Voiko lasta pakottaa oikeakätiseksi? miten se tietää kumpikätinen on?
Kommentit (45)
Pakko ottaa tähän asiaan kantaa. Pakottaminen on väärin ja sellainen yliohjaaminen.
Olen vasenkätinen mies ja ollut myös armeijassa. Vasenkätisyys ei vaikuta yhtään aseenkäsittelyyn, eikä varusmiespalveluksen suorittamiseen. Esimerkiksi puollustusvoimien rynnäkkökiväärissä RK 62 ja 95 latausvipukin on juuri oikealla puolella. Ainoastaan taktisenhihnan joudut hifistelemään kulkemaan 95 taitotukin välistä esimerkiksi jollain prikalla, mutta se ei ole mikään ongelma. Myös panssariaseet on suunniteltu käytettäväksi molemmilla käsillä. Itse ammuin rynnäkkökivääriammunnoissa komppanian 10 vasurista ja 100 muusta oikeakätisestä 3 parhaiten.
Vasenkätisellä kirjottaessa teksti suttaantuu silloin tällöin, mutta ei sekään ole ongelma. Pystyn myös itse käyttämään kaikkia työkaluja ihan normaalisti, moottorisahoista tietokoneisiin ja henkilösuojaimiin. Vasenkätisenä ainoa haaste on se, jos oikeakätinen opettaa sinulle jonkin välineen käyttöä, joudut usein kääntämään sen päässäsi peilikuvaksi.
Taitaa ap pelätä erillaisuutta tai sitten sinussa asuu pieni rasisti!!!
T:V-mies
Mä olen vasenkätinen eikä se ole juuri haitannut. Ainoa iso haitta on ollut kun parikymppisenä en päässyt Lindströmin pesulamyymälään töihin koska olin vasuri. Pystyn tekemään kaiken paitsi kirjoittamisen oikealla (tai pystyn silläkin kirjoittamaan mutta teksti tulee hitaasti ja käsiala on ihan eri). Tietokonella käytän hiirtä molemmilla käsillä, jakaa mukavasti rasitusta molemmille puolille. Vasenkätisten saksia en osaa käyttää, neulon vasenkätisesti ja virkkaan oikealla. Mun mielestä vasenkätisyydestä on ollut vaan etua.
Kutonen jatkaa vielä: mulla on vaatetusalan koulutus, eikä mulla ole koskaan mitään ongelmaa ompelukoneiden kanssa. Olen myös käynyt armeijan ja asetta käytin "normaalisti" kuten oikenpuoleiset ihmiset. Maailma on tehty oikeakätisille, mutta vasuri oppii käyttämään itseään molemminpuoleisesti ja siitä on etua. Varmaan ihan hyvää jumppaa aivoillekin.
Isäni on vasenkätinen, pakotettiin oikeakätiseksi koulussa. Siskoni on vasenkätin, käyttää kaikkia välineitä ja laitteita kuten muutkin, siskoni lapsi on vasenkätinen. Taitaa olla sukuvika...
Hei, satuin tälle sivulle ja ihmettelen kovasti aietta vaikuttaa lapsen kätisyyteen.
Vasenkätisen pakottaminen oikeakätiseksi aiheuttaa vahinkoa ihmiselle. En ole ammatiltani psykologi tai lääkäri, siksi voin toistaa lukemaani kirjallisuutta ja näiden pohjalta "väärän" käden käyttö voi aiheuttaa motorisen toiminnan kömpelyyttä. Joissain lähteissä viitataan myös mahdolliseen änkytys-alttiuteen. Miten lie lapsen itsetunnon kehityksen laita, kun ei saa kättä toiminaan täyteen kapasiteettiin ja olo tuntuu kömpelöltä ja ei meinaa sana tulla su-su-su-suusta.
Vasurilla on toki edessään oikeakätisten maailman kokeminen: Monet apuvälineet on suunniteltu käytettäviksi oikealla kädellä, se on ongelma. Tärkeimmät välineet, kynä, lusikka, haarukka, ruokailuveitsi ja monet muut arjen ja taitojen kehittämisen välineet kuten tietokoneet toimivat kummankin käden käytössä vailla ongelmia.
Lapsi on oppivainen ja oppii nopeasti käyttämään oikean käden maailmaa, joten se ei aiheuta hänelle ongelmia mikäli vanhemmat ovat tukemassa alusta saakka, eivätkä aiheuta riittämättömyyden tuntua kun ”ohjataan” oikeakätisten maailmaan oikeakätiseksi.
Edellä joku mainitsi, että aseet toimivat vain oikeakätisessä käsittelyssä. Väite on väärä, tosin ei kaiken kattavasti. Kun lapsi kasvaa varusmies/-nainen ikään, niin hänen kannattaa miettiä, kummalla puolelta suorittaa ammunnan. Hylsysateessa voi olla ikävää, jos hän ampuu aseen oikealta puolelta ;). Tämä lienee aika hyvä esimerkki oikeakätiseen maailmaan sopeutumisesta.
Itse olen molempikätinen. Käytän molempia käsiäni melkein tasapuolisesti, mutta kirjoittaminen vasurilla on jäänyt harjoittelematta. Opettaja piti koulussa huolen siitä, että vasen käsi pidettiin selän takana enemmän tai vähemmän pakottaen – yleensä pakottaen.Vasuri on hiipinyt kuitenkin vuosien kuluessa takaisin riviin ja yllättää joka päivä hauskasti. Kun lopetan autolla ajon ja sammutan moottorin sen tapahtuen oikealta puolelta rattirunkoa siis. Nousen autosta ja laitan avaimen taskuun. Kuinka ollakaan, se löytyy vasemmasta taskusta, kun avainta kaivataan, kun kauppatavarat kiikkuvat niin ikään vasemmassa kädessä, niin herättäähän tämä hymyn huuleen.
Siis, jos oikea aivolohko dominoi, niin antakaa toki lapsenne luovuuden ja lahjakkuuden puolen elää ja kukoistaa, niin hän voi hyvin ja on sen osalta onnellinen. Mikä on tärkeää, on se, että hänet ohjaataan oikeanpuoliseen maailmaan vasurina eikä oikeakätisenä "vääräkätiseen" maailmaan vähemmin motoorisin avuin.
Ps:
Suomalainen leftover myy vasureille löytyy omaa käyttötapaa varten tarvikkeita.