¤Joulukuiset uudelle viikolle¤
Aloitetaanpas uusi pino. Edelliselle kertyikin mittaa ihan mukavasti:)
Kommentit (70)
että vauva söisi ja puklauttaisi ja söisi ja puklauttaisi. Eli nyt olen alkanut lopettamaan syöttämisen, kun tuntuu että voiko tuolla olla enää nälkä kun koko ajan tulee maidot yli. Mutta vauva kyllä jatkaisi syömistä loputtomiin. Voinko olettaa että vauveli on jo täynnä, kun oksentelee ja puklailee vai mahtaako sitten olla nälkäinen kun maidot tulevatkin ulos?
Sairaalassa sanoivat jo eka päivinä, että onpa oikea ahmatti, syö yli tarpeidensa (kun pumppasivat häneen maitoa neljän tunnin välien, koska äidillä oli " raskausdiabetes" = yhden kerran paastoarvo 0,1 yli sallitun rajan, muulloin sokerit ihan kunnossa. Tämän yksittäisen arvon takia vauvalta sitten otettiinkin ensimmäiset päivät verikokeita ja maito annettiin pullosta.)
Musta siis tuntuu, että ei tämä herra lopeta syömistä oli täynnä tai ei, lähestulkoon aina maito kelpaa, vaikka sitä tulee jo ylikin.
Hippomama: Meillä on ihan samanlaista kuin teilläkin. Tyttö puklaa PALJON ja usein myös tunnin syötön jälkeenkin saattaa tulla kokkareista maito-oksennusta. Myös pierua ja kakkaa tulee - joskus selkään saakka. Sain tuon takia aikaistettua neuvola-aikaa eiliselle. Onneksi joulutyttöni paino on koko ajan nousussa: Nyt neito painaa 4530 grammaa, kun kuukausi sitten syntymäpaino oli 3575 ja kotiinlähtöpaino 3440 grammaa. Th:n mukaan ei tarvitse olla huolissaan, jos tuo paino nousee ja pissaa ja kakkaa tulee. Maitoa saattaa tullaa " liikaa" , mikä aiheuttaa puklaamisen. Olen kuitenkin itsekin hieman epätoivoinen ja välillä mietin jo maidon antamista pullosta - voisiko se helpottaa pulauttelua?
Lisäksi meillä on toinen ongelma, mahdollinen sammas :( Tytöllä oli aivan vähän valkoista katetta kielellä. Th ei ollut varma, onko kyse sammaksesta vaiko ei ja kehotti minua käyttämään puolukkamehua sen hoitamiseen. Miten te, joilla sammasta on, olette tehneet? Annatteko mehua lapselle lusikalla, hierotteko kielellä esim. vanupuikolla vai miten? Ja onko puolukka auttanut - pitääkö mieluummin hakea reseptilääke terveysasemalta?
Meillä tyttö ei niinkään hirveästi puklauttele, kylläkin välillä muttei normaalia enempää. Mutta tuo syönti puoli. Meilläkin tytöllä ison kokonsa ja minun raskausdiabeteksen ansiosta annettiin laitoksella jo 2 tunnin välein 40 ml tuttelia jotta saatiin ne verensokerit kohdalleen. Ja meidän neiti syö aina ensin tissiä (sitähän on vaikea tietää paljonko sieltä saa mutta ainakin on aina posketkin maidossa) ja sitten tuttelia. Tuttelia menee silti 900-1000ml/vrk:ssa, tuntuu hurjalta määrältä ja varsinkin iltaisin ennen kuin nukahtaa niin tuntuu älyttömältä kun on vaan aina vailla lisää. Ja meidän neitin pierut on sitä luokkaa että pitää välillä kysyä kuka se oli? kauheita paukkuja ja äskenkin olin ihan varma että ois kakat vaipassa mutta ei ne pierut vaan haisee tosi pahalle. Neuvolassa sanoi että vois johtua kun minä olen kovasti syönyt omenaa, mutta nyt en ole kahteen viikkoon syönyt omenaa enkä ruisleipää ja silti paukkuu. Maitoa käytän vain kahvissa ja kahvia pyrin juomaan vain aamusella. Ja poskissa meilläkin on jotain muuta punaläikkäistä ihottumaa välillä, minusta ne ei ole ihan hormooninäppylöitä. Sammakseen kokeilen nyt sitä vichyä kun joku sitä suositteli (en muista nyt kuka). Niin se piti vielä sanoman että meidän tyttö ei kyllä kärsi niistä paukuista, eli ei itke mahakipua. Ja välillä tulee semmosia puolen minuutin sarjoja.
Eli pierun ja puklun hajuista arkea meille vaan :)
Liili
Eli meilla pulautellaan ahkeraan ja samoin meilla kysellaan etta kuka rupsauttelee noin kovaa (eihan pieni vauva voi noin kovaan aaneen oikeasti piereskella?????). Mutta vaikka meillakin pulautellaan viela tunti ja joskus enemmankin syomisen jalkeen niin neitin paino nousee hyvin ja pituutta on jo vaikka kuinka paljon - ja taysimetyksella ollaan. Meillakaan ei neitia tosin tunnu nuo tahtia haittaavan - jos en heti huomaa puklautusta niin tulee vain pikkuinen aaa (mulla ei oo niita pisteita laittaa a:n paalle tassa nappaimistossa...) etta aiti tuu pyyhkii tama pois mun naamalta.
Joku kyseli aiti-vauva kerhoista. Me perustettiin oma - kutsun sita meidan mammaryhmaksi eli meita on 8 aitia ja 8 vauvaa (jotka ovat syntyneet parin kuukauden sisalla toisistaan) ja tavataan kerran viikkoon jonkun kotona. Eilen kaikki olivat meilla - viela on helpoa kun vauvat istuu sylissa tai sitterissa mutta entas sitten kun ne alkaa konttaamaan??! Minusta tuo meidan ryhma on ollut oikein mukava - ja siita saa niin seuraa kuin tukea.
Me on aloitettu etsimaan jo paivakotia (aippaloma ei taalla oo kuin 6 kuukautta - mina tosin otan viela toiset 6 kuukautta palkatonta lomaa siihen jatkoksi, mutta sitten on pakko palata toihin jos tyopaikan haluaa pitaa), ollaan kierrelty ja kyselty muiltakin suosituksia, mutta minusta tuntuu etten mina ikina voi jattaa mun pikkuista vauvaa kenenkaan vieraan hoitoon!!!! Paatos on kuitenkin pian tehtava kun hyviin paivakoteihin taalla on jonotuslistat.
Tumble & Wriggler 7 vk 4 pv
meidän pikku-pulauttelijamme uinuu liinassa, joka tuntuu helpottavan masuvaivoja - suosittelen! Ilmeisesti pystyasento helpottaa pieruvaivaa. Meillä tuo pulauttelukierre vähän helpotti kun hankimme tutin. Iltaisin kun Jaakolla ei todellakaan ole kaiken tankkaamisen jälkeen enää nälkä, mutta hän on levoton ja haluaa imeä, niin tutti helpottaa tilannetta. Lempinimi Tölkki onkin meillä ahkerassa käytössä, kun pikku-tölkki on aina niin äynnä, että vuotaa nokasta yli ;D
Mä aloitin ne cerazette-pillerit reilu viikko sitten ja plääh, eilen alkoi menkkavuoto :((( tylsä homma. Tuntuu että justa vasta jälkivuodosta pääsin ja taas on vaipat housussa... huoh. Kyllä on niin ihanaa olla nainen :)
Me emme käy missään kerhossa tmv., mutta jotain aktiviteettia tarttee keksiä viimeistään syksyllä tai " seinät kaatuu päälle" . Me on asuttu tällä alueella vasta vuosi ja mä en huippusosiaalisena tunne täältä vielä ketään - ei sillä, osassa alueen omakotitaloista asuukin vaan mummoja :) Seurakunnan muskarikin oli täynnä syksyisistä kävijöistä, joten sinnekään emme mahtuneet.
Nyt Jaakko alkaa vaatia palvelua - ei kun kävelemään!
t. Vanu ja Jaakko (eilen 2kk tasan!)
ps. niin, myös minä kirjoittelen tänne, vaikka Jaakko syntyi jo marraskuun puolella. La oli 18.12. kuitenkin.
pps. tuli muuten mieleen, että onkos Annorra kadonnut Australian syövereihin kun ei ole mitään kuulunut...
Tuntuu ettei millään ehdi palstalle kun on niin paljon tekemistä. Me ollaan tytön kanssa aika paljon liikkeellä, kaupungilla tms. Ja mä oon erinäisistä syistä joutunut juokseen lääkärillä ja tutkimuksissa, niin tyttö on ollut mukana. Ärsyttää raahata sitä mukaan terveyskeskuksiin ja lääkäriasemille, pelkään että se saa jonkun taudin sieltä. Mutta ei ole paljon vaihtoehtoja kun päiväsaikaan on mentävä :/
Meillä tyttö sai nimen viime viikonloppuna. En vaan halua sitä täällä kertoa, vaikka kyllähän mut on jo tutut tunnistaneet jos tunnistaakseen ovat :)
Meidän tyttö kasvaa aivan mahdotonta vauhtia! Eilen punnitsin kotivaa' alla (punnitsin ensin itseni ja sitten otin tytön syliin) ja sen mukaan tyttö painaisi jo 7kg!!! Eikä ole vielä edes 2kk! Löysin netistä sellaisen painokäyrätaulukon, jonka mukaan keskiverto 5kk vanha tyttö painaa ton 7kg... Meillä on ensi torstaina neuvola, jolloin meinaan kysyä onko tämä kasvuvauhti ihan normaalia.
Olen tänään menossa kosmetologille, ihanaa!! :) Pääsee rentoutumaan oikein kunnolla ja nauttimaan naiseudestaan ;) Baanalle lähtemistä harkitseville: menkää ihmeessä! Saatte rentoutua ja irrottautua arjesta. Mä en oo itse koskaan tykännyt baareissa käydä, mutta sen sijaan rentoudun muulla tavoin. Olin ensimmäistä kertaa shoppailemassa YKSIN kun tyttö oli vähän vaille 3vk... Ja kyllä teki hyvää!!
Nyt taitaa tyttö herätä unilta. Pitää mennä meijereineni ;) Täytyypi koittaa kirjoitella vähän useammin. Raskausaikana tuli oltua aktiivisempi. Niin ja tervetuloa uusille!! Meidän pinomme on aina avoinna :)
Vointeja mammat ja vauvat!
violet ja tyttönen 7vk5pv
Koitampa minäkin pinoutua.
Vauveli nukkuu jo kolmatta tuntia. Käytiin eilen neuvolassa puntarissa ja paino oli pojalla noussut 200g kahdessa päivässä, alkaa onneksi sapuska imeytyä pikkuiseen, jospa tuosta hoikasta pojasta viellä saadaan michelinukko..Nyt on oikea Kuikka Koponen.
ihmeen nopsaanhan pieni on palautunut kun ajattelee, että viikko sitten oli teholla ja nyt naureskelee täyttä päätä kotona! Tuntuu jo ihan kaukaiselta asialta, kaippa sitä alitajunta haluaa unohtaa mahdollisimman pian kamalat kokemukset..
Vauvan masukin on rauhottunut ja koko poika ihan erilainen kun ennen Oulun reissua. On paljon pidempiä jaksoja hereillä ja seurustelee, paljon paljon tyytyväisempi kaikinpuolin. Varmasti vaikuttaa kun saa nyt korviketta ihan reilusti. Oulussa kun oikeen punnitsemalla todistettiin, että tissimaitoa ei lähimainkaan riitä vauvalle.
Nälässä raukkaa pidin kun koitin tissistä venyttää, tyhjäähän se välillä litki.Reppana. Nyt kyllä onkin oikea Ahmed Ahne, koko ajan syömässä. Ekana tyhjätään tissit, sitten pullosta. Yöllä riittää tissi kun kuitenkin viidentunnin pätkissä nukkuu niin kerkiää maito nousta.
Jännä kun meillä muut ei ole millään huolineet Ainun tuteista juoda, tämä Oulussa oppi niille eikä muut kelpaa..Piti kaikki pullotutit uusia..
Iltasin pitää hetki heijata ja masua silitellä kunnes tulee kunnon miehekäs röyhtäsy ja pieru, sitten pikku-ukko vaan simahtaa unille.. Tankkaa iltasin niin kovasti, että taitaapi olla ähky aina.
On tämä kyllä niin rauhallinen ja tyytyväinen lapsi, varmasti oli masu kipeä ennen sairaalareissua vaan ei poika valittanut, sylissä kyllä tahtoi olla äidin lämpimässä turvallisessa kainalossa..
sympatiat teille joilla paljon pulautellaan!! esikoinen oli ihan mahdoton pulauttelija, varmaan puolet tuli ulos vaikka miten röyhtäytti jne. aivan söi ja pulautti. Kasvoi kyllä hyvin ja sitten puolivuotiaana pulauttelu vaan loppui, siihen saakka pyykättiin ahkerasti ja pestiin lattioita.. nämä kaksi pienempää eivät samaantahtiin pulauta, tyttö ei tainnut juurikaan puklautella, tämä nuorimmainen, äidin kainaloinen aina vähissä jotain pikkueriä saattaa pulauttaa mutta pyykkiä tulee lähinnä kun pissat tulee vaipankauluksesta...
Nimeä kovasti koitetaan keksiä, aika alkutekijöissään. olihan ukolla yksi ehdotus, Paavo..joku varmaan tykkää mutta minä... no, ei poika ainakaan yhtään näytä Paavolta..
Tikrulle mukavaa baari-iltaa!! Varmasti olet sen ansainnut, nautihan täysin rinnoin!! Tai siis lypsetyin rinnoin kai kuulostaisi paremmalta??
Ite en vielä haikaile mihinkään mutta enpä ole muutenkaan hirveästi kulkenut missään. Mutta oli tuossa kaverin kanssa puhetta josko hiihtolomien aikaan jossain piipahtaisi...se on sitten siideristä tukka sekaisin meikäläisellä, itseni hyvin tuntien. vaan tulee halvaksi!!!
jeps mutta kakkavaipan vaihtoon taas riennettävä..
Lahja ja " Kuikka Koponen" 5vko
VIOLET: Missä osoitteessa tuo painokäyrä löytyy? Olisi kiinnostava kurkata sitä. Tosin vauvat toki kasvavat yksilölliseen tahtiin :) Yhden kaverini kaksikuinen vauva on muuten samoin liki seitsenkiloinen.
Me aiotaan käyttää ehkäisynä kumeja (jipii...), ja jos se tuntuu liian hankalalta niin mietitään asiaa uudelleen. Mulla kun ei oo kumien lisäksi muuta vaihtoehtoa kuin kuparikierukka. Mä en saa mitään hormonaalista ehkäisyä sen veritulpan takia :(
Ja vielä pulauttelusta. Meillä pulautellaan kans tosi ahkerasti! Parhaina päivinä oon joutunut vaihtaan tytölle vaatteet 5kertaa... Ja pyykkikone pyöri joka päivä. Pulautusrättejäkin jouduttiin ostaan lisää. Meillä kyllä paino nousee hyvin pulauttelusta huolimatta (kuten voitte edellisestä viestistäni lukea...), joten terkka ei ollut asiasta huolissaan. Jotkut vaan kuulemma pulauttelee herkemmin. Ja toiset tykkää olla tissillä ja nautiskella maidosta " hieman" liikaa, jolloin ylimäärät pulautellaan pois.
Nyt täytyy rientää!
violet
Se painokäyrätaulukko löytyy sivulta: http://www.verkkoklinikka.fi/laskurit/kasvu/
violet
Liili:Meillä vauva täysin pulloruokinnalla (ikävä kyllä) ja typy kanssa päästeli melkoisen hajuisia paukkuja.Neuvolasta sanoivat,että johtuu tuttelista ja kun vaihdettiin nan:niin loppui tuo " hajuhaitta" samantien.Eli siittä saattaa teilläkin olla kyse....
Kovasti on itkua ollut meilläkin.Aika vaihtelee, joskus huutoa on yötä päivää ja nyt taas viimeyön typy nukkui ihan älyttömän hyvin ja koko aamupäivänkin.Kai silläkin univelkaa,kun kovasti tuskaista olo välillä.Tai sitten vaivat alkaa pikkuhiljaa helpottamaan.Meillä ollut cuplatonin kanssa maitohappobakteerit käytössä alusta asti ja jossain luki,että niitten teho alkaa parhaiten vasta kuukauden päästä.Joten voi olla,että sekin nyt alkaa auttamaan asiaa. Tyynyistä on meillä ollut apua rauhoittamiseen.Vauva on joko kovan tyynyn päällä vatsallaan,tai sitten pehmeän tyynyn päällä selällään ja keinutellaan samalla.Siitä tulee ikäänkuin pesä,jonka päälle on hyvä nukahtaa.Nukkumapaikkana onkin sitten tuo useasta tyynystä tehty muhkea,pehmeä " pesä" ,joka on sängyssä vieressäni.Pinnasänky kelpaa vain hetken torkahteluihin.Näitten huutotuntien aikana on jokainen varmasti kokeillut kaikki mieleentulevat konstit mitä suinkin on.
Näissä vauvatouhuissa tuntuukin päivät vierähtävän hirmu nopesti.Välissä kun katsotaan sitten vanhemman pojan läksyasioita ym.,kaupassakäyntiä,kotihommia,koiranhoitoa.Niin eihän sitä juuri muuta sitten tule tehtyä,Tuo miehenkin " hoito" kyllä on jäänyt ihan unohduksiin.Vähän alkaisi jo mieli keksiä jotain touhua kodin ulkopuolella ja noi äiti-vauva piirit kuulostais mukavilta.Täytyy ottaa selvää onko meidän paikkakunnalla sellaista.Pysyis nämä kelit näin ihanina,niin sais ulkoilla paljon.
Mukavaa viikonlopun odotusta kaikille!
Jaada äheltää sitterissään masu täynnä velliä. Tänään pakkasta enää -17, josko huomenna olisi vielä muutama aste vähemmän niin päästäisiin vihdoin ulos!
Tikrulle piti kommentoida edellisestä pinosta vielä. Jos susta tuntuu, et kaipaat vähän tuuletusta ja luotat, että kotona pärjätään niin mikset vois lähteä. Samanlaista se ei varmaan tule olemaan kuin aiemmin maidon pumppauksineen ym, mut voi olla silti ihan kivaa. Ja pääseehän sitä aina kotiin kesken illankin, jos alkaa tulla liian ikävä omaa pikkuista:)
Itellä ei ole vielä mitään hinkua lähteä bailaamaan. Mulle riittää, kun pääsen huomenna pariks tunniks shoppailemaan. Siltäkin reissulta soitan varmaan viis kertaa, et kuinka kotona pärjätään.
No nyt neiti kutsuu, joten myöhemmin taas.
Nyt alkaa tämä äiti väsymään. Ihmettelenkin, että kun ensimmäinen kuukausi oli takana, että eikö tämä tämän raskaampaa ole...mutta nyt alkaa vasta väsymys painamaan. Tyttö heräsi kahdeksalta ja isä yritti saada tyttöä viereisessä huoneessa vielä nukutettua, että saisin itse vielä nukkua. No kuulin tietysti joka inahduksen enkä saanut nukuttua, kun kuuntelin vaan, että koskahan se seuraavaksi inanhtaa tai itkee. Sitten kun itse luovutin ja nousin ylös, niin tyttö alkoi nukkua!! Ja isä meni jatkamaan unia, kun itse en enää pystynyt, että taas sitä valvotaan. Päivällä en saa nukuttua, kun tyttö nukkuu, mutta kaippa sitä sitten saa kun on jo ihan kuolemanväsynyt.
Ulkona ei onneksi ole enää liian paljon pakkasta ajatellen pihalle menoa, mutta täälläpäin on älyttömän kova viima, että ei vissiin auta kun olla taas tämäkin päivä sisällä.
Mutta kaikesta huolimatta ihanaa tämä vauva-aika on. Tuntuu, että aika kuluu siivillä (kaikesta huolimatta) ja pian jo huomaa olevan taas kesä ja tyttökin silloin jo puolivuotias. Siksi pitääkin nyt nauttia jokaisesta päivästä, sillä yhtäkään päivää ei saa takaisin ja lapsethan ovat meillä vain lainassa ja joku päivä lähtee maailmalle. No ehkä menen vähän liikaa asioiden edelle:) Mutta nauttikaahan ja tsemppiä muillekin väsyneille (eli varmaan melkein kaikille?). Hyvää alkavaa viikkoa!
pinoudunpa kerran sitten tällekin puolelle. jotenkin on ollut niin hässäkkää koko ajan ettei ole muka ehtinyt...
meillä on mennyt ihan hyvin, jollei oteta huomioon tota alkavaa koliikki´huutelua. eilen illalla oli aika möykät kahteentoista saakka. se on melkosen hermoja kiristävää, kun yrittää saada toista pysymään mahdollisimman hiljaa, ettei esikoinenkin hermostu. ihan mahdoton tehtävä siis.
ristiäisiä kovasti mietiskellään, ne on tossa kuukauden päästä edessä. sitä ennen pitäisi saada vielä loput seinät tapetoitua. jäi vähän raskaus aikana kesken.
on kyllä tosi tylsiä nämä näin kylmät ilmat, kun ei oo voinut muksujen kanssa ulkoilla. mut vielä toistaiseksi aika kuluu hirveen nopeesti, eikä oo ehtinyt seinät kaatua päälle. mihin se kaikki aika päivällä hupenee, kun ei ehdi edes siivota. äkkiä sen näköjään unohtaa millaista on olla pienen vauvan kanssa, kun esikoinen on vasta 2. jätkä tosin kasvaa silmissä ja kohta muksut jo tappelee samoista leluista... sitä odotellessa ja vauvaa kanniskellessa.... voimia muille!
Jouluimieheni on nyt neljä viikkoa ja päivän.
Kaikki on sujunut tosi hienosti lukuunottamatta aamuöisiä heräilyjä joka oli tänä aamuna kello neljä.
Aamupäivällä joulumies nukkuu 3 tuntia, iltapäivällä 2,5 tuntia suunnilleen viimeiset kolme viikkoa. Lyhyet torkut välillä. Illalla nukahtaa yhdeksältä ihan sippinä yöunille. Eka syöminen kello 24 ja toka kello neljä. Sen jälkeen uni muuttuu katkonaiseksi ja vartin välein heräilyksi. Kello 5.30 herää sitten kokonaan. Eli silloin on aamu. Tätä on nyt tapahtunut viimeisen viikon. Onko kellään vastaavia kokemuksia aamuyön heräilyistä?
Onko mitään keinoa muuttaa noin pienen vauvan rytmiä? Vaiko
onko minulla vain aamuvirkku vauva ja aika hoitaa.
Terveisin Jouluihme ja aamu-uninen äiti
Flunssa jatkuu mulla nuhana ja kurkkukipuna vielä mutta siitä huolimatta mennään ulos tänään kun esikoinenkin(4,5v)alkaa oleen niin levoton.Tuulee kyllä mutta asteita etelä-pohjanmaalla -8 astetta enää*tuulettaa*!!
Huomenna olisi pakollinen meno pankkiin keskustaan mutta koitan pukea hulluna itellekin ja jos tänään postissa ja kaupassa käytäis.
Tuntuu pahalta lukea teidän valvomisista...sitähän se usein on vauvojen kanssa.Mun pitää vaan kertoa iloisena tietty että Juho on kova nukkumaan ja taaskin meni yö ilman syöttöä,mutta mun piti 6.30 herätä vähän lypsämään kun rinnat oli niin kipeät ja täynnä maitoa.
Ja kyllä Juho välillä syö vielä yöllä,kerran yössä,aamuyöstä,mutta onneksi nukahtaa helposti uudelleen vaikka joudunkin vaipan melkein aina vaihtaan koska Juho kakkaa JOKA VÄLISSÄ=)
meidän pieni sinappitursotin,voi ei,kohta 2kk jo ikää=0 mun vauva kasvaa niin nopeaa.
60cm vaatteet on nyt just sopivia...
Juhosta tullut niin ihana hymypoika,tosi usein hymyilee nykyisin(alotti jo 3 viikkoisena) että sydän sulaa ihastuksesta.
t.onnellinen äitiliini ja lapset:Juho tasan 8-viikkoa ja Katri 4,5v
*mulle iski nyt onnellisuuskohtaus lapsista*=)
p.s.en oo lukenut tikrun kirjoitusta ilmeisesti bailaamaan menosta tmv.mutta mua menottais kans ja täytän 30v(hui!!!) maaliskuussa ja silloin tää mamma lähtee bailaamaan!!!odotan jo,sitä ennen en vissiin??
Mesenviestin mukaan Minnyn vauva sai nimen,onnea!!saa itse kertoa sitten nimen jos haluaa!!!=)
Miten ihanaa, että pakkanen lauhtuu. Nyt on jo toiveita iltapaivän ulkoilusta!
Kävin itse juuri neuvolassa, seuraavat vielä äippäpuolella mun paineita, kun jouduin raskauden ajan syömään lääkettä niihin. Onneksi ovat tällä hetkellä kunnossa.
Juteltiin samalla ehkäisystä terkan kanssa. Kuinkas on juolumammat, minkä ehkäisyn olette ottaneet/ajatelleet ottaa synnytyksen jälkeen? Minun pitää asiaa vielä miettiä, mutta olisi kiva kuulla teidän kokemuksia/mielipiteitä.
Rambo kasvaa kohisten, painoa ainakin on tullut hurjasti. Ensi viikolla neuvolassa sitten nähdään, kuinka paljon äidin " hurjasti" sitten todellisuudessa on;) Meilläkin yöt menee rauhallisesti, yöunille sammutaan n.klo 23 aikoihin ja syödään n.klo 4 ja sitten nukutaan taas. Äiti kun on television orja, sydämen asialla-ohjelmaa herätään katsomaan ja siitä se päivä sitten alkaa. Päivällä ei rytmiä vielä ole, mutta onneksi yöt nukutaan.
Tänään jäätiin ekaa kertaa yksin kotiin, kun iskä lähti töihin. Näin kun esikoinen on kyseessä, oli todella mukavaa että isä oli avustamassa alkuaikaa. Katsellaan nyt sitten kuinka meidän päivät muovautuu, kun ollaan kahdestaan.
Jospas lähtis pesemään pyykkiä ja koiratkin tarvis varmaan hieman huomiota. Voikaa hyvin kaikki jouluihmeet!
Terkuin Niina ja Rambo-bambo, jo 3vko 2pv....
on ennenkin kyseltä täällä ja vastaanpa vielä että mä syön nyt minipillereitä imetysaikana,aloitin heti vaan syömään kun ne hain koska menkat eivät ole vielä alkaneet,sanottiin että tässä tapauksessa 2 ekaa viikkoa kannattaa kondomia kans käyttää ja sitten pelkkiä pillereitä.
Imetyksen jälkeen luultavasti yhdistelmäehkäisypillereitä vaikka ne aiheuttaa migreeniä mulle,muuten sopii tai pienessä harkinnassa hormoonikierukka(ei oo ennen mulla ollut kierukkaa).
Mulle ei mikään oikein sovi=( ja kumiukkoja inhoan...=/
mutta lapsiluku täynnä että hyvin pitkäaikaista ehkäisyä tarvin.
On olleet petipuuhat aika vähissä kun peräti 3 yritystä on keskeytynyt vauvan heräämiseen...miten aina niin huono ajoitus=)
Olenpa aamutuimaan liikkeellä... meillä on myös aikamoinen pulautteluongelma, alan olla jo vähän huolissani. Hillitöntä pyykinpesua ja vaatteidenvaihtoa. Mikä on enää normaalia? Lisäks kyllä tulee vähän pidemmänkin ajan jälkeen limaisempaa ja paksumpaa puklausta/oksennusta. Vauva naama on röhelmäinen, ensin tuli pieniä näppyjä/ihottumaa (kuvittelin hormooninäpyiksi), nyt on näpyt ovat enemmänkin kuivaneet ja kasvot ovat kuivat ja ihottumaiset. Aloin jo miettimään jotain allergiaakin. Siis paitsi puklausta vauvaparalla on melkoisia ilmavaivoja ja kakkaus on yksi räjäys - mun äiti ei ollut uskoa korviaan eilen ja oli ihan järkyttynyt. Sitten sitä kakkaa olikin niskaa myöden eli löysää on, mutta sen ulossaaminen tuntuu olevan työn ja tuskan takana. Voi vauvaparkaa.
Jos ongelmat tulevat mun syömästä ruuasta, niin mitäköhän mun pitäis ekana jättää pois? Maito? Juon aika paljon maitoa + käytän muutenkin maitotuotteita paljon. Ruisleipä? Se saa mun oman vatsa vääntelehtimään, varsinkin tuore (sekin olis mun herkkua).
Luin kyllä myös väärästä etu-takamaitosuhteesta ja sen jälkeen olen yrittänyt syöttää yhden rinnan per imetyskerta, jotta vauva saisi myös takamaidon. Kunpa tietäis mistä tämä johtuu. Välillä mun rinnat suihkuaa maitoa ja vauva taitaa tikahtua maitoonsa, välillä tuntuu että vauva taas repii löysää rintaa ja epäilen saako sieltä mitään. Annan kyllä alkuillasta yleensä n. 100 ml tuttelia.
En muuten ole mistään koliikkikeinusta kuullutkaan - täytyypä tutustua asiaan. Mua säälittää tän pienen ilmavaivat...
Eli siis vinkkejä vatsavaivaisen äiskälle - mitkä äidin syömiset saavat vauvan vääntelehtimään?