+++SYYSKUUN SALAISUUDET VKO 20+++
Toivottavasti kaikki pääsevät pikkuhiljaa palaamaan tänne palstalle! On nämä sivut kyllä olleet sekaisin....
Kommentit (42)
Olen vähän laiska kirjoittelemaan mutta käyn katsomassa melko säännöllisesti kuulumisianne täällä.Entinen nimimerkkini oli Mintaka, mutta tämä kirottu uusi sivupäivitys ei päästä minua enää kirjautumaan sisään omilla tunnuksillani. Nimimerkkiä en itselleni saa sillä se on jo käytössäni mutta en vain pääse kirjautumaan. Ärsyttävää!Nyt oli jo niin äkäinen kun tarvitsi uudelleen rekisteröityä ja keksiä nimerkkiä ja kun kaikki mitä kokeili oli käytössä otin sitten nimimerkiksi Kenkälusikka koska arvelin että se on tarpeeksi tyhmä ettei se ole vielä varattu.Todella turhastuttavaa kun ei hommat enää toimi täällä...No kerron hiukan meidänkin kuulumisia. Eli viikko sitten kävimme 20+2 viikolla 4D rakenneultrassa yksityisen kautta. Kaikki näytti olevan kunnossa, pikkuinen liikuskeli ja lääkäri povaili tyttöä meille. Kahden pojan jälkeen tuntui lähes epätodelliselta moinen ennuste. En oikein pysty uskomaan tai käsittämään asiaa. Ymmärrän siis hyvin Mustaverhoa tyttöuutisen fiiliksestä :) Painoarvio oli 389g ja oli helpotus nähdä pienokaisen liikkeitä. Meillä kun ollaan oltu vähän huolissaan kun 20 viikkoon mennessä ei ollut liikkeitä tuntunut ja np-ultrassakin pienokainen vain köllötti liikkumatta. Nyt kuitenkin huojentunut mieli ja vihdoin alkoi liikketkin viikonloppuna tuntumaan. Meillä istukka edessä. 2 aiemmassa raskaudessa istukka ollut takana ja nyt edessä. Tietääkö kukaan voiko siitä olla mitää harmia? Istukka ei kuulemma ulotu kohdunsuulle. Esikoinen meillä on leikattu kiireellisenä sektiona ja rupesin miettimään miten edessä oleva istukka vaikuttaa jos joutuisimme leikkaukseen?väsymys kiusaa, lievää huonotuulisuutta havaittavissa ja ummetus yhä riesana. Lisäksi voimattomuus on koko ajan läsnä...Mukavaa viikkoa kaikille!Mintaka/Kenkälusikka rv 21+2
mun viesti tuli jostain syystä yhteen putkeen vaikka se oli täynnä jaoittelua... Täällä ei toimi mikään...
Katsotaas saanko viestini läpi!Neuvola oli viime viikolla ja ensimmäistä kertaa otettiin SF-mitta. Komea oli lukema, 22. Viesteistänne päätellen enpä taida olla ainoa, jolla oli iso lukema ;-)Luinkin jostain, että maha kasvaa + paino nousee eniten viikoilla 17-24, sit pitäis tasaantua! Painoaki mulle oli tullut yli 300 g per viikko. Poitsun liikkeetkin tuntuu jo mahan päältä! Isukkikin sai ensimmäistä kertaa sunnuntaina kokea potkujen voiman :-)Onko muilla jo liikkumisen kanssa ongelmia..? Mulla alkaa maha hidastamaan vauhtia aika lailla.. Lapsonen on vielä aika alhaalla, painaa aika ilkeästi kävellessä, juoksemisesta puhumattakaan!! Eilen illalla tehty lenkki aiheutti hetkellisesti ilkeitä supistuksia. Huilata piti reilu puol tuntia sohvalla pitkällään lenkin jälkeen. Pömppänä 22+5
Pitkästä aikaa täällä kuulumisia lukemassa. Mulla olo on aika normaali. Ainoastaan selässä tuntuu jos paljon kyykkii. Maha on iso. Rakenneultrassa viikko sitten vauva oli 348g, sukupuolesta ei saatu selvää kun oli napanuora jalkojen välissä. Ajattelin että hyvä vaan. Pitäiskin sen siinä eikä sotkisi kaulaansa. Esikoisella napanuora oli kahdeksikolla kaulan ja jalkojen ympärillä. Ei mitään haittaa ollut siitä, muistan vain kuinka kätilö sitä puuhasteli... Muutenkin synnytys oli suht helppo. Sairaalassa meni alle 3h kun vauva jo syntyi. Nyt en ehkä halua ihan niin tujuja puudutuksia että tuntisin ponnistustarpeen. Poika oli noin 3700g, aika pahasti repesin vaikka leikattiinkin, mutta en sitä kyllä siinä tuntenut ollenkaan. Synytyksen jälkeen on sitten aikaa parantua. Nyt on sokerirasitus mullakin edessä kun on tuota painoa. En ole jotenkin ees tajunnut pelätä isoa vauvaa, mutta ylipäätään synnytys on tullut mielen ja jotenkin se ajatus että se on aika hurjaa hommaa kun ei tiedä mitä tapahtuu... Kannattaako sitä synnytystä hirveesti miettiä jos voi olla miettimättä? En tiedä, pelottaa että jos hirveesti mietin ja luen niin sitten varmasti pelkään... koitan antaa mennä omalla painollaan. Pakostakin kyllä miettii onko ne painoarvot kuinka luotettavia sitten... ja onko toinen lapsi aina isompi entä edellinen... Mutta huomenna on neuvola. Kirjuutellaan! Hyviä päiviä kaikille!
Ensi viikon tiistaina on neuvolakäynti ja odotan SF-mittausta. Viimeksi mulla oli aikas vähän, viikolla 18 vain 12 cm (juttelin tuttuni kanssa, joka on samoilla viikoilla ja hänellä oli 16 cm). Eilen tilasimme anopin kanssa masukille vaunut! Se onkin sitten ihan ihkaeka masukin tavara ;) Kivaa viikon jatkoa! (näin niitä viikkoja kertyy huomaamatta)Miaea ja masukki 21+3
Helei!Neuvolantäti soitteli mun labratuloksia (mulla ollu usemapi vti ja nyt oon loppuun asti estolääkityksellä). Samalla varattiin seuraava neuvola-aika, joka on se lääkäriaika. Olin melkoisen hämmentynyt kun se ajoittuu vasta kesäkuun puoliväliin - tulee siis puolitoista kuukautta väliä. Toki ymmärrän, et uudelleensynnyttäjillä neuvoloita on harvemmin, mut ihan tosi harvalta tää kyllä tuntuu.Oon ollut viime aikoina tosi väynyt ja jotenkin alakuloinen. Eilen kyselin mieheltä puoliksi leikilläni, et voisko tää olla jotain synnytykstä edeltävää masennusta. Esikoisesta ei mitään vastaavaa ollut ja tähän asti on kaikki tässä odotuksessa sujunut hyvin. Osaltaan varmaan matalaa hemoglobiinia, oon nyt toista viikkoa naukkaillut Ferrofortea (toimii ainakin mulla paljon paremmin ja hellemmin kun tabletteina otettu rauta). Jospa se rupeis kohta tepsimään.Mulla reilun viikon päästä viikon työmatka Englantiin ja sitten alkaakin koko kesän loma. Lomalta siirryn suoraan äitiyslomalle, ihan hassua ajatella et meen töihin seuraavaksi syksyllä 2009, jos silloinkaan. loman ajatteleminen piristäää hieman, mutta sitä ennen pitäsi vielä jaksaa toi työreissu. Huh.Onnellista odotusta kaikille ja kertokaahan neuvola- ja ultrakuulumisia, niitä on aina niin kiva lukea!Adalmiina ja pikku (jolle muuten keksittiin eilen oikeakin nimi!) 23+6
Tänään oli siis neuvola! Sf-mitta 17, hemppa 131, ja sydän äänetkin kuunneltiin ensimmäistä kertaa :) sellaista 130-140sydän jumpsutteli, katsoin aikaisempia, niin ainakin pojilla on ollut paljon tuota isompiakin lukuja...mutta onneton oon hukannut tytön aikaisen äitiyskortin...johon haluttaisi kovasti verrata kaikkea... pitänee jatkaa sen etsimistä aina kuin suinkin on ylimääräistä aikaa;)
(Mulle terkka muutes sanoi tuosta sf-mitasta että otetaanko...kun ei se enää nykyisin ole niin tärkeä,kun ultralla katsotaan kasvu. Mut veden seuraamisessa ihan hyvä). Onko muille siitä ollut puhetta...aattelinpa,kun jotku on niin huolissaan siitä mitä ne mitat on,niin eihän se mittaaja välttämättä oo ottanu sitä niin tarkasti,jos arvelee ettei sillä niinmerkitystä.?
Painoa oli tullut viikossa n.600g ...(nyt yhteensä7kg) ja kaikki herkut kyllä nyt maistuukin, pitää olla melkeen kokoajan kaapilla etsimässä syömistä...nooh ei onneks haittaa,kun alipainoinen oon normaalisti,niin saakin kuulemma tulla painoa.Mutta tietysti ne naposteltavat ois hyvä olla jotain hedelmiä jne...
Pissa oli puhdas!!...mutta joudun kuitenkin taas sokerirasitukseen 28-viikon tietämillä plääh,kun -05raskaudessa oli virtsatulehdus kolmesti...ja parikertaa sokeria virtsassa, mut ei onneks silloin kuitenkaan sokeriras. arvot heitelleet!
Seuraavan kerran neuvola juhannusviikolla, ja nyt sitten oottelen kun kolmen viikon päästä pitäis olla aika oyssiin vauvan kasvukontroliin, kun rak ultrassa oli pienen kokoinen pikkuruinen..
Jihuu...suomi jatkoon!
Tuutski ja pikkuruinen 22+2
Että Pömppänä jäin toiseksi :p
Mustaverho + kaneli 22+6
Onko liikkuminen helppoa vielä? Mulla tuntuu, että vauhti hidastuu koko ajan.. Ylimääräisiä kyykistelyjäkin pyrin välttämään, kun tuntuu, etten jaksa nousta enää ylös takaisin, jos kyykistelen ;-)
Minkähänlaista vaappumista mun liikkuminen on 10 viikon päästä!!
Pömppis 22+6
Kyselit Pömppänä tuosta liikkumisesta, että joko masu alkaa hidastaa tahtia.
Kyllä täällä ainakin vauhti on hidastunut. Masu painaa välillä alaspäin ja sitten saattaa tulla sellaista kiristävää kipua, joka hellittää heti kun pysähdyn. (Ei ole kuitenkaan supistus.)
Suurimpana syynä on kuitenkin nuo nyt jo jonkin verran kipeät supistukset, joiden takia tätä raskautta seurataan vähän tarkemmin. Kohdunsuu on toistaiseksi pysynyt kiinni, mutta siltikin lääkäri kehotti välttämään ylimääräistä rasitusta, lepäilemään ja ottamaan rennosti.
Ja ihan samoin nuo kumartumiset ja kyykistelyt alkaa tuntua jo vähän hankalilta. Tuo vähäinen liikunta näkyy selvästi ainakin siinä, että oma jaksaminen on ihan mitä sattuu. Jo pelkkä portaiden nouseminen saa hengästymään. :|
Muuten olen nauttinut tästä raskaudesta enemmän kuin noista aiemmista, mistä lie johtuu. Pikkuisen liikkeet ja potkut tuntuvat selvästi jo ja tuntuvat myös ulospäinkin. Tämä pieni taitaa olla vähän ujonsorttinen, koskapa liikkuminen loppuu heti, jos joku muu laittaa kätensä massulle. :D
Olen lohdutellut lapsen isää ja noita vanhempia muksuja, että kyllä se vauva vielä liikkuu silläkin tavalla, että varmasti tunnette ja näette ne liikkeet. :)
Aurinkoista viikonloppua.
tittamarianne + papu 21+2
Pääseehän tänne viimeinkin! :)
Meillä oli tiistaina kans neuvola, ja kaikki oli ok, paitsi vtnäytteessä protskut ++, seur. aamuna vein labraan näytteen jossa proteiinit neg, mut sekakasvustoa, ja tänään taas vein uuden ja nyt taas odotellaan. Inhottavaa jos toi sama vaiva palaa taas kummittelemaan.
Maha on kasvanut aivan älyttömästi, mitta oli tiistaina 22.
En muista edellisistä kerroista kun hukkasin neuvolakortit muutossa X-(
Mut isompi on massu, yhdet housut muistan joita käytin vielä 7kuun paikkeilla, ei mee kii olleskaa nyt.
Painoa tullu kaiken kaikkiaan 700g.
Mulla on kauhea vaunukuume, mutku mutku en osaa päättää.
Hauskaa viikonloppua kaikille!
Marili ja "Onni" 22+3
Tein sitten eilen ensimmäisen vauvaostoksen, tilasin yhdistelmävaunut. Kai tämä tarkoittaa nyt sitä, että vihdoin jaksan uskoa kaiken menevän loppuun saakka hyvin :)
Ensi tiistaina neuvola. Pääsenpä minäkin sitten Kela-papereiden kimppuun ja sf-mittoja teidän kanssanne vertailemaan.
Ihana ajatus tosiaankin, että töitä olisi enää noin kuusi viikkoa ennen kesä- ja äippälomia. Ja seuraava työpäivä sitten joskus syys-marraskuussa 2009...
Kyllä, iso maha on täälläkin. Kyllä, haittaa liikkumista. Kyllä, paino senkun nousee. Kyllä kyllä kyllä, eivät ne nyt minua suuremmin lannista. Ikiliikkujalle on tervettä välillä pysähtyä (ps. Hankkimieni yhdistelmävaunujen suurimpina kriteereinä taisi olla tuo kevyt liikuteltavuus. Syksyllä tämä emäntä sitten taas liikkuu, toukkis mukana). terkuin massumamma ja toukkis 23+2.
Ajatelkaa miten pitkällä tavallaan jo olemme! Ihan hämmästyin tänään, kun tajusin (ja piti laskea pariin kertaan, etä uskoin) että rv 23 täynnä!
Painoa mulla oli tullut 5kg yhteensä, mutta nyt olen huomannut, että olen laihtunut, kun tuntuu, ettei oikein ruoka putoa, ei vaan maistu mikään kunnon ruoka, mielummin syön vaan kurkkua ja salaattia ja tomaattia. Mahanympärys on kutistunut 8 cm ja kasvoistani mieheni huomasi mun kaventuneen...no onhan tässä varaakin :p
Kävely on joo aika työlästä välillä, riippuu missä asennosaa pikkuinen on ja kumartelu on ihan kamalaa!
Voi arvatkaa, ostin elämäni ekan pikkuisen mekon! En tosin vaaleanpunaista vaan ruskean, jossa on pieniä valkoisia kukkia!
Mikä fiilis mennä vaatekapassa sinne tyttöjen osastolle, voitte varmasti kuvitella :8}
Marili80, vaunukuume vaivaa täälläkin, mutta totesin, että saa kelvata noi Gessleinit mitkä meillä on, kun ovat oikein hyvät ja ehjät. Kaupunkirattaiksi kyllä tilasin äsken I´coo Pico rattaat.
Ihanaa viikonloppua teille!
Mustaverho ja kaneli 23+0
Hei,
meinasi jo usko loppua että toimiiko nämä sivut ensinkään. Kävin piipahtamassa Käpy Ry:n sivujen foorumilla, jossa sellaiset äipät juttelevat jotka ovat menettäneet lapsen. Se on toisaalta aika surullista porukkaa. Taidan sukkuloida näiden kahden sivuston väliä tän viimoisen kolmanneksen, kun välillä tuntuu ettei pää kestä.
Tänään kuitenkin tuntui piristävältä lukea teidän kuulumisia siitä, että maha kasvaa (täällä myös!), estää liikkumista (täällä myös!) ja paino nousee (täällä myös!!). Ehkä jokin tässäkin raskaudessa on ihan normaalia...
Kaksi viikkoa töitä, sitten kesälomat ja -jos kaikki menee hyvin -äippäloma. We´ll see...
Mitä aiotte kesällä tehdä? Isomahaisten lomailuvinkkejä otetaan ilolla vastaan! Mies reagoi jännittäviin loppukuukausiin heittäytymällä ihan hulluna (siis yöunien menettämis-hulluna) kaikenmaailman rakennusprojekteihin, eli remppaleski olen koko kesän. Miten saisin ajan kulumaan?
T. Arkamamma rv 24+0
tukivyön käytöstä. niitähän ei suositella jatkuen käytettäviksi, jottei omat lihakset surkastuisi ihan tyystin. itse käytin anitan tukivyötä liikuntaa harrastaessa ja töissä vielä ollessa. nyt tässä odotuksessa en ole käyttänyt olleskaan..
minä taidan peitota tuon mustanverhonkin sf-mitan! rv 22+3 oli 23,5cm! nuo mitat kyllä vaihtelee kovastikin, kun on erilaisia mittaajia ja masuja :) minä sanoin jo edellisessä raskaudessa neuvolatädille, että turhaan niin timmisti niitä mittoja tarkkailee, kun ollaan kuitenkin jo 2000luvulla. jos jotain suurta muutosta on niin sitten ultraan.
(.) valtava on ja tyttönen majailee oikealla puolella. eilen pyörähti ympäri ja oli kyllä todella tukala ja ikävä tunne, kun masua kiristi ja puristi tuolloin. esikoinen ei kääntyillyt enää rv25-. pitäisi alkaa toista lastenhuonetta tapetoimaan ja sisustamaan ;) ihanaa puuhaa!
kesäG: kotona ollaan vain näillä näkymin. toivon miehen kesälomaa elokuuksi. onneksi auto on ilmastoitu ja talossa ilmalämpöpumppu, joten matkustaessa ja kotona ollessa ei tarvitse turhia hikoilla.
eikä täälläkään olla enää niin ketteriä kuin aiemmin. masu painaa ja on punkero olo. liitoskipuja on nivusissa jos vähänkin reippaammin -lue normaalisti toimisi ja liikkuisi.
suuresta vauvakirjasta luin, että nyt vauva alkaa kasvattamaan painoa 150-200g viikossa. aika hurjasti siis!
cec 23+6 ja KOVASTI monottava tyttönen
Pitäsköhän meidän kesällä treffata, kun kuiteskin molemmat syyskuisia ollaan ja samasta kaupungista :x ? Minä meinasin yrittää olla heinäkuun 10 pv töissä, sitten jäädä kesälomalle ja siitä sitten mammalomalle.......
OOn nyt viikon ollut supistusten takia sairaslomalla ja ensi maanantaina yritän mennä takaisin töihin, katsotaan miten käy...toivottavasti jaksaisin olla edes vähän aikaa duunissa. Kun töitä enää ole kun se 8 viikkoa jäljellä...
Ootteko muut muuten palauttaneet jo Kelan lappuja? Tuleeko päätös miten nopeasti ja jos ja kun haluan äitiyspäivärahat edellisen raskauden mukaan, niin tarviiko mukaan mitään muita liiteitä kun neuvolan todistuksen raskaudesta?
t. mami ja vauveli 22+4
Onpahan hankalat nämä uudet sivut,siislähinnä saada oma viesti perille asti.
Meillä oli neuvola12.5 jolloin viikkoja 22+0, sfmittä mulla 21 ja veri 126 mikä on noussut 111:sta onneksi takaisin normaaliin päin. Eikun siis rautaa vaan edelleen napsimaan ja toivotaan ettei laskisi hirveästi enää. Sykkeet toukkiksella 140. Liikkeet tuntuvat toosi hyvin ja mikä ihana tunne tajuta että nyt tosiaan masussa elää joku. Painoa tullut sellaiset mukavat 8kg!!! Oon ihan kauhuissani täällä tuosta painon lisäyksestä, mutta onnekseni en ollut yhtään ylipainoinen lähtöpainoiltani. En enää malta odottaa että pääsee taas kunnolla treenailemaan yksin ja vauvan kanssa.
Mulla ei ole kesälomaa yhtään kun aloitin työnantajalla marraskuussa ja huhtikuussa jouduin käyttämään 8pv lomani meidän Saksan reissuun.. eli joudun harmikseni seisoa koko kesän 37,5 tuntia viikossa todella huonosti ilmastoidussa työpaikassani jossa muutenkin tuo yhteishenki on ikinä kokemistani huonoin.
Tässä hieman nyt omaa napaa... nyt olisi tarjolla aamiaiseksi blinejä, tuoremehua ja espressoa . :p
papereista, että minulle tuli alkuviikosta päätökset tuista ja samalla ilmoitus rahasta, jonka otin pakkauksen sijaan. (ne olen siis saanut nyt tililleni). vähän riippuu, kuinka nopeasti kelan toimistossanne hoitavat paperinne :) meillä on ollut aina nopeat tädit siellä ja esikoisesta sain jo toisella viikolla pakkauksen hakemuksen jätöstä! mitään muita papereita en vienyt kun sen neuvolasta saamani, koska saan ä-rahaa sen saman mitä esikoisestakin.
cec 24+0
Vihdoinkin pääsin kirjautumaan tänne sivuille, kyllä on ollut tuskaista.....voihan ######### painokelvotonta tekstiä. Laitoin pitkät tekstit palautetta tuonne palaute kohtaan, miten "hyvä" uudistus nämä uudet sivut ovatkaan.... 8-)
Omaan (.) kuuluu ihan hyvää:
- rakenneultrassa käytiin viime torstaina ja kaikki oli kunnossa. Pikkuisella painoa 425 g ja muutenkin tuntui olevan aika vilkas vekkuli. Siellä hän heitteli kuperkeikkaa ja vilkutteli meille. Mulla on istukka edessä, vaikka ekassa ultrassa oli takaseinässä. KÄtilö sanoi,että reuna ei ole niin alhaalla,ettenkö voisi synnyttää alakautta, mutta.....katsotaan sitä sitten. Joudun varmaan paineiden takia kuitenkin vkon 30 jälkeen äitipolille kontrolliin,joten siellähän sen sitten näkee. Toivottavasti ei jouduta leikkaamaan, tai no siinä samassahan sitten tulisi sterilisaatio tehtyä....
- eilen oli neuvola ja painoa tullut 4,5 kiloa - ei paha. SF mitta oli 22 eli ainakin tässä vaiheessa yläkäyrillä roikutaan, vaikka maha ei niin kauhean isolta tunnukaan. Sain ummetukseen ohjeen kokeilla Movicol jauhetta ja tuntuu toimivan. Yksi annospussi aina iltaisin ja aamulla vatsa toimii kuin unelma :-)...
viikon ummetuksen jälkeen vessakäynti on kuin taivaaseen menisi....heh heh hee... Seuraava lääkärinla kuukauden päästä, jossa kirjoittaa paperit sairaalaan valmiiksi sterilisaatiota varten yms....
Vointi on ihan hyvä, väsyttää vaan kauheasti vaikka HB oli 133, eli ihan hyvä. Pitäisi ulkoilla ja puuhailla pihalla enemmin, mutta kun tuntuu ettei jaksa....
Tiedättekö, miten toimitaan kelan papereiden kanssa - jos haluaa äitiyspäivärahan edellisen raskauden mukaan?
t. mami + vauva 22+3