¤Joulukuiset uudelle viikolle¤
Aloitetaanpas uusi pino. Edelliselle kertyikin mittaa ihan mukavasti:)
Kommentit (70)
olen kanssa miettinyt ehkäisyä. Pillereitä en halua. olen kokeillut niin montaa merkkiä ja ne ei vaan sovi. en halua kierukkaa, kun aiheuttavat samoja oireita (mieliala). En kauheasti tykkää kanskaan kumiukoista, että mitäpä jää jäljelle. Ajattelin, että ihan entisajan keskeytettyä, koska jos uusi vauva tulisi, niin olisi kyllä oikein tervetullut, vaikka ei nyt aleta heti yrittämällä uutta yrittämäänkään.
Onhan niitä kaikenmaailman ehkäisyvaahtoja ym mutta menee mielestäni liian hankalaksi
Hankalaa tämä kirjoittaminen kun yrittää toisella kädellä heilutella kärryjä.... en olisi ollenkaan pahoillani, jos pikku-ukkeli ottaisi nyt parin tunnin tirsat...
Kiitoksia nimikommenteista - tykkään itsekin Anton -nimestä ja tuo Natal on siinä mielessä hauska, että olemme olleet tosi kivoilla lomilla Brasiliassa kaupungissa nimeltä Natal, yhden joulunkin.
Olikos se Hensku81, kun kirjoitteli viime viikolla synnytyksestään, jossa vauva oli saanut keuhkoihin vihreää vettä. Meillä esikoinen teki saman ja oli myös aivan sininen ja veltto synnyttyään. Keuhkot imettiin puhtaaksi, aloitettiin antibiootti ja vauva vietiin tehohoitoon. Eli kuvio kuulostaa varsin samalta kuin teillä. Synnytyskertomuksessa lukee, että vaikea hapenpuute, mutta lohdutuksesi haluan sanoa, että meillä on nyt täysin terve 6-vuotias poika eli mitään vaurioita tästä hankalasta alusta ei jäänyt (ylivarovainen äiti - ei muuta). Mulle sanottiin, että siksi niin löysä ja sininen, koska kaikki happi oli käytettiin tärkeimpään eli aivoille. Mutta sama meillä kuin teilläkin, ekana yönä ei tiennyt miten oli käynyt ja jännityksellä soitin seuraavana aamun Lastenklinikalle kuullakseni miltä tilanne näyttää. Tämä oli siis 6 ja puoli vuotta sitten. Tällä kertaa kaikki meni paljon paljon paremmin (suunniteltu sektio). Halusin lähinnä kertoa, että vaikka alku säikäytti, niin ainakin meillä onneksi kaikki on edennyt sen jälkeen aivan normaalisti. Hyviä vointeja ja samaa toivon teillekin!
Suunnittelen tässä ensimmäistä ulkomaanreissua - ajattelin, että toukokuussa voisi jo kokeilemaan matkustusta pidennetyksi viikonlopuksi ystävien luo Brysseliin. Lisäksi mietimme kesälomaa - pelkääkö kukaan lintuinfluenssaa? Mihin maihin uskaltautuisitte 6 kk vauvan kanssa? (Mä voin olla turhan tarkka, mutta tiedän kyllä tositarinoita, joissa on käynyt varsin ikävästi, mutta kaipa sitten voi sattua missä maassa tahansa. Esikoisen kanssa ollaan matkailtu ihan pienestä lähtien, mutta vasta joskus yli 3 vuotiaana lähdettiin just esim. Brasiliaan). Olisko muuten jotain vinkkejä jostain kivoista lapsiperhekohteista? Ollaan mietitty GoldenBeachiä Bulgariassa, Alcudiaa Mallorcalla ja jotain Kreetan paikkoja - juuri tämän lapsinäkökulman vuoksi.
En oo yksinkertaisesti saanut kirjoitettua. On niin paljon kaikkea puuhaa päivisin kun mies töissä ja itse oon lasten kanssa kotona. Edes nukkumaan en meinaa ehtiä ja se alkaa nyt sitten kostautua...
Oon välillä jo niin väsynyt etten edes saanu nukahdettua ja sepä se sitten hauskaa on...=/
Tyttö on onnekseni rauhallinen pakkaus. Nukkuu välillä jopa kuuden tunnin pätkiä,mutta silloinkin on sitten tuo esikoinen hereillä jonka kanssa täytyy touhuta.
Täällä mennään imetyksen ja tutttelin voimin kun en vaan ole saanut omaa maitoani riittämään vaikka olenkin yrittänyt jo vaikka mitä vippaskonsteja,välillä vieläkin se tuntuu todella pahalta itsestäni. Useimmiten kyllä oon osannut asennoitua siihen,että tilanne nyt vaan on näin,mutta välillä kun unettomuus ja muut jutut painaa niin tuokin asia tuntuu kaksinverroin pahemmalta.
Meillä vietettiin eilen ristiäisiä ja tyttösestä tuli Nea (vilkutuksia tikru ja pieni kaima =)...) ja löytyypä täältä myös toiselle nimellekin toisen nimen kaima...vilkutuksia myös siis Anulle...Ja suuret kiitokset myös pitämästäsi listasta!
Nyt en enempää viitsi kirjoittaa ja valittaa vaikka kirjoitettavaa olisi kyllä vaikka kuinka.....=/
Minny, poika 1v3kk ja Nea-typy 7vko
P.s.Jokos HUOMENNA... oot tänne puolelle saapunut...?!??
Ihana kuulla, että teillä mennyt kaikki hyvin! Tuo antaa kyllä toivoa, vaikka kaikki tapaukset ovatkin omalaatuisia. Ollaan yritetty etsiä netistä tietoa tuosta asiasta ja varsinkin muiden kokemuksia, mutta ei löydetty niitä kokemuksia. Nyt mua itseä vähän häiritsee, kun en tiedä tarkkaan kaikkea synnytykseeni liittyviä asioita. Lähinnä kiinnostaisi se napanuoran linttaanmeno hartian välissä (vauvalla isot hartiat, ei meinannut mahtua tulemaan)et onko ollut minkälainen happivaje ja kuinka pitkään. Lisäsikö se happivajetta tai jotain...En ole epikriisiäkään vielä saanut, mutta tuskin sekään kovin tarkasti asioita kertoo. Mutta kiitos viestistäsi vielä!
Me olimme viime kesänä kyseisessä paikassa häämatkalla. Matkatoimistona aurinkomatkat ja hotellina iberostar Sunnybeach resort(uusi hotelli ja tais olla 4 tähden) Hotelli oli tosi hyvä ja paljon sielä olikin lapsiperheitä. Hotellin uimaaltaalla oli joka päivä ohjelmaa lapsille ja muillekin ja sitten oli vielä joku hotellin oma kerho lapsille. Näytti lapsilla olevan hauskaa. Myös iltaisin hotellin uima-altailla (siinä oli sellainen esiintymislava ja baari) oli ohjelmaa ja se oli suunniteltu lapsia ajatellen. Mutta myös aikuisilla oli hauskaa. Myös aamupala oli tosi hyvä. Sielä oli noin 10 noutopöytää, mistä sai hakea vaikka mitä ja kokit häärivät koko ajan ja niiltä sai tilata jotain mitä siinä nyt oli vaihtoehtona (munakas jne.) Hotellista oli myös tosi lyhyt rannalle ja keskustaan.
Sitten itse goldenbeachillä oli kyllä mahtava vesipuisto. Tosin itse en voinut (raskaana)/uskaltanut huimimpiin liukumäkeihin mennä, sillä ne oli tosi korkeita ja jyrkkiä. Mutta tuota hotellia voi kyllä oikein lämpimästi suositella. En huomannut niin lapsinäkökulmasta paikkaa katsella, mutta ystäväni kävi myös siellä häämatkalla ja sanoi, että oli lapsiystävällinen kohde, että haluaa sinne ehkä myöhemmin lapsen kanssa.
Heippa.
Meidän Severi on huomenna tosiaan jo 8 vkoa. Uskomatonta!!!!
Se täytyy kyllä sanoa, ettei ole ihme että aika kuluu nopeasti. Kolme lasta on kyllä sellanen hoidettava porukka, ettei paljhoa kerkeä ihmettelemään ajan kulumista. Nyt tuuppasin tytöt ulos ja siellä vauvoilla ja rattailla leikkivät.
Severi on edelleen ihanan rauhallinen ja tyytyväinen. Ei itkeskele juuri ollenkaan. Mistähän tuollainen lapsi on meille tullut???
Esikoinen huusi 4kk täyttä kurkkua. Nyt on kyllä 5v ja aivan ihastuttava pakkaus, helpohko. Ainoa tietty, kun on erityislapsi eikä puhu ollenkaan, täytyy juoksuttaa puheterapioissa yms elikkä kuskaamista piisaa. Onneksi se oli helpotus, kun hän käy erityispäiväkodissa varhaiseskaria, saimme kunnalat TAKSIKYYDIT!! Ihana kun ei aamuisin tarvitse koko plutunaa pukea ja raahat autoon ja takaisin. Aamulla taksi hakee ja tuo iltapäivällä takaisin. Maanataisin kun on puheterapia päivä, kaikki olemme sitten kotosalla loppupäivän.
Keskimmäisellä kaamea 3v uhma. Kaikesta kiukutellaan sata lasissa. Raivarit aikamoisia...huh. Loppuu kyllä välillä huumori ja kärsivällisyys. Kaippa se ohi menee-toivottavasti pian.
Sitten käymme äiti-lapsijumpassa ja perhekerhossa. Onpa sitten keskimmäisellekin tekemistä kun isosisko on eskarissa.
Onhan se mukavaa, että aika kuluu! Ei tartte miestä odotella kotiin, kun se vaan jo tupsahtaa...
Mullakin imetys hiipui alun sairaalakeikkaan. Mutta olen saanut lypsettyä Severille maitoa, en kylläkään koko päivän satsia. Nyt alkaa kyllä hiipua...enkä edes ehdi lypsää, kuin muutaman kerran päivässä. Sairaalassa Severi oppi pullolle eikä suostunut enää tissille. Mutta hyvin on NAN maistunut. Mutta tämän takia viiltää syvältä ja kovaa, kun tällä palstalla on moitittu äitejä, jotka eivät imetä... Sniif.
Ihan kuin ei jo tarpeeksi muutenkin tuntisi syyllisyyttä.
Mutta nyt syyllisyydet romukoppaan ja nautitaan lapsistamme ja kiireisestä kotielämästä.
Mukavaa viikkoa!
Ainiin ehkäisystä...Me teimme lopullisen ratkaisun ja sektiossa minulta leikattiin piuhat totaalisesti poikki. Poistettiin molemmista palaset, että olisi varma ehkäisy. Lääkäri kyllä varoitteli, ettei varmaa ole mikään. No ehkä kohdunpoisto=)
Käry
Lueskelin tossa teidän kirjoittamia viestejä ja aivan uskomattoman lämmin tunnelma teillä täällä.. Hetken epäröin, että uskallanko enää näin jäljessä mukaan änkeä, mutta yritetään :)
Voisinpas meistä kertoa vähän taustatietoa...
9.12 pikku poju syntyi, mitat oli 52cm ja 3830g (viikon myöhässä). Nämä ensimmäiset kuukaudet on menneet kuin siivillä. Isänkin on poju saanu jo tossun alle :) Onnellinen perhe ollaan, nuoria vielä kaikki : minä 19v, mies 22v. Kuitenkin tunnetaan olevamme kuin vanha aviopari (5v seurusteltukkin jo,4v yhdessä asuttu).
Poika on kasvanu HIRMUISESTI. 16.1 oli neuvola ja ukko oli jo 61.3cm ja 6210g! Hyvin on siis tullut samaa tahtia tuo pituus ja paino mutta tuntuu aika uskomattomalta että näin pian vauva on jo näin pitkä! Eikä ihan keijukainenkaan enää :)
Ja hymyilykin on nyt ihan uus juttu :) ja kyllä äitin ja isin sydämet sulaa..
Lääkäri sanoi tuolloin 16.1 että kuuloa pitää tarkkailla. Herätti murun syvästä unesta, helisti kerran pikku kilkutinta ja poika ei sitä huutonsa läpi kuullut. siinä se tarkastus ja paniikki jäi. Kotona sitten testaillaan kuuloa, ja joskus tuntuu ettei poika tosiaan aina reagoi. onko syytä huoleen?
Korvikkeella edetään, maito ei koskaan edes noussut kovasta imuttelusta huolimatta :(. mutta kasvaa poju näköjään näinkin :)vellejä olen miettinyt mutta kovin ristiriitaista tietoa saanut.. pian tuskin maito riittää ja haluaisin varautua seuraavaan vaiheeseen.. onkos teillä vinkkejä?
no nyt poju taitaa tylsistyä, taidetaanpa mennä vaunuttelemaan kun vihdoin päästään!
kirpeää kevään odottelua teille!
Minny kyseli niin oli otettava itseään niskasta kiinni ja kirjoitettava jotain=)
Tyttö on nyt siis reilut pari viikkoa vanha syntyi 5.1 mutta mieluusti tänne kirjoittelisin kun olette tutumpia=)Ei tässä tosin paljon ehdi kahden kanssa kirjoittelemaan vaikka toisaalta tuntuu ettei se arki nyt niin kamalasti ole muuttunut.Pikkuinen kun nukkuu suurimman osan päivästä ja on tuo iskäkin vielä kotona isomman seurana.Ehkä se arki alkaa sitten kun iskä lähtee töihin.
Meillä tyttö valvoo aika pitkiäkin aikoja.Eilen oli hereillä 18-21 ja sit vielä aamuyöllä 4-6.30.Toivottavasti alkais tulla jotain rytmiä!No ei näin pienellä taida vielä oikein olla mutta ehkä jo kuukauden päästä.
Kovasti odotan että päästään ulkoilemaan!Ei oikein tyttö tykkää ulkovaatteiden pukemisesta kun sitä ollaan tehty ehkä noin4 kertaa vasta.Autolla ollaan käyty mummolassa kun alkaa muuten seinät kaatumaan päälle.
mutta nyt lepäämään kun siihen on mahdollisuus...
vissiin pari kertaa olen ehtinyt tänne vauvapuolelle kirjoittaa, pari kertaa useasmmin olen lukemassa käynyt... ei vaan ole jotenkin aikaa;)
Meidän pojalla oli ristiäiset toissa viikonloppuna, ja siitä tuli Leo Kasper. Mies keksi etunimen ja minä toisen.Poitsu on kyllä aivan hurmaava, kovati jo hymyilee ja isoveikan toilailuja seurailee. Illalla olen alkanut antamaan sille tuttelia, kun tuntui, että yöt menee tuhistessa ja äheltäessä. Alussa Leo kakkasi yölläkin monta kertaa, nyt ei enää onneksi kuukauteen ole sitä tehnyt (nyt Leo on 9 viikkoa, melkeistä tasan 2kk). Eli nyt sitten pääsääntöisesti syö illalla n.klo22-24 tuttelia yli100ml pullosta, sit herää tissille n. viiden maissa. välillä on herännyt vasta seitsemänkin aikaa, eli periaatteessa nukkunut koko yön!!! Tosin poikkeuksiakin on, esim. viimeyönä heräsi varmaan sata kertaa syömään, ja kähisi ja tuhisi koko yön... ja sit kun 3v. esikoinen ei suostunut illalla susiolla nukahtamaan (kasilta laitettiin jo nukkumaan, mutta vast kymmenneltä nukahti, kauhean kiukuttelun ja huudon jälkeen..) ja sit vielä yhden maissa puolisen tuntia huusi suoraa huutoa... niin meikäläinen eio le kyllä tänään parhaimmaiss iskussaan;). No jos tänä iltana sais pojan helpommin nukkumaan, niin ison kuin pienenkin...
Mä aloin nyt viime viikolla käymään salilla pitkän tauon jälkeem. ja kyllä tekee hyvää!!!!! Jotenkin on paljon parempi ja jaksavampi olo, vaikka sit yö tulis suunnilleen valvottua. mutta siis melko hyvin kyllä saan yölä nukuttua, ei pidä liikaa valittaa. Jos vaikka sais kiinteydyttyä, että mahtuis entisiin vaatteisiin, tulee muuten liian kalliiksi tää lapsenhankinta. Ja kyllä mä jotenki tarviin " omaa aikaakin" , hermo menee jos pitää monta päivää vaan lasten kaa olla kotona, vaikka joka pv käydään kyllä aamuisin tuossa mäessä, missä näkee muita aikuisia ja lapsia. Tosin nyt ei olla päästy ulkoilemman viime viikolla kun ma ja eilen, kun oli niin kylmä. tänään käytiin ulkon, oli jo aika sopiva keli, täälä oli. n. 10 astetta.
juu, taitta hiukan mun kirjoitus pomppia asiasta viidenteen;). Mutta sainpahan kirjoitettua!!!;)
T:H-H ja pojat 3v 1kk ja 2kk
Ihanaa, tänään päästiin taas ulos. *jes* Aamulla soitin miehelle, että paljonko oli pakkasta kun lähti, et näenkö mä oikein mittarista.. ;) Täällä on vain -2. :D Mä tanssein kauheet ripaskat onnesta, että päästiin viimeinkin taas ulos. Nukkuu tyttökin varmasti kuin tukki. Oli se aika rankkaa kun monta päivää unet jäi tosi vähiin ja sit oli illalla yliväsynyt ja asui tissillä ja itki vain.
TIKRU!! Nyt rakas ystäväiseni et mieti mitä muut ajattelee, vaan lähdet tuulettumaan ihan rauhallisin mielin. :) Se on sallittua äideillekin, meinaan ravintolassa käynti ja pienoinen bilestys. :) Kun nuo isit pääsee niin ah helpolla. Niiden on helppo lähteä ravintolaan. Meidänkin isi on käynyt nyt kolmesti tytön syntymän jälkeen jo ravintolassa.. :/ *mur mur* Mutta minkäs teet. Pitäähän senkin saada tuulettua töistä. Koetan olla napisematta vaikka kiukuttaakin välillä. Ja ens viikonloppuna tai sitä seuraavan on mun vuoro. ;) Meillä on jo useampaan otteeseen ukko kysynyt että millon sä meet johonkin. :D Kyllä ne isitkin pärjää vauveleiden kanssa vallan mainiosti. Ja ah kuinka ylpeitä ne on sen jälkeen. :) Meillä ainakin kun kävin siellä shoppinki reissulla jossa meni 6h, isi oli pärjännyt oikein hyvin. Tyttö oli kuin aurinko kun tulin takasin ja isi niin ylpeä taidoistaan kun ei ollut mitään hätää heillä. Olivat kuulemma istuneet sohvalla ja naureskelleen toisilleen suurimman osan ajasta. :) Että eiku Tikru baanalle kun kerran porukkaakin on seuraksi. Ja jos sorrut polttamaan, älä oo kovin ankara itelles. Ei se maailma muutamaan tupakkaan kaadu! Jouduthan sä kuitenkin pumppaamaan maitoa, kun juot. Tiedän, se siinä onkin se ikävin osio, se maidon pumppailu. 8-/ Mut tätä se äitiys tuo tullessaan.
Quarra
Eli miulla syntyi poika 4 päivää yli lasketun ajan 4.1. sektiolla, ja siitä menikin aikaa toipuessa.. Eli 2vkoa 5pv on herran ikä:)
Vaavi on aikas kova syömään, illalla syödään klo 21, herätään klo 12 yöllä ja sitten neljän maissa taas, ja loppuyö on tuhinaa ja ähinää.. En muista nicciä mutta jollain muulla oli " onneksi" samoin.... Ehkä tämä tästä kun ikää tulee.
Ehkäisystäkin jo jotkut puhuu, itsellä ei tulis kyllä mieleenkään ne touhut! Tosin on jälkivuotoakin ja kun tuo rytmi on vauvalla sellainen niin illalla kun saa isommat pojat nukkumaan klo 22 kieppeillä niin petiin mennään ihan nukkumistarkoituksessa! Hieno tuo Anun tekemä mittaseuranta! Josko sitä saisi itsekin sinne joskus tilastoja.. '
Meillä on kyllä eka neuvola vasta viikon päästä! Terkkari kävi kun vauva oli viikon ikäinen ja oli niin mukavasti paino noussut (kai se kun koko ajan syödään...) ettei aiemmin tarvinnut aikaa. Tietty jos olis halunnut....
Meillä on ristiäiset 11.2., ja nimikin on tiedossa, Mika Olli Viljami / Anselmi. Tuota kolmatta nimeä vielä mietitään että kumpi se olis.. Pitäiskö äänestys järjestää täälläkin:) Viljami puolustaisi paikkaansa kun mun ukki oli Viljo, ja sen syntymästä tuli melkein päivälleen 95 vuotta kuluneeksi tän herran syntymäpäivänä. Anselmi vaan sopii veljesjoukon jatkoksi. Vinkkejä!?
Jaa-a, meteli on yläkerrassa sellainen että mies tarvinnee apulaisia kolmen pojan kanssa.. Terkkuloiita kaikille!
Huoh... tätä puklun määrää :( Tuntuu, että kokoajan tulee jotain suusta! Välillä päivät menee hyvin, mutta nyt taas puklaillaan ja kokoajan. Saa olla niin omia kun pikkuisen vaatteita vaihtamassa.
Lauantaina oli meillä ristiäiset, ne meni ihan kivasti. Pikku tyttömme sai nimekseen Sonja-Riikka Elina. Saas nähä millainen harmi saadaan tuosta kaksi osaisesta nimestä, kun vielä haluan, että lasta kutsutaan MOLEMMILLA nimillä.
Nyt on tuossa pikkuisella menossa kovat potkuharjoitukset ja kädet huiskii ja ähke käy. Kylelleenkin olis kiva päästä. Ei vaan onnistu ja se jos mikä suututtaa.
Ylihuomenna meen kaverin mukaan niskapoimu-ultraan, tai siis jään tytön kanssa huoneen ulkopuolelle, mutta kaveri näkee ultrassa toisen kerran pikkuisensa. Oon haikeudella muistellut sitä tunnetta, kun odotti, että näkisi ultrassa pikkuisen.
Olipas viime viikolla kertynyt komea pino! En sitten ole sitä ehtinyt kunnolla lukea läpi, kun olin yksin lasten kanssa kotona. Tai no, oli äitini täälä, mutta lähinnä valtasi vain tietokoneen, sanoinkin hälle suorat sanat lauantai-iltana, ja aika pahasti suuttui... Mutta asiasta sanoin, en pidä siitä että lastenlasten luo tullaan ryyppäämään ja istumaan nettideitin ääreen.
No niin, poika alkoi heti kätisemään kun aloin kirjoittaa. Saa nyt kyllä pärjätä hetken isin kanssa! Meidän isukki oli viikonlopun saunomassa ja ryyppäämässä työporukalla, tai oli kai sielä jotain virallistakin ollut, mutta tärkeintähän se on se hauskanpito. Jotta Tikru ja muutkin, jos nuo miehet saavat rellestää näin pian syntymän jälkeen, niin miksi ei äiditkin? Molemmathan me ollaan vastuussa lapsistamme.
Nyt on kyllä mentävä, jätkä huutaa jo sen verran lujaa. Mukavaa viikkoa kaikille, nautitaan kun päästään taas ulos!
Poikanen tuossa nukkuu sohvalla, " isot pojat" omissa sängyissään ja mies tuijottaa leffaa telkusta... pitäisi kai hiipiä itsekin petiin - Jaakko nukahtaa yleensä yhdeksän, kymmenen aikoihin ja syö sitten noin yhden maissa ekan kerran ja neljän tienoilla toisen kerran. Meilläkin aamuyö on rauhattomampi ja syötövälit lyhenevät. Yleensä Jaakko herättää isän ennen seitsemää, kun kello soisi... ;) Olemme hereillä kahdeksan aikoihin tunnin verran ja painumme sitten ysiltä uudelleen unille tai saattelemaan esikoista kouluun (jos hänellä on kympin päivä).
Meillä oli ristiäiset viikonloppuna - hyvin meni, vaikka hulinaa oli kun kummipariskunnalla on kolme alle kouluikäistä lasta ja meillä siis vauvan lisäksi uusperheessä kaksi poikaa, 8 ja 7v. Onneksi oli anoppi auttamassa siivoamisessa ja leipomisessa! Nimeksi tuli siis Jaakko Verneri, kuten jo aikaisemmin olenkin kertonut.
Niin ehkäisyasiasta sen verran, että minäkin aloitin minipillerit (joku Cerazette taisi olla merkki) ja menkat eivät siis ole alkaneet.
Tikrulle ja muille bailaamaan halajaville: jokainen äiti kai on paras äiti silloin, kun itse on oloonsa tyytyväinen. Joku haluaa tuulettumaan ja toinen ei pysty jättämään vauvaa hetkeksikään - ei kumpikaan ole sen " parempi" tai " huonompi" , jos omasta itsestään tuntuu hyvälle ja vauva voi hyvin! Täytyy siis tehdä niin kuin sydän sanoo - jos kerran tekee mieli mennä ja hyvä seura on taattu, niin siitä vaan! :)
t. Vanu
neidin kans ja itsellä jälkitarkastus.
Neitokainen oli hyvin kasvanut painoa oli 6160g ja pituus 59,7cm. Sammasta on hiukan suussa tytöllä niinkuin vähän olin kattovinani.Kokeillaan ensin puolukalla josko lähtis. Meidän tytöllä on tuo yörytmi nyt ollut aikalailla puolilta öin unille ja 4-5 tuntia unta sitten parin tunnin tankkaus. Ihan hyvä rytmi kun pysyis vaan.
Tuosta ehkäisystä kun on ollut puhetta niin nyt on Mirena hormonikierukka resepti taskussa, saa nähä milloin viittis käydä ostaan ja laitattaan paikalleen. Eipä oo vielä ollu tarvetta :) petipuuhat ei ole vielä lähtenyt käyntiin kun on aina niin väsynyt kun ois tilaisuus molempien muksujen nukkuessa. Mutta eiköhän sekin puoli korjaannu...
Ristiäiskutsut vien tänään postiin. Nyt on mieskin jo mieltynyt etunimeen Viivi mutta toinen/toiset nimet vielä harkinnassa. Me pidetään ristiäiset seurakuntatalolla ja vieraita tulee n.25 henkeä. Anoppi onneksi leipoo kaikki makeat kakut, pikkuleivät ja pullat. Sisko on luvannut tehdä voileipäkakut kalan ja lihan, teki meidän häihinkin ja sehän mulle passaa kun eivät kumpikaan ota edes korvausta vaikka väkisin yrittäis antaa. Eli halvalla päästään.
Eipä tässä muuta ku kauppaan....
Liili ja Viivi
Mekin päästin kuitenkin jo eilen ulos, jihaa! Päivällä pakkanen oli laskenut -10 ja nyt on enää -3. Neiti nukkuukin tuolla ulkona sangen tyytyväisenä. Kunhan sieltä heräilee ni lähdetään anopin synttäreille.
Meidän Jaadalla on tänään kolmekuukautissynttärit! Joko pohdiskeli, oisko ollu Huomenna, et voiko kirjoittaa jouluisiin, vaikka vauva syntynyt tammikuun puolella. Miksei vois? Mä ainakin aion kirjotella tänne, vaikka vauvan syntymäpäivän perusteella kuuluisin lokakuisiin. Ja onhan täällä marraskuun puolellakin syntyneitä.
Meillä yörytmi alkanut löytyä. Jaada käy yöunille 21-23 välillä. Ekan kerran herää syömään 02-03 ja sit herää 06-07 ja sit onkin jo aamu ja pitää nousta ylös:) Eli siis syö kerran yössä.
Henskulle piti muistaa sanoa, että meillä ollut korvatulpat ja kuulosuojaimet päässä, kun nukkumisesta ei huudon takia ole muuten tullut mitään. Kannattaa kokeilla.
Jouluihmeelle: Vauvan rytmiä on hankala muuttaa. Voi kokeilla, että siirtää nukkumaanmenoa joka päivä 15 minuuttia, jolloin vähitellen muuttuu, mut ei välttämättä onnistu. Voi olla et sekottaa vauvan koko rytmin. Mut jaksamista, aikainen lintu löytää madon:)
Beebi-muru: Jos lääkäri olis ollu oikeesti huolissaan kuulosta, olis laittanu kyl jo lisätutkimuksiin.
Liilille: Me hoidettiin sammas vichy-vedellä, toimi paremmin kuin puolulla eikä vauvakaan irvistellyt:)
Nyt tämä äiti alkaa pakkailla tavaroita kyläreissua varten, mutta hauskaa päivän jatkoa kaikille!
Äkkiä se tuo aika menee, meitin " pikku-Leevi" on 3vkon ikäinen.
Palleroisella on kans toi nukkumis/syömisrytmi samanlainen (ihan klo aikoineenkin) kuin Rocka25 vaavil. Siinä kun neljän aikaan syö ja tunnin toista nukkuu ni sit saatki olla tissilöinen suus melkis kokoajan.Tyytyväisenä saatetaan sit joskus yheksän jälkeen nukahtaa, mutta vaan tunniksi. Päivät menee melkein sylissä nukkues. Lasket sänkyyn tahi sitteriin ni viimestään puolentunnin päästä kuuluu iso ÄÄÄÄÄ !! ;D
Meillä ollaan kans kovia puklaileen. Välil tuntuu et kaikki tulee pihalle ja koko syönti on turhaa, vaan vkon päästä on neuvola, puntarihan sen sitten kertoo.
Sammasta on kans " Leevin" kieles. Mäki oon kokeillu puolukkamehut, vichyt ja keitetyt veet vaan ohan tota vieläki. Meillä oli se lääkäri viime viikol ton käden takia (taidettiin onneksi selvitä pelkällä murtumal uus käynti varulta viel 3vkon päästä) ni mä sain lekurilta daktarin-reseptin sammakseen. Eilen kävin hakeen, vaan aattelin viel kokeilla kotikonstein. Rupes meinaa ihmetyttään,ohjeis luki ettei saa käyttää alle 6kk ikäisillä tukkeutumavaaran vuoksi. Geeli on paksua ja sitä pitää laittaa vähän kerrallaan ettei valahda ja tuki hengitysteitä... Siis jotenki hirvittää etes ruveta käyttään.
Meillä on ristiäiset vasta 26.2. mut nimikin on jo ollut kauan valmiina. (sitä ei kerrota uteluista huolimatta etes kummeillekaan, kyllä sen sitten kuulevat kun pappi sen ilmoittaa) On vaan naureskeltu, et joudutaan hommaan kummeille käsituet et jaksaa tota pötkylää pitää sylis. Pullukkahan hyväs lykys ja syötös painaa jo lähemmäs 7kg (jos paino samaan tahtiin nousee ku esikoisel) Kyl se jo syntyessäänki otti käsiin kanniskelu (painoahan oli hurjat 5080g) nyt on varmaan voimat vähä kasvanu ku ei tunnu enää niin painavalta.
Vaan alkaapa mennä sekavaksi tää kirjotus, joten poistumpa ja annan tilaa muillekin. Poitsukin rupee juuri heräileen...
K ja ihana pieni stressipakkaus työnimeltä " Leevi"
Kiitti vichy vinkistä, täytyy kokeilla.
Tikrulle vielä piti kommentoida baariin menosta, kyllä itse tiedät milloin olet valmis menemään älä kuuntele muiden puheita tai paheksuntaa. Pitää sitä äidinkin pääsät hauskaa pitämään vaikka olet kyllä väasyneempi sen jälkeen kun nyt. Ainakin meikällä ikälopulla tuntuu jo nuo baarireissut käyvän voimille menee monta päivää pattereiden lataamiseen tai sitten vedän liian kovat kännit :) Itse en ole vielä haaveillut baariloista mutta kunhan kevät ja kesä koittaa niin eiköhän ala pistää jo vähän jalan alle.
Mikä kivempaa ku aurinko, terassi ja pitkä huurteinen...(lurps vesikielellä)
Ja tuosta tupakasta, minähän siis poltin esikoisen odotusajan (häpeää) lopetin kun lähdin laitokselle. Sen jälkeen olen muutaman kerran polttanut just baarireissulla mutta aika äkkiä sekin jäi. Nykyään ei tule poltettua eli olen ollut jo yli viis vuotta (lähes) savuton, enkä kadu.
Nyt mene ruokkimaan tuota esikoista kun vaavi maidot jo sai. Torkuttiin nimittäin äsken melkein kaks tuntia tissillä molemmat. Joskohan kohta sinne kauppaan pääsisin...
Liili
ja ensin UUDELLE TERVETULOA!meillä tosiaan jo jouluisissa hyvä tunnelma!!
ja mun vauvakin kuuluisi syntymäajan perusteella marraskuisiin vaan en tunne heitä yhtään ja kun LASKETTU AIKA oli joulukuussa niin mun mielestä sitten kuuluu joulumammoihin vaikka syntyis muina kuukausina,en oo ajatellutkaan ettenkö kirjoittais tähän pinoon missä tuttuja!!!
Ja tosiaan lokakuussakin syntynyt on jouluisissa!
Juho on ihmenukkuja,söi klo 23(lopetti siis tohon aikaan) ja sitten heräs(viitinkö ees sanoa....),no seuraavaksi heräs 8.45 ...hurjia unia jo vetelee tai no nukahti joskus kahdentoista jälkeen mutta syöntiväli pitkä huh huh ja mun tissit oli räjähtää=)
mä valvoin nuhani ja kurkkukivun takia vähän,inhoon flunssaa=(
kivoja nimiä teillä kaikilla!Jollakin meidän esikoisen toinen nimi kolmantena nimenä eli Elina=)
mutta meen taas...
äitiliini ja lapset 8vkoa1pv ja 4,5v
Meillä kanssa ristiäiset kuukauden päästä ja tapetoida pitäis vielä. Laitettiin juuri laminaatit ja uusi keittiö ja koti on kuin räjähdys nyt. Yritä tässä nyt elää arkea vauvan kaa. asunnonomistaja, kun päätti tehdä remontin tähän aikaan. Mutta en valita, saadaan niin paljonuutta tänne. Täällä on hurissut ties mitkä työkoneet sisällä mutta Typy on nukkunut tosi hyvin. Pitänee ostaa jotkut rummut ja alkaa paasaamaan, niin Typykin nukkuis taas yhtä hyvin:)