Hei te, joidenka lapsen nimi ei ole nimipäiväkalenterissa!
Onko siitä ollut jotain käytännön haittaa? Mietin asiaa sillä olemme harkitsemassa toiselle lapsellemme sellaista nimeä. Esikoisellamme on virallinen nimipäivä. Mahtaako aiheuttaa lapsissa eriarvoisuuden tunnetta? Ei kai... Ja voihan sitä tietysti itse päättää jonkin päivän jolloin viettää nimipäiviä. Miten muilla?
Kommentit (18)
Siis nimi, joka on kalenterissa, on todennäköisesti poikamme nimen johdannainen.
Valitettavasti vaan kummit ym. eivät ekan vuoden jälkeen ole muistaneet nimipäivänä onnitella:-( Mutta me kyllä perhepiirissä sitä vietetään samoin kuin toisen lapsen kalenterissa olevaa nimipäivää.
Eli mistä nimestä tuo nimi on hioutunut meidän pojan nimeks.
Minulla itsellä on sellainen nimi jota ei löydy kalenterista. Toinen nimeni löytyy kalenterista, niinpä....
Vietin lapsena nimppareita toisen nimeni nimipäivänä!!
riippuu varmaan luonteesta kuka haluaa kaikki kissan pierutkin juhlia..
Siis nyt oikokirjoitettuna, mikä minulle on tullut, en osaa enää ollenkaan kirjoittaa vai saiko joku otsikosta selvää?
Onkohan tämä joku aivoverenkiertohäiriö, joka toinen sana alkaa lisäksi isolla kirjaimella, jos en deletä niitä ja vaihda, PELOTTAVAA!!!!
kalenterista, joten " juhlitaan" sillon. Ja vedetään ruotsin lippu salkoon...Heh
nimeä kalenterissa että ihan pienenä se ei haitannut mutta myöhemmin kylläkin siinä kymmenen vanhana tai hieman allekkin kun olisi ollut kiva nähdä oma nimi kalenterissa ja varsinkin kun ei voinnut koskaan saada mitään semmoista tavaraa jossa olisi ollut oma nimi.
Nyt aikuisena sillä ei ole väliä että oma nimi on erikoinen.
Vaikka nimipäiviä on vietetty niin ei se ollut kivaa kun se oli vaan joku keksitty päivä.
vaikka nimi kalenterissa, niin harvinainen ettei sellaista teini-nimi-krääsää saanut aikoinaan. mutta parempaan ollaan menossa, nykyisinhan saa tilauksesta mitä vaan!
Toisaalta saatoin saada lahjoja kahtena nimipäivänä:)
eikä oo koskaanhaitannut. päinvastoin, on kiva kun ei ole samalla luokalla muita samannimisiä
Kalenterissahan on vain murto-osa suomalaisista nimistä, joita on kymmeniä tuhansia erilaisia. Meillä ei kummankaan lapsen nimiä ole kalenterissa. Mitä nimikoituihin tuotteisiin tulee, useinhan ne ovat pelkkää krääsää. Graafista suunnittelua osaavana olen itse suunnitellut vektorigrafiikkasoftalla lapsille erilaisia nimikointijuttuja, jotka on sitten joko tulostanut tarra-arkille tai silityskuva-arkille ja painanut/ommellut vaatteisiin tai muihin tavaroihin kiinni. Enemmän meillä on ollut iloa yksilöllisistä nimistä... Esikoisella kaimoja alle 300, kuopuksella ei yhtään.
Meidän perheessä ei ole koskaan ymmärretty nimipäivän tarkoitusta. Jos on sattunut kalenterissa toisen nimen huomaamaan, on siitä voinut onnitella. Ei asiasta ole sen kummempaa haloota tullut. Kavereidenkaan nimipäiviä ei ole koskaan vietetty, joten en osannut sellaista edesa kaivata.
Itse en ole koskaan tavannut ketään, jolla olisi " minun" nimeni kutsumanimenä. Kaupassakin katselen aina mielenkiinnolla, että löytyisikö nimikko-kupeista ym. nimeäni. Vieläkään sitä ei siellä ole, eikä asia minua vaivaa (uteliaisuudesta alkanut, myöhemmin vain jäänyt tapa tiirailla niitä).
Ei asiasta ole lapselle ongelmaa, elleivät ympärillä olevat aikuiset sitä tee. Jos muidenkaan nimipäiviä ei vietetä, ei lapsi osaa sellaista tapaa kaivata. Jos taas nimipäiviä halutaan juhlistaa, voi sitä tehdä esim. toisen nimen nimipäivänä.
Ja mitä kummin muistamiseen tulee, itse en todellakaan pidä nimipäivää sellaisena, että katsoisin sen muistamisen olevan kummin velvollisuus. Kummin tehtävä on olla luotettava aikuinen lapsen elämässä, ei lahjakone. Jos vanhemmilla on ongelma asian suhteen, sen kun muistuttavat asiasta, oma-aloitteisesti en aio asiaa muistaa.
JOKAISELLA nimellä on nimipäivä. Suomessa on yleisesti käytössä ev.lut. (?) kalenteri, johon merkitään kaikki nimet joita on vähintään 1000 (muistaakseni) suomalaisille on annettu viimeisen X vuoden aikana.
Vaikka nimeä ei siis lukisi perinteisessä kalenterissa, se ei tarkoita etteikö ko. nimellä olisi nimipäivää.
Jos lapsellasi on nimi jota ei perinteisestä kalenterista löydy, voit selvittää
a) mistä nimestä lapsen nimi on johdettu (esim. Tuuli - Tuulikki) (Huom! tämä vain esimerkkinä, en tiedä nimen Tuuli oikeaa lähdettä!)
ja viettää nimipäivää alkuperäisen nimen päivänä
TAI
b) selvittää mistä maasta/uskonnosta nimi on lähtöisin ja viettää nimipäivää sen maan/uskonnon kalenterin mukaan.
(esim. tyttäremme Tinja viettää nimipäivää 20.3 koska nimi on ortodoksi-nimi ja ortodoksisessa kalenterissa on Tinjan nimipäivä tuolloin. Tavanomaisessa suomalaisessa kalenterissa on tuolloin mm. Akin nimipäivä.)
Eli Minja jota kutsutaan Mintuksi, nimipäivää vietetään 6.10.
3 nimeä ei löydy kalenterista. Ei ongelmia, emme vietä nimipäiviä kenekään kohdalla.