Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko lasta pakottaa oikeakätiseksi? miten se tietää kumpikätinen on?

Vierailija
26.01.2006 |

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meitä on vähän harvemmassa, kivaa! ei huku massaan.

Vierailija
22/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa se asenne olla pahin haitta ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai haluatko nyt ehdoin tahdoin kiusata lastasi osoittamalla hänelle, että vasenkätisyys on huono asia? Ihme touhua, käytä energiasi johonkin muuhun.

Vierailija:

Minä ainakin aion kaikin keinoin ohjata (huom. en pakottaa) lastani oikeakätiseksi. Toistaiseksi hän on molempikätinen, mutta annan aina esim. hammasharjan oikeaan käteen. Ihan siitä syystä, että oikeakätisen elämä on helpompaa - ja turvallisempaa. Sanokaa mitä sanotte.

ja 17, en tosiaankaan aio pakottaa lastani ammattikouluun. Jos hän välttämättä haluaa yliopistoon, menköön. Hänen elämänsähän se on, ei minun. Mutta yritän saada hänet ymmärtämään ammattikoulutuksen arvon, se on hyvä kyky, vaikka akateemisen uran valitsisikin.

Vierailija
24/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, olen sanonut moneen kertaan, että en lastani pakota oikeakätiseksi, vaan aion OHJATA häntä käyttämään oikeaa kättään. Jos hänestä tulee oikeakätinen, tuosta ohjaamisesta ei ole mitään haittaa. Jos hänestä taas tulee vasenkätinen, ohjaamisesta on hyötyä, koska hänen täytyy elämässään oppia käyttämään myös oikeaa kättään. Lähes kaikki työt, joissa täytyy käyttää jotain konetta tms. on joka tapauksessa tehtävä oikeakätisesti.

Ja kyllä, olen humanisti, tarkemmin sanottuna kielitieteilijä. Mieheni on ammattisotilas, joka on elämässään tehnyt myös rakennus- ja ilmastointitöitä.

Ja ongelma ei ole se, että asiat näyttäisivät minusta vaarallisilta vasemmalla kädellä tehtynä, vaan todellakin tiedän, että esim. työtapaturmia sattuu vasenkätisille keskimääräistä enemmän, eli työnteko on heille vaarallisempaa kuin oikeakätisille. Asiaa on oikeasti tutkittu, eli se pitää paikkansa, vaikka teidän sukulaisillanne olisi hyvä onni ollutkin.

Ja vielä tiedoksi, että lapsellani ei ole tapana vaihtaa tavaroita vasempaan käteen, vaan hän esim. pesee hampaansa sillä kädellä, johon harjan annan.

Vierailija
25/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja anna esimerkkejä laitteista, joita täytyy käyttää oikealla kädellä?

Vierailija
26/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tenniksenpelaajan uraa. Siinä vasuri on ihan lyömätön!

T. onnellinen vasuri

Vierailija
27/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole ap

Vierailija
28/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jostain syystä vasenkätiset ovat taiteellisesti ja musiikillisesti lahjakkaampia :)

Vierailija
29/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" - Kun vasenkätinen lapsi yleensä pakotetaan oikeakätiseksi, niin hän tuntee epävarmuutta, nimenomaan hienomotorisissa toiminnoissa ja tästä seuraa luonnollisesti kömpelyyttä, epävarmuutta tekemisissä. Ja jokainen ymmärtää miten se vaikuttaa lapsen itsetuntoon kun tuntee itsensä kömpelömmäksi ja huonommaksi tekemään tällaisia asioita, muistuttaa Winqvist."

Vierailija
30/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kitaraa soitan myös (tiesitkö että Jimi Hendrix oli vasenkätinen)

t. vasenkätinen ihminen

Vierailija
32/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapselle tulee olemaan vaikeuksia koulussa ja työssä jos häntä yritetään saada oikeakätiseksi. Paras kaverini on aina ollut kätevä käsistään ja on vasenkätinen, nytkin tekee ompelutöitä sivutoimisesti eikä vasenkätisyydestä ole mitään haittaa. Tapaturmariski kyllä kasvaa taatusti siitä, että vasenkätinen yrittää tehdä oikealla kädellä kädentaitoja vaativia hommia!

Vierailija
33/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vähän tarkistaa omia ennakkoluulojaan vasenkätisten suhteen:

http://www.anythingleft-handed.co.uk/fam_entertainment.html#artists

Vierailija
34/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ongelmat ovat hyvin pieniä, kuten että pankeissa ja virastoissa on kynät köytetty pöytään niin että kun minä allekirjotain jotain lärpäkettä niin paperi lätkäistään eteen niin että se ketju kulkee suoraan allekirjoituksen päällä tai kynä ei ylety vasempaan käteen.

Ongelmia on sen sijaan ollut isälläni joka pakotettiin oikeakätiseksi. Käsiala on hirveää kun hänet pakotettiin käyttämään oikeaa kättä. No, nuorempana sitten mursi oikean käden ja oppi nopeasti toimimaan vasemmalla, mutta käden parannuttua käskettiin koulussakin taas kirjoittamaan oikealla.

Vierailija
35/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääasia että oppii kirjoittamaan jne , eikö???

Vierailija
36/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta oikeakätisille tehtyjä laitteita ovat muun muassa: moottorisaha, kulmahiomakone, sotilasaseet (+ pääosa kaikista muistakin aseista), työturvallisuusvälineet eli henkilösuojaimet, yhteisillä työpaikoilla olevat sakset ym. Lisäksi useimmat työpisteet (huom. näitä on muitakin kuin tietokonepöydät) suunnitellaan oikeakätisille, ja vasenkätinen joutuu niissä työskennellessään vetämään esim.sähköjohtoja pöydän yli. Tästä seuraa jatkuvia vaaratilanteita, kun johto heiluu keskellä tehtävää työtä.

Eli pystyäkseen käyttämään alussa mainittuja laitteita vasenkätisenkin lapsen kannattaa harjoittaa myös oikeaa kättään. Ettei elämä käy turhan vaaralliseksi.

Ja vielä kerran: ohjata ja pakottaa ovat eri asioita!

Vierailija
37/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun poika on molempi-kätinen. Kirjoittaa vasemmalla, leikkaa ja syö oikealla. Toimintaterapeutti piti asiaa erikoisena mutta näitäkin tapauksia on. Eli pojalla hermoradat " ristissä" , oikee silmä parempi ja vasen jalka ja kädet tasa-arvoiset... Poika nyt 8v.

Vierailija
38/45 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ohjatahan voi kokeilla mutta minä olen sitä mieltä että kyllä se lapsi itse sen kätisyytensä etsii... ja ei vasurina eläminen nyt kamalan vaikeaa ole.

Itse olen molempikätinen, niin että vasen käsi on hienomotorisesti tarkempi kun taas oikea on voimakkaampi. Kynä yms pysyy vain vasurissa mutta sakset, veitset, mailat, vasarat jne. oikeassa. Jalat ovat lähes yhtä vahvat eli jalkapallon potkiminen onnistuu melkein yhtä hyvin molemmilla jaloilla, oikealla hieman paremmin. Virkkaaminen ja neulominen sujuu oikeakätisesti mutta ompelen sillä kädellä johon neula sattuu jäämään. Oikealla kyllä useimmiten mutta onnistuu kummallakin.

Mieheni on taasen täysin vasuri, ainoastaan tietokoneen hiiri on oikealla puolella. Siihenpä se sitten melkein jääkin, muuten käyttää vasenta kättä pääasiassa.

Siksipä jännityksellä odotamme kumpikätinen lapsestamme tulee. Vielä käyttää sujuvasti kumpaakin kättään mutta ikää onkin vasta 1,5 vuotta. Anoppi kyllä yrittää välillä tehdä tytöstä oikeakätistä (tyyliin " laitetaanpas se lusikka tuohon OIKEAAN käteen" siis oikein painottaen sitä oikea-sanaa). Voi plääh... muutaman kerran on tullut mainittua asiasta.

Vierailija
39/45 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini on sitä ikäluokkaa (syntynyt -35) että hänet on kansakoulussa pakotettu karttakepin iskuin motivoimana oikeakätiseksi.

Kyllä se kynä on oikeassa kädessä, mutta kaikki muu vasarasta alkaen, on vasemmassa kädessä.

Vierailija
40/45 |
01.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoa asia jossa olen oikeasti kaivannut vasenkätiselle omaa on ompelukone. Ompelu olisi vähän helpompaa kun ei tarvitsisi tunkea kangasta sieltä rungon puolelta.

Sakset on mulla Fiskarsin vasenkätisten sakset, purkinavaaja on se perinteinen veivattava oikeakätisten malli. En varmaan vasemmalla osaisi edes avata purkkia... :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän