***ENSKAT VIIKKOON 20***
Helou enskat!
Kokeillaanpas saadaanko meille uutta viikkopinkkaa avattua... Pahasti tökkii nää uudet sivut. Mulla ei näkynyt ollenkaan viestejä täällä vauvoissa, mut jostain (olisko kuumeilupuolelta ollut) huomasin vinkin, että saa näkyviin, kun laittaa "näytä 10 otsikkoa". Katotaan nyt miten toimii, ja huomaako tätä kukaan. Viime viikon ketju on hävinnyt jonnekin kuin "pieru saharaan", joten linkkiä ei ole. Hyvää viikonalkua kaikille ja myöhästyneesti ONNEA KAIKILLE ENSKA-ÄIDEILLE ekasta äitienpäivästä!
Dajm + Pätkis 5 kk
Kommentit (54)
Täälläkin tullut tällä viikolla taivaalta rakeita, räntää, vettä ja ties mitä. Nyt paistaa aurinko, mutta eipä tuolla lämmin ole silti. Mihin ne katosi ne ihanan kesäiset kelit? No, toisaalta nythän on vasta toukokuu, joten eiköhän niistä ehditä vielä nauttia.
Viime viestissä ODOTTELIJAlle kirjoittelin, että Pätkis kääntyy satunnaisesti eikä vielä osaa oikein vetää kättä tieltä pois kääntyessä. Nyt sitten eilen oppi sen: kääntyili kerralla mahalleen, siitä sitten kohta selälleen ja taas mahalleen. Hauskan hämmästyneitä ilmeitä, kun tajusi, että näinhän se homma toimiikin :) Ja sitten Pätkis tajusi myös, että kun mahalla ollessa vetää leikkimattoa ruttuun (meillä käytössä ihan sellainen tavallista paksumpi tilkkutäkki alustana lattialla), niin kaikki sillä olevat kivat tavarat saa lähemmäs...
Kesäkurpitsasta kysymys: ootteko antaneet vauvoillenne ja ovatko tykänneet? Ootteko keittäneet kuorineen? Keitin pari palasta ja muussasin kuorineen,
mutta Pätkis ei tykännyt yhtään. Sitten maistoin itsekin sitä kunnolla (vähän toki maistelin keittämisen jälkeenkin), niin enpä ihmettele yhtään, ettei mennyt alas: ihan hirveen kitkerän makuista! Olisko ne kuoret tehneet siitä sellaista? Olen kyllä pannulla paistanut ja pataruokiin laittanut monet kerrat ja hyvää on ollut, mut soseena oli ihan hirveetä!
SARA-MARIA: hienoa, että poika viihtyy hoidossakin jo hyvin. Meillä sen testaaminen on vielä edessäpäin. Ihan pieniä aikoja on tyttö ollut vasta muiden kuin äidin tai isän hoidossa.
ODOTTELIJA: Siellähän Eemil osaa jo vaikka mitä, liikkuvaista sorttia taitaa olla. Ja komeat mitat oli neuvolasta saatu. Tuo on kyllä ikävää, että vaihtuu neuvolan täti koko ajan. Mulla oli odotusajan koko ajan sama, mutta nyt on hänen sairastelunsa vuoksi Pätkiksen neuvolakäynneillä ollut välillä eri ihminen.
Kiinteiden aloituksesta kyselit: meillä aloitettiin maissivellillä vähän vajaa 4 kk:n iässä. Pätkis ei velliä juurikaan kummastellut, veteli ihan samalla tavalla kuin tutteliakin. Sitten oli vuorossa peruna, joka alkuhämmästyksen jälkeen upposi ihan mukavasti. Siihen tosiaan on helppo ollut nyt sitten sotkea muita eli porkkanaa ja parsakaalia meillä maisteltu. Ja kesäkurpitsaa yritettiin, mut se ei tosiaan mennyt alas (katso viestin alku...). Marjoista ja hedelmistä on syöty banaania, mangoa, mustikkaa, ruusunmarjaa ja hieman omenaa (joka aiheutti pulauttelua, joten se taidetaan siirtää vähän myöhemmälle). Perunasta ei kai oikein kaikki vauvat tykkää, joten siihen hyvä vaihtoehto on bataatti tai porkkana.
HERMIONE: Toivottavasti ihottuma paranee, ne on aina ikäviä. Mullahan oli silloin loppuraskaudesta joku mystinen ihottuma, joka alkoi ihan pieninä
punaisina näppyinä, ja sitten tuli sellaisiksi isoiksi länteiksi, joista osa jopa tulehtui. Sain silloin antibioottikuurin ja sillä sitten saatiin rauhoittumaan. Sitä ei oikein lääkärikään osannut sanoa, mistä johtui. Oli aika tuskainen olo jättimahan ja kutisevan ihottuman kanssa!
IIDA-LINNEA: Tyttöselle 1-v onnittelut! Hyvää matkaa taapero-puolelle sekä onnellista odotusta! Ihana oli lukea synnärikertomustasi, tuli niin oma kokemus mieleen. Mullahan käynnisteltiin myös synnytys, mutta siitä eteenpäin etenikin melko lailla eri tavalla eli pitkittynyt avautuminen johti sektioon. 2 vuorokautta kului osastolle tulosta siihen, että Pätkis oli ulkomaailmassa.
TIPU: Ärsyttäviä nuo väärät tiedot nettisivuilla... joskus tulee mieleen, että miks laittaa tietoja nettiin, jos ei niitä sitten päivitetä? Siellä exä aiheuttaa mietintöjä... no, eiköhän se ole elämää hyvä vähän välillä pohtia, mutta toisaalta ei kai niitä menneitä kannata liikaakaan kaivella. Tsemppiä sinne!
HANNNAH: Siellä valvottu pelejä katsomassa, itse en ole kyllä jaksanut valvoa, kun neiti heräilee 6-7 aikoihin nykyään. Enkä kyllä niin kovin kiekkofani olekaan, että tulisko sitä muutenkaan katsottua yöllä. Kiitos tuttien keitto-infosta, noin sen muistelinkin olevan. Mitä muuten opiskelet, jos saan udella?
BIANCO: Heh, suloista tosiaan Kallen äiti-sanonnat. Ja rantalomaa tiedossa, ihanaa!
BUUFFA: Mukava kesäkuu teillä yhdessä tiedossa, on se tuo isäkuukausi vaan hyvä homma! Meillä se tulossa myös loppuvuodesta.
BUTTERFLY: Tsemppiä ja jaksamista sinne flunssan keskelle! Pikaista paranemista myös. Jännä miten erilaisia ohjeita noihin pullojen ja tuttien keittämiseen annetaan: meille toitotettu, että pitää muutaman käyttökerran jälkeen pestä ja keittää... No, siihen kyllä tottui äkkiä ja kohta taidan lopettaa keiton kun ollaan noita kiinteitäkin jo syöty.
Jopas tästä tuli megaviesti, huh huh! Pätkis otti tässä harvinaisen pitkät aamupäivätorkut (tai tais olla ihan kunnon unet, kun kesti 1,5 h!), niin ihan huomaamatta tuli lörpöteltyä. Nyt lopettelen kyllä...
Dajm + Pätkis 5 kk+
Jos nyt koittais saada kirjotettua. Kieltämättä välillä on tosi raivostuttavaa näiden sivujen toiminta. Itellä ei ainakaa monia mahdollisuuksia oo ollu päivässä kirjotella, tietenkin silloin on sivut jumissa tai keskustelut ei oo käytössä.
Odottelija: Siellä oli neuvolareissu mennyt hyvin ja uudet mitat saatu. Ei varmasti oo kovin kivaa tuo neuvolatädin jatkuva vaihtuminen.
Iida-Linnean tyttöselle onnittelut 1-vuoden iän saavuttamisesta (näin hiukan myöhässä)
Tipu: Siennalle 8-kk onnittelut. Hyvä, että pääsette Baby bioon silloin kun olitte suunnitelleet, harmittavaa kuitenkin tuollanen että ensin ilmotetaan ja sitten poistetaankin mahdollisuus.
Hannah: mitäs kaikkea treenailette koirien kanssa? Meillä lähinnä tottista ja jälkeä ollaan tehty.
Hermione: Toivottavasti iho alkaa paranemaan ja kutina helpottamaan rasvauksen myötä. Mulla on kanssa inhottava tapa raapia kuivat kädet verille jos niitä kutittaa, pitäis vaan muistaa rasvata. Teillä on siellä eetun kanssa mukavasti aktiviteettia ja seuraa.
Bianco: Kuulostaa mukavalta ja rentouttavalta tulossa oleva etelänreissu ja tuo varmasti vaihtelua arkeen.
Buuffa: Mukavaa että vauvauinti kuvat onnistui. Pianhan se Neea kävelee siellä jo ilman tukea
Butterfly: Reippaasti vaan koittamaan junalla matkustamista poikien kanssa. Meillä ainakin reissu meni hyvin ja vaunut saatiin nätisti sisälle. Mentiin ensin IC-junalla ja tultiin Pendolinolla kotiin. IC:ssä oli helpompi matkustaa kun sai työnnettyä vaan vaunut sisään ei tarvinu nostella, tuossa junassa ei ollu askelmia. Pendoliinoon jouduttiin vaunut nostamaan, mutta konnari onneks oli auttamassa ja siinä junassa on vissiin sellanen hissi millä ainakin pyörätuolit saadaan nostettua, eiköhän sillä vaunutkin nousis. Paranemisia
Dragondream: Onnistunut neuvolareissu on teillä takana ja uusia mittojakin olitte saaneet
Dajm: vai ei maistunut kesäkurpitsa pätkikselle. En kyllä osaa sen laittamisesta mitään sanoa, kun ei oo tullut ite millonkaan tehtyä.
Meille ei tänne varmasti sen ihmeempiä sitten kuulukkaan. Poika kasvaa ja päivä päivältä hymyilee ja juttelee enemmän. Tällä hetkellä yötkin nukutaan aika hyvin ja yhdellä syöttökerralla mennään. Aamulla siinä seitsemän aikaan noustaan ja illalla nukkumaan yhdeksän ja kymmenen väliin.
Junamatkat meni pojan kanssa ihan hienosti. Tosin syötiin matkat molempiin suuntiin, meinas vaan tehdä tiukkaan kun matka kesti vaan puolisen tuntia. Shoppaillessa poika nukkukin suurimman osan ajasta. Kaverin kanssa tukittiin kauppojen käytäviä kaksien vaunujen voimin. Kauhua ei tullut joten voi joskus toistekkin lähteä junalla pojan kanssa matkaan.
Hauskaa viikonloppua enskoille
-Sara-Maria ja poitsu-
Sara-Marian junamatka oli mennyt hyvin! Kyllä se aina jännittää, kun kokeilee jotain juttua vauvan kanssa ekaa kertaa.
Onnea Pätkikselle kääntymisen taidosta! Hauska oli myös tuo keksintö, kuinka leluja saa lähemmäs : )
Kiitokset Iida-Linnealle keskusteluseurasta ja oikein ihanaa taaperoaikaa teille!!
Harmi kun Butterflyn pojat on olleet kipeänä. Paranemisia sinne ja ihana, kun pääset vähän tuulettumaan!
Olen kyllä pikaisesti käynyt lukemassa joka päivä, mutta kommentoinnit jää nyt vähäisiksi, kun en ole aikaisemmin ehtinyt kirjoittelemaan&
Meilläkin poika yllätti toissa päivänä kun kellahti kyljeltä mahalleen, niin saikin pitkän äheltämisen tuloksena itsensä ihan kunnolla masulleen kädet omille puolilleen. Yleensä on vaan jäänyt siihen asentoon, mihin on sattunut kellahtamaan. Selältä ei kyllä vielä lähde kääntymään, (eikä nyt tietysti tämän ikäisenä vielä tarvitse osatakaan).
Eilen meillä kävi mammakaveri vauvansa kanssa kylässä. Tutustuttiin siis sairaalassa ja pojat ovat päivälleen saman ikäiset. Ihana oli seurata kun pojat olivat kiinnostuneita toisistaan, tuijottelivat, huitoivat ja juttelivat =D eikä Justus pelännyt vieraita ollenkaan.
Hannah oli herännyt peliä katsomaan. Meidänkin piti herätä, mutta ei laitettu kelloa soimaan, koska Justus syö yleensä klo 2. Söikin jo kahdeltatoista ja arvelin, että syö varmaan uudelleen kolmen aikaan, koska toinen pätkä ei yleensä ole ekaa pidempi. Ajateltiin, että aletaan sitten katsomaan peliä keskeltä. Noh, poika tempaisikin sitten unia yli neljään, herättiin juuri siihen jatkoaikamaaliin. Tänään olisi tarkoitus saada poika ekan erän jälkeen yöunille ja nauttia pelistä parin kaverin kanssa, saa nähdä miten käy.
Kylläpä meillä onkin vetäisty nyt pitkät päikkärit, yritän ehtiä vielä sähköpostille ennen kuin vaunut alkaa partsilla heilua& (oon ollut tällä viikolla tosi laiska ulkoilemaan, laitan vaan pojan parvekkeelle nukkumaan)
Aurinkoista viikonloppua! toivottelee mama & Justus 2,5 kk
Eipä oo tullut kirjoiteltua kun aina näyttää olevan jotain ongelmaa sivujen kanssa. Ärsyttävää. Nytkin saattaa jäädä lyhyeksi jos Kiia heräilee kohta uniltaan.
Maman Justus oli ainakin oppinut kääntymään, siitä se alkaa, odotapa vaan niin kohta sielläkin jo mennään lujaa.
Sara-Marialla oli mennyt junareissu hyvin, hienoa ja rohkaisevaa.
Tipu: jaa että siellä mies haaveilee minikakkosesta, hih. Entäpä sä, ootko yhtä innoissasi? Mukavaa viikonloppua!
Niin ja onnittelut Siennalle 8kk iästä!
Dajm: mä oon kanssa miettinyt tota kesäkurpitsa-asiaa, oon muutaman kerran meinannut ostaa kaupasta mutta sitten muistanut etten osaakaan valmistaa sitä Kiialle. No joo ei kai se voi olla niin vaikeeta mutta kun en oo jaksanut ottaa selvää. Mä olisin varmaan kuorinut sen jokatapauksessa eka.. en tiedä, kertokaa joku jolla tietoa ja kokemusta.
Dragon: meilläkin oli hulinaa Kiian öissä tuossa samoihin aikoihin kun alkoi aktiivinen kausi liikkumisessa. Monta kertaa yössä piti laittaa tuttia ja kääntää takasin selälleen kun raukka oli yölläkin reenailemassa. Ja sitten tein sen "virheen" että aloin tarjoon tissiä kun tiesin sillä pääseväni helpommalla =uni tuli heti. Nyt onneksi ollaan taas vanhassa rytmissä eli max kaks kertaa saa laittaa tuttia ja syödään vasta aamusta puoli kuuden-puoli seikan aikaan. Olisko Paulilla kin samaa vaivaa?
MItes Gaiolen ja piiperön yö meni?
hannnah: täälläkin jännättiin peliä. Laitettiin kello soimaan ja pakko oli nousta vaikka silloin vähän väsyttikin, sen verran tykkään seurata lätkää. Ja piiitkästä aikaa Kiiakin nukkui puoli ysiin silloin, tais tietää että äiti ja isi katteli pelin ja anto vähän armoa:) Meillä on onneksi muutenkin aamut parantuneet kun oon alkanut pitään makkarin ovee kiinni ja teippaan pimennysverhoo paremmin ikkunaan, muuten meillä on tosi valosaa jo ennen viittä ja siitäkös Kiia tykkää.
hermionen Eetu ja Biancon Kalle on alkanut kutsuun äitiä. Voi kun suloista! Itsekin oon kuulevinani Kiian juttelusta "äti" äännettä mutta voi olla että on mun kuvittelua vaan.
Butterfly: harmitus teidän perheen flunssat. Onko jo parempi? Ja oikein rentouttavaa shoppailupäivää!
Buuffa: no nyt se Neea on sitten lähtenyt liikkeelle, vautsi! Mahtaa olla hienon näköistä. Meilläkin on noi uintikuvaukset kohta edessä, mutta en taida otattaa sitä perhekuvaa ollenkaan kun mulla on piilarit ja en haluis olla silmät kiinni tai uimalaseilla veden alla.
Enskatreffeistä, joo harmitus ettei täälläpäin ole niin paljoa porukkaa. Tarvii varmaan alkaa lueskella tota isompien pinoa ja rohkastua sinne mukaan joku kerta.
Bianco: mekin lähdetään kesäkuun alussa lomalle. Bahia Feliziin mun äitin ja veljen kanssa. Se oiskin sattumaa jos oltaisiin samassa koneessa, hih. Täällä kanssa mietitään ja listataan kuumeisesti mitä kaikkee tarvii muistaa ottaa mukaan. Ootteko muuten varannut sen vauvakorin koneeseen? Me varattiin kun aateltiin että kuuden tunnin lennot menis ehkä hiukan helpommin kun ei tarvis pitää vaan sylissä.
Loppuun vielä omaa napaa lyhyesti. Tiistaina käytiin siis reissussa pääkaupunkiseudulla. Hyvin meni matkat, Kiia nukkuin molemmilla matkoilla puolisen tuntia ja sitten oli hyvällä tuulella loppuajan kunhan sai vähän viihdykettä itselleen (kirjoja ja leluja). Samalla haettiin sitten ne matkarattaat. Huusin siis huutonetistä Gracon cocoon citysport rattaat joita olin uutenakin ihastellut mutta en raaskinut ostaa. Meillä siis ihan toimivat yhdistelmät ja en sen takia halunnut laittaa liikaa rahaa näihin. 90¬ maksoin näistä alle vuoden vanhoista matkiksista joita on nyt pari päivää testattu ja hyviksi kaupoiksi havaittu.
Keskiviikkona haettiin myös Kiian passi. Hyvin oli onnistunut.
Jaa-ha, jos menis vielä laittaan pyykkejä koneeseen ennen kun Kiia herää. Nyt on nukuttu jo kohta 2,5 tuntia joka on aika vakkariaika meillä päikkäreissä nykyään.
heltsy ja kiia 7,5kk
tai siis, telkkari on auki ja toisella korvalla kuuntelen peliä, ei oikein jaksa keskittyä kattomiseen.Eemil nukkuu ja mies on vanhempinsa luona, sai hälytyksen sinne kattomaan ukkiaan kun on tosi huonona. (asuvat siis kaikki toisella paikkakunnalla) Päivistä kiinni koska kuolee.
Kiitos kaikille kiinteiden alottamisesta kertoilleille, luulen et alotan maissivellillä, (sit peruna, porkkana jne...) ihan siks et saisin sen sit illalla annettua, jos vaikka vähentäis yösyömisiä. Vaikka kait tommonen 2-3krt/yö on ihan normaalia tän ikäselle. Eikä se nyt loppujen lopuks oo edes ollu niin kauheen rankkaa. Paitsi nyt kun heruminen on hidastunu, siis kestää entistä pidempään et maitoa alkaa tulla kunnolla, Eemil ei yhtään jaksais odottaa kun on tottunu saamaan suihkulla eväänsä ja huutohan siinä sitten tulee. Paivä aikaan oon yrittäny heilutella lelua tai jotain mitä kattoo niin menee paremmin, mut yöllä ei paljon leluja heilutella. Sit kyllä tyyntyy ku maitoa alkaa tulla (niin että suhina kuuluu) Mut välillä menee kunnon raivoamiseks sitä ennen.
TIPUN mies siellä haaveilee toisesta pikkusesta. Mitäs mieltä itse oot? Haluaisitko? Vaikka voihan se tekeminen olla pikkusen haasteellista kun toinen on niin kaukana... Eikä kait niitä vauvoja vielä puhelimessa saa tehtyä. ; )) Samoin ex oli mietityttäny. Jospa se on ollu vaan hidas antamaan anteeks.
kurjaa toi Siennan imurin pelkääminen, varmasti vaikeuttaa siivouspuuhia...
MAMAjaJUSTUKSELLA oli käyny vieraita, ja hienosti oli menny, kiva. : ) Jospas justus pelkää vieraita paikkoja enempi ku ihmisiä.
SARA-MARIALLA oli ollu onnistunu shoppailureissu, ja juna matkatki oli sujunu mallikkaasti.
DAJM, onnea Pätkikselle uudesta taidosta, nopeesti muuttuu tilanteet näitten vauvojen kanssa. Eemil tosiaan on liikkuvaista sorttia, mut aikaseen ollaan isänsä kanssa mekin molemmat lähetty liikkeelle. Sukuvika. : )
BUTTERFLYLLE oikein mukavaa shoppailupäivää. Vai menikö se jo? muisti pätkii. Toivottavasti taudit alkaa hellittämään. Varmasti on riittämätön olo kun pitäis kahta sairasta samaan aikaan hoidella. Meilläkin oli Eemil 2 päivää nuhassa, ja pientä lämpöäkin oli. Ja viihty vaan sylissä.
HELTSY oli saanu matkarattaat, kiva että osottautuvat hyväks hankinnaksi. Teki ootte lähdössä etelän aurinkoon. Voi mäki haluaisin, mies ei vaan jostain syystä innostu.
Jaahas, toinen erä tais alkaa. Jospa siirtyis nyt oikeesti kattomaan lätkää.
Vilkutuksia kaikille enskoille ja ihanaa viikonloppua.
Odottelija ja Eemil viikonlopun verran vajaa 4,5kk : ) On muuten alkanu ihanasti naureskelemaan ja kujertamaan.
höh, venäjä johtaa nyt 2-0
Musta tuntuu et toi herja taitaa tulla aina sillon ku kirjottelee pidemmän aikaa... Äsken naputtelin taas tuon kilometrin mittaisen viestin, niin ei antanut lähettää sitä vaan herjasi otsikon mukaisesti. Onneksi olin (näiden sivujen loistavasta toiminnasta jotain oppineena) tallentanut saman tekstipätkän tuonne wordiin. Ja sitten kun palasin takaisin tähän enskaketjuun vastaamaan, kopioin tekstin ja lähetin niin tuli ihan ongelmitta perille... Nämä uudet sivut ei ilmeisesti ymmärrä että jollain voi olla niin paljon asiaa, että sen kirjoittamiseen kuluu hetki aikaa....
Kesäkurpitsaa olen ihan vaan pessyt, keittänyt hetken ja soseuttanut sauvalla. Eli en ole kuorinut. En osaa sanoa maun suhteen sen paremmin tykkääkö Ella siitä vai ei, ihan pelkältään kun en ole edes tarjonnut. Mutta siinä se on mennyt muun ruuan seassa (perunaa, porkkanaa, bataattia, maissia, kukkakaalia/parsakaalia, lihaa yms)
dajm: En mäkään mikään superinnokas lätkäfani ole, eli ei mun maailma kaadu vaikken noita pelejä olisikaan nähnyt. Noi mun tän hetkiset opiskelut liittyy töihin. Olen siis vakuutusalalla ja suoritan sellaista vakuutusalan omaa tutkintoa (VTS), siihen kuuluu 10 tenttiä, joita järjestetään muutaman kerran vuodessa. Tiistaina kävin tosiaan tekemässä pari tenttiä, toivottavasti viimeistä kertaa, ne kahdeksan muuta on jo aiemmin suoritettu.
Tipu: Mua kans kiinnostaa, et millä mielin ite suhtaudut tohon pikkukakkosen tekoon???? Mä kun ite ihan alun perin ajattelin et yksi lapsi saa riittää mulle. Nyt huomaan kuitenkin pakkaavani Ellan pieniä vaatteita pahvilaatikoihin sillä ajatuksella että "jos näitä vielä joskus tarvii". Huih! Menin tuollaista täällä kirjoittamaan vaikka en ole edes itselleni tuota asiaa täysin myöntänyt, saati sitten että olisin uskaltanut kysellä mitä mieltä tuo mies mahtaisi olla ajatuksesta. Varsinkin kun hänellähän on jo neljä lasta edellisestä liitosta. Olen kyllä kuullut hänen mainitsevan monelle että jos noi kaikki (siis ne neljä vanhinta) ois ollu yhtä helppoja (ku Ella) niin niitä (lapsia) ois varmaan vielä enemmän... Mahtaisko tuo tarkoittaa että haluaisi vielä lisää helppoja lapsia? Täytyy varmaan ottaa jossain vaiheessa asia puheeksi... Vaikka eipä tässä ole vielä näkynyt niitä menkkojakaan, joten ei ole kai senkään puolesta kiire :)
Sara-Maria: Koiran kanssa tulee reenailtua pääosin tokoa ja sitten nomea (siis noutajien metsästysjuttuja), tällä hetkellä ehkä enemmän on keskitytty noihin nome-hommiin, tavoitteena ois päästä tänä kesänä läpi noista noutajien taipumuskokeista. Ja onhan sitä vähän noita näyttelyitäkin harrastettu.
odottelija: Noi vauvojen yösyömiset tuntuu olevan niin yksilöllisiä. Kaverin "vauva" on jo 11kk ja herää silti tissille 2-3 kertaa yössä. Meillä taas Ella ei oo juuri koskaan heränny kahta kertaa useammin ja sen kaks kertaakin vaan sillon ekan kuukauden ajan ja sen jälkeen vaan kerran yössä, nykyään ei enää edes herää joka yö syömään. Toivottavasti noi vellit (ja kiinteät) vähentää teilläkin yösyömisiä.
Mäkin oon tosiaan koittanu houkutella miestä etelän reissuun mut ei se vaan innostu. Tänään sit jo hiukan vihjailin mun äidille et jos se lähtis mun ja Ellan kans vaikka syksyllä reissuun. Ja se ainakin näytti vihreetä valoa, eli jos vaan saa lomat järjestyyn, niin lähtee mielellään meijän kans.
ON: Ja sit tää mun eilen suunnittelemani "rauhallinen kotipäivä" olikin taas kerran kaikkea muuta.... Lähdin aamupäivällä käymään yhdellä koiratutulla, sieltä palatessani meinasin et koukkaan paikallisen Sale-kaupan kautta ja haen itelleni jätskin. Kävelin sit sattumalta sen vaippa&vauvanruokahyllyn ohi ja huomasin kauheet -50% (poistuva tuote) laput. Intouduin sit hamstraan vaippoja ja vellejä oikein kunnolla. Vaippoja oisin ostanu enemmänkin, mut oli vaan aika pieniä kokoja jäljellä. Myyjä sit vaan totes et heillä vaihtuu tuotevalikoima kolem kertaa vuodessa ja myyvät sit aina noi poistuvat tuotteet heti puolella hintaa pois. Unohtui ihan se mun jätskin ostokin, kun vaan vaippoja ja vellejä kahmin :) Jatkoin kotimatkaa ja sain ahaa-elämyksen et vaihtuiskohan tuotevalikoima myös S-marketeissa, samaa kaupparyhmää kun ovat, niinpä kävin vielä sikäläisessä S-marketissa. Siellä ei vaipoissa ollut alennuksia, mutta ruokaosastolla oli. Joten muovikassillisen soseita ja vellejä keräsin sieltäkin ostoskoriin. Ostoshuuma iski ja piti käydä vielä tuo oman kylä S-market tarkistamassa mutta siellä ei ollut mitään alennuksia. Joten VINX VINX, käykäähän tekin tarkistamassa lähikauppanne, jos sieltä saisi säästöä. Ja sitten ostoshuumassa menin vielä kiertämään tuon paikallisen Tarjoustalon ja sinne ne mun vaippa&ruokasäästöt sit taiskin mennä :) Ostin Ellalle kolme kirjaa, veljelleni syntymäpäivälahjaksi yhden kirjan sekä itselleni(&miehelle) pari Juha Vuorisen kirjaa yms. Miehen tultua kotiin kävimme vielä Prismassa ruokaostoksilla ja sitten käytiitn K-Raudassa varaamassa sellainen puutarhakatos, tulee kuulemma tiistaina. Ois tarkoitus uusia noi pihakalusteet tänä kesänä ja meinattiin et samalla sit tehtäis siihen sellanen laatotus alle ja katoshärveli päälle. Jos kelit vaan sallii, niin ens viikolla päästään alotteleen pihahommat urakalla, kun mies jää lomailemaan. Joo että sellainen "kotipäivä" mulla sit oli...
hannnah ja Ella 8kk
Karsea päänsärky =( tässä ootan Eetun nukahtamista.
Päivä ollut touhua täynnä, en jaksa kirjoittaa muuta..
Viikonlopun jatkoa!!
h+e
Toivottavasti HERMIONEN päänsärky on jo hellittäny.
HANNAHILLA oli ollu kunnon shoppailupäivä. : ) Hyvään aikaan satuit lähikauppaan.
Niin, kovin yksilöllistä tuntuu olevan toi vauvojen syöminen, niinku kyllä kaikki muukin. : ) Viime yö selvittiin ilman raivoilua. : ) Hyvä niin. Meilläki se kolmas kerta, silloin ku on, niin on joskus 5 aikaan aamulla. Teillä on kyllä käyny hyvä tuuri kun olette saaneet tommosen super nukkujan. : )
Ja kummasti oli vauva-ajatuksia hiipiny siellä ajatuksiin... Eihän sitä ikinä tiedä mitä sitä elämässä tapahtuu. ; ) Mä oon kyllä aina miettiny et kolme lasta olis kiva. Toi odotusaika on vaan niin pitkä. Vaikka toisaalta kait seki menis nopeempaa nyt ku olis jo yks. Mutta ei nyt ihan vielä, mut ei varmaan kauheen isoilla eroilla kuitenkaan. Jos vaan meille lisää lapsia suodaan... Eikä kyllä niin kauheen tarkkoja olla oltu ton ehkäsyn kanssa nytkään, pikkasen sillai et jos tulee niin tulee mut ei kuitenkaan tekemällä tehä ja noin pääsääntösesti ehkästään...
Kiva muuten jos saat äitis teidän mukaan etelän lämpöön. Pitäisköhän munki kysästä? Tai vaikka mun tätiä, ollaan oltu enneki yhessä maailmalla. Se tosin on ikisinkku et en tiedä innostuisko kauheesti vauvalomasta... Tai jospa sanon miehelle et lähden jonku muun kanssa, niin saattapa tuo ollakki sit lähdössä. ; )
Jeps, eipä meille kummempaa. Eemil on ihan ihastunu hyppykeinuun, oli tänään kolmatta kertaa ja alko hihkumaan jo ku olin laittamassa siihen. Niin ja nyt tekee lattialla jatkuvasti sitä et nousee kontalleen ja laskeutuu sit taas alas, niin pääsee aina pikkasen etenemään. Viel ei oo kuitenkaan keksiny et siinähän olis olemassa kaikki ainekset jo nopeammallekki etenemiselle. ONNEKS!
Mä olen saanu niin paljon aikaan ku mies on ollu poissa, oon siivonnu perusteellisesti, vaihtanu verhoja, järjestelly paikkoja, siivonnu vaatekaappeja jne... Mut ulos ei oo mieli tehny, tänäänki oli vaan kolme astetta lämmintä! HYI!!
Mutta nyt alan odottelemaan miestä kotiutuvaksi, meen tekee meille jotain pientä iltapalaa. Ja taas tulis lätkää... Vaikka eilinen oliki ihan masentavaa niin Ruotsi olis kyl aina kiva voitaa...
Makavaa viikonlopun jatkoa kaikille!
Odottelija ja Eemil, joka matkustaa jossain höyhensaarilla. : )
pahoittelen et kommentoinnit ny kyl jää. tuntuu et mieles möyrii kovasti. Tuntuu et parisuhde menee päivittäin alamäkee mut onneks sit kyl ylämäkeenki. Olen vain välillä ihan rikki.
Onko teillä muilla ollu tuulista parisuhteessa ku vauva tuli taloon?
Niin ja oon unohtanu kertoo viime viikon pe 4kk neuvolan mitat (tai siis 4kk ja 11pv):
65,5 cm ja 8445g. Komiasti kasvetaan. :)
Kovasti Saaga ny kääntyilee ku oppi sen. Kaiken aikaa pitäs olla mahalla :) ja siellä sit ojentelee käsiä suoraksi tai vetää jalkoja koukkuun pepun alle. Ihan vielä ei kyllä tarvis lähtee liikkeelle. :)
Jeps palailen taas!
Ja enska treffeilijät muistakaahan ensi tiistain treffit! Nostin ketjua ylöspäin. Myös uudet ilmoittautukaa toki!! Butterfly, Sara-Maria??
Susanna&Saaga
Kaikki tuntuu olevan ihan kadoksissa. Päivällä koitin pariinkin kertaan käydä kattomassa viestejä, mut eihän täällä kukaan ollu käyny (tai ainakaan kirjotellu). Me kyllä oltiin melkein koko päivä pihalla, vaikkei siellä niin kovin lämmintä ollutkaan. Kahdeksan aikaan oli pakko tulla sisälle kun alkoi sataa. Kauheesti kaikkee pientä puuhattiin, mut silti tuntui ettei oikein mitään saatu aikaan. Tossa pihassa on niin monta projektia, et ku tekee aina vähän sieltä sun täältä, niin mikään kohta ei ikinä valmistu. Ois tarkoitus tehdä laatoitusta ja katosta ja uusia pihakalusteet sen jälkeen, vattupuska kaipaa jonkinmoisia tukia, samoin muutamaan viinimarjapensaaseen pitäis tuet laittaa (maalasin ne jo valmiiksi viime talvena), kukkapenkeissä riittää rikkaruohoja yms nypittäväksi, samoin noi voikukat ja nokkoset leviää joka paikkaan ja yritän epätoivoisesti karkoittaa niitä repimällä aina sieltä täältä. Eipä vaan taida tulla ikinä valmista tuossa pihassa... Osa ruusupuskistakin kaipaa vielä leikkausta ja nurmikkoakin saa kohta taas leikellä jatkuvasti (onneksi isäntä tykkää huristella sen viime kesänä ostamallaan päältäajettavalla).
Kunnon ulkoilupäivän jälkeen mua ainakin hiukan paleltaa ja ajattelin mennä tässä iltasella lämpimään suihkuun. Ja niinpä sitten pääsi Ellakin kotikylpyyn pitkästä aikaa. Silloin pikkuvauvana meillä isi kylvetti vähintään kerran viikossa kotosalla, mutta sitten alkoi vauvauinti tammikuussa, eikä olla kyllä muistaakseni sen jälkeen kotikylvyssä käytykään, kun on kerran viikossa käyty lillumassa uimahallissa. Onnistuipa Ella tuossa omassa pienessä ammeessaankin tekemään pari sukellusta, innostui muutaman kerran niin kauheasti läiskyttämään vettä tai leikkimään pienillä kylpyveneillään ja kellahti sen vuoksi selälleen. Takaisin istumaan päästyään sama riehakas meno sen kun vaan jatkui.
Totesin tässä juuri tänään miehelle että Ellan ryömimisvauhti on tällä viikolla kasvanut huimasti. Onhan tuo jo pidempään osannut liikkua lyhyitä matkoja käsillä vetäen. Tällä viikolla sitten tajusi että myös jalkoja voi käyttää vauhdin potkimiseen. Alkaa olla sellainen alati vahdittava, hyvä kun ehtii vessassa käydä niin kaveri on jo tyhjentämässä videohyllyä tms.
Mutta muuta, nyt seurailemaan peliä...
hannnah ja Ella 8 kk
Olenko tosiaan ensimmäinen kirjoittelija tänään? Olen niin skeptinen näiden sivujen toimimisesta, että en ihmettelisi, vaikka täältä viestejä häviäisikin...
Susannalle tsemppiä parisuhdeasioihin. Kyllähän se lapsen tulo tosiaan muuttaa suhdetta, varmaan hyvässä ja pahassa. Mun on tosi vaikea kommentoida meidän suhteen muuttumista, kun Sienna oli alle 2kk kun isi lähti ulkomaille. Meidän olosuhteissa kaikki on tavallisesta poikkeavaa. Jännä nähdä sitten marraskuussa miten meidän käy.
Hannnah: olen vähän kahden vaiheilla toisen lapsen saamisesta. Ihan saman olen huomannut kuin sinäkin, että pieniä vaatteita pois laittaessani mietin, että pitääpä säästää, jos näille tulisi vielä vaikka käyttöä, mutta mitään en ole mielessäni "päättänyt". Toisaalta kun mies kakkosta kovasti haluaa niin voi olla, että mut on helppo ylipuhua.
Siennalle tuli sitten 5. hammas, vasen alakakkonen. Odotin yläkakkosia tulevaksi ensin, ne on tosi lähellä puhkeamista, mutta alahammas ehti ensin. Järsiminen on kovaa ja mun sormet olisi mieluisinta nakerreltavaa...
Mun isä ja äitipuoli lähti juuri, oli ihan kiva viikonloppu niiden kanssa. On aina mukava kun on lisäkäsiä apuna eikä tarvitse yksin vastata Siennan viihdytyksestä. Tyttö muistaa ne nähtävästi tosi hyvin, vaikka näkee harvemmin kuin kerran kuussa, koska ihan pikkuisen alkuvierastuksen jälkeen ei ollut millänsäkään. Tänään aamullakin vein sen suoraan niiden väliin pötköttämään ja tyttö jäi sinne ihan hymyillen.
Mulla on aktiivinen viikko tulossa, taitaa olla torstai ainoa ohjelmaton päivä (grr, perhanan Baby Bio). Lauantaina tulee puolestaan mun äiti yhdeksi yöksi.
Taidan käväistä päikkäreillä kun aamu alkoi taas ennen kuutta ja nyt väsyttää.
Tipu & Sienna 8kk+
Tipu täällä sentään tänään käynyt, ettei tarvi ihan omien eilisten tekstien perään kirjoitella. Oikeastaan muuten jaan noita Ellan pieniä vaatteita huomaamattani pariinkin eri laatikkoon, vaikken täysin vakavissani (ainakaan vielä) sen pikkukakkosen suhteen olekaan. Toiseen laatikkoon laitan vaatteet ajatuksella "nämä pitää säästää" ja toiseen "nämä vois viedä johonkin kirppikselle tms". Saas nähdä miten käy ajan mittaan, jotain vaatteita haluan joka tapauksessa säilyttää, vaikkei sitä pikkukakkosta ikinä tuliskaan. Ellallakin on käytössä joitain minun vanhoja vaatteita, eihän ne enää missään priimakunnossa ole, mutta silti välillä kiva pukea aitoihin retrovaatteisiin.
Taitaa olla Ellalle tulossa lisää hampaita, tai sitten jotain muuta vaivaa tulollaan, koska meidän supernukkuja ei meinannut eilen nukahtaa millään ja yöllä heräili vähän väliä kitisemään. Tämä päiväkin on ollut sellaista ihme kitinää. Mitä lie vaivaa taas tällä kertaa. Tänään sentään nukahti hyvin, toivottavasti nukkuu yönkin hyvin. Onneksi miehellä on huomenna vapaapäivä, voi hyvällä omalla tunnolla potkia hänet ylös jos Ella kaipaa yöllä seuraa. Tänään tuossa katseltiin taas tuota Ellan ryömimistä, vauhti tuntuu vaan päivä päivältä kiihtyvän, kohta täytyy vissiin köyttää koiranhihnalla kiinni johonkin ettei ole aina tekemässä pahojaan. Ja aika hyvin tuo tuntui "pyllistelevänkin", joten taitaa olla konttauskin jo aika lähellä.
Muttta aika painua pehkuihin...
hannnah ja ella 8kk+
Enpä varmaan enää kerkeä kirjoittelemaan kun on vk.lopuksi niin paljon ohjelmaa ;)
Neuvolassa meni ihan hyvin...kasvua ei paljoa ole tullut, mutta terkan mielestä se on ihan ok sillä ihan ihannepainossa mennään tällä hetkellä. Painoa siis 8500g ja pituutta 69cm. Sentti oli pituutta tullut ja painoa sata grammaa...eli ei siis paljoa. Pientä nuhaa on vieläkin ilmassa ja yöt menee vähän miten sattuu. Viime yönäkin herättiin melkein parin tunnin välein. Enkä tiedä mikä vaivaa kun nälkä ei ole ja tutin kun laittaa suuhun niin silmät menee kiinni, mutta silti pitää vähän vähdätä edes takas ja uni ei sit kunnolla tule. Jospa se tästä pikkuhiljaa helpottais...
Nyt pitää mennä tekemään kauppalistaa kun poitsu vielä nukkuu. Päästään sit heti liikkeelle kun heräilee.
Hyvää viikonloppua kaikille!!!
Dragon&Paul