Miten ratkaista ristiriita asumispaikan suhteen.
Me ollaan aivan neuvottomia ja surullisia meidän asumisongelman kanssa. Me asutaan maalla lähellä taajamaa, joten moni pitäisi paikkaa ihanteellisena asustaa. Mutta minä saan suurta stressiä ja vietän unettomia öitä melun vuoksi. Lapsikin on hyvin herkkäuninen, kenties juuri ainaisen taustamelun/hälyn vuoksi. Asumme taajaman sisääntulotien varressa. Tiellä on hyvin vilkas liikenne, päivällä näkökentässä on koko ajan vähintään yksi auto. Toisella puolella heti pellon takana (150 m) kulkee rautatie. Siinä ei tietysti ole aivan koko ajan liikennettä, mutta kymmeniä junia päivässä kuitenkin. Melua aiheuttavat pitkät tavarajunat, mistä liikenne pääasiassa koostuu. Lisäksi noin kilometri tästä on paperitehdas, josta lähtee yötä päivää jatkuva taustahumina. Parin kilometrin päässä kulkee myös valtatie, jonka äänet jäävät muun melun alle. Mutta jos jotenkin ihmeellisesti olisi muuten hiljaista, niin silloin valtatien äänetkin kantavat tänne asti.
Eli ääntä riittää, mikä tekee ulkoilun pihalla epämiellyttäväksi, puhumattakaan tieltä tulevista pakokaasuista, liikenteen vaaroista pienille lapsille tai tien takana, 10 metriä pihasta olevasta voimakasvirtaisesta joesta!
Jotta ei olisi aivan yksinkertaista vain muuttaa muualle, niin tämä meidän talo on aktiivisesti toimiva maatila. Meillä on tässä karjaa ja reippaasti peltoa viljelyksessä. Kun kaikki rakennukset ja karja ovat tässä, on niiden hoitaminen vaikeaa, jos asutaan muualla.
Miten voitaisiin keksiä ratkaisu asumispaikka- ja meluasiaan? Keksikääpä jotain!
Kommentit (24)
... koska itse asun pk-seudulla lähiössä ja täällä sitä meteliä vasta onkin :) Mä olenkin aina ihan pulassa mökillä ja muualla kun ei kuulu autojen, lentokoneiden jne ääniä niin kuin täällä.
Mutta siis ytimenä kaikki mikä ei tapa se vahvistaa! Koita olla murehtimatta asiaa! Kaikkeen tottuu ;)
Kun en 7 vuodessa vielä ole tien meluun tottunut, niin kuinka kauan pitäisi yrittää? Itse kyllä olen jo sitä mieltä, että en totu, vaikkei se positiivisen ajattelun hengen mukaista asennoitumista olekaan.
Minä en ole meluongelmaa edes huomannut koska meillä on äänieristykseen kiinnitetty erityistä huomiota. Seinät on paksummat, ikkunat tiiviimmät ja sisustusmateriaaleihin on kiinnitetty enemmän huomiota. Tämä ei tietysti auta pihalla mutta en ole pihaihmisiä joten se ei haittaa... Kannattaa miettiä niitä aitoja... ja selvitä onko liikenne (rautatie/maantie) kasvanut viimevuosina erityisen paljon, koska silloin voit saada maksumieheksi aidoista kunnan tai jonkun muun tienomistajan. Yritä jaksaa!
Melu varmaan olisi vähäisempää, jos saisi oikeaoppisesti rakennetut isot aidat pihan ympärille. Moottoriteiden vieressä on sellaisia. Siihen sitten esim. kuusiaita viereen. Onko ihan hölmö idea?