***HELMISIMPUKKOJEN maanantai***
Kommentit (31)
Huh, mikä ajokeli täällä pk-seudulla ainakin, tosi hurja pyry. Ajelin aamusta miehen työpaikalle eli täältä Espoosta Vantaalle, vein tytöt sille pariksi tunniksi, sitten Naistenklinikalle ja samojen mutkien kautta takas kotiin, mittariin kertyi 73km, täällähän näistä välimatkoista äkkiä kertyy... Muttamutta, pystyttekö siis muut vielä hyvin ajamaan autoa?! Mä kun ajoin tollasen matkan neljässä pätkässä, niin selkä oli niin kipeä, että olisin voinut huutaa! Ja nyt on sellanen olo, ettei pysty tänään enää tekeen yhtään mitään, kamalat kivut! Piti mennä ens lauantaina vielä leffaankin, mut ei taida enää pystyä. Miten ihmeessä Mikaela (meniköhän oikein?) on pystynyt istuun lentokoneessa 6h??
Eli synnytystapa-arviossa aamulla siis, kylläpä tutkittiin, kun oli ne viisi kandiakin tunnustelemassa paikkoja. Kone antoi painoarvioksi 3500gr, viikkoja siis nyt 35+5!! Ja sf-mitaksi lääkäri sai 40-41cm! Alkoi pikku hiljaa kylmä hiki virrata otsalla.. Mulla kun edellinen, tyttö 3750 gr, revittiin imukupilla, sitä ennen sektiolla tyttö 3425 gr. Joudun nyt sokerirasitukseen, kertoiskohan joku, millainen koe se on? Ja lapsivettä oli kuulemma paljon, voi olla yhteydessä sokerijuttuihin, onkohan siitä jotakin haittaa?? Pää on täynnä kysymyksiä, onneksi sain uuden ajan kahden viikon päähän, jolloin päätetään kuviot sitten lopullisesti. Jos nyt sitä ennen syntyis (mitä ei tule tapahtumaan, mulla käynnistymisongelmia aina ennen), niin olis varmaan vielä alle nelikiloinen..
Koittakaahan jaksella!
adalmiina 35+5
Me oltiin viikonloppu siellä anoppilassa, mutta hitsi vieköön, kun oli niin kylmä (-20), etten päässyt hiihtämään. Olin niin paljon sitä odottanut, mutta siinä hommassa ois kyllä naama jäätynyt. Pihalla sentään oltiin molempina päivinä noin 30 min. Tänään meillä oli vain -7 astetta, mutta aika kova tuuli. Poika meni taas 5 viikon tauon (joululoma & sairastelu) jälkeen kerhoon ja mä olin sillä aikaa kampaajalla. Ensi viikoksi varasin kulmien ja ripsien kestovärjäykseen ajan. Jos ei ois tällä kertaa synnytyksen jälkeen niin räjähtäneen ja kuolleen näköinen kuin esikoisen synnytyksen jälkeen olin. Kamalaa katsoa itseään niistä valokuvista!
Mulla ei ole ollut tähän asti muita vaivoja kuin satunnaiset selkäkivut, mutta nyt on eilisestä asti vissiinkin närästänyt. Ylävatsasta kurkkuun asti on sellainen polttava tunne ja samalla on huono olo. Onko se närästystä??? Jos on, niin pitää käydä ostamassa sitä Rennietä tms. Kamala olo nimittäin =( Mutta aika monella taitaa olla vielä kurjempaa. Tylsää, ettei kaikkien raskaus suju kuin vettä vaan. Mulla ei öisin särje juurikaan lonkat, mutta ekassa raskaudessa ja näiden raskauksien välillä särki. Ja myös tässä alkuraskaudessa. Mistähän johtuu, ettei enää juuri särje? Vielä lauantaihin asti mä pystyin nukkumaan selälläni, mutta sen jälkeen on aina tullut huono olo selällään. Nyt pystyn nukkumaan vain oikealla kyljellä, koska mun vasemmassa korvassa on joku vika (en tiedä, mikä) ja sitä alkaa särkeä, jos nukun vaikka vain tunninkin vasemmalla kyljelläni ja korvasärkyä kestää sitten monta tuntia. Tosi tylsää nukkua vain ja ainoastaan toisella kyljellä.
Esikoisen odotusaikana ekat supistukset tuli vasta, kun synnytys alkoi. Nyt olen monta kuukautta miettinyt, onko sellaiset mahatuntemukset supistuksia ja kyllä mä luulen, että ne on. Ne tulee lähinnä kävellessä tai kumartuessa. Silloin maha kovettuu (aiemmin kovettui vain ihan alavatsa, nykyään myös ylempää) ja siinä on sellainen painon tunne. Eli kai se on harjoitussupistus? Niitä tulee tosi usein, mutta ne ei yhtään satu.
Mä en ole vielä suojannut sänkyä, mutta aion kyllä suojata. Meillä on alle vuoden vanha sänky, enkä halua, että patjat menis pilalle lapsivedestä. Laitan varmaan kasan pyyhkeitä lakanan alle. Ekassa raskaudessa synnytys alkoi siis supistuksilla ja lapsivesi meni vasta sairaalassa suolihuuhtelun aikana (istuin siis pöntöllä). Oli aikamoinen huljahdus! Ja lisää tuli sitten sisätutkimuksen aikana. Toivottavasti tälläkin kertaa lapsivedet menis vasta sairaalassa, eikä esim. jossain kaupassa tai autossa...
Mä en tehnyt ennen ekaa synnytystä ruokaa pakkaseen, mutta ois pitänyt tehdä. Meidän poika kun huusi ekat 2,5 kk, niin siinä ei kumpikaan (siis minä tai mies) paljon jaksanut " kunnon" ruokaa laittaa. Kun toinen yritti rauhoitella huutavaa lasta, niin toinen painui toiseen huoneeseen lepäämään. Elettiin kaupan eineksillä yms. varmaan ekat pari kuukautta. Kyllä ne ekan viikon vielä menettelee, mutta sitten oisin halunnut jo parempaa ruokaa. Tietty me joskus tehtiin itsekin ruokaa, mutta pääasiassa oltiin niin poikki, ettei jaksettu. Nyt vois siis tehdäkin, mutta pakkanen on niin täynnä, ettei sinne paljon mitään mahdu. Ja vois olla ihan fiksua leipoakin sinne vaikka pari kuivakakkua, kun tiedän, että meillä lappaa sitten joka päivä vieraita, eikä kukaan (paitsi mun äiti) tuo tullessaan mitään kahvileipää. Tai sitten vois ihan pokkana tarjota vaan kahvia ilman minkään näköistä syötävää.
Illalla ois pojan jumppa, mutta mä luulen, että mies menee pojan kanssa sinne ja mä menen siksi aikaa kaupungille vielä shoppailemaan. Ois vielä niin monta asiaa hoidettavana. Tällä viikolla pakko käydä siellä varmaan ainakin 3 kertaa, kun en jaksa kerralla kaikkia paikkoja kierrellä.
Voikaahan hyvin ja toivottavasti kipunne hellittävät! Ja Marcelille ja Kaalilaatikolle tsemppiä sairaalaan!!!
T:Fassiloora rv 36+1
Hermot menee!!!!
Nyt alkais kyllä tämä homma jo piisaamaan. Olkoon masu vaikka kuinka ihana, mutta rajansa kaikella. Nyt olen melkein sataprosenttisen varma, että vauva on kääntynyt perätilaan. Neuvolantäti on super-pitkällä sairaslomalla ja tällä viikolla en taida päästä asiaa tarkistamaan ainakaan neuvolaan. Alkais tosin vissiin olla jo vähän hoppu... Potkut tuntuu ihan alas ja hikka tuntuu ylämahalla, joten en oikein tiedä voiko se olla raivotilassa. Äiti on senkin edestä RAIVOTILASSA!
Tsemppiä Siskot!
Noora 37+5
Tulin just takaisin neuvolasta. Paino ei ollut noussut enää yhtään! jes jes! Viimeksi jo oli puhetta, että nyt loppuajasta vois vähän kattoa, että mitä suuhunsa laittaa, ettei vauva liho turhaan (nimen omaan sen vuoksi, ettei vauva kasva liian isoksi minun synnyttää). Sf- mitta oli kuitenkin jatkanut kasvuaan ja edelleen TASAN mallikäyrän mukaisesti mennään himpun verran keskikäyrän yläpuolella. Uskomatonta!
Edellisestä neuvolasta oli 2 vkoa aikaa, kun tässä välissä kävin siellä TYKS:ssä. Nyt oli kuulemma kohtu selkeästi laskeutunut jo alemmas ja samoin tietty vauva. Kohtu tuntui kypsälle eli kovasti toiveissa ollaan, että tää lähtis täältä kohta tulemaan. Emme edes sopineet uutta aikaa, kun mulla on ens viikolle taas aika TYKS:iin. Jospa tää olis lähtenyt tulemaan ittekseen ennen sitä tai sit toivon pääseväni tuon TYKS:n arvion jälkeen käynnistykseen.
Enivei, mahtava tietää, että kaikki vaikuttaa edelleen olevan todella hyvin.
Sit vielä lopuksi jatkoa pulla-kommentointiin. Meillä tää vauva on perheittemme lisäksi myös kaveripiirissä eka pienokainen, joten sen vuoksi meille on lienee vieraista tulossa tunkua. Siksi siis minä olen varautunut leipomalla pakkaseen. Eipähän tartte sit ostaa ihan kaikkea. Varsinkaan mieheni " ei kestäisi" sitä, että tarjoaisimme pelkkää kahvia. Jotenkin meidät molemmat on vaan opetettu siihen, että aina jotain vierasvaraa täytyy olla ja jotain täytyy vieraille tarjota, kävi ne sitten kuinka pikaisella visiitillä hyvänsä.
Mulla vähän sama tilanne, viikko sitten 36+3 vauvan painoarvio oli käsikopelolla 3200-3500g ja ultralla 3375g ja lapsivettä paljon, mutta kuitenkin normaalin rajoissa. Sf-mitta ollut koko ajan keskikäyrällä, viimeeksi 33. Seuraava kontrolli kahden viikon päästä ja todella toivon, että käynnistettäis sillon jos vauva ei ole vielä syntynyt. Itse oon 159 cm pitkä, hirvittää jos menis paljon yliaikaiseksi ja vauva pitkälti yli 4 kg.
Sokerirasitukseen jouduin myös ja voih, ei se kivaa ole :( Eli 12 tuntia syömättä ennen koetta. Ensin otetaan verikokeella paastoarvo, sitten juodaan kaksi mukillista sokerilitkua, tunnin odotus ja uusi verikoe, taas tunnin odotus ja verikoe. Tuona aikana ei siis saa juoda eikä syödä mitään, hissukseen pitää paikalla olla. Mulle tuli tosi huono olo ekan tunnin aikana. Kaksi tuntia siis joudut odottelemaan. Kannattaa varata jotain evästä mukaan, ettet pökrää kun pääset pois. Mun arvot oli kuitenkin onneksi tosi hyvät, ei lähellekään raja-arvoja, joten vauvan iso koko ei ainakaan johdu verensokereista. Jos sokeriarvot ovat korkeat, joudut varmaan jonkinäköiselle dieetille ja vauvaa tarkkaillaan syntymän jälkeen sitten tarkasti, en tiedä mitä kaikkea siitä seuraa.
Toivoisin siis kovasti, että meidän vauva jo syntyisi! Supistuksia on paljon, ollut jo useita kuukausia, mutta nyt ne on selkeästi muuttuneet napakoiksi ja säännöllisemmiksi ja olleet kipeitäkin välillä. Myös menkkamaista jomotusta on usein. Voi kun se jo syntyisi! Ihan valmiina ollaan.
tohvi 37+3
Soitin sitten sinne ä-polille kun istumaan pystyin tasan pari minsaa...Ohjeena että panadolia 1 gramma ja saa ottaa kolme kertaa päivässä ja jos olo ei helpota niin sitten sairaalaan... Sanoi vain, että hyvin osaat oireet kuvailla....no, kai sitä kun viikon niistä melkeen kärsinyt päivittäin... Nyt olo on suorastaan taivaallinen! Olen aina ollut tosi huono syömään mitään särkylääkkeitä, varsinkin nyt vielä kun on raskaana. No, onneksi soitin ja kysyin asiasta, ei tämä tuskailu ole hyväksi vaavillekaan!
Nyt, back to the soffa.... :)
Sasuliini
Niin eikös me sitten nähdäkin tänä torstaina klo 12 siellä Optellin kahvilassa?
Napero ja masukki 37+4
Otan tytön mukaan. Mann@ otatko sä poikasi mukaan?
Appivanhemmat kylässä, mutta piti päästä lukemaan kuulumisia!
Tänään oli taas neuvola. Viikossa painoa oli tullut hurjat +1100g lisää ja turvotusta oli ja verenpaine oli koholla (+ jo pidempään riesana ollut päänsärky). Niinpä sain komennon kohti äippäpolia.
Lääkäri tutki pikaisesti ultralla, kaikki masussa onneksi ok. Mutta pikkuinen on tulokas vielä, painoarvio oli n. 2,5 kg. Sf-mitta on yhä se 31 cm, pysynyt samana jo useamman viikon. Huomenna käyn sitten verikokeissa ja viikon päästä taas äippäpolille. Aikaisemmin toivoin, että pikkuinen syntyisi jo pian, nyt taas toivon, että kasvaisi vielä tovin :)
Mutta nyt telkkaria katsomaan.
laivakoira rv 37+1
Pikaiset kuulumiset ennen nukkumaanmenoa.
Pitänee laittaa kello soimaan että varmasti herää huomenna ajoissa.
Tänään nimittäin tuntui että dementia iski ja pahemman kerran!
Kun poitsu heräsi olin katsovinani että kello on muutamaa minuuttia yli seitsemän. Touhuiltiin ja herättiin sitten vartin verran ja kello olikin jo varttia vaille yhdeksän... Hmm.. Nyt tämä mamma alkaa olemaan todella väsynyt :D
Huomenna siis polille arvioon, jännittääpelottaa.... hui...
Minkille: Muistelinkin että tästä ollut aiemmin puhetta. Helpottavaa tietää että pelko on jollekin muullekin " todellista" . Onhan sentään naiset synnyttäneet vuosisatoja saunassa... :/ Tsemppiä kovasti sinnekin!
Ja Tampereen makaajille myös paljon sympatiaa, toivottavasti asiat edistyvät!!!
---->punkkaan, jos vaikka uni tulis... [buahahhahhaa... ]
Marju ja Mikki 37+4
en sitten viikonloppuna jaksanut kuin pinot lukea.. No perjantaina oli niin kovasti hommaa ja vieraita että meni lauantai siitä toipumiseen ja sitten eilen sain päähäni leipoa sämpylöitä pakkaseen :)
mulla on vähän erikoinen olo tänään ollu tuolla alapäässä sellaista painon tunnetta ja supisteluja että olen vähän toiveissa jo kun huomenna on äippäpolille meno niin saisin sinne jäädä.. sovittiin miehen kanssa että katotaan mitä lääkäri huomenna sanoo ja sitten sen mukaan alkaa uskomaton saunominen ja sekstailu kun mieskin jää lomalle :)
on aikalailla kypsä olo oikeastaan kun en uskalla roskalaatikoita pitemmälle lähteä enää yksin kävely tuottaa sen verran supistuksia että jos hätä tulee niin paras että mies on vieressä silloin.. käytiin varoiksi jo lauantaina äänestämässä ettei jää velvollisuus täyttämättä..
pitäis jotain saada aikaiseksi mutta ei ole oikein voimia tänään no jos nyt kuitenkin saisin vähän pyykkäiltyä.. ettei jää tuonne kaappiin pyykkiä jos huomenna pääsee jäämään sairaalaan :) (sormet ristiin)
oispa hyvä jos meilläkin olisi sairaalassa kone mutta eipä varmaan ole.. käykäähän sitten kertomassa niitä kuulumisia sieltä kun on tollaiset mahikset :)
pakko mennä pois tästä tuolista hupu ja lupu hermostuu..
hauskaa päivää helmikset..
tikunen ja hupu sekä lupu 35+6 (jee! huomenna se 36)