***ENSKAT VIIKKOON 20***
Helou enskat!
Kokeillaanpas saadaanko meille uutta viikkopinkkaa avattua... Pahasti tökkii nää uudet sivut. Mulla ei näkynyt ollenkaan viestejä täällä vauvoissa, mut jostain (olisko kuumeilupuolelta ollut) huomasin vinkin, että saa näkyviin, kun laittaa "näytä 10 otsikkoa". Katotaan nyt miten toimii, ja huomaako tätä kukaan. Viime viikon ketju on hävinnyt jonnekin kuin "pieru saharaan", joten linkkiä ei ole. Hyvää viikonalkua kaikille ja myöhästyneesti ONNEA KAIKILLE ENSKA-ÄIDEILLE ekasta äitienpäivästä!
Dajm + Pätkis 5 kk
Kommentit (54)
Piti tulla kiittämään dajmia vinkistä, mä kanssa olen pari päivää ihmetellyt miksi vauva-sivun viestit ei näy mutta tuo viestien määrän muuttaminen kymmeneksi tosiaan auttoi.
T-o-d-e-l-l-a ärsyttävää kyllä kun sivut ei toimi! Tuo kirjautuminenkin tökki mulla äsken... Ei voi olla näin vaikeaa yhden päivityksen tekeminen, ja kun sivut oli beta-testauksellakin monta viikkoa, niin luulisi että bugit saadaan sinä aikana korjattua.
Ei sen enempää nyt, Kalle kitisee lattialla, nukkui vain tunnin aamulla ja nyt jo sitten väsyttää. Oikein mukavaa viikkoa kaikille!
Bianco ja Kalle 6,5 kk
Kylläpä harmittaa tää sivujen tökkiminen. En minäkään löytänyt viime viikon pinoa, joten jää teidän loppuviikon ja viikonlopun kuulumiset lukematta :( Tai siis kun en saa kuin kymmenen uusinta otsikkoa näkyville. Yritetään pitää ahkerasti tämä pino niiden kymmenen joukossa :)
Eli pelkkää omaa napaa siis tulossa...
Me oltiin lauantaina kavereiden luona saunomassa ja Justus oli aika itkuinen koko illan, nyt se on viimeistään todistettu että kyse ei ole vatsavaivoista (tai kyllä niitäkin on lievinä mutta ei tuollaista huutoa ole juuri koskaan kotona) vaan että pikkuinen jännittää vieraita tilanteita :( Ensin oli aika rauhallinen, mutta kun nälkä yllätti, rintaa ei suostunut syömään ollenkaan. Pullosta onneksi söi ja oli jonkin aikaa rauhallinen, kunnes piti vaihtaa kakkavaippa, mikä sai taas aikaan mahtavan huudon. Hetkeksi rauhoittui kunnes koitti nukkumaanmenoaika.. oltiin ajateltu, että laitettaisiin hänet yöuniaikaan klo 21 vaunuihin, mutta ei siitä mitään tullut. Mies oli vasta mennyt saunaan, joten ei voitu lähteä heti kotiinkaan. Vähitellen Justus rauhoittui pötköttelemään, mutta nukahti vasta autossa kotimatkalla. Toivottavasti vähitellen totuttelemalla ja kasvamalla helpottuu... Kun kyseessä ei edes ollut mikään hoito, vaan oltiin miehen kanssa vuorotellen pojan kanssa koko ajan.
Äitienpäivänä sain aamiaisen vuoteeseen. Justus oli isin avustuksella hankkinut hierontalahjakortin ja isi lisäksi yöpaidan (varmaan oma lehmä ojassa, on tullut nyt äitiyslomalla kotona pukeuduttua kaiken maailman ryysyihin.. ;) ). Käytiin myös terassilla syömässä ja Justus nukkui tyytyväisenä koko lounaan ajan.
Gallup: Uskallatteko juoda yhden oluen tai lasillisen viiniä ja imettää parin tunnin päästä? Eikös se alkoholi maidostakin haihdu niinkuin verestäkin? Ja aika pieni määrä yhdestä annoksesta kai maitoon meneekään? Muutenkin olen miettinyt, että jos juo tai syö jotain, niin kuinka nopeasti se menee maitoon?
Mukavaa alkuviikkoa ja toivotaan, että nämä sivut nyt toimii!
Mama & Justus 2,5 kk
Jostain syystä en päässy vanhoilla tunnuksilla sisään.
Mut tein ny uuden.
Täytyy pitää tätä ketjua nyt sit ylhäällä.
Ensi viikolla olis ne enskatärskyt. Ajattelin et kaikki jotka sinne olis tulossa voisi laittaa mulle vaikka mailia ni varmistetaan asia vielä koska näiden sivujen luetettavuus on kortilla.
Eli susannas.85 @ gmail.com voi laittaa mailia. HUOM ota välit pois ennen ja jälkeen @.
Maman galluppiin nopeesti. Oon juonu yhden sidukan (syöny kyllä samalla) ja melkein saman tien imettäny. Pitosuus on kuitenki pieni ja jos ny ei joka päivä naukkaile ni varmasti ihan ok.
Niin ja pakko kertoa et Saaga oppi kääntymään selältä mahalle torstaina. :)
Mut nyt täytyy mennä. Toivottavasti tuo nyt lyö mun nimimerkin kanssa tän ketjuun eikä oikeen nimen kanssa, huoh.
Susanna & Saaga
Jostain syystä en päässy vanhoilla tunnuksilla sisään.
Mut tein ny uuden.
Täytyy pitää tätä ketjua nyt sit ylhäällä.
Ensi viikolla olis ne enskatärskyt. Ajattelin et kaikki jotka sinne olis tulossa voisi laittaa mulle vaikka mailia ni varmistetaan asia vielä koska näiden sivujen luetettavuus on kortilla.
Eli susannas.85 @ gmail.com voi laittaa mailia. HUOM ota välit pois ennen ja jälkeen @.
Maman galluppiin nopeesti. Oon juonu yhden sidukan (syöny kyllä samalla) ja melkein saman tien imettäny. Pitosuus on kuitenki pieni ja jos ny ei joka päivä naukkaile ni varmasti ihan ok.
Niin ja pakko kertoa et Saaga oppi kääntymään selältä mahalle torstaina. :)
Mut nyt täytyy mennä. Toivottavasti tuo nyt lyö mun nimimerkin kanssa tän ketjuun eikä oikeen nimen kanssa, huoh.
Susanna & Saaga
Kirjoittelin tänne pitkät tarinat lauantaina, mutta niitä ei varmaan kukaan päässyt lukemaan ja se Gaiolen aloittama Enska-ketju näyttää kadonneen. En jaksa uudelleen kirjoitella samoja juttuja, mutta todettakoon, että meillä oli kiva isi-viikko ja Tukhoman reissu sujui tosi hyvin. Nyt ollaan taas tytön kanssa kahdestaan kesäkuun alkupuolelle asti.
Alkoholigalluppiin: uskallan hyvinkin ottaa lasin tai kaksi viiniä tai juoda siiderin tms. ja imettää sen jälkeen. Maidossa välittyvä määrä on todella pieni, ja itse pidän tärkeämpänä rajana sitä, että onko itsellä sellainen olo, että voi turvallisesti käsitellä lasta. Jos tuntuu, että tulee yhdestä siideristä hiprakkaan niin en joisi sitäkään, koska haluan olla selvä lasta käsitellessä.
Eipä nyt enempää. Sienna nukkuu ja mulla on niin hyvä kirja kesken, että pakko mennä jatkamaan lukemista. Mukavaa viikkoa kaikille!
Tipu & Sienna kohta 8kk
nyt näyttäis näkyvän enempi noita viestejä.. jospa se tästä!
kirjoittelen illemmalla lisää.
Vihdoin tänne pääsee sisään ja lukemaan viestejä - ja ylipäänsä kirjoittamaan! Mulla ei näkyny otsikot edes sillä 10 kpl haulla..
Oli ihana eka äitienpäivä :) upea ilma kruunasi päivän.
Susannan Saagalle onnittelut uudesta taidosta!
Galluppiin: itsekin juon hyvällä omalla tunnolla silloin tällöin siiderin tai lasin viiniä. Ei vaikuta imetykseen noin pienet määrät. Toisaalta oon "hurahtanut" kopperbergin alkoholittomaan omenasiideriin, niin usein valitsen sen :) Alkoholiton punaviini tosin ei ole mistään kotoisin..
Tänne ei ihmeitä. Piiperön kanssa ollaan oltu kiireisiä ja nautittu keväästä. Siitepölyn määrä on meillä päin kamala, pihalla ei voi pitää vaunuja pian ollenkaan..
Palaan paremmalla ajalla, jospa nää sivut nyt toimis kunnolla!
Vilkutuksia!
Gaiole ja piiperö 4,5 kk
onpa taas aikaa vierähtäny siitä kun viimeks kävin kirjottelemassa. Jonkin verran oon kuitenki yrittäny lueskella juttuja. Mutta aika heikosti sitäkin... Eli huonosti olen kärryillä asioista. : )
Eipä mullakaan näkyny viestit edes sillä 10 systeemillä. Mut nyt näkyy näytä 25 viestiä. : ) Toivottavasti myös jatkossa.
No niin, huuto kuuluu...
jatketaanpa... tosin herra on nyt tässä sylissä. nukku sitten puolen tunnin unet.
meillä on kokonaan loppunu entiset 3h päikkärit. nykysin maksimi on 2h. monesti sillonki saa olla tuttia laittamassa useampaan kertaa.
mutta jos yrittäisin jotain kommentoida. nimiä oli täällä saanu muutama pikkunen, lotta ja juuso ainakin. onnea hienoista nimistä.
jos meille olis tyttö tullu niin siitä olis hyvin todennäkösesti tullu lotta. :)
viinin ja sidukan juonnista oli ollu asiaa. mä en ole kauheesti ottanu.. enempi kyl kyse on ollu siitä ettei oo tehny mieli. hoitsu sairaalassa sano mulle et jos saunaoluen haluaa ottaa niin neljä tuntia olis hyvä olla väliä imetykseen. mut monet muut on ollu sitä mieltä et vaikka samantien voi imettää, ja niinku tipu sano niin tärekeempää olis se et pystyy lasta käsittelemään.
sitten omia kuulumisia.
4kk neuvola meilä on keskiviikkona sitten saa uudet mitat. ihana huomata kuinka lapsi kehittyy. seurustelu on lisääntyny huimasti. lelut ja kaikki muukin kiinnostaa ja pitäis saada käteen. esim. maitotölkki pöydästä, äidin lukema lehti, kännykkä jne... ja tosi tarkkaan eemil kuuntelee ääniä, heti tikkana kääntyy jos kuulee uuden äänen. varsinki mies puoleisi uutistenlukijoita kuuntelee tosi keskittyneesti. :)
mutta yritän nyt hippasen useemmin käydä kirjottelemassa... nyt syöttö puuhiin.
odottelija ja eemil 4kk 1vko
Yritän jaksaa pari riviä vaikka väsyttääkin aika lailla. Kävin aamulla lääkärissä ja jotenki päivä meni sit vähän miten sattuu, Eetu nukku autossa niin ei sitten nukkunut kunnolla päikkäreitä. Ulkonakaan en viittinyt käydä kun välillä sato vettä, välillä rakeita ja tuuli tosi kovaa. Äitienpäivä meni ihanan rauhallisesti meillä, kotosalla oltiin ja kolmistaan juhlittiin. Oon mäkin joskus ottanut lasin viiniä tai juonut kaljan vähän ennen imetystä. Eetu kyllä menee niin aikasten nukkumaan että illalla on hyvinkin pystynyt ottaan parikin lasia viiniä kun seuraava imetys on ollut vasta aamulla (tai aamuyöllä vielä 2kk sitten). Tärkeetä on se Tipun mainitsema lapsen turvallinen käsittely!
MamajaJustus, ompas ikävää että Justus oli ollut kylässä itkuinen =( Missä terassilla kävitte syömässä?
Tipu, kiva juttu että teillä meni se Tukholman loma kivasti. Täällä oli karsea tuuli silloin niin mä vähän jännäsin teidän puolesta että keikkuuko laiva kovasti..
Bianco oli kirjoittanut niin jännää tekstiä että meni ihan yli mun hilseen ;) en ymmärrä mitään mistään bugeista...
Dajmille kiitokset pinosta!
Susannan Saagalle onnitteluja uudesta taidosta!
Gaiole, harmi toi siitepölykausi.. Mä oon ollut koivulle tosi allerginen. Viime keväänä ei raskauden takia ollut oireita eikä tänä keväänäkään näytä tulevan ainakaan pahoja oireita. Toivottavasti pölytys lakkaa pian.
Odottelija, ihanaa aikaa se on tämä lapsen kasvun ja kehityksen seuraaminen.Tuntuu että jokapäivä tapahtuu jotain uutta =)
Nyt sohvalle köllimään! haleja kaikille toivottelee hermione ja Eetu 7,5kk
Samoin on täällä sivut tökkinyt ja pahasti. Meinas jo tulla pahoja vieroitusoireita kun ei päässyt lukeen ollenkaan kuulumisia.
Täällä meillä on nykyään kova meno päällä, liikkuminen tapahtuu joko lujaa ryömimällä tai hissukseen takaperin peruuttamalla konttausasennossa. Konttausasennossa heijataan muutenkin lähes koko ajan ja polviseisontaan noustaan tukea vasten. Istumistakin harjoitellaan kovasti niin että konttausasennosta Kiia pääsee siihen jo aika hyvin itse mutta ei siinä kuitenkaan vielä voi ihan itsekseen olla, sen verran on horjuvaa ja etupainotteista vielä.
Hermione: onko mulla mennyt ihan ohi, mutta miksi kävit lääkärissä?
Odottelija: musta tuntu kanssa että toi 4kk oli sellanen raja että huomas kuinka pikkuisesta sylivauvasta oli tullut iso ja kovin aktiivinen kaveri. Kaikki ympärillä oleva kiinnostaa ja uusia taitoja opitaan nopeaa vauhtia.
Gaiole: täällä päin ei ole vielä tuo siitepöly kiusannut, ärsyttävää jos ei pysty vaunuttelemaankaan tavalliseen tapaan.
Tipu: Kiva että reissu meni hyvin! Löytyikö Tukholmasta mitään shoppailtavaa?
Susannan Saagalle onnittelut uuden taidon oppimisesta!
Mama: olipa ikävää kun Justus ei tykännyt vierailusta, eiköhän tuokin asian ajan kanssa kuitenkin korjaannu. Hyvähän pikkuisia on totuttaa muihinkin kuin vaan kotioloihin.
Galluppiin: oon yhden lasin viiniä juonut Kiian aikana, joku muukin sanoi samaa, ei oo edes tehnyt mieli.
Biancolle ja Kallelle heilutukset :)
Dajmille kiitos pinon avaamisesta, toivotaan että homma alkaa taas toimiin täällä vanhaan malliin.
Huomenna lähdetään käymään pääkaupunkiseusulla sukuloimassa. Samalla mennään poikkeemaan Jumbossa, ostin huutonetistä matkarattaat ja meillä on treffit asian tiimoilta siellä.
Mukavaa viikkoa täältäkin suunnalta kaikille!
heltsy ja kiia 7kk+
Olen taas kirjautunut kolme kertaa, josko nyt onnistuisi...
Kiva että Tipun reissu sujui hyvin, harmi kun pidemmät kirjoittelut hävisi edellisen pinon mukana.
Susannan Saagalle onnittelut kääntymisestä! Hauska kun Heltsyn Kiiallakin vauhtia riittää!
Odottelijan Eemilistä onkin tullut iso poika : ) Mulle tuli sun kirjoituksesta mieleen kummipoika, joka pari vuotta sitten jouluna oli juuri 4 kk, ja muistan, kun se istui mummin sylissä joulupöydässä ja hekotteli ja seurusteli Valion maitopurkin lehmäkuvan kanssa, jolla oli punainen tonttulakki päässä =D
Hermione: Käytiin Wanhan Sataman terassilla. Sinne mahtui hyvin vaunuilla ja pojan herätessä olisi voinut käydä vaikka lykkimässä pikku lenkin satamassa. Ainakin silloin äitienpäivänä oli ihan rauhallinen meininki siinä ruokapuolella ja muitakin lapsiperheitä.
Kiitos alkoholigallupin vastauksista. Itsekin olen enintään kerran viikossa tai harvemmin ottanut yhden siiderin tai lasillisen viiniä, enkä ole pumppaillut. Olen pyrkinyt olemaan imettämättä pari tuntia sen jälkeen, mutta aina se ei onnistu, kun meillä ei kovin säännöllisiä nuo ruoka-ajat ole ja pakastimen varastotkin on huvenneet. Neuvolassa kyllä sanottiin, että yhden voi ottaa ruuan kanssa ja jos heti imettää, niin ei se edes siihen maitoon ehdi mennä. Terkka ei kuitenkaan osannut sanoa sitä, että jos haluaa ottaa varman päälle, niin kuinka pitkä tauko pitäisi pitää. Ystäväni terkka taas oli sanonut, että yhdenkin jälkeen pitäisi lypsää. Ja imetystukihenkilö taas oli sanonut hänelle, että ihan surutta voi yhden ottaa ja imettää milloin vain sen jälkeen. Mulla on tehnyt mieli lähinnä valkoviinin makua (alkoholiton on aika pahaa).
Tänne ei sen kummempia, eilen tein urakalla kotihommia pojan nukkuessa. Kohta varmaan aletaan taas parvekkeella kitistä, yritän vielä sähköpostit lukea sitä ennen..
Mama & Justus n. 2,5 kk
Josko vähän yrittäis naputella kuulumisia... ei jotenkin viitsi kirjoitella nyt pitkiä tarinoita, kun ei voi olla yhtään varma, saako niitä tänne palstalle näkyville. Harmi, että tällaiseksi piti mennä: luulis, että vähän nopeemmin saisivat homman toimimaan. No, eipäs lannistuta kuitenkaan :)
Eli neuvolakuulumisetkin jäi viime viikolta kertomatta: neidin uudet 5 kk mitat 64 cm ja 6700 g. Eli ihan tasaisesti kasvaa ja puuroja tai lihaa vois ruveta maistattamaan kasvis-/hedelmäsoseiden lisäksi loppukuusta. Puuroilla varmaan mennään eteenpäin: kauraa ostinkin jo pakkauksen. Rokotuksen sai
myös, ei onneksi tullut mitään oireita.
Äitienpäivä meni mukavasti: sain kauniit kukat mieheltä ja Pätkikseltä. Meillä täällä kyläyhdistys myös järjesti oikein kunnon vanhanajan äitienpäiväjuhlat, siellä piipahdettiin kakkukahveilla. Sitten myös sukuloitiin, joten oli puuhaa tosissaan. Viime äitienpäivänä ei vielä raskaudesta tiennytkään kukaan muu meidän lisäksi, kuin sisko ja hänen miehensä. Muistan kyllä, että oli kutkuttavaa ajatella, että "ensi vuonna sitä itsekin toivottavasti pääsee viettämään" :) Vähän sen jälkeen kerrottiinkin sitten muillekin lähisuvulle ja ystäville.
Galluppiin: kyllä olen ottanut myös silloin kun imetin, saunaoluen tai viiniä annoksen. Laskin pari-kolme tuntia väliä ennen kuin imetin, kyllähän se siinä ajassa haihtuu. Ja sitten kun osittain sai myös tuttelia, niin sen puolesta ei ollutkaan mitään ongelmaa. Eipä tuo tosin ole tehnyt sen enempää mielikään: tais olla 3 olutta suurin määrä kerralla pari viikkoa sitten, kun kaveri oli kylässä (en silloin kyllä enää edes osittaisimettänyt). Silloinkin varmistelin mieheltä, että hoitaa iltasyötön, ettei tartte pikkuhiprakassa (juu, kyllä siitä määrästä tauon
jälkeen pikkuhiprakkaan tuli!) käsitellä vauvaa.
MAMAJAJUSTUS: Harmi, että Justus ei ole oikein ollut kyläilytuulella. Meillä Pätkis vähän vierasti uusia ihmisiä ja tilanteita myös Justuksen ikäisenä, mummoakin piti arastella. Se on kuitenkin mennyt nyt vähän ohi: ollaan ihan tarkoituksella kyläilty ja annettu vähitellen tutustua uusiin ihmisiin. Neuvolassakin oli sitä mieltä, että ihan on normaalia on tuollaiset kaudet ja menee ohi kyllä. Kivaa äitienpäivää siellä vietetty! Voi vitsit, kun tulee ikävä vanhaa kotikaupunkia, kun juttelit Hermionelle Wanhasta Satamasta... Kesällä pitää kyllä käydä kavereita moikkaamassa sielläpäin.
SUSANNAN Saagalle onnea uudesta taidosta!
TIPU: Harmi, että kadotit pitkän viestisi. Kiva kuitenkin, kun jaksoit vielä poiketa pika-uutiset kertomassa: mukavaa, että mennyt hyvin matka ja isi-viikko.
ODOTTELIJAN Eemil myös oppinut kaikkee uutta: ihanaa sitä tosiaan on seurata! Tuo 4 kk oli tosiaan sellainen ikä, että silloin huomas selkeesti, että
ulkopuolinen maailma ja just lehdet, kännykkä, kaukosäätimet ja muut ihanat näplättävät jutut alkoi kiinnostaa. Ja äänet tosiaan: jokainen ripsaus pitää panna
merkille. Osaako Eemil kääntyä? Pätkis kyllä osaa, mutta kääntyilee ihan satunnaisesti vasta. Kyljellään on mielellään, mutta sit käsi vielä on sen verran
edessä, eikä oikein itse sitä osaa vetää alta pois.
HELTSYN Kiialla kova meno päällä, heh! Millaset matkarattaat ostit?
HERMIONELLE myös moikat!
Juu, eiköhän tässä päällimmäiset taas... Yritetäänhän pitää pinoa pystyssä, vaikka tää tökkiminen onkin raivostuttavaa. Mrrr...
Dajm + Pätkis 5 kk
Palstan toiminta on kieltämättä välillä tökkinyt. Aina kun olis ollu aikaa itellä niin keskustelut on juuri sillä hetkellä poissa käytöstä, josko nyt kerkeis sentään jotain kirjotella kun poitsukin nukkuu päiväuniaan. Ihmeellisen pitkät unet näyttää tähän väliin nukkuvankin, kerkesin itekkin ottamaan torkut poitsun kanssa ja nyt se vaan jatkaa unia. yleensä iltapäivisin ollaan otettu vaan niitä puolen tunnin torkkuja.
Iida-Linnealle onnittelut plussan johdosta :) Mites siellä jaksellaan?
Mama: Hienon nimen oli justus saanut :) Harmi ettei kyläilyreissu teillä ihan onnistunut
Dajm: Siellä oli neuvolassa saatu hienot mitat ja pääsee pätkis maistelemaan uusia makuja :)
Tipu: Oli varmasti mukavaa nähdä isiä taas ja reissukin oli mennyt hyvin :)
Odottelija: Eemil on oppinut kaikenlaista uutta, sitä on varmasti mukavaa seurata ja nyt siitä saa itelle enemmän seuraa.
Hermione: toivon mukaan ei mitään vakavampaa ollut kun lääkärissä jouduitte piipahtamaan samalla päivän rytmit tieten sekottui.
heltsy: Siellä mennään ja lujaa :) minkälaiset matkikset tuli hankittua?
viime viikolla tuli tosiaan pitkät pätkät kirjoteltua eikä niitä sitten saanut eteenpäin ja tällä viikolla ei pahemmin oo päässyt edes lukemaan saati sitten kirjottelemaan, toivon mukaan sivut tästä alkais toimimaan.
Meillä äitenpäivä meni reissussa, käytiin miehen puolelta isomummon luona ja oltiin mummolassa. Poika käyttäytyi taas tosi hienosti. Edellisenä viikonloppuna poilka oli mummolassa hoidossa iltapäivän ja alkuyön ku oltiin kaverin synttäreillä. Kuulemma oli käyttäytyny kun enkeli, jutellut kauheesti. Kovasti poika jo juttelee ja hymyilee.
Huomenna meinasin hiukan lähteä testailee tuota junalla kulkemista vaunujen kera, mikäli vaan ei sada vettä. Pitää sitten miettiä josko sitä lähtis enskatapaamiseen jos reissu sujuuu hyvin.
mutta nyt poitsu heräs, täytyy lähteä syöttypuuhiin ku koiratreeneihin pitää tänään vielä keretä
-Sara-Maria ja poitsu-
Meillä ainaki on niin kylmää ja tuulista että ei edes ulkoilu innosta. : (
No kaipa se kesä vielä takasin tulee. ja toivon mukaan ihanan lämpösenä.
HELTSYN Kiia menee tosissaan kovasti. Se onki elo liikkuvan lapsen kanssa taas erilaista kun tuommosen melkein paikoillaan olevan. : )
MAMAJAJUSTUS, ihana ollu toi sun kummipoika. Rupes kummasti hymyilyttämään. : )
IDA-LINNEALLE isot onnittelut plussasta! Toivottavasti kaikki sujuu mallikkaasti loppuun asti. Ja toivottavasti väsymys hellittää.
SARA-MARIA meinas lähteä huomenna junailemaan. Se on aina jännää tehä eka kertaa uusia juttuja vauvan ja vaunujen kanssa. Muistan esimerkiks ku lähin Eemilin kans eka kerran kauppaan kahestaan. : ) Vähän mua jännitti. ja jälkikäteen vähän hymyilytti et miks jännitti... : )
DAIMIN Pätkis oli saanu uusia mittoja neuvolasta. Meillä on neuvola huomenna, mahtaa meidän jättiläinen olla aika iso... Ja joo, kyllä Eemil kääntyy. selältä vatsalleen, kylläkin vaan vasemman kautta, kääntyy yleensä samantien ku lattialle laittaa. Joskus pyörähtää siitä vatsaltaan sitten vielä takasin selälleen ja taas vatsalleen. muutenki liikkuu yllättävän paljon, ei ikinä ole siinä mihin jättää. pyörii navan ympäri ja väkisin vetää itteensä pieniä matkoja eteenpäin. Nyt uutena juttuna on alkanu nostaa iteensä konttausasentoon, niin et kädet on kyynärnojassa. Sitä on nyt tehny parina päivänä. Ja toinen juttu on karhukävelyasento pää maassa. Niin ja sitterissä on pakko olla vyöt kiinni muuten putoaa ku vääntää ja kääntää.
HERMIONE, mulle kans noi bugit sun muut on tosi jänniä juttuja... Ei tajuu niin ei tajuu.
Semmosta, tuolla ylempänä tuliki jo meidän kuulumisia. huomenna siis 4kk neuvolaan.
Ainiin, ollaan kokeiltu parina päivänä hyppykeinua, eemil tykkää tosi paljon, "juoksee" ja hihkuu ihan onnessaan. : )
Mutta nyt sohvalle ja telkkarin ääreen, pikku mies sammahti tänään jo seiskan jälkeen yö-unille.
Odottelija ja Eemil 4kk 1vko
Ei se mun lääkärisssä käynti mitään vakavaa ollut. Kädessä on koko talven ollut ihottumaa joka sitten nyt parin viikon sisällä äityi tosi pahaksi ja kutisi ihan hitosti! raavin sitä välillä niin että veri vuosi. Lääkäri määräs kunnon rasvan ja nyt on kutina ainakin hellittänyt, toivottavasti se siitä paranee että viittii kesällä pitää t-paitaa. Ei oo hajua mistä se on tullut. Omistan kyllä kuivan ihon ja tykkään käydä kuumassa suihkussa, liekö on vaan liiasta pesemisestä seurannut kierre?
Kävin aamupäivällä tooosi pitkällä lenkillä ja oon ihan poikki! kaupungillakin käytiin iltapäivällä koko perheen voimalla ja ruokakaupassakin piti käydä.
Virta alkaa olla loppu!
Kauniita unia kaikille toivottaa hermione ja Eetu
Ja sitten lopuksi, tyttösen synnytyskertomus vuoden myöhässä. Kopioin tekstin tänne kuten sen vuosi sitten olen kirjoittanut. Näin siis meidän tyttönen saapui maailmaan:
Perjantaina 11.5.07 rv 42+1 meillä oli äitipolille toinen yliaikaiskontrolli klo 8.30. Sairaalakamat oli mukana, koska tiedettiin ettei meitä enää sentään laiteta odottamaan kotiin vauvan syntymää. Sydänkäyrän jälkeen lääkäri tarkasti kohdunsuun tilanteen ja tiistaisesta kontrollista pientä edistymistä: kohdunkaulaa ei enää ollut. (Huom! Tiistainahan lääkäri oli sitä mieltä, että kyllä tämä vauva ennen perjantaita syntyy, mutta annetaan nyt varmuuden vuoksi aika perjantaiaamulle...) Pienoisen odottelun jälkeen noin klo 11 meidät siirrettiin osastolle. Lääkäri teki sisätutkimuksen ja päätöksen, että synnytys käynnistetään kalvot puhkaisemalla. Huoneesta siis synnytyssaliin missä kalvot puhkaistiin hieman ennen klo 12. Lapsivesi oli kirkasta ja sitä oli aika hyvä määrä vielä jäljellä. Siitä sitten alkoi odottelu... Olin aika pitkiäkin aikoja "sidottuna" vuoteeseen tai kiikkustuoliin, koska vauvan sydänääniä piti tarkkailla kuten tietysti supistusten kehittymistä. Vauvan päähän jouduttiin laittamaan scalppi kahteen kertaan, koska ensimmäisen kanssa oli vähän kosketushäiriöitä ja sydänkäyrä sen takia katkonainen.
Omat supistukset eivät olleet mitenkään voimakkaita ja kohdunsuulla ei edistystä tapahtunut. Niinpä aloitettin oksitosiini-tiputus iltapäivällä. Hiljalleen annosta nostettiin ja kivuliaampien supistusten alkaessa sain avuksi ilokaasua. Synnytys merkittiin alkaneeksi klo 17, jolloin supistuksissa oli tosiaan jo voimaa. Alkuun oli vähän vaikeuksia ajoituksen kanssa, mutta kun hoksasin sen, niin ilokaasu auttoi viemään terävimmän kärjen supistuksista kunnes ne muuttuivat tosi nopeasti älyttömän kipeiksi. Muutos tapahtui todellakin hurjan nopeasti. Kätilö siis soittamaan anestesialääkäriä paikalle, jotta epiduraali saataisiin laitettua. Siinä vaiheessa kun lääkäri tuli, minua jo ponnistutti ja supistukset tekivät niin kipeää, että ihan tärisin horkassa. Onneksi näin rakkaan mieheni kun silmät avasin. Tiesin olevani olemassa ja miehen kauniit silmät antoivat uskomattoman paljon voimia. Puudutuksesta ei siis ollut apua avautumisvaiheessa yhtään, mutta kuitenkin ponnistusvaiheessa, koska silloin ei tehnyt enää kipeää. Onneksi tunsin hyvin ponnistuksen tarpeen eli sitä tuntemusta puudutus ei vienyt pois. Avauduin viimeiset 4 cm noin 20 minuutissa, joten ihmekös kun ei ehditty epiduraalia laittamaan ihan ajallaan.
Meillä kerkesi olemaan synnytyksen aikana 3 kätilöä. Yövuoroon tullut kätilö oli aivan loistava persoona ja hänen tyylinsä tehdä työtä sopi tosi hyvin mulle. Epiduraalin laitettua sain siis alkaa heti ponnistamaan. Alkuun olin puoli-istunnassa mutta en löytänyt kunnolla oikeaa suuntaa. Jatkettiin minun ollessa kontallaan ja siinä olikin helpompi ponnistaa. Lopuksi käännyin takaisin selälleen. Kätilö ja rakas mieheni tsemppasivat tosi hyvin, mutta siitä huolimatta loppuvaiheeseen tarvittiin toinen kätilö painamaan mahan päältä koska vauva "karkasi" ja pakitti takaisin lähtöasemiin hyvästä ponnistuksesta huolimatta.
Aloin olla aikalailla väsynyt ponnistusvaiheen lopussa, joka kesti 50 min. Kun kätilö sanoi, että nyt ponnistat oikein tosissaan, vauva syntyy nyt, löysin ihmeellisen voimanpuuskan jostain. Minulle tehtiin episiotomia ja repesin jonkin verran. Sitä en tietenkään huomannut, kun ajattelin vain että lapsi on pian maailmassa. Ja 12.5.07 klo 00.35 kuulin ihanan huudon ja kätilön sanat teille syntyi tyttö. Mies leikkasi napanuoran, jonka jälkeen yllättävän teräkatseinen, ruttuinen pikkuneiti pääsi äidin rinnan päälle köllimään. En olisi millään halunnut luopua vauvasta, kun oli aika viedä hänet pesulle. Isä lähti lastenhoitajan kanssa mittaamaan, punnitsemaan ja pesemään tyttöä, kun minut samalla aikaa kursittiin kasaan 12 tikillä.
Suihkuun lähtiessä olo oli ihan hyvä, mutta siellä pimeni ja pyörryin. Kun minut saatiin suihkuhuoneesta takaisin vuoteeseen laitettiin tippa tippumaan. Tyttönen nukkui rauhallisesti isän sylissä kapalossa. Tuntui siltä, että pakahdun rakkaudesta, kun katselin omaa perhettäni.
Kahvittelimme ja söimme mieheni kanssa synnytyssalissa rauhassa. Noin kolmen maissa yöllä minut ja tyttö kärrättiin osastolle. Mies sai viedä punaisen tossun ilmoitustaululle merkiksi tytön syntymästä. Olikin ainut prinsessa sen päivän syntyneissä.
Olin väsynyt, mutta toisaalta kävin ihan ylikierroksilla, kun mies lähti ajelemaan kotiin. Jossain välissä nukahdin, mutta pääasiassa katselin vauvaa. Aamulla mies palasi osastolle ja vietti päivän meidän kanssa. Minun voimat oli niin poissa, että en jaksanut pariin päivään liikkua huoneesta mihinkään. Maito ei lähtenyt sairaalassa kunnolla nousemaan, joten mieskin pääsi syöttämään tyttöä, joka oli varsin vahvaluonteinen heti syntymästään asti. =) Kotiin päästiin tyttösen ollessa 3 vuorokauden ikäinen. Oli ihanaa vihdoin tulla kotiin vauvan kanssa.
t. i-l
Edited by: jaakkom on 14.5.2008 9:37
Kuten muillakin, niin minullakin ollut isoja ongelmia päästä palstailemaan ja sen myötä into laantunut. Nyt sitten onneksi sivut toimii, koska ajattelin tulla sanomaan heippa tälle puolelle. Meidän rakas tyttönen täytti eilen 1 vuotta ja aika siirtyä taaperoenskojen joukkoon. =)
Synttäreitä juhlittiin kavereiden kanssa eilen, isovanhemmat ja kummit sekä tädit tulee sunnuntaina juhlistamaan kullannuppumme suurta juhlaa ja loput kaverit ensi viikolla. Kovasti monet pikkuiset ovat kipeänä, joten juhlat jatkuvat monessa osassa. =) No, kerrankos neiti täyttää vuoden!
Tyttönen oli innoissaan lapsivieraista - lahjat olivat toissijaisia. Kovasti mieleisiä näytti kyllä olevan uudet kirjat ja palapeli, kun malttoi eilen illalla niitä tutkiskella.
Kiitos kaikille onnitteluista! Pahin väsymys alkaa helpottamaan, mutta jos liikaa rehkii päivän aikana niin voimat loppuu ihan ykskaks. Ja huono olo tulee, ellei syö jotain 2 tunnin välein. Vielä ei olla kerrottu pikkuisesta masuasukista perheillemme. Ollaan miehen kanssa vähän kahden vaiheilla kerrottaisko sunnuntaina vai odotetaanko, että viikkoja tulee täyteen 12 ja ultrassa käyty. Saa nähdä tosin arvaako joku, koska mun maha on kasvanut jo nyt selvästi. Vähänkään tiukempi paita päällä vauvamasu näkyy oikeinkin selvästi...
Nyt nukkumaan, huomenna on eka neuvola aamusta. Käyn varmasti silloin tällöin lukemassa teidän kuulumisia, kun konelle ja palstailemaan tulen.
Ihania kevätpäiviä teille rakkaat enskakamut!
t. iida-linnea rv 8+6 ja tyttönen 1 v zzzzz
Mutta ihan alkuun IIDA-LINNEALLE kaikkea hyvää jatkoon taapero puolelle. Ja kiitos tosi ihanasta synnytyskertomuksesta. Kummasti sitä aina herkistyy kun noita synnytyskertomuksia lukee. Omaani en olekkaan vielä edes kirjottanu. No vastahan siitä on reilu 4kk... ; )Käytiin siis neuvolassa aamupäivästä, kaikki oli kunnossa ja hienosti käyrillä Eemil kasvaa. Uudet mitat oli: 7270g (3kk oli 6580g) ja 64,5cm (3kk 62cm)Meillä se vaihtuu toi neuvolantäti tiheesti, ikinä ei tiedä kenelle menee... Sama oli odotusaikana, vasta vikat noin 3kk sain käydä samalla tyypillä. Naureskelivatki et oot tainnu käydä meidän kaikkien luona. Ja nyt Eemil on käyny kolmen eri tädin luona, tai neljän jos lasketaan mukaan ihan eka punnitus pari päiväsenä. Eipä saa oikein luotua minkäänlaista suhdetta. Onneks kaikki on menny hyvin. Jos olis jotain syvällisempää mielenpäällä niin ei kyllä ainakaan neuvolassa tulis ihan ekana puhuttua. kurjaa. Mut toivottavasti nyt saatais käydä tän tätösen luona. Onneks HERMIONEN lääkärille ei ollu vakavampaa syytä ja rasva helpottaa.Kiinteistä sen verran et ootteko alottanu perunalla? Mä oon miettiny myös maissia alotukseen. Mut toisaalta perunaan olis sit helppo lisätä porkkanaa, kukkakaalia jne... Mitenkäs maissivelli? onko kokemuksia, oon kuullu joidenkin alottaneen sillä? oon ajatellu pikkuhiljaa alkaa maistattamaan kiinteitä, tähän saakka ollaan menty ihan tissitarjonnalla.Nyt vielä sähköpostit lukemaan ennen ku herra herää. Yllättävän pitkään tuo onki nyt nukkunu! löytyisköhän meidän kadonneet päiväunet taas? Toivottavasti!Tosi keväisin terveisin täältä lumitihkun seasta; Odottelija ja Eemil 4kk ja reilu 1vko
täälläkin ihan älytön. Ei paljo oo tehnyt mieli kirjoitella kun se Enska-pinokin hävis jonnekin enkä sitten viikonloppuna jaksanut alkaa uutta väsäämään kun ei noi vauva-puolen jutut meinaa näkyä. Eikä oikein ollut aikaakaan.
Joku oli tossa kirjoittanut että pitäiskö siirtyä kaksplussaan kirjoittelemaan.. :)
Mukavaa alkaavaa viikkoa kaikille, yritetään löytää toisemme täältä!
hermione ja Eetu