En jaksa olla enää lestadiolainen
Vaikeaa silti irtautua yhteisöstä. Toisaalta tuo turvaa toisaalta ääretön taakka noudattaa "sääntöjä".
Kommentit (103)
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:16"]Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.
[/quote]
Jos ajattelee erilailla kuin moni muu yhteisössä, on äärimmäisen vaikea koittaa hengata mukana. On pyhäkoulua, raamattuluokkia(joissa juurrutetaan lapsia uskoon, opetetaan niitä asioita joita itse pitää vähäpätöisinä), sisarpiirejä yms. Helppoa se ei todella ole olla hiljaa ajatuksinensa.
[/quote]
Eihän niihin ole pakko osallistua. Nyt just ei pääse ja lapsi on sairas ja mitä kaikkea. Vähennät kaikkea osallistumista pikkuhiljaa. Ei ole niin iso pommi kuin eroaminen. Alat hankkimaan elämää ja ystäviä lahkon ulkopuolelta että sulla on turvaverkko johon pudota sitten kun myöhemmin ilmoitat eroavasi.
[/quote]
Mistä niitä ystäviä saa kun kaikilla on jonkinlainen ennakkoluulo meitä vanhoillislestadiolaisia kohtaan?
Pelkään "epäuskoisia" ihmisiä sen vihan ja rasistisuudenn vuoksi.
[/quote]
Kuvittelet vaan tuon ennakkoluulon ja vihan. Onko sulle opetettu vl piireissä niin?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:22"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:16"]Onko sun pakko oman perheesi kesken noudattaa niitä sääntöjä? Olet nimellisesti mukana mutta elät kuten haluat.
[/quote]
Jos ajattelee erilailla kuin moni muu yhteisössä, on äärimmäisen vaikea koittaa hengata mukana. On pyhäkoulua, raamattuluokkia(joissa juurrutetaan lapsia uskoon, opetetaan niitä asioita joita itse pitää vähäpätöisinä), sisarpiirejä yms. Helppoa se ei todella ole olla hiljaa ajatuksinensa.
[/quote]
Eihän niihin ole pakko osallistua. Nyt just ei pääse ja lapsi on sairas ja mitä kaikkea. Vähennät kaikkea osallistumista pikkuhiljaa. Ei ole niin iso pommi kuin eroaminen. Alat hankkimaan elämää ja ystäviä lahkon ulkopuolelta että sulla on turvaverkko johon pudota sitten kun myöhemmin ilmoitat eroavasi.
[/quote]
Mistä niitä ystäviä saa kun kaikilla on jonkinlainen ennakkoluulo meitä vanhoillislestadiolaisia kohtaan?
[/quote]
Uusi harrastus? Kieltämättä itsellä alkoi hyvin epäsosiaalinen vaihe kieltämisen jäökeen. Olin vuoden todella yksin, välillä omasta halustani, välillä en. Ennakkoluulot nurkkaan!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Mene johonkin harrasteryhmään ja ala juttelemaan ihmisille. Älä kerro heti kättelyssä että olet vl. Mutta sitten kun tutustut paremmin, kerro mitä käyt läpi, niin saat tukea.
Naapureihin voi yrittää tutustua. Pyydä vaikka lenkille. Lasten kavereiden äitejä voi pyytää kahville.
Jos asut Oulun seudulla, haluatko tutustua minuun?
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:34"][quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:32"]Hei.
Olen irtautunut 2 v sitten. Minulla on 3 lasta ja mies, he kuuluvat edelleen vl:iin.
Mulle päätös oli rankka, olihan se vähän hurjaa julkistaa asia vanhemmille, apoivanhemmille yms. En ole kuitenkaan katunut, yhtään. Olen niin palkon helpottuneempi ja vapaampi nykyään. Vaasassa oltiin 4 yötä, pitkä aika kuunnella "totuuksia tolpasta" mutta selvisin :)
Tee kuten oikeasti haluat. Tsemppiä.
[/quote]
Miten kerroit päätöksestäsi? Ahdistaa se että pitäisi alkaa selvittämään läheisille syitä miksi en enää olisi vl.
[/quote]
Kaikkein vaikeinta oli sanoa miehelle, hän otti asian tosi raskaasti, itki viikon. Oli tosi torjuva ja välillä tuntu että oli kiinni iholla koko ajan. Äidille sanoin kasvotusten kun tavattiin. Hän tuli tapansa mukaan halaamaan ja sanoi Jumalanterve. Minä siohen että kuule äiti kun en enää voi tervehtiä sua noin. Siinä se, oli kauheeta mutta puhuttiin asiasta heti ja äiti ymmärsi kyllä. Sen jälkeen helpotti, muille sanominen ei ollut enää niin musertavaa.
Kuvittelet sen että ei-vl:t tuomitsevat vl:t. Itse olen ex-vl ja saanut kyllä hyvin ystäviä ulkopuolelta. Olen kertonut avoimesti perheestäni ja lapsuudestani, ystävät ovat olleet kiinnostuneita, tietenkin mutta ei mitenkään tuomitsevasti.
Kyllä on vapaa olo. Seitsemän vuotta pois vl:sta on tehnyt ihmeitä. Tiedän mitä haluan enkä tunne syyllisyyttä siitä että elän viimein kuin itse haluan. Tsemppiä ap! :)
Been there, done that.
Olet vaan rohkeasti oma itsesi, kun tutustut uusiin ihmisiin. Unohdat sen vl-naamarin ja paljastat oikean oman itsesi. Saat ystäviä varmasti. Lisäksi on muut ex-vl:t, joilta saat takuulla vertaistukea. Etsiydy vaikka facessa vertaistukiryhmään. Sitten on vielä UUT. Itse jätin vl:n 5 vuotta sitten ja se on ollut elämäni paras päätös. Ei kannata lapsia siihen yhteisöön juurruttaa, jos et itsekään halua siihen kuulua. Tuo on valtava ristiriita, jota en itse ainakaan kestäisi... Mieti oma maailmankatsomuksesi mahdollisimman valmiiksi ja vähennä samalla osallistumista yhteisön toimintaan ja hanki uutta turvaverkostoa. Sitten kun pystyt uudet näkemyksesi itsellesi perustelemaan ja sinulla on joku luotettava läheinen, joka hyväksyy sinut omana itsenäsi, niin irtautuminen voi olla kivuttomampaa. Tämä toimi mulla. Jokaisella on tyylinsä toki.
Eihän epäuskoiset tuomitse kuin vl:t. Ex-vl:n ottavat ilomielin vastaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote] Höpö höpö!! Itselläni on ainakin pari ex-lestadiolaista ystävänä. Ja on myös yks lestadiolainen. Nää on näitä ennakkoluuloja..
Täällä myös yks ex-lestadiolainen. En ole vl.. vaan eri lestadiolaisuus suunta. Mä sain uusia ystäviä netin kautta.. ja myös vertaistukea netistä. Oletko ap mistäpäin Suomea?
Entä jos teet jotain jotta potkivat sut pois?
Irti tuollaisesta mielikuvituskerhosta välittömästi! Miten paljon parempi paikka tämä maailma olisikaan ilman uskontoja. Heikkopaskat olisivat kuolleet jo aikoja sitten ja tekisimme jo kylpylälentoja Marsiin.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:32"]Hei. Olen irtautunut 2 v sitten. Minulla on 3 lasta ja mies, he kuuluvat edelleen vl:iin. Mulle päätös oli rankka, olihan se vähän hurjaa julkistaa asia vanhemmille, apoivanhemmille yms. En ole kuitenkaan katunut, yhtään. Olen niin palkon helpottuneempi ja vapaampi nykyään. Vaasassa oltiin 4 yötä, pitkä aika kuunnella "totuuksia tolpasta" mutta selvisin :) Tee kuten oikeasti haluat. Tsemppiä. [/quote] Miten kerroit päätöksestäsi? Ahdistaa se että pitäisi alkaa selvittämään läheisille syitä miksi en enää olisi vl.
[/quote]
Onko vanhoillislessuilla tosiaan, että täytyy "erota" ja ilmoittaa, että nyt irtaannun? Pari esikoislestadiolaista tunnen jotka ovat ns. puoliksi mukana kuvioissa oman mielensä mukaan. Jättäytyy vaan pois jos siltä tuntuu, siinä se.
Ja muista, että sun ei tarvi perustella kenellekään eikä selitellä ellet itse halua. Mulle tuli paljon yhteydenottoja, joissa kyseltiin perusteluita ja yritettiin syyllistää, että tuotan päätökselläni pahaa oloa muille ja yritettiin käännyttää takaisin. Useimpia en edes lukenut paria riviä pidemmälle ja ainoastaan yhteen taisin vastata. Jokainen on itse omista tunteistaan vastuussa. Törkeintä oli, kun sain työsähköpostiin viestin, jossa oli työasioiden perässä saarnaa.
Ei ap:n tapauksessa oleellisina ole se, ilmoittaako ja mihin ilmoittaa vaan se, että uskooko vai eikö usko. Jos se usko on kuollut niin siinä se sitten oli. Voihan sitä roikkua mukana, jos ei uskalla kertoa totuutta, mutta ei siitä ole oikeasti mitään iloa kenellekään.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:06"]Ei ap:n tapauksessa oleellisina ole se, ilmoittaako ja mihin ilmoittaa vaan se, että uskooko vai eikö usko. Jos se usko on kuollut niin siinä se sitten oli. Voihan sitä roikkua mukana, jos ei uskalla kertoa totuutta, mutta ei siitä ole oikeasti mitään iloa kenellekään.
[/quote]
Mun usko ei ole mitenkään päin kuollut.
-ap
Mieti uskoasi ja Jumalasuhdettasi. Moni on löytänyt oikean armon ja rakastavan Jumalan vasta lähdettyään vl:sta. Ei uskoa tarvitse jättää, vaikka jättäisi yhteisön. Ulkoisilla asioilla ei ole uskon kanssa miyään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:08"]
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 14:06"]Ei ap:n tapauksessa oleellisina ole se, ilmoittaako ja mihin ilmoittaa vaan se, että uskooko vai eikö usko. Jos se usko on kuollut niin siinä se sitten oli. Voihan sitä roikkua mukana, jos ei uskalla kertoa totuutta, mutta ei siitä ole oikeasti mitään iloa kenellekään. [/quote] Mun usko ei ole mitenkään päin kuollut. -ap
[/quote]
No onko se jotenkin muuttanut muotoaan vai miksi haluat pois yhteisöstä, jos edelleen uskot samalla tavalla kuin muut siellä?
Miten suhtaudut uskoon ylipäätään Ap? Oletko halukas luopumaan uskosta täysin vain ainoastaan Rauhanyhdistyksestä? Nimittäin jos haluat luopua vain kyseisestä liikkeestä, tulee heti mieleen Raamatun sana:
" Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot.." Jumalan tahto on kaikkien uskovien ykseys. Gal. 5:19-20
Jumalan tahto ei ole erinäiset seurakunta lahkot, vaan ykseys, yksi Kristuksen ruumis joiden jäsenten välillä vallitsee yhteys.
"Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka heidän sanansa kautta uskovat minuun, että he kaikki olisivat yhtä, niinkuin sinä, Isä, olet minussa ja minä sinussa, että hekin meissä olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt. Ja sen kirkkauden, jonka sinä minulle annoit, minä olen antanut heille, että he olisivat yhtä, niinkuin me olemme yhtä- minä heissä, ja sinä minussa-että he olisivat täydellisesti yhtä, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut. Isä, minä tahdon, että missä minä olen, siellä nekin, jotka sinä olet minulle antanut, olisivat minun kanssani, että he näkisivät minun kirkkauteni, jonka sinä olet minulle antanut, koska olet rakastanut minua jo ennen maailman perustamista. Vanhurskas Isä, maailma ei ole sinua tuntenut, mutta minä tunnen sinut, ja nämä ovat tulleet tuntemaan, että sinä olet minut lähettänyt. Ja minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet minua rakastanut, olisi heissä ja minä olisin heissä." Joh. 17:20-26
[quote author="Vierailija" time="04.07.2015 klo 13:32"]Hei.
Olen irtautunut 2 v sitten. Minulla on 3 lasta ja mies, he kuuluvat edelleen vl:iin.
Mulle päätös oli rankka, olihan se vähän hurjaa julkistaa asia vanhemmille, apoivanhemmille yms. En ole kuitenkaan katunut, yhtään. Olen niin palkon helpottuneempi ja vapaampi nykyään. Vaasassa oltiin 4 yötä, pitkä aika kuunnella "totuuksia tolpasta" mutta selvisin :)
Tee kuten oikeasti haluat. Tsemppiä.
[/quote]
Miten kerroit päätöksestäsi? Ahdistaa se että pitäisi alkaa selvittämään läheisille syitä miksi en enää olisi vl.