Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko verotuksesta/palkoista yms tietäviä paikalla??Apua kaipaan.

Vierailija
26.01.2006 |

Eli omistan oman parturialan yrityksen, joka menestyy ihan kivasti, mutta olen väsynyt sen pyörittämiseen todella. En haluaisi siitä kuitenkaan kokonaan luopua vaan vuokraisin liiketoiminnan, välineistön yms jollekin esim 1500e/kk.

Tuo asia on melkein lukkoon lyöty, mutta nyt mietityttää, että miten tulen toimeen jatkossa...Nyt oon äitiyslomalla, joten vielä pärjään, mutta kun äitiysloma loppuu niin mitäs sitten...Olen yksinhultaja ja tuo summa -alv22% -muut verot +lapsilisät ja elatusraha ei mitenkään riitä. Vuokralla halvasti,pienessä kyllä asutaan,mutta Yrityksen perustamislainaa vielä lyhennettävänä ja verovelkaa lyhennettävänä:(

Työttömäksi en varmaankaan voi ilmoittautua kun noita vuokratuloja kuitenkin on, enkä siis työttömyysrahaa saisi.

Mietin vaan, että jos löytäisin itselleni jotain muuta työtä (tuo parturiala mahdoton enää minulle allergioiden ja totaalisen kyllästymisen/väsymyksen takia..), niin joutuisinko maksamaan siitä veroja sen lisäprosentin mukaan? Sehän on niin iso prosentti, ettei käteen jäisi paljon mitään, vähän kuin ilmaseksi,omaksi iloksi tekisi töitä..Onko näin siis vai miten verotus tuossa tapauksessa menee??

Mikä katsottaisiin pääasialliseksi työksi ja millä prosenteilla noista menee nuo verot. Mietin vaan onko tuo vuokraus täysin mahdoton ajatus...Mut ei viitsisi lopettaakaan toimivaa yritystä:( Mutta itse olen siihen vastuuseen ja työhön täysin uupunut:(

Kiitos, jos joku osaa auttaa:)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja etenkin kun on noin isoista asioista kyse, kehottaisin etsimään varmempaa tietoa muualta. Kannattaa varmaan soittaa veroneuvontaan, vaikkei se ihan halpaa olekaan, ja esittää asiasi noin ytimekkäästi kuin tuossa tilanteen kuvasit.

Veroneuvonnan numerot löytyy täältä:

http://www.vero.fi -> yhteystiedot.

Vierailija
2/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse lopettaa työn, niin on ensin karenssiaika ja yritystulo vaikuttaa lisäksi päivärahaan. Jos et ole maksanut ammatinharjoittajien työttömyysturvaa, niin jostain joskus voit saada peruspäivärahaa.

Vuokratulosta minusta maksetaan samaa veroa kuin pääomatulosta (tämä kannattaa varmistaa, en ole ihan varma).

Mutta jos et lopeta liikettä, vaan ainoastaan työn siellä, niin en tiedä, voitko edes heittäytyä työttömäksi siinä mielessä. Tai onko toimintasi siinä tapauksessa " sivutoimista" .

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta jos nyt ihan arvauksen heitän, niin eiköhän vuokratulo ole pääomatuloa, josta menee 28 % veroa. Vuokratulosta saa ehkä vielä vähentää ko. omaisuuden hankkimiseksi otetun lainan korot. Tällainen vuokraus ei kai ole liiketoimintaa, eikä siitä mensi ALV:tä. Koko asia ei vaikuttaisi mitenkään palkkatulojen verotukseesi.

Vierailija
4/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olisin sitä mieltä, että saamasi vuokra on pääomatuloa, eikä siis vaikuta ansiotulosi tuloveroprosenttiin. Eli mahdollisesta työtulostasi laskettaisiin veroprosentti vain sen työtulon mukaan, tuosta vuokrasta maksaisit pääomatuloveron (28%).

Mutta jos olen väärässä ja vuokra verotetaan ansiotulona, niin ei sinun mahdolliset työtulot menisi millään lisäprosentilla. Sinä laskettaisit erikseen työtuloillesi veroprosentin! Eli jos oletetaan, että tienaist työtulona 1500 euroa ja vuokrana saisit 1500 euroa kuussa, niin yhteenlasketut työtulosi olisivat 3000 euroa kuussa ja 3000*12=36 000 euroa vuodessa. Tästä maksaisit veroa n. 30 % jos ei oteta mitään vähennyksiä huomioon.

Mutta tällaista pikaisesti kehittelin! Mutta soita sinne veroneuvontaan!

Vierailija
5/5 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy tosiaan varmaan asiaa vielä verotoimistosta selvitellä ettei tule sitten mitään yllätyksiä.

Kiitos kuitenkin ja oikein mukavaa päivänjatkoa kaikille!

T:ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme