Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

9-11 vuotiaden TYTTÖJEN vanhempia ajatustenvaihtoon? Mm. säänmukainen vaatetus+liikunta+ulkonäkö

Vierailija
27.01.2006 |

Taas takana aamu tapellen vaatteista. Lähinnä ulkoliikunta ja ulkohousujen käyttäminen. Miten teillä ratkaistaan nämä asiat? Meillä ei auta kuin pakko, kotiaresti ja riitely =(

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jopa joutunut piilottamaan jotain vaatteita,ettei lapset laittaisi niitä aamulla salaa päällensä.

Vierailija
2/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekin eteen vielä tulee.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Olen jopa joutunut piilottamaan jotain vaatteita,ettei lapset laittaisi niitä aamulla salaa päällensä.

Vierailija
4/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei mitään ulkohousuja, farkut vaan nilkkasukkien kanssa, ja kovemmalla pakkasella untuvatakin, pipoja ei ole, mutta lapaset sain käteen kun ovat HelloKitty merkkiset. Ihan samanlainen olin itte nuorena. Miksi pitää pakottaa lapselle päälle jotain mitä se ei itte halua. Ei ulkohousuja käytetä ku luistelupäivänä, ja sillonki ne vedetään vasta ennen kentälle menoa, relaa vähän, äläkä nipota turhasta, terv. 4 tytön äiti, lapset 4- 20v.

Vierailija
5/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten kouluun yrittää aina vain farkuissa (alla kalsarit). Viime viikon kovilla pakkasilla tosin toppahousutkin kelpasi.

Kyllähän pukeutumisesta joutuu paljon keskestelemaan ja jopa korottamaan ääntäkin. Eniten inhoan sitä, että paidat ovat niin lyhyitä ja housuissa niin kovin matala vyötärö. Onneksi takki on sentään vähän pitempää mallia. No, jos lapsi olisi saanut siitä itse päättää niin sekin ollisi vyötärömallia.

Isosiskon kanssa ei tuon ikäisenä ollut vielä ongelmia - hän piti kiltistä mitä äiti käski eli toppahousut oli aina talvella jalassa. Nyt yläasteella on hänkin alkanut temppuilla pukeutumisen kanssa.

Vierailija
6/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuon ikäinen käyttää ulkohousuja talvella, vaikka olisi alla pitkikset. Tietysti on näkemyseroja ja lapsikohtaisia eroja, mutta kyllä ulkohousut vielä kuuluvat tuon ikäisille.

Vierailija:

ei mitään ulkohousuja, farkut vaan nilkkasukkien kanssa, ja kovemmalla pakkasella untuvatakin, pipoja ei ole, mutta lapaset sain käteen kun ovat HelloKitty merkkiset. Ihan samanlainen olin itte nuorena. Miksi pitää pakottaa lapselle päälle jotain mitä se ei itte halua. Ei ulkohousuja käytetä ku luistelupäivänä, ja sillonki ne vedetään vasta ennen kentälle menoa, relaa vähän, äläkä nipota turhasta, terv. 4 tytön äiti, lapset 4- 20v.

Vierailija
7/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kahdet lapset päällekkäin, karvalakkia, villapaitoja.... Olen syntynyt 60-luvulla ja asunut lapsuuteni maalla. Silloin ei ollut vielä coretex yms. vaatteita tai juuri edes toppavaatteita. Jotenkin sitä tarettiin. Jos vanhempani olisi päästänyt minut kouluun nykylasten uniformussa (farkut ja lyhyt takki) niin paikallinen nimismies olisi varmaan antanut sakot vanhemmilleni lapsen rääkkämisestä. Niin ne ajat muuttuu ja lapset muka tarkenee paremmin. Kasvihuoneilmiökö?

Vierailija
8/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulkee farkuissa (alla pitkikset, paitsi nyt 0-keleillä nilkkasukissa).

Luistelupäivinä vetää ennen luistelua ulkohousut (ohuet toppahousut)

farkkujen päälle.

Nykyään sentään pidetään pipoa ja karvatumputkin on in.

Itse tuossa iässä muistan lähteneeni kotoa pipo päässä, mutta heti nurkan takana sulloin sen laukkuun.

Annan kulkea, kunhan on edes jotenkin järkevissä rajoissa.

En itsekään käytä toppahousuja enkä ikinä pipoa ennen kuin äärimmäisessä hädässä.

Itsepähän tyttö palelee.

Ja kuten sanoin, en itsekään pukeudu sen kummemmin, miksi tytön pitäisi?

Vierailija
9/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

.. olen syntynyt myös 60-luvun alussa, asunut kaupungissa.

Ja siis 70-luvulla kuljettiin TOSI vähissä vaatteissa, enemmän näillä nykynuorilla on päällä!

Mitä itse pidätte päällä työmatkoilla?

Vierailija
10/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan päinvastoin, välillä olen sanonut tytölle (11v) että voisi myös laittaa vaikkapa pitkän takkinsa päälle kouluun ja sen kanssa farkut ja pitkikset alle, ettei ihan joka päivä niissä toppahousuissa tarvitse mennä. Tämän siis ehdotan silloin kun on esim. nollakeli ja ei muutenkaan tule laskettua mäkeä tms. ole mahdollista.

Mutta vieläkin tyttö pukee haalarin päälle kun menee vaikka pulkkailemaan tai luistelemaan.

Jos tytöltä kysyttäisiin, niin hän ei muissa kun verkkareissa liikkuisikaan. Mutta välillä minä " tyhmä" äiti hieman pakotan käyttämään myös farkkuja koska verkkareista menee tuuli läpi keväisin ja syksyisin. Ja muutenkin mielestäni on hyvä tottua pitämään muutakin kun vaan verkkareita.

Pipoista ja hanskoista ei tarvitse tapella, ne menee päälle ihan automaattisesti, minun tarkastettavaksi jää vaan että ovat säähän sopivat (nollakelillä ohuemmat jne.).

Vierailija
11/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

.. olen syntynyt myös 60-luvun alussa, asunut kaupungissa.

Ja siis 70-luvulla kuljettiin TOSI vähissä vaatteissa, enemmän näillä nykynuorilla on päällä!

Mitä itse pidätte päällä työmatkoilla?

Työmatka ja koulumatka on hieman eri asia. Sillä ainaskin minä työmatkalla olen ulkona tasan ne pari metriä kotiovesta autonovelle ja autonovelta työpaikan oveen. Ei siinä montaa metriä kerry ja silloinkin mulla on pitkä villakangastakki sekä käsineet. Eri asia on kulkea julkisilla, odottaa bussia, ja etenkin olla myös välitunneilla ulkona. Sinänsä mielestä asiaa ei voi suoraan vertailla.

Mutta ehkä mä olenkin hieman outo, sillä silloin kun on -20C niin käytän kyllä toppahousuja itsekin kun tiedän että ulkona oloa kertyy enemmän kun se 2-3 minuuttia.

Vierailija
12/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en edes ollut mikään nk. kovis, vaan kiltti ja hyvä koulussa. Mutta ei kukaan mun luokalla pitänyt mitään toppiksia, vaan sammareita tai farkkuja. Ja sitten nojailtiin patteriin tunneilla, kun housut oli märät ...

Mä en pakota mun tytärtäni käyttämään sellaisia toppahousuja, joilla ei voi olla sisällä, paitsi pahimmilla pakkasilla. Mun tyttäreni perustelu on ihan hyvä: ehtii olemaan niin vähän aikaa välitunnilla ulkona, jos pitää riisua ja pukea kauhea määrä kamaa. Sit jos on taas ne toppikset päällä tunnilla, tulee kuuma ja paha olo.

Nykyisin saa kivoja vuorillisia housuja, joiden pinta on sen verran tiivis, että pitää pahimman kosteuden. Kun niiden alla on kalsarit, kyllä tarkenee.

Mutta muuten kyllä riidellään vaatteista. Musta se voisi käyttää mekkoa juhlissa, tyttären mielestä ne on äklöjä. Sitten on vaan kestettävä ne omat vaatteiden kompositiot, tyyliin ihan eri värimaailmat housuissa ja paidoissa ...

Vierailija
13/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei kyllä lapsi itse päätä mitä laittaa päälle pakkaskeleillä!

Ei meidän näistä asioista tarvitse riidelläkään. Alla on sisähousut, trikoot tai farkut ja päällä toppahousut. Toppahousut ottaa sitten pois koulussa, mutta välkillä ne jalassa. Ja pipoa ja hanskoja käyttää, ei edes kyseenalaista. Ja samoin on pukeutuneet luokkakaveritkin.

Ehkäpä tässä on myös merkitystä asuinalueella. Asutaan alueella, jossa ei juurikaan vuokra-asuntoja. Aikaisempi alue, jossa oli paljon vuokra-asuntoja oli pukeutumiseltaan joillain tuota farkkulinjaa talvipakkasilla aivan pienillä koululaisilla.

Kertoo jo lapsen kotioloista tuo pukeutuminen.

Vierailija
14/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

sentään. Kyllä taitaa kostautua jossakin vaiheessa. Kuvittele itse miltä tuntuu farkut paljasta ihoa vasten talvella oikein puistattaa. 50-luvulla naiset kulki läpi talven minihameet päällä ja sen seurauksena alkoi tulla ruskeaa ihrakerrosta jalkoihin ihon alle lämmikkeeksi eli kyllä se ihminen jotenkin suojautuu jos ei oman järjen avulla. En tiedä sitten kuka sitä läskiä itselle lisää haluaa?

Vierailija
15/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tulen varakkaasta perheestä, oon käynyt nk. eliittikoulun biiversseineni, oon urheillu ja tänä päivänäkin piädn itseäni ulkoilmaihmisenä.

Musta on täysin järjen vastaista jyrätä lapsi vaateasiossa. Se on osa sitä persoonan kehitystä. Pahimmat ylilyönnit kantsii karsia, mut lasta pitää kuunnella. Jos jyräät, lopputuloksena on joko kapina jossain vaiheessa tai sit sellainen äärikonservatiivinen tyyppi, joka luokittelee ihmiset pukeutumisen tai asumismuodon mukaan hyviin ja niihin " vuokrataloissa asuviin" ....

Vierailija
16/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen siis 11-vuotiaan tytön äiti, ja annan tyttäreni kulkea farkuissa ja itse en käytä kuin ihan joskus pipoa ja toppahousuja.

Tuo vetosi asuinalueesta ei kyllä pidä paikkaansa.

Itse asumme ns. hyvällä asuinalueella. Samoin pidän itseäni erittäinkin tiukkana äitiä. Rajat on.

Lapsi ei päätä itse pukeutumistaan, mutta hänellä on siihen sanansa sanottavana. Itsehän niissä vaatteissa kulkee, niistä iloitsee/kärsii.

En halua sellaista kuin itselläni oli, että petkutan vanhempiani, ja pistän pipon nurkan takana laukkuun, kun se oli päähän pakotettu. Muistan myös kuinka villahousuilleni naurettiin...!

Välitunti on niin lyhyt, että siinä ei paljon toppahousuja tarvita.

Ja jos on koko päivän toppahousut jalassa, niin takuulla on luokassa kuuma.

Tyttäreni kulkee paljon myös hameessa, mistä olen ilahtunut. Tänäänkin lähti kouluun pitkä vakosamettinen salsahame päällä, alla paksut sukkahousut. Oli varsin viehättävän ja tyylikkään näköinen, versus toppahousut, jotka sitten ovat toki paikallaan pihaleikeissä ja pulkkamäessä.

Vierailija
17/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nähnyt täällä kaupassa (lastenvaateliike 50-170cm) useamman kerran tyttöjen vääntävän kättä äitien kanssa housuista. Meillä menee eniten sen ikäisille vuorihousuja. Tänä syksynä vuorelliset sammarit oli hitti. Samoin sporttisemmat kevytvanuhousut. Toppahousuja menee myös hyvin. Meillä ainakin on niin istuva ja nätti tyttömalli, että on kelvannut farkkutytöllekin.

Joku haluaisi tytön pitävän mekkoa vielä; meillä tyttöjen mekot koko 130-150cm on kauppatavaraa. Eniten kysytään nättejä mekkoja ja hameita ja valitetaan kun tavarataloissa ja marketeissa tarjotaan sen ikäisille tytöille ns. pimuvaatteita.

Minkälaisia vaatteita teidän mielestä on 9-11 vuotiaille tytöille pitäisi enemmän olla tarjolla?

Vierailija
18/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjoitin viestin tietty hiukan provotakseni! (olen 14). Katsoin millaista älämölöä se saa aikaan.

Oon sitä mieltä, että talvikelien pukeutumisesta ei vastaa yksin lapsi. Eikä tietty minkään kelien. Se ei oo jyräämistä vaan vanhempana olemista lapselle.

Vaatteet on jo lähtökohtaisesti hankittu sellaiset, että niitä on kiva pitää.

Ihan sama missä koulussa/alueella olet. Ole äiti lapselles, älä kaveri.

Vierailija
19/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Oon sitä mieltä, että talvikelien pukeutumisesta ei vastaa yksin lapsi. Eikä tietty minkään kelien. Se ei oo jyräämistä vaan vanhempana olemista lapselle.

Ihan sama missä koulussa/alueella olet. Ole äiti lapselles, älä kaveri.

Vierailija
20/25 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Farkuthan on aivan loistavat. Kestävät, tuulenpitävät...Itsellänikin on lähes aina farkut jalassa. Pidän omillani (paljon pienemmät lapset kuin teillä) kauppareissuilla farkkuja kivan duffelin tai toppatakin kanssa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yhdeksän