Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mites niiden maukeutusaineiden kanssa?

24.01.2006 |

nyt taas täytyy kysyä, että mitkä ne makeutusaineet oli joita on hyvä välttää odotusaikana? varsinkin aspartaami tulee mua vastaan joka paikassa kun täältä kerran luin että se ei oo hyväksi ollenkaan. Nyt join mustikkakeittoa ( vähäkalorista ) litran verran kunnes huomasin, että sekin pirulainen sisälsi aspartaamia.. eli auttakaas viisaat, että miten se taas menikään.. Kiitos!!

Jensku ja pikkunen 21+5

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

noista suosituksista, että aspartaamia ja toista a:lla alkavaa saisi käyttää raskausaikana, niitä s:llä alkavia taas ei. En tosiaankaan muista nimiä, nuo on minun muistikeinot! ;)

Toinen asia sitten on, miten kukakin haluaa noita keinotekoisia makeutusaineita käyttää.

mallariina rv15+

Vierailija
2/6 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tietoa espoon kaupungin sivuilta:

Keinotekoiset makeutusaineet

Jos tekee mieli makeaa eikä halua verensokerin kohoavan, voi makeuttajana käyttää keinotekoisia makeutusaineita. Makeutusaineet, jotka eivät sisällä energiaa/hiilihydraatteja eivätkä vaikuta verensokeriin:

- aspartaami (E 951)

- asesulfaami K (E 950)

- taumatiini (E 957)

- neohesperidiini DC (E 959).

Luettelossa olevat makeutusaineet ovat kaikki sallittuja myös raskaana oleville. Keinotekoisille makeutusaineille on määritetty päivittäiset enimmäiskäyttömäärät. Keinotekoisista makeutusaineista raskaana olevan on siis turvallisinta valita aspartaamia tai asesulfaami K:ta sisältäviä elintarvikkeita, sillä niiden päivittäiset enimmäiskäyttösuositukset eivät normaalikäytöllä ylity.

Elintarviketeollisuudessa keinotekoisia makeutusaineita käytetään tavallisimmin light-mehuissa ja ¿virvoitusjuomissa, kevytjogurteissa ja -kiisseleissä. Kotona keinotekoiset makeutusaineet ovat käyttökelpoisia esimerkiksi juomien kuten teen tai kahvin lisämakeuttajina sekä kylmissä jälkiruoissa kuten marja- ja hedelmäkiisseleissä, marjarahkassa.

Ihan huoletta voi siis syödä kaupasta ostettuja light-tuotteita. Mustikkasoppakin on tosi terveellistä.

Tytteli-83 rv 20+1

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvä tietää! Mistäköhän sain sitten päähäni, että aspartaami on huono juttu.. enpä tiedä.. Kiitos vastauksista! =)

Vierailija
4/6 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspartaami (C14H18N2O5) on keinotekoinen makeutusaine, rakenteeltaan dipeptidi. Muistuttaa maultaan sakkaroosia, mutta on noin 150 kertaa makeampaa.

Aspartaami valmistetaan synteesillä asparagiinihappo + fenyylialaniini. Se hajoaa elimistössä aminohapoiksi ja metanoliksi, metanoli taas hajoaa edelleen muurahaishapoksi ja formaldehydiksi.

Aspartaamia käytetään yleisesti sokerittomissa makeissa tuotteissa kuten sokerittomissa limonaadeissa ja sokerittomissa karkeissa. Aivan kaikissa sokerittomissa makeisissa aspartaamia ei kuitenkaan ole.

Aspartaamin turvallisuus on ollut keskustelun kohteena. Aspartaamia on tutkittu paljon, ja nykyinen vallitseva mielipide tutkijoiden kesken pitää sitä vaarattomana kohtuukäytössä. Huomionarvoinen seikka on, että aspartaamilla makeutetut juomat ovat kuitenkin hampaille erittäin haitallisia jo pelkän happamuutensa vuoksi.

Aspartaamin hyväksyttävä päivittäinen saanti (ADI) on 40 mg/painokilo. Se on turvallinen EU:n sallimissa käyttömäärissä, eikä Suomessa ole todettu hyväksyttävän saannin ylittymistä. Aspartaamia sisältäviä tuotteita voidaan siten käyttää yleisten kohtuullisten ruokatottumusten mukaisesti. Sen lisäainekoodi on E 951. Ruoissa ja muissa tuotteissa, joissa on käytetty aspartaamia, täytyy mainita erikseen tuotteen " olevan fenyylialaniinin lähde" , koska aspartaamin hajoamistuote aiheuttaa Suomessa melko harvinaisen aineenvaihduntasairautta, PKUta eli fenyyliketonuriaa sairastavissa vakavia oireita kerääntyessään kehoon.

Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/Aspartaami

Vierailija
5/6 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut aspartaamista itse niin hieveän jutun jota on tutkittu ruotsissa tai norjassa ja joka täälläkin jossain on ollut luettavana.Sen jälkeen en ole aspartaamiin enään koskenut enkä koske.Mikäli oikein muistan niin voi aiheuttaa keskenmenon tai epämuodostumia sitten jo pienikin määrä varastoituu aivoihin.Esim.aivokasvaimista on löydetty sitä.Lapsille on vaarallinen myös koska vaikuttaa siellä missä oppiminen tapahtuu.Se tutkimus oli tuolla jossain.Itse olen aina sitä mieltä että sokeri on muutenkin parempi vaihtoehto kun makeutusaineet ehdottomasti!

Vierailija
6/6 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita on vaikka minkälaisia. Itse en ole nähnyt ainuttakaa tieteellisesti luotettavaa tutkimusta mikä todistaisi aspartaamin kohtuukäytön olevan vaarallista. Internetissä on vaikka mitä, varmasti joku taas kerran tänne linkittää sen MinäOlen-lehden artikkelin missä juuri tuolla pelotellaan... Se kun ei ole missään määrin tieteellinen julkaisu...

Itse en voi käyttää sokeria, aamulla jos juon kupillisen teetä sokerilla makeutettuna, verensokerit heittää ylös, insuliinia tulee kohisten ja sokerit laskee tosi nopeasti. Tuloksena se että n. 45 min päästä väsyttää ja on niin huono olo ettei pysty tekemään mitään. Siis todella huono olo! Samoin raskaudiabeteksen takia täytyy sokeria välttää. Mutta jos ei ole mitään ongelmia, niin onhan se sokeri luonnolisempi, muttei myöskään tarvi aspartaamilla makeutettuja välttää jos niitä vastaan tulee.