu suhtautuvan yhä avoimemmin myös liikkeestä lähteneisiin. Sinähän tiedät tämän toki paremmin. Minulla on myös vl ystäviä, yksi hyväkin ystävä ja arvostan moniakin piirteitä yhteisössänne, mutta toki olen nähnyt myös varjopuolet.

Elä rehellisesti, kyllä asiat järjestyvät! Jos muutatkin mieltäsi ystävyyden suhteen, ilmoittele. Olen yli 40 kymppinen tavallinen, perheellinen nainen.

Vierailija
26/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jää synnytystehtaaksi.

Vierailija
27/103 |
05.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno ketju, asiallista keskustelua, kiitos.
Kannustan tekemään päätöksen, rajoilla eläminen on rankkaa.

Vierailija
28/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile vapaa kirkkoa tai helluntai srk

Vierailija
29/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 12:53"]Kokeile vapaa kirkkoa tai helluntai srk
[/quote]

Jos vl yhteisössä on elänyt luuletko että enää kiinnostaa mikään yhteisön paine?

Vierailija
30/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko irtautuminen oikea ratkaisu jotka siitä lähteneet?
Luulen että ilmoitus lähdöstäni järkyttää läheisimpiä.

Vierailija
31/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse erosin 27-vuotiaana. Luulin, että yhteisö toi turvaa, koska siitä toitotettiin kokoajan. En elänyt silloin ns. omaa elämää, vaan joku toinen päätti mun puolesta miten piti elää. Eroamisen jälkeen meni muutama vuosi, että kokeilin kaikkea mitä en lestadiolaisena saanut tehdä. Nyt olen kyllä löytänyt itseni ja tasapainon elämääni. Ihana mies rinnalla ja kaksi lasta. Enkä haluakkaan, kun korkeintaan yhden lisää. Välillä tietysti ahdistaa tietyt asiat uskoon liittyen.. Esim. Suvun kyräily.

Vierailija
32/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:06"]Itse erosin 27-vuotiaana. Luulin, että yhteisö toi turvaa, koska siitä toitotettiin kokoajan. En elänyt silloin ns. omaa elämää, vaan joku toinen päätti mun puolesta miten piti elää. Eroamisen jälkeen meni muutama vuosi, että kokeilin kaikkea mitä en lestadiolaisena saanut tehdä. Nyt olen kyllä löytänyt itseni ja tasapainon elämääni. Ihana mies rinnalla ja kaksi lasta. Enkä haluakkaan, kun korkeintaan yhden lisää. Välillä tietysti ahdistaa tietyt asiat uskoon liittyen.. Esim. Suvun kyräily.
[/quote]

Mulla vaan se ero että on jo perhe. Lapsianikin mietin miten suhtautuvat muutokseen. No muutos ei nyt iso olisi.

Vierailija
33/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Olet oikealla tiellä! Rohkeasti vaan oman elämäsi herraksi! Kyllä se siitä.

Vierailija
34/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En haluaisi lapsia juurruttaa tuohon yhteisöön enempää. Uskon siihen että ihminen on onnellinen silloin kun saa toteuttaa itseänsä, vl yhteisössä eläessäänhän näin ei voi elää.
On tämä vain vaikeaa. -ap

Vierailija
35/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.

Vierailija
36/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:02"]

Oliko irtautuminen oikea ratkaisu jotka siitä lähteneet? Luulen että ilmoitus lähdöstäni järkyttää läheisimpiä.

[/quote]

Enpä muista kuulleni kenenkään katuneen lähtöään, ja ainahan takaisinkin pääsee. Tietysti ilmoitus voi järkyttää läheisiä, mutta et elä läheisiäsi vaan myös itseäsi varten, joten tee niin kuin itsellesi parhaaksi koet.

T. ex-vl:n aviomies 

Vierailija
37/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:16"]Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.
[/quote]

Jos ajattelee erilailla kuin moni muu yhteisössä, on äärimmäisen vaikea koittaa hengata mukana. On pyhäkoulua, raamattuluokkia(joissa juurrutetaan lapsia uskoon, opetetaan niitä asioita joita itse pitää vähäpätöisinä), sisarpiirejä yms. Helppoa se ei todella ole olla hiljaa ajatuksinensa.

Vierailija
38/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:16"]Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.
[/quote]

Jos ajattelee erilailla kuin moni muu yhteisössä, on äärimmäisen vaikea koittaa hengata mukana. On pyhäkoulua, raamattuluokkia(joissa juurrutetaan lapsia uskoon, opetetaan niitä asioita joita itse pitää vähäpätöisinä), sisarpiirejä yms. Helppoa se ei todella ole olla hiljaa ajatuksinensa.
[/quote]
Eihän niihin ole pakko osallistua. Nyt just ei pääse ja lapsi on sairas ja mitä kaikkea. Vähennät kaikkea osallistumista pikkuhiljaa. Ei ole niin iso pommi kuin eroaminen. Alat hankkimaan elämää ja ystäviä lahkon ulkopuolelta että sulla on turvaverkko johon pudota sitten kun myöhemmin ilmoitat eroavasi.

Vierailija
39/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.
Olen irtautunut 2 v sitten. Minulla on 3 lasta ja mies, he kuuluvat edelleen vl:iin.
Mulle päätös oli rankka, olihan se vähän hurjaa julkistaa asia vanhemmille, apoivanhemmille yms. En ole kuitenkaan katunut, yhtään. Olen niin palkon helpottuneempi ja vapaampi nykyään. Vaasassa oltiin 4 yötä, pitkä aika kuunnella "totuuksia tolpasta" mutta selvisin :)
Tee kuten oikeasti haluat. Tsemppiä.

Vierailija
40/103 |
04.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:16"]Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.
[/quote]

[/quote]
Eihän niihin ole pakko osallistua. Nyt just ei pääse ja lapsi on sairas ja mitä kaikkea. Vähennät kaikkea osallistumista pikkuhiljaa. Ei ole niin iso pommi kuin eroaminen. Alat hankkimaan elämää ja ystäviä lahkon ulkopuolelta että sulla on turvaverkko johon pudota sitten kun myöhemmin ilmoitat eroavasi.
[/quote]

Mistä niitä ystäviä saa kun kaikilla on jonkinlainen ennakkoluulo meitä vanhoillislestadiolaisia kohtaan?
Pelkään "epäuskoisia" ihmisiä sen vihan ja rasistisuudenn vuoksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän