Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka omatoimisia/itsenäisiä teidän 10-vuotiaat ovat?

Vierailija
06.06.2012 |

Mies kritisoi että paapon 10-vuotiasta kun olen sitä mieltä, että vain pakon edessä on yksin kotona, että itse ei ole vielä vastuussa päivän syömisistään, että haluan lukea hänelle iltasadun josta lapsi tykkää, että valvon hammaspesut, iltapesut, että pidän huolen että tiedän missä lapsi milloinkin on.

Olenko nyt siis ylisuojeleva, ovatko teidän 10-vuotiaat jo omatoimisempia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10-vuotiaasta kuuluu vielä huolehtia kuvaamallasi tavalla! Toimit niinkuin vastuullisen aikuisen kuuluukin. Koulumaailmassa riittää näitä surullisia esimerkkejä lapsista, jotka on jo 7-vuotiaina sysätty "itsenäisiksi". He "takertuvatkin" sitten vähän vääriin asioihin. Heistä näkyy hyvin se, mistä Tahkokalliokin on puhunut: he ovat usein levottomia ja tuon levottomuuden taustalla on yksinkertaisesti "liian varhainen itsenäistyminen".

terv. alkuope

Vierailija
22/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vaikka olen kaikki lapsiani paaponut , kyllä he olvat murrosiässä muuttuneet täysin omatoimisiksi ja itsestään huolehtiviksi.

Siinä se juttu luultavimmin on , että kun lapsi alkaa ottaa itseään irti vanhemmista , sen on annettava tapahtua.

Tiedän kyllä perheitä , jossa lapset ovat ollet kovin reippaita ja omatimisia jo ala-asteella , mutta nyt nuorina aikuisina eivät saa kesätyötä haettua tai opintoja suoritettua.

Kyllä 10v on vielä lapsi , joka tarvitsee huolenpitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa ruokaa (lämmin ruoka oottaa meitä kun tullaan töistä), tyhjentävät konetta, vievät roskia, pesevät vessaa, vaihtavat lakanansa. Poika lisäksi siivoaa itse huoneensa joka toinen viikko, imuroi, pyyhkii pölyt, moppaa.

Ovat ekasta asti olleet yksin, varsinkin poika, 5-6 h. Ja nauttiikin yksinolosta. Tyttö menee harkkoihinsa omatoimisesta linja-autolla, matkaa yhteen suuntaan 30 km. Torkat oli ihan loistavia.

On selvää, että olen ihan sanomattoman ylpeä lapsistani.

Vierailija
24/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmat laittaa ruokaa (lämmin ruoka oottaa meitä kun tullaan töistä), tyhjentävät konetta, vievät roskia, pesevät vessaa, vaihtavat lakanansa. Poika lisäksi siivoaa itse huoneensa joka toinen viikko, imuroi, pyyhkii pölyt, moppaa.

Ovat ekasta asti olleet yksin, varsinkin poika, 5-6 h. Ja nauttiikin yksinolosta. Tyttö menee harkkoihinsa omatoimisesta linja-autolla, matkaa yhteen suuntaan 30 km. Torkat oli ihan loistavia.

On selvää, että olen ihan sanomattoman ylpeä lapsistani.

Lapseni on kymmenen, mutta aika arka ja varovainen. Jos hän ei halua, hänen tarvi vielä, etenemmme näissä pikkuhiljaa. Itse olen oppinut kokkaamaan vasta aikuisena, kun ei kerran kiinnostanut pentuna.

Lapseni on pakon sanelemana yksin koulupäivän jälkeen, mutta nauttii silminnähden seurasta. Hänellä on usein kavereita kylässä. Itse jos olen jostain kumman syystä kotona keskellä päivää, saan takuuvarman seuralaisen. Minusta on ihana, että lapsi viihtyy äitinsä kanssa. Ja isänsäkin.

Vierailija
25/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kritisoi että paapon 10-vuotiasta kun olen sitä mieltä, että vain pakon edessä on yksin kotona, että itse ei ole vielä vastuussa päivän syömisistään, että haluan lukea hänelle iltasadun josta lapsi tykkää, että valvon hammaspesut, iltapesut, että pidän huolen että tiedän missä lapsi milloinkin on. Olenko nyt siis ylisuojeleva, ovatko teidän 10-vuotiaat jo omatoimisempia?

sentakia että pelkäät vai sen takia että se on kivaa. Saako lapsi mennä kavereiden kanssa uimaan tai ostarille shoppailemaan? Saako hän jäädä kotiin jos haluaa kun olet illalla kolme tuntia pois?

Vierailija
26/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta puhutte vähän eri asiasta. Tietenkin 10-vuotiaan hammaspesua pitää vielä valvoa. Näin sanoo hammaslääkäri. Valitettavasti näkee paljon lapsia, joiden hampaista ei huolehdi kukaan ja hampaidenpesu tarkoittaa lähinnä hammastahnan syömistä.

Iltasadun lukeminen vahvistaa kielellisiä taitoja ja on tosi hyvä juttu!

Meillä 10-vuotias osaa käydä itse kaupassa. Mutta ei hän silti vastaa meidän ostoksistamme. Ylpeänä käy hakemassa jotain unohtunutta tai muuten vain, että saa harjoitusta. Hän osaa tehdä monia ruokia, neuvon vain tarvittessa ja pysyn olohuoneessa, joten saa itse hääräillä, mutta olen saatavilla kuitenkin.

Lapsemme ei ole kovin usein yksin kotona, mutta välillä on ihan onnellisena, kun me muut käymme vaikka kaupassa. En aina tiedä, missä lapseni on, mutta suurinpiirtein kylläkin. Lapseni käy ystäviensä kanssa "pyöräilemässä", joten tiedään vain suunnilleen, missä lapseni on. Hän käy myös partiossa, ja partioleireillä en todellakaan tiedä missä lapsi viilettää, pitää vaan luottaa, että joku leirin ohjaajista tietää.

Lapseni tekisi vaikka mitä itse ja itsenäisesti, jos vain antaisin.. minusta on hyvä vähän kerrallaan antaa vastuuta ja vapauksia.. Tämän kesän "hurjin" juttu on se, kun olen luvannut että lapseni saa yöpyä serkkunsa kanssa teltassa meidän pihalla. Vaikka talon ovet eivät ole lukossa, koira pihalla ja teltta näköyhteydessä, niin silti vähän mietittää..

Vierailija
27/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka pitänyt minimaaliset äitiyslomat, esikoinen 10 tunnin täyspäivähoidossa, kun äiti kotona kuopuksen kanssa.

Koulusta saavat selvitä ihan itse, ekasta luokasta asti bussilla kotiin ja iltapäivät kaveriporukalla keskenään, kuopus viisivuotiaana itsekseen liikenteessä.

Molemmilla lapsilla reikäiset hampaat, kuopuksella oionta hoitamatta.

Nyt sitten kummallakin lapsella kouluvaikeuksia - ja äiti ei näe ollenkaan yhteyttä olemattomaan vanhemmuuteen! Kuopus esimerkiksi puheessa ja kielessä koko ajan jäljessä. Nyt vasta sitten ekalla havaittu asia, joka kaikille ollut aina päivänselvä.

Vierailija
28/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on arempaa ja reippaampaa. Ja silti meillä on luettu iltasatuja yms. Ihan sen takia, että eivät ne lapset kauaa niitä halua.

Miehen ollessa työreissuilla on jopa 12v mössyköitä kömpinyt äidin viereen nukkumaan kun se on niin kivaa. Mutta on supatettu, että et sitten kerro kavereiden kuullen.

Isoimmat on nyt 17 ja 16 ja kyllä ne iltasadut ja hampaanpesujen vahtimiset jäävät pois. Ja eivät ne enää viereenkään tule :)

Että älä ap huolehdi. Nykyään on enemmän ongelmana se, että lapsista ei pidetä huolta.

saan siis rauhoittaa mieleni, etten ole väärillä linjoilla :) kiitos...

vielä lisättäköön, että lapsi joutui vaikeaan tilanteeseen kevättalvella, jossa osasi toimia juuri etukäteen juteltujen neuvojen mukaan rauhallisesti ja järkevästi, josta olin hyvin ylpeä :)

ap

Vierailija
29/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies kritisoi että paapon 10-vuotiasta kun olen sitä mieltä, että vain pakon edessä on yksin kotona, että itse ei ole vielä vastuussa päivän syömisistään, että haluan lukea hänelle iltasadun josta lapsi tykkää, että valvon hammaspesut, iltapesut, että pidän huolen että tiedän missä lapsi milloinkin on. Olenko nyt siis ylisuojeleva, ovatko teidän 10-vuotiaat jo omatoimisempia?

sentakia että pelkäät vai sen takia että se on kivaa. Saako lapsi mennä kavereiden kanssa uimaan tai ostarille shoppailemaan? Saako hän jäädä kotiin jos haluaa kun olet illalla kolme tuntia pois?

että minusta se kuuluu asiaan, tulee minulta luontaisesti

ei mene kavereiden kanssa uimaan tai ostarille, ei ole kertaakaan ilmaissut halua mennä, eivätkä muutkaan kaveritkaan käy keskenään, en osaa sanoa päästäisinkö, luultavasti kyllä, mutta eka kerralla varmaan olisin hiukan huolissanikin

kotiinjääminen illalla on kaksipiippuinen juttu - talvella pimeän tullen se tarkoittaisi sitä, että lapsi soittaisi että rupeaa pelottamaan... ja tosiaan pidän periaatteena sitä että sen päivällä koulun jälkeen 3-4 tunnin yksinolon jälkeen ei enää noin kauaa yksin olisi, eikä hän sitä haluaisikaan, ei niinkään nauti yksinolosta

ap

Vierailija
30/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MITEN tuon kaiken tekee.

Minun pikkusiskoni on paapottu piloille. Hänen kohdallaan se ruoasta huolehtiminen tarkoitti sitä, että leipä leikattiin ja voideltiin valmiiksi, ruoan sai valita vapaasti eli jos vain jätski maistui niin sitten syötiin jätskiä jne.

Ja senkin että tietää missä lapsi milloinkin on voi hoitaa monella tapaa. Soittelemalla minuutin välein tai niin, että käskee lapsen soittaa tiettynä aikana tietystä paikasta ja/tai tarkistaa, että tämä on päässyt perille.

Vierailija
31/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kuopuspoika on 9-vuotias, ja paapon häntä kyllä. Ei pesisi hampaitaankaan varmaan koskaan, jos ei muistuttaisi. Isänsä lukee iltasadun miltei joka ilta. Nautin siitä, että saan häntä vielä hoivailla, koska isosiskot jo niin isoja. Hyvä poika tuosta silti näyttää kasvavan. Tasapainoinen, sosiaalinen, urheilullinen ja terävä. Ei ainakaan piloille ole mennyt = )

Vierailija
32/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka pilaa sen kuopuksensa!

MIKSI juuri se kuopus pitää lelliä piloille?

Vierailija
33/36 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ruoasta huolehtiminen tarkoittaa sitä, että lapsi syö kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus aamu-, ilta- ja tarvittaessa välipalat (on ollut seurannassa alipainon rajoilla)

lautasta ei ole pakko syödä tyhjäksi, mutta jotain lautaselta on syötävä, jos ottaa ruoan itse, niin huomautan kyllä jos siinä on vain yksi kikkare jotain maistuvaa, usein laitan itse, että saan paremmin kontrolloitua kuinka paljon syö, jos lapsella ei olisi mitään ongelmaa painon/syömisen kanssa, luultavasti saisi itse hoitaa nämä annostelut

puhelin on mukana, ja jos on esim. kaverilla vaikkapa muutaman tunnin, soitan kerran-kaksi, viimeistään kun muistutan kotiintuloajasta

ap

Vierailija
34/36 |
13.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et!! Me pesemme 10v hampaat 6-vuotiaitte hammastahnalla sylissä, käyttää yövaippaa ja tuttia, kulkee rattaissa jne. Ihan normii..Ainakin meille!

Vierailija
35/36 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teet 15-vuotiaalle pojalle munakas ei ole hyvä.

Vierailija
36/36 |
18.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan