Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

+~+~+ ENSIKOT maanantaina +~+~+

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uutta pinoa ei näkynyt, joten meninpä avaamaan tällaisen...

Niin se taas viikonloppu hurahti anoppilassa. Muuten ihan mukava vierailu, mutta hetkittäin alkoi tympiä vierailevien sukulaisten " tehkää jo tekin lapsia" ja " kyllä te sitten ymmärrätte kun teillä on lapsia" -kommentit. Kovasti yritetään tehdä, mutta tiettyjä asioita en aio ymmärtää sittenkään kun omia lapsia on :-)

Viikonlopun parasta antia oli kuitenkin yhden ystävän soitto. Heillä tärppäsi heti toisesta kierrosta ja tietävät, että mä olen jo paljon pidempään kuumeillut, joten tiesivät myös, että aika kova paikka mulle tuo heidän onnistumisensa noin pian. Tuntui hyvältä, kun saattoi rehellisesti sanoa, että on ollut vaikea paikka ja kuulla, että he ovat asian tiedostaneet. Eihän heidän onnensa multa pois ole, mutta silti asia on painanut mieltä.

Helmi oli plussannut... Hirmuisesti onnea!

Ja Fiolle tsemppiä muuttopuuhiin. Me muutettiin jo likemmäs vuosi sitten nykyiseen kotiin ja vieläkin lojuu pari epämääräistä laatikkoa nurkissa. Olisi kai jo aika saada kämppä vihdoin kuntoon...

Täti tulee viikon päästä ja mä jo taas kalenteria selailen miettien milloin miestä pitäisi aktiivisesti innostaa. Pitäsköhän muodon vuoksi vähän muulloinkin olla aktiivinen itse, ettei vallan tekemiseksi mene homma... ;-)

Reipasta alkanutta viikkoa ja plussaisia tuulia!!

t. Essi

Vierailija
2/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs mitäs, onko kaikki ensikot vielä untenmailla?! =)

Nyt kysymys lämpöjen mittaajille.. Kuinka paljon teillä noi lämmöt heittelee? Ja kuinka paljon ovat korkeammalla oviksen tapahduttua? Mulla on menkkojen jälkeen ollut lämmöt 36,3-36,5. Perjantaina ne oli 36,16 ja oletin oviksen olevan käsillä. Viikonloppuna en mittaillu, sen verran rytmit menee aina sekasin etten nähnyt tarpeelliseksi. Nyt tänä aamuna sit taas 36,48... Eli ei ilmeisesti viäl ollutkaan ovista? Onko tollanen lähes 0,4:n asteen heittely ihan normaalia? Onpas sekavaa tekstiä, koittakaa nyt tosta sitten ottaa selvää! =D

Mooli: ootpa sinä tarkkana! Mulla tosiaan oli eilen kp12! ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pika pikaa koulun koneella piipahdan :)

Kiitoksia onnitteluista. Tällä viikolla muutto tapahtuu, luultavasti loppuviikosta. Harmittaa kyllä kun joudun olemaan koulussa torstaihin asti ja vasta sitten pääsee kotiin hommailemaan, mutta tätä tämä opiskelu elämä kai on..

Kaikille ihanuuksille haleja takaisin ja plussasädetystä kympillä!!

Nyt menossa kp17?? En ny ole ihan varma. Mutta eilen illalla oli ekat menkkaoireet: alaselkää alkoi särkemään. En haluu tätii tänne!!! Torstainapa sekin selviää..

Vierailija
4/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päätin minäkin tulla tänne moikkalemaan, vaikka tänne ei kyllä yhtään sen kummempaa kuulu...kp4 menossa ja silleen. Näyttää vähän hassusti siltä että täti jo melkein pakkailis laukkujaan, mutta en usko että se vielä lähtee...sehän olis liiankin huikeeta! Ihanaa kun pakkanen alkaa laskee, meillä Kuopiossa " enää" -19!!

Suloista ku mun kurssikamut on niin messissä tän mun vauvakuuemilun kanssa, että ne odottaa plussausta ihan yhtä innolla ku mäkin...;)

Hitsi, mies lähti eilen Hesaan, mä meen vasta to perästä....ixuttaa hieman! Mutta täti on varmaan AINAKIN siihen mennessä lähtenyt, joten sit on kivaa ku pääsee taas pupuilemaan, jei!

Essille vielä, että tiedän tunteen!! Vaikka me ei ollakaan nyt vielä niin pitkään edes yritetty,niin kyl se hassusti vaan vihlasee ku kuulee et joku lähipiiristä on plussannu...ku niiiiin kovasti toivois että itsekin pääsis samaan pisteeseen. Varsinkin kun mulla nää korkeakoulu opinnot jollain tapaa ressaa ja aina välillä " meinaa" lykätä vauvakuumetta (mutten anna sen tehä niin!!), nii sit " potuttaa" kun eräs tuttavamme (jolla lapsi ja nyt plussas) on sanonut suoraan ettei aio ikinä opiskella vaan tekee vaan lapsia, mies saa hoitaa rahan tulon....AAARGH! Noh, tietty jokaisen oma valinta, mut itellä ku opinnot kestää 6v.+ 6v. erikoistuminen + eilinikäinen kouluttautuminen.....

äh, vaikee selittää tätä tunnetta, mutta toiv. joku sai selvää....plaah

Vierailija
5/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

[color=red][b]Helmille[/b] onnittelut plussasta!!! Laitatko lasketunaikasi sitten esittelylistaan, kun sut saa päivittää plussanneeksi?[/color]

Ja pahoittelut kaikille [b]tädin[/b] riivaamille! Teitä olikin useita! Ite oon saanut mokoman jo häädettyä ja suunnataan innolla kohti ovista (tänään kp 8/29-46).

Hei vaan [b]Oona![/b] Ja tervetuloa takaisin! Toivotaan, että törmäät pian tulevien lastesi isään! :)

[b]Brookestakin[/b] taas kuuluu! Hyvä homma, että sun kierrot näyttää asettuneen edes jotenkin kohtuullisiin aikoihin!

[b]Kömpiäisille[/b] sen sijaan pahoittelut! Toi kp70 kuulostaa ihan kaameelta!

Tervetuloa [b]Nellamaija![/b] Koitan päivitellä sua esittelylistaan josain vaiheessa. Miten sä oikein kestät, kun miehes on maailmalla?! Meillä näyttää uhkaavasti siltä, että mies saattaa kanssa joutua työn perässä ulkomaille ja oon ihan paniikissa, että mitäs mä sit teen! Jos en oo mammalomalla, kun lähtee, niin en tiedä miten saisin itseni järkättyä mukaan. En meinaan tiedä kestäisinkö kaukosuhdetta.

[b]Fio[/b]: muutot on tylsiä, mutta sit on kivaa kun pääsee laittamaan ja sisustamaan uutta kotia.

Ketkäs sinä [b]¿Mattia¿[/b] kävivät kattomassa? Kannattaisiko mennä? On ollut suunnitteilla, muttei vielä ehditty.

[b]Masu[/b]: mun ukko toimitti viime viikolla simppanäytteen. Sitä jännitti kamalasti ennen, mutta jälkeen päin sanoi, että oli aika surullista yksin siellä labrassa puuhastella. Me ollaan hakeuduttu tutkimuksiin yksityiselle, kun ei vielä päästäisi lähellekään julkista puolta (yritystä takana vajaa puoli vuotta). Mies ei laittanut yhtään vastaan, kun sanoin, että sekin tutkitaan kun kerran minutkin ja kun on mahdollista että joutuu jossain vaiheessa jotain hormonejakin napsimaan, niin en niitä kylläkään halua turhan syödä, jos ei kunnollisia siittiöitä vaikka olisikaan.

Ihmejuttuja noi [b]ovistestit[/b]! Näyttää aika monella olevan niiden kanssa probleemaa! Itellä ne on näyttäneet kyllä positiivisen tuloksen, mutta ne nyt ei sit tietenkään kerro, että ovuloinko todella vai onko vaan sitä hormonia muuten elimistössä.

[b]Naksu[/b]: mulla on tavallisesti ennen ovista lämmöt 36.1-36.3 ja oviksen jälkeen 36.4-36.7. Joskus on ennen ovista ollut alimmillaan 36.0 ja oviksen jälkeen ylimmillään 36.8, mutten mitenkään usein. Ennen ovista saattaa olla myös yksittäisiä nousuja 36.6 asti, mutten oo niitä noteerannut.

D.

Vierailija
6/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diotima: Mitä noi " hoidot" maksaa suunnilleen yksityisellä? Esim mitä nuo simppatestit maksoi?? Mitä muita testejä olette siellä otattaneet? Tuokin olisi yksi vaihtoehto. Minä pääsin työterveyslääkärin kautta testeihin, mutta miehellä ei ole sellaista.

Naksu: Mä olen yhtä pihalla noiden lämpöjen kanssa! Mulla on oikeesti heitelly lämmöt 36,4 ja 35,5 välillä. Olen mitannut kainalosta joten se on varmasti yksi syy ja toinen on se että mulla vaihtuu viikoittain työvuorot joten heräilen eri aikoihin. Ens kierrosta ajattelin alkaa mittailee suusta, jos nyt ens kierto tulee =) No enpä ole sitä ovista bongannut, joten on vähän epätoivon aika meneillään. Ei se sitten tärpännytkään vieläkään!!!! Vai voiko mulla oikeesti olla ovis vasta tuloillaan??? Mikä se oviksen ja menkkojen välinen aika kuuluu olla??? Mulla on nyt kp 19/25-31. Ja aika lailla tuo kierto on ollut 28 päivää. Voiko oviksen jälkeen olla alle 10 päivää menkkoihin??? Yritän vielä pikkasen luoda toivoa tälle kierrolle!!!

Taidan kyllä ensi kierrossa satsata noihin apteekin kunnon ovistikkuihin! Niissä oli mun mielestä tosi selkeät viivat sun muuta. Ja ne piti mun mielestä testata aamulla? Miksi näissä muissa netissä tilattavissa testeissä lukee ettei saa aamulla testata??? Sitäkin ole pähkäillyt!

No joo mutta tänään on aivan pakko raahautua jumppaan kun on tullut taas viikonloppuna ja parhaillaankin syötyä sipsejä. Pläääääh! Vatsa vaan pullottaa, mutta pullottaisipa se masuasukin takia eikä läskien!!!!

+++++

Vierailija
7/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös se oviksen ja menkkojen välinen aika oo jsut se luteaalivaihe?! :/ Yritin siitä ottaa selvää ja jostakin (oisko ollu pesun sivut, en lainkaan oo varma) luin että 9 pvän pituinen luteaalivaihe ois jo liian lyhyt. Mut en tosiaan tiedä, meni ihan yli hilseen koko toi juttu... Ja onhan mahdollista et sulle on vaan tulossa pidempi kierto ku yleensä! bdbd pupuiluille!

Vierailija
8/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millä tavoin lievä ylipaino vaikuttaa raskautumiseen? Vai vaikuttaako? Yleisestihän sanotaan, että ylipaino voi vaikeuttaa raskautumista mutta tekeekö se sitä ihan muutenkin kuin sekoittamalla kierron pituutta? Monestihan reippaasti ylipainoisilla tuo kierron pituus kai heittelee melkoisesti? Mulla painoindeksi on 27:n luokkaa, mutta kierrot kuitenkin suht säännölliset parin päivän heittelyllä. Vois tietty olla ihan hyväksi tiputtaa vielä muutama kilo jo tiputettujen lisäksi - josko sillä vaikka ois vaikutusta...

Vierailija
9/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin väestöliittoon, kun yhdellä mun ystävällä on sieltä hyviä kokemuksia, vaikka siellä pitää hommat tehdä " pitkän kaavan mukaan" eli mitään tutkimuksia ei saa ennen kuin on käynyt ensikäynnillä lääkärillä ja tutkitaan sitten tämän ohjeen mukaan. Yhtään laskua ei vielä olla maksettu, mutta muistelen että simppatestin hinta ois ollut jotain 50¿ (KELAn korvauksen jälkeen) ja mun kierron kartoitus kaikkinensa (verikokeet, ultra ym) ehkä jotain 200¿ (tää on ihan hatusta vedetty hinta, kun en nyt muista...). Verikokeissa kävin jo viime viikolla ja perjantaina ois sit ultra, jossa katellaan munasolujen kokoa.

Joillakin muilla lääkäriasemilla saa mun ymmärtääkseni noita tutkimuksia ilman kummempaa lähetettä lääkäriltä. Ite oon käynyt aikoinaan munatorvien aukiolotutkimuksessa muualla (oisko ollut semmoinen paikka kuin Felicitas?!), kun mulla on ollut munasarjatulehdus ja halusin tukosten varalta selvittää tuon asian. Silloin vaan soitin ja varasin ajan tuohon tutkimukseen. Ja silloin juuri selvittelin mihin pääsee ilman lähetettä. (Oli muuten putket auki! :) )

Niin, ostin muuten sieltä vl:sta tätä kiertoa varten ovistestejä, joilla pitää testata aamun tokasta pissasta! Aiemmin oon testannut mammaksi:n testeillä ekasta.

Vierailija
10/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Diotima: Ei tämä kaukorakkaus aina helppoa ole. Suunniteltiin asiaa ehkä vuoden verran, ennen kuin tehtiin päätös, että miten asiat saa hoitumaan. Mä en halunnut lähteä mukaan¿tiedän, että olisin ollut rasittavaa seuraa vailla työtä vieraassa kulttuurissa¿ Mutta toisinaan tämä aika on antoisaakin, soitellaan joka ilta nettipuheluita ja chattaillaan, tuntuu aika uskomattomalta, kun tuntee läheisyyttä, vaikka välissä on tuhannen kilometrin matka. Ollaan kuitenkin tapailtu suunnilleen kerran kuussa.

Nyt tämä vauvakuumeilu tuntuu antoisalta, kun mies piti kiinni siitä, että en saa jäädä tänne yksin odottamaan, synnyttämään ja hoitamaan vauvaa, tästä tuli sitten yhteinen projekti. Jos pieni saa keväällä alkunsa, niin mies ehtii kotiutumaan ennen kuin uusi tulokas on valmiina maailmaan, ja jos tärppi viivästyy, se tekee yhteisen odotuksen hieman konkreettisemmaksi¿

Välillä kyllä hirvittä ajatella tulevaisuutta, kun tämä maailmanmeno ja työnteko on mennyt tällaseksi reissaamiseksi, työn ja perheen yhdistäminen on varmaan aika haastavaa¿

Essi:

Ylipaino voi tosiaan vaikeuttaa raskautumista, kun rasvakudos tuottaa estrogeeniä. Kierrot voi mennä sekaisin ja hormonitoiminta oikkuilla. Ei sun BMI hurjalta kuulosta, eli älä ole huolissaan, jos painoa tiputat ota hillitysti (korkeintaan 0,5 kg/viikko), ettei elimistö mene vallan sekaisin, jos satut samalla raskautumaan. Hurja laihduttaminen ja yhtäkkinen suunnan muutos uuden tulokkaan ja vararavintojen kasvattamiseen voi olla aika työlästä elimistölle.

nellamaija

Vierailija
11/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Essi: tuo sukulaisten ja muiden kommentointi on myös minulle tuttua. Onneksi sitä ei nykyään niin kuule, mutta ex-mieheni suku sitä jaksoi kyllä jankata jatkuvasti. Jopa yksi mummo aikanaan kysyi, että onkos minussa jotain vikaa kun ei lapsia tule (olin silloin varmaankin jotain 22 v.). Oma suku on ollut ymmärtäväistä ja nykyisen murun suku ei vielä minua kovin hyvin tunne ja kun tuo mieskin on minua muutaman vuoden nuorempi, niin eivät ole vielä ennättäneet aloittaa. Mutta muistan, kuinka olis mieli joskus tehnyt pamauttaa rumastikin takaisin... Mutta kyllä me niille vielä näytetään, vai mitä? ;o)

Naksu, kyselit noita lämpöjä. Mulla oli viime kierrossa alkuun lämmöt siinä 36.3 tietämissä, ennen ovista tippuivat 36.1:een ja siitä nousivat 36.6:een ja joinain päivinä ylikin. Mutta päiväkohtaisia eroja oli aika paljon. Ja olen huomannut, että ihan hirmusti vaikuttaa, kuinka pitkään on nukkunut tai onko nukkunut hyvin tai rauhattomasti. Mutta kun mä niitä laitan sellaiseen taulukkoon, niin siitä näkee ne " suuremmat linjat" . Kai se perussääntö on, että ennen ovista lämmöt laskee noin 0.2 astetta ainakin ja oviksen jälkeen nousee enemmän kuin lasku oli.

Masu, sun lämpöihin varmaan vaikuttaa se, et oot mitannu kainalosta. Suusta saa tarkemmin. Ja tosiaan aina mahdollisimman samaan aikaan. Mä melkein jätän viikonloppuna mittaamatta, kun kuitenkin nukun pidempään. Ellei nyt satu oleen just kriittisiä päiviä käsillä... Oviksen ja menkkojen välinen aika on se luteaalivaihe ja sen pituus vaihtelee 12 ja 16 päivän välillä, mutta keskiarvoisesti se on se 14 päivää. Jos jää alle 10 tai 9, niin on liian lyhyt. Mutta sullahan voi olla tulossa pidempi kierto. Mulla kävi just viimeks niin, että oletin kierron tasaantuneen 29-30 päivään, mutta ovis oli kp 19 ja menkat alkoivat niin, että kp34 vaihtui kp1:ksi.

Noihin ovikseen ja muihinkin liittyviin asioihin saa hyvin selvyyttä perhesuunnittelusivuilta [linkki]http://metku.net/~pesu/[/linkki] Ite oon niitä lukenu tosi tarkasti. (Toivottavasti tuo linkitys onnistuu)

Paljon vaan plussasäteitä ja hyvää mieltä kaikille!

-Amy, kp4-

Vierailija
12/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitokset kaikille plussaonnitteluista!! Itsestä tuntuu niiiiin hassulta ja aivan uskomattomalta. Toivottavasti muutkin saatte tästä plussatuulta ja tuutte perässä!!! *Toivoo kovasti*

Omasta navasta: Ei oo oikeestaan ollu muita oireita, kuin mystillinen etova pahaolo. Sitä on jatkunut nyt reilun viikon verran. Varasin tänään neuvolaan ensimmäisen ajan, se on parin viikon päästä. Jotenkin tätä ei meinaa uskoo millään todeksi.

Dio: päivitän tietoni sit tuon neuvolakäynnin jälkeen tiedon siitä la:sta. Sinne se syyskuun puolen välin tienoille asettuu. Kierrot ollu niin kummalliset, et kuulostellaan, mitä ammatti-ihmiset sanoo ;=)

Pahoittelut kaikille tädin yllättämille!!! Tsemiä teille, jotka bongailette ovista!!!

Nyt lähden jumppaan! Palaillaan!!

Helmi rv. 6+5 (kuulemma, neuvolatätin mukaan)

Vierailija
13/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iltaa rakkaat Enska-toverit!

Me oltiin tänään ekaa kertaa neuvolassa, ja pikku-quun syke kuultiin doplerilla!!! Siellä se jumpsutti tosi kovaa vauhtia! Neuvolantäti oli vielä niin ihana, että kuunteli ensin vertailun vuoksi mun omaa hidasta sykettä ja sitten vauvan nopeeta sykettä, jotta mekin voitais oltais varmoja, että se tosiaan on sikiön syke :)

Neuvolantäti oli tosi herttainen ja tuli kyllä niiiiiin hyvä mieli siitä käynnistä! Saatiin vaikka mitä lippuja ja lappuja ja ohjeita ja sellainen ihana vau-kirja, joten nyt lueskelenkin niitä iltasaduksi :) Meillä kävi hyvä tuuri, kun meidän neuvolassa pääsee maanantaisin myös illalla vastaanotolle. On helpompi päästä töistä livahtamaaan, ja sitten kun vielä sattui noin mukava iltatäti! Kuulemma jos alkaa joskus epäilyttää ja haluaa mennä kuuntelemaan sydänääniä, niin sinne voi vaan soittaa ja ne ottaa kyllä vastaan. Onpas ihanaa!

Nyt voi edes vähän huokaista, kun 2,5 viikon päästä on jo niskapoimu-ultra. Ei tartte niin paljon sitä jännittää, kun tietää, että ainakin vielä pikkuisen sydän sykkii hienosti. Neuvolantätikin sanoi, että oikein hyvältä kuulosti! :)

Anteeksi omanapaisuuteni, mutta tänään mun päähän ei mahdu juuri mitään muuta....!

Helmille kuitenkin lämpimät onnittelut plussasta!!!

Ja Dio, mistä päin sä olitkaan kotoisin? Käyttekö Helsingin Väestöliitossa vai jossain muualla? Täytyy käydä kurkkaamassa Enskojen esittelylistaa...

Väestöliiton lääkäri ei muuten paljoa tuntunut perustavan noista lämpöjen mittailuista, vaikka mäkin olin toisen lääkäri neuvojen mukaan niitä yrittänyt mittailla. Jopa siis niin kovalla innolla, että sain kaks ovulaatiomittaria tuusannuuskaksi! :)

Ne Väestöliitosta ostettavat ovistestit oli hyviä. Mulla ne ainakin toimi, vaikka aina aikasemmin testit oli näyttänyt mitä sattuu. Ja lohdutukseksi vielä viivoja metsästäville kerron, että mulla silloin la-aamuna näytti vain ihan haaleeta viivaa, mutta sunnuntaiaamuna testiviiva oli jo kontrolliviivaa selvästi tummempi. Eli nopeasti se hormonitaso sitten vaihtuu, kun ovis on tullakseen! Tsemppiä testailuihin!

Joku kyseli Matti-leffasta... Mun mielestä se oli ihan viihdyttävä, eli suosittelen!

-Q- ja -q- rv 10+0 tasan :)

Vierailija
14/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on uusi viikko pyörähtänyt käyntiin. Jälleen iloisena töissä kun kevätflunssa taltutettu=)

Mulla enää 3 ovistestiä kaapissa ja nyt kp19/25-30 menossa. Eikä siis edelleenkään sitä toivottua plussaa näy eikä kuulu:( Enää en testejä osta, sen kyllä päätin, jos ei tässäkään kierrossa sitä kunnon plussaa tule. Mutta miten saan varmistettua että ovuloin?? Tietääkö joku!! Jos lääkäri sen jostain näkee, niin pitääkö mennä vastaanotolle just kierron tietyssä vaiheessa tai jotain.. Alkaa taas tämä usko loppua....

Tervetuloa kaikki uudet lämpimästi mukaan (nimiä en muista)! Täällä aivan ihanaa porukkaa ja aina löytyy " juttuseuraa" . Nyt on kirjoittelu itsellä jäänyt vähän vähemmälle, kun nuo testit ei tuota tulosta, niin koitan pitää tän kuumeilun vähän taka-alalla ja pois mielestä. En jaksaisi pettyä taas, vaikkakin vasta 3kk yritystä takana. Sitä vaan on niiiiin malttamaton:))

Aurora

Vierailija
15/15 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymykseesi oviksen etsimisestä lääkärin avulla: itse kävin juuri lääkärissä laittamassa tutkimukset alulle kun ei sitä raskautta ole ruennut kuulumaan (8 kiertoa takana). Sain ohjeet käydä ottamassa verikokeet kp 18-24, jotta nähtäisiin ovuloinko eli siis olenko tässä kierrossa ovuloinut.

Jotain muita testejä otetaan siinä samalla (en pysynyt ihan kärryillä mitä kaikkea). Sitten pitää odottaa seuraavaan kiertoon (siis mun tapauksessa kun menin tässä vaiheessa kiertoa lääkäriin) ja käydä kp 5-8 toisissa verikokeissa ja sitten taas mitataan jotain.....

Olipas se taas " selkeästi" selvitetty.....mutta jos jotain apua edes....:)

t. Afternoon