Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon tosi kyllästynyt tähän köyhyyteen!

Vierailija
26.01.2006 |

Auttakaa mua päättämään mitä mä tekisin! Mikä kannattais rahallisesti eniten? Mulla on 1v tyttö kotihoidossa ja kolme koululaista (vanhin 11v). Päiväkotiin en tyttöä pistä, tuttujen yksityiseen ryhmikseen voisin pistää, mutta siellä on täyttä, joten päivähoito on toistaiseksi pois suljettu. Oon itse miettinyt seuraavia vaihtoehtoja:

- Lehdenjakoa aamuöisin. Oon sitä joskus tehnytkin. Palkka liikkuu siellä 500 euron kummallakin puolin. Illalla on päästävä kuudelta nukkumaan ja silti väsy pukkaa päälle päivisin. Mies on välillä työmatkoilla joten silloin joutuisi ottamaan kotiin MLL:n tytön nukkumaan, hinta kai nelisenkymmentä euroa. Omaa autoa joutuu käyttämään ja se hajoaa takuuvarmasti jossain vaiheessa. Lisäksi olen aika pelokas ihminen ja välillä ton tyyppinen työ käy pahasti hermojen päälle.

- Yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Sitäkin olen tehnyt. Tuttujen lapsia löytyisi hoitoonkin. Ongelmana on vaan se että omilla lapsilla harrastuksia löytyy päivittäin ja parhaimmillaan alkavat jo kahden tienoilla. Miten lapset sinne pääsisivät jos en voisi kuskata? Miehen työ on periaatteessa sellaista että kuskaus voisi olla mahdollista, mutta eihän hän sellaiseen suostu ainakaan vakituisesti. Lisäksi mun on vaikea saada siivottua ja laitettua ruoka. Hoitolasten aikaan en sellaista tekisi, vaan keskittyisin heidän kanssaan olemiseen. Mutta kun olen kaikki illat kuskina, niin eipä silloinkaan sitten kerkiäisi. Pitäisi melkein hankkia siivooja tekemään ne hommat...

- Verkostomarkkinointi/kotimyyjäksi. Lähinnä jotain lapsiin liittyvää tavaraa ajattelin. Voisi tehdä iltaisin joustavasti silloin kun saa miehen lapsia vahtimaan/kuskaamaan. Onko tietoa millaisiin tuloihin näissä voi päästä? Ongelmana on se että mies on niin työnarkkari että häntä suututtaa joutua vahtimaan säännöllisesti lapsia, eli voi olla että loppujen lopuksi pääsen vain pari kertaa kuussa myyntikeikalle (sama ongelma lehdenjaossa, saattaa olla että joudun valvomaan illat lasten kanssa kun mies ei " jouda" )

- Mystery shopping -työntekijäksi (" haamuostajana" kaupoissa tutkimusmielessä). Saisiko näissä pitää lasta mukana ja mitähän palkka mahtaisi olla?

- Opettajan sijaisuudet. Vaihtoehto kyllä pelottaa. Mulla on aineenopen kelpoisuus 10 vuoden takaa mutta ei kokemusta eikä tietoa. Ei myöskään kurinpitotaitoja. Jos omasta aineestakin on heikot tiedot niin muista aineista sitten surkiat. En esim matikasta ossaa itse laskea edes prosenttilaskuja. Ja millä ajalla mä valmistelisin tunteja jos tulis pitempiä sijaisuuksia? Sitä paitsi päivähoito-ongelma pitäis sitten ratkaista. Yksi mahdollisuus olisi ottaa au pair kotiin, sitä olen miettinyt jo isompien lasten englannin taitojenkin takia. Mutta miten löytää riittävän luotettava jolle uskaltaa antaa lapsensa hoidettavaksi kun ei ole itse paikalla? Tai miehensä ;) Onko tietoa miten paljon sijaisuuksia olisi saatavana Tampereella ja millainen palkkaus sijaisuuksista on? Au pairiin kuitenkin menee noin 500 euroa kuussa + ylläpito- ja huvituskulut, niin että nettotulojakin pitäisi olla vähintään tuplat, että yhtään kannattaa...

- Muita ehdotuksia? Voisikohan netissä myydä jotakin tai tehdä jotain muuta kotoa käsin?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vaan niin perfektionisti että en uskalla jättää vieraita lapsia leikkimään yksin siivotakseni ja laittaaksen ruokaa. Omien kanssa no problem. Mutta en halua joutua vastaamaan vieraille mistään laiminlyönnistä. Sinänsä pph:n homma on kyllä ihan hyvä ja varteen otettava. Voisin jutella kavereitten kanssa pystyisivätkö järjestämään hoitoajat niin että mun harrastuskuljetukset ei kärsi :)

11 vee meneekin osittain itse julkisilla ja 7 ja 8v tuttujen kyydillä, mutta ei kaikkialle onnistu, just näihin aikaisiin harrastuksiin on usein mahdotonta ehtiä julkisilla ja " organisointikin" vaatisi useimmissa tapauksissa harrastuksen lopettamista tai vähintään tutuista harrastuskavereista luopumista (esim taitoluisteluseuran vaihtoa). Sitä paitsi omalla autolla harrastusreissu kestää reilu puolitoista tuntia, julkisilla viisi tuntia odottamisineen...

Vierailija
22/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open sijaisuudet vaatisivatkin jotain kodin hengetärtä meille, joka voi hoitaa kuljetukset...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Etköhän ole jo kantanut kortesi kekoon kotona ja voit keskittyä hiemän omaan elämään.

Et vaikuta kovin myyntihenkiseltä, lisäksi verkostomarkkinoinnissa on työlästä ennenkuin pääsee alkuun ja aika näyttää onko tuloja.

Eikö miehesi anna sinulle rahaa vai onko teillä paljon velkaa?

Itse menin töihin ja lapsi hoitoon. Tuloja on puolet enemmän, mutta rahaa ei ole käytössä enempää, koska kulutkin kasvoivat.

Itse asiassa tavallaan pidän myymisen ajatuksesta. Käytännöstä en sitten osaa sanoa. Surkeaan matikkapäähän on onneksi keksitty laskukoneita...

Minä hoidan meidän perheen raha-asiat, miehen rahoilla. Eipä ole miehelläkään penniäkään omaa rahaa. Tilanne on se että miehen n. 4000 bruttopalkasta jää tonni käteen kuussa verojen ja velkojen jälkeen. Ja se menee päivässä laskuihin eikä edes piisaa...

Totta, meillä menis paremmin jos lapsilla ei olis kalliita harrastuksia, mutta niistä ei tingita! Etsin rahanansitsemiskeinoja, en säästökeinoja :)

Vierailija
24/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Koitahan nauttia nyt kotiäitinä olemisesta, kyllä sinä kerkeät töitä vielä tehdä. Jotain pientä voi tietysti tehdä ihan mielen virkeyden kannalta, mutta ei kannata vielä hötkyillä sen työnteon kanssa.

Niin, niin olen siis nauttinut kotiäitinä olemisesta jo vuosikaudet. Jotain pientä olen kyllä jatkuvasti tehnyt, hurjasti vapaaehtoistyötä mm. MLL:lle ja tarvittaessa jaksottain palkkatöitä, jo mainittujen lehdenjaon ja perhepäivähoidon lisäksi myös tutkimushaastatteluita, hautausmaanhoitoa, kaupassa tuuraamista... en hötkyilisi työn kanssa ollenkaan ellen taas tarttisi sitä rahaa ;)

Vierailija
25/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä tienaa hyvin ja työkavereina oli parikin kotiäitiä. Eli soitto lähimmän leipomon työnjohtajalle. Simppeliä hommaa ja kivat työkaverit (huumoria pitää kyllä olla).

Ne yöt pelasti opiskeluajan konkurssilta.

Vierailija
26/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open sijaisen palkka kuulostaa kyllä hyvälle verrattuna noihin toisiin vaihtoehtoihin...ja kuten sanottu vakituisenkaan open paikka ei ole tyystin poissuljettu, mutta ajankohtaista vasta myöhemmin...

Vierailija
27/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertoo paljon... eli kuvittelet suurimman osan.

Vierailija
28/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja silti opiskellut itselleni ammatin ja ollut töissä. Saamari että ärsyttää sun valitus!

Vierailija
29/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

oot ap et mitään muuta...töihin vaan ja lapsi hoitoon tai jos ei työnteko innosta niin pysy kotona mut älä valita köyhyyttä...elämä on

En kai mä sanonut ettei työnteko innosta? Sanoin vaan ettei se perinteinen malli välttämättä innosta, että lapset hoitoon ja itse duuniin. Etsin epäsovinnaista ja mulle ihanteellista ratkaisua :)

Vierailija
30/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuinka joku on uskaltanut tuoda sulle lapsensa hoitoon??

Vierailija
31/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereeltako olit? Vanhalla kirjastotalolla on opetuspalvelukeskus. Ilmoittaudut sinne tekemään lyhyitä sijaisuuksia. Voit itse ilmoittaa, mitä aineita suostut opettamaan. Parinkin tunnin sijaisuudella saa kivat rahat. Osaat kyllä opettaa! Usein ope on jättänyt kaiken valmiiksi.

Mukulat saa pidettyä järjestyksessä napakalla tyylillä. Nostatat heti alussa seisomaan ja heität pihalle luokasta, jos joku hyppii liikaa silmille. Älä huuda, ole rauhallinen. Kokemus tuo todellakin varmuutta!

Älä hukkaa koulutustasi vaan käytä sitä! :)

T. ope

Vierailija
32/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Et varmaan huomaa, mutta itse asetat itsellesi rajoja koko ajan.

Jos olet selviytynyt aineenopettajaksi asti, niin selviät myös lyhyistä sijaisuuksista silloin tällöin. Tuoksi ajaksi voit ottaa sen MLL:n hoitajan pienimmälle.

Ota huomioon, että muutaman vuoden kuluttua isoin lapsesi pystyy jo olemaan hieman muiden tukena.

Sinulla on jotenkin huono itsetunto, minusta tuntuu. Jos pelkäät selviytymistä teinien kanssa, niin voit tehdä vain 1-3 lk:n sijaisuuksia.

Hitsi, jos minä tavallinen yo selvisin siitä 19-vuotiaana, niin pitäisi sinunkin selvitä.

" Asetan rajoja" koska olen sen verran itsekäs että haluan aina etsiä itselleni mukavimman löydettävissä olevan olotilan.

MLL:n hoitajia ei saa päivällä, minä jos kuka sen tiedän kun itse niitä koulutan, ilmaiseksi.

Muutaman vuoden kuluttua kaikki voi olla toisin, mutta olenkin suunnittelemassa sitä mitä teen NYT, muutaman vuoden päästä voi olla uudet suunnitelmat sen hetkisen tilanteen mukaan.

Juu, minäkin selvisin 19-vuotiaana ala-asteen sijaisuuksista ja olenpa vetänyt hurjasti mm. teinien leirejä. Tässä elämäntilanteessa en vaan jaksa mitään ylimääräisen stressaavaa.

Vierailija
33/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Siinä tienaa hyvin ja työkavereina oli parikin kotiäitiä. Eli soitto lähimmän leipomon työnjohtajalle. Simppeliä hommaa ja kivat työkaverit (huumoria pitää kyllä olla).

Ne yöt pelasti opiskeluajan konkurssilta.

Toi on muuten tosi varteenotettava vaihtoehto ja jotain mitä en ole ennen kokeillut!

Vierailija
34/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En koe valittavani, koen punnitsevani eri vaihtoehtojen hyviä ja huonoja puolia ja etsiväni parasta ja innostavinta ratkaisua.

Onneksi olkoon selviämisestäsi yh.na. Toki minäkin saman tekisin jos pakko olisi, mutta kokisin sen itse pakkona hylätä omat lapseni. Lasten suhteen minäkin olen lähes yh, vaikkakin rahoitus tähän elämään tulee pääosin mieheltäni ...

ap

Vierailija
35/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

kuinka joku on uskaltanut tuoda sulle lapsensa hoitoon??

Sinä et sitten ilmeisesti uskaltaisi? Miksi? Mun kaverit on tyrkyttäneet omiaan. Kaks vierasta on näinä vuosina ollut, toinen kolmevuotias ja toinen puolivuotias meille tullessaan. Kummatkin olivat noin vuoden ja hoitosuhteen lopetus tuli minun aloitteestani - piti saada keskittyä taas omiin lapsiin.

Vierailija
36/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Tampereeltako olit? Vanhalla kirjastotalolla on opetuspalvelukeskus. Ilmoittaudut sinne tekemään lyhyitä sijaisuuksia. Voit itse ilmoittaa, mitä aineita suostut opettamaan. Parinkin tunnin sijaisuudella saa kivat rahat. Osaat kyllä opettaa! Usein ope on jättänyt kaiken valmiiksi.

Mukulat saa pidettyä järjestyksessä napakalla tyylillä. Nostatat heti alussa seisomaan ja heität pihalle luokasta, jos joku hyppii liikaa silmille. Älä huuda, ole rauhallinen. Kokemus tuo todellakin varmuutta!

Älä hukkaa koulutustasi vaan käytä sitä! :)

T. ope

Kiitos mielipiteestä - tai rohkaisusta :) Pistän mietintämyssyyn tämänkin puolen. Jos tota meidän iltatähteä ei olisi, olisin varmasti jo sijaisena, mutta en osaa olla pitämättä noita lapsia ensisijaisena tehtävänä...

Vierailija
37/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rahaa on vähän, niin mennään kokopäivätöihin. Selitystä sulta löytyy, jotta töihin ei tarvitsisi mennä. Teidänlainen ihmistyyppi on sossussa tuttu ilmiö.

Monet vanhemmat käyvät kokopäivätöissä, siivoavat kodit ja vievät lapset harrastuksiin. Jos harrastusaika menee työajan päälle, se lopetetaan.

Seli, seli, seli....tunnen ihmistyyppisi, laiskan mukavuudenhaluisen yhteiskunnan vapaamatkustajan.

Vierailija
38/44 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai iltaduuni vaikka ravintolassa, baarissa...

onhan noita vaihtoehtoja. Tai sitten opettelet tekemään netti-sivuja ja pistät oman firman pystyyn ja teet niitä kotoa. Tai voisit tarjota yksityisiä oppitunteja koululaisille.

Vierailija
39/44 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Jos rahaa on vähän, niin mennään kokopäivätöihin. Selitystä sulta löytyy, jotta töihin ei tarvitsisi mennä. Teidänlainen ihmistyyppi on sossussa tuttu ilmiö.

Monet vanhemmat käyvät kokopäivätöissä, siivoavat kodit ja vievät lapset harrastuksiin. Jos harrastusaika menee työajan päälle, se lopetetaan.

Seli, seli, seli....tunnen ihmistyyppisi, laiskan mukavuudenhaluisen yhteiskunnan vapaamatkustajan.

Miksi vain perinteinen kokopäivätyö olisi ainut oikea malli? Siinä asetetaan työ tärkeämmäksi kuin perhe, mikä minusta ei ole oikein. Itse asiassa minusta omien lasten hoito tulisi laskea palkkatyöksi ja maksaa siitä samat rahat kuin vieraittenkin hoidosta. Yhteiskunta on kieroutunut halutessaan erottaa lapset vanhemmistaan.

Sossusta en ole rahaa koskaan hakenut. Jos rahapula on ollut paha, olen mennyt töihin ja pyytänyt palkasta ennakkoa. Olen sentään ollut kotona kolme vuotta tässä välillä saamatta edes kotihoidontukea, joten ei ole kyse siitä että yrittäisin lypsää yhteiskunnalta jotakin.

Ja mistäs sinä tiedät minun laiskuuteni? Teen joka tapauksessa taatusti tuplasti jotain hyödyllistä niihin nähden jotka raatavat kahdeksasta neljään jotain tylsää duunia, sitten syövät ja istahtavat loppuillaksi television ääreen.

Vierailija
40/44 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voin tehdä elämääni muutoksia, ja haluankin tehdä. Mutta eihän se tarkoita sitä että minun tarvitsee hyväksyä se vaihtoehto jonka enemmistö valitsisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yksi