Saako teillä LAPSET ulkoiluttaa koiraa?
Entä onko koira lapsen hallinnassa? Tottelee, jne? Onko koira aina kiinni taajama-alueella?
Jos ei ole kiinni, miksi?
Kommentit (65)
Itse en kyllä koiria antaisi alakouluikäisen ulkoiluttaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:09"]
Ekaluokkalainen käyttää Australianterrierin pissalla heti koulun jälkeen. Kuuluu hänen kotitöihinsä. On hallinnassa.
[/quote]
Lapsesi on hurjan taitava. Saisiko häneltä mahdollisesti neuvoja, miten selvitä tilanteesta, kun isompi koira päättääkin tulla niskan päälle? Itse aikuisena olin ihan paniikissa tuollaisessa tilanteessa vaikka olin metrin koiria isompi. Juuri ja juuri kahden aikuisen voimin saatiin koirat irti toisistaan. Ja tämä päälle tullut koira oli karannut kauempaa.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:25"]
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:09"]
Ekaluokkalainen käyttää Australianterrierin pissalla heti koulun jälkeen. Kuuluu hänen kotitöihinsä. On hallinnassa.
[/quote]
Lapsesi on hurjan taitava. Saisiko häneltä mahdollisesti neuvoja, miten selvitä tilanteesta, kun isompi koira päättääkin tulla niskan päälle? Itse aikuisena olin ihan paniikissa tuollaisessa tilanteessa vaikka olin metrin koiria isompi. Juuri ja juuri kahden aikuisen voimin saatiin koirat irti toisistaan. Ja tämä päälle tullut koira oli karannut kauempaa.
[/quote]
OT, halitsee oman koiransa, ei muiden, kuten ei moni muukaan...
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:25"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:09"]
[/quote]
[/quote] Niin. Tuskin hän siinä tilanteessa osais tehdä mitään. En itsekään osais rai uskaltais, jos koira on iso ja vieras. Käy siis tuossa oman kadun päässä postilaatikolla. Meillä on yksityistie, jossa ei liikennettä ja ei muitakaan kulkijoita. Minusta koirankin tulee päästä pissalle ja lapsi oppii vastuuta. Kaikki ei asu kaupungeissa!
Omia lapsia ei ole mutta kovin etäälle en mahdollisia tulevia kakrujani päästäisi koiran kanssa. Niin monet lapsi-raukat olen nähnyt tulevan hihnassa roikkuen vastaan ilman mitään kontrollia.. Joskus joku koira on päässyt irti ja juossut oman koiran luokse yllättäen takaapäin. Ei kovin kiva tilanne. Tällöin sanoin kyllä lapselle että hihnasta tulisi pitää kiinni, mutta minkäs se lapsi sille voi kun parikymmentä kiloinen koira päättää lähteä ohikulkevan koiran perään. Teki mieli lähteä saattamaan ko. lapsi ja koira kotiin ja antaa palautetta suoraan vanhemmille..
Ongelma kun monella onkin juuri ne muut kadulla kulkevat koirat, joille talutettava voi alkaa räyhäämään. Itselläkin kun on tekemistä että saan koiran rauhoittumaan jos ennakointi on mennyt pieleen ja rähinä pääsee syntymään.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:27"]
[/quote]
Näinhän siinä luki. Mutta miten selviää tuollaisesta tilanteesta? Siinä ei paljon auta sille toiselle koiralle sanoa, että kyllä tää mun fifi tottelee, mene sä pois...
Minä kyllä tiedän, että lapseni osaavat. Lapset ovat olleet Kennelliiton leireillä, käyvät tokossa ja agilityssä ja kisaavat mätsäreissä, junnu handlerissä ja ovat minulla mukana näyttelyissä apukäsinä.
Koirat kulkevat lenkillä lapsillakin tarpeen vaatiessa käskyn alla ja lapset keräävät kakatkin tienlaidasta.
Sille ei voi mitään, jos vieras koira päälle tulee. Eipä ole sellaista tilannetta vielä vastaan tullut.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:29"]Niin. Tuskin hän siinä tilanteessa osais tehdä mitään. En itsekään osais rai uskaltais, jos koira on iso ja vieras. Käy siis tuossa oman kadun päässä postilaatikolla. Meillä on yksityistie, jossa ei liikennettä ja ei muitakaan kulkijoita. Minusta koirankin tulee päästä pissalle ja lapsi oppii vastuuta. Kaikki ei asu kaupungeissa!
[/quote]
Mutta aikuinen pystyy päässään edes jotenkin tuollaisen tilanteen käsittelemään, lapsi saa siitä ikuiset traumat.
Saa ulkoiluttaa oma 10-vuotias painija meidän huonosti tottelevaa keskikokoista haukkua.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:29"]Niin. Tuskin hän siinä tilanteessa osais tehdä mitään. En itsekään osais rai uskaltais, jos koira on iso ja vieras. Käy siis tuossa oman kadun päässä postilaatikolla. Meillä on yksityistie, jossa ei liikennettä ja ei muitakaan kulkijoita. Minusta koirankin tulee päästä pissalle ja lapsi oppii vastuuta. Kaikki ei asu kaupungeissa!
[/quote]
Mutta aikuinen pystyy päässään edes jotenkin tuollaisen tilanteen käsittelemään, lapsi saa siitä ikuiset traumat.
[/quote] höpöhöpö. Nyt on jo melkoista juttua. Keksi parempi vai eikö enää riitä järkeviä perusteluja.
Saa ulkoiluttaa. Koira on hyvin koulutettu ja se tottelee myös lapsia ja on niin pieni, että ne saa sen pidettyä hallinnassa. Metsässä saa olla irti (mun läsnäollessa) jos ei ole lähistöllä muita ihmisiä ja omalla pihalla tietysti on vapaana.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:34"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:33"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:29"]Niin. Tuskin hän siinä tilanteessa osais tehdä mitään. En itsekään osais rai uskaltais, jos koira on iso ja vieras. Käy siis tuossa oman kadun päässä postilaatikolla. Meillä on yksityistie, jossa ei liikennettä ja ei muitakaan kulkijoita. Minusta koirankin tulee päästä pissalle ja lapsi oppii vastuuta. Kaikki ei asu kaupungeissa!
[/quote]
[/quote] höpöhöpö. Nyt on jo melkoista juttua. Keksi parempi vai eikö enää riitä järkeviä perusteluja.
[/quote] Ja traumatisoituuko lapsi vähemmän jos naapurin hurtta syö oman puudelin niin, että äitikin katselee vieressä?
Aloitus on jo asenteellinen. Nyky Suomessa harvoin näkee lapsia ulkoiluttamassa koiria. Kun combo on hyvä, lapsi ja koira ulkoilmassa on hyvä juttu. Lapsi ei ole välttämättä kovin hyvä ennakoimaan tilanteita, mutta en ole myöskään kuullut lapsi&koira yhdistelmien aiheuttaneen vakavia tilanteita. Häiriötapauksissa koiran kanssa on kyse ollut aina aikuisesta, jolla on liian vaativa koira omaan käyttöön ts välinpitämätön aikuinen. Lapset opettelevat elämää ja taitoja ja hienoa on myös, kun lähistön aikuisista koiranulkoiluttajista löytyy fiksuja ihmisiä, jotka näyttävät omalla käytöksellään hyvää esimerkkiä silloin, kun lapsi on kaksistaan koiran kanssa liikkeellä. Niin paljon, kuin lapsi oppii kotoa koiran kanssa toiminnasta, imee lapsi myös esimerkinvoimaa muista aikuisista!
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:30"][quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:27"]
[/quote]
Näinhän siinä luki. Mutta miten selviää tuollaisesta tilanteesta? Siinä ei paljon auta sille toiselle koiralle sanoa, että kyllä tää mun fifi tottelee, mene sä pois...
[/quote]
No herranjestas eikö niitä koiria sitten saa viedä ulos, ku toinen koira saattaa tulla päälle jos vaan ulos vilkaiseekin. Noin voi käydä ja se voi olla yllättävä tilanne aikuisellekin. Tuolla logiikalla lasta ei voi päästä kävelemään koulumatkoja ' ku vaikka mari 12v osaa suojatiellä odottaa vihreää valoa niin ei sille humalassa olevalle kuskille voi sanoa että äläs ny aja minun päälle'.
Näin ihan vasta Rovaniemellä pikkupojan "ulkoiluttavan" koiraa: napero ajoi pyörällä, koira juoksi irrallaan perässä monta kymmentä metriä pojasta. Mun tuli sääli koiraa ja mietin juuri tuota hallintaa, että koiranhan pitäisi olla kytkettynä kiinni taajamassa.
Erehdyin avaamaan tästä keskustelun eräällä palstalla ja sain kommentteja tyyliin "vain sairas ja paha ihminen kirjoittaa tällaista" ja "sinut olisi pitänyt abortoida".
Kiitos teille, että en ole täällä saanut samanlaisia vastauksia.
Minusta tässä on huoli sekä koirasta että lapsesta. Se voi olla lapselle traumaattinen tilanne, jos joku toinen koira käy oman päälle, tai koira lähtee käsistä. Toisaalta koiralle voi käydä huonosti. Joten toivoisin, ettei koiran ulkoiluttamista pidettäisi ihan tavallisena "kotityönä" vaan vastuullisena koiranomistajan tehtävänä.
[quote author="Vierailija" time="01.05.2015 klo 10:08"]
Saa ulkoiluttaa. Väliin ulkoiluttaa koira lasta ja joskus toisinpäin. Taajamassa ei ole koiran kanssa käyty, metsällä kyllä. Siellä koira saa juosta vapaana metsästyslain puitteissa.
[/quote]
Alapeukuttajat varmaan kertovat, mitä kamalaa on siinä, että lapsi ulkoiluttaa koiraa alueella, jossa ei ole muuta asutusta, ei liikennettä eikä varsinaisesti muuta vaaraa kuin että lapsi liukastuu ja kaatuu. Kaikki eivät asu taajamassa, osalla meistä on omaa maata muutaman sadan hehtaarin verran. Enemmän ongelmia on vieraista irtokoirista kuin omasta koirasta.
13-16v teinit käyttävät meidän bordercollieta ja valkkaria ulkona. 8v ei yksinäään, vaikka koirat ovatkin hallinnassa ja borderi ei lähtisi mihinkään edes vapaana.
No saa. Koiramme on reilu viisikiloinen puudeli ja lapset 18-, 16 -ja 14-vuotiaita.
Kyllä se on aikuisellekin traumaattinen tilanne jos koira kuolee silmien edessä. Monesti tilanne vielä käy niin nopeasti ettei siihen ennätä reakoida, kuten iso koira ilmestyy yhtäkkiä ja puraisee pikkukoiralta niskat poikki ym. Siinä tilanteessa on kukin aika avuton, oli oma koira kuinka hallinnassa tahansa. Onnettomuudet ei aina tule kello kaulassa, mutta eihän tuommoista myöskään jokapäivä tapahdu, eikä se ole minusta siis syy rajoittaa lapseni koiranlenkitystä ja itsenäisyyttä. Eri asia sitten ne lapset joilla aivan liian vaativa koira hihnan päässä tai ei mitään ymmärrystä siitä miten kadulla tulisi koiran kanssa liikkua. Mutta se on jo vanhempien vastuu huolehtia että perusasiat ovat tiedossa.
Eivät saa. Koira on kyllä hyvin tottelevainen, mutta siitä huolimatta en isoa koiraa anna lapsen talutettavaksi. Ja koira on hihnassa aina, paitsi omalla aidatulla pihalla.