Hoitojen BMI-rajoista...
Hei,
ensikäyntimme TAYSiin on maaliskuun lopulla (viimein), uskoisin, että aloitamme insseillä, mutta sitähän ei tiedä, mitä sitten jatkossa.
YTHS:n gyne sanoi, että painorajat ovat vain suosituksia, mutta toisin taitaa julkisella puolella olla..?! En nyt oikein luota hänen sanaansa, kun on muutenkin puhunut mitä sattuu ja lähetteenkin hain lopulta yksityiseltä kun niin alkoi tuolla venyä...
Koko ajan pudotan painoani; kesästä tippunut nyt 10%, insseihin on muistaakseni BMI-rajana 35, mutta mitäs niihin muihin hoitoihin on..? Oliko se 33 vai peräti 30..?!
Yritin jo googlatakin, mutten osunut oikeaan paikkaan...
Ja miten on, kuinka tarkkoja rajoja nuo ovat, jos raja vaikka tuo 33, ja jos on 33,5, niin joutuuko kotiin laihduttelemaan..?
Mitään nopeata nälkäkuuriahan tässä ei parane ottaa, ettei hormonitoiminta sekoitu, vaan ihan ruokavaliota muuttaen ja enemmän liikkuen olen tulokseni saanut. Että otetaanko sitä jo pudotettua painoa ollenkaan huomioon vai tuijotetaanko vain sen hetkiseen painoon ja käsketään tulla muutaman kuukauden päästä takaisin..?!
Kyllähän sitä ehkä äkkiäkin saisi painoa pois, mutten tosiaan uskalla ihan ihmedieettejä alkaa vetää; tavoitteena on siis löytääkin koko loppuelämän eväät =)
Kommentit (7)
Hups.
Mulle ei oltu ankaria painon suhteen, suosittelivat tietty painonpudotusta, mut ei joko tai meiningillä! Olen taysis hoidossa ja ylipainoakin on reippaasti. Kovasti olen yrittänyt tsemppailla, mut en ole saanut kovia tuloksia -vielä. Itsekkin sen tietää, että tärkeää olisi onnistumisen kannalta, se taitaa motivoida eniten. Nyt vain tarvis saada kunnon herätys tän vuosittaisen tammi-masiksen keskellä!
ei lääkäri muuta kuin suositteli maltillista painonpudotusta, mitään joko-tai meininkiä ei meillekään uhkailtu. Siihen saattaa vaikuttaa sekä se, että olen näissä kiloissakin tikuttanut ovista ja se, ettei aikaisemmin, vuosia sitten tärpännyt edellisen miehen kanssa vaikka olin silloin paljon timmimmässä kunnossa. Ja ylipainoa on ihan reilusti kyllä.
Onnea onnistuneen pudotusken johdosta. :) Ja tsemppiä jatkoon.
-v-
Kun itse aikanaan kyselin hoitoonpääsykriteerejä julkiselta puolelta (TYKS), yksi niistä oli BMI alle 33. Hoitojen alkumetreillä naislääkäri (joka muutenkin oli aina tosi tympeä) tokaisi minulle, että " voisit kyllä vähän pudottaa tuota painoasi" - painoindeksini oli silloin noin 28-29, eli en ollut lähelläkään tuota ylärajaa. Olin niin äimistynyt, että haukoin vain henkeäni... Vasta jälkikäteen tuli mieleen, että olin aivan samoissa mitoissa, kun aloin aikanaan odottaa esikoistamme (ainokaistamme), lihoin raskauden aikana 7 kiloa, ja laihduin takaisin lähtöpainooni noin vuodessa. Hitsi kun en tajunnut sanoa tuota sille lääkärille... Tai kysyä, miten minun painonpudotukseni mahdollisesti parantaisi mieheni siittiöitä, joka on meillä (sekundäärisen) lapsettomuuden syy. :o)
vaikka laihduttamisesta ja sen hyödyistä on useampaankin kertaan puhuttu. Reilun viikon päästä alkaa eka ivf, ja vielä yritän tässä tsempata itseltäni painoa pois. Mutta koska esim. minulla oudot kierrot ovat tuttuja jo ajalta ennen ylipainoa, ei lääkäri ole katsonut missään vaiheessa aiheelliseksi " kieltäytyä" hoidoista. Joka kerran, kun olen muutaman kilon saanut alas tai lisännyt liikkumista (ja sitä kautta ehkä jotain tuloksiakin näkynyt munasarjojen reagoinnissa), olen saanut kovasti kannustusta ja " kehuja" ... eli ainakaan TAYSissa en ole kuullut, että painorajat olisivat este.
tsemppiä laihdutukseen! Kerro ihmeessä lääkärille laihdutuksestasi, minulle on ainakin sanottu, että jopa 5 kilon laihdutus voi auttaa! Joten tuskin katsovat nykyistä tilannetta, ellei sulle tehtävissä testeissä näy jotain syytä edelleen laihdutuksella hakea arvonparannuksia.
Tays:n hormoni- ja lapsettomuuspolille, ja muiden asioiden lisäksi tuo paino jännittää kovasti. Itsellänikin kun tuota ylipainoa aikasen reippaasti löytyy.. Kyselin täälläkin siitä joku aika sitten, samoin yhdeltä toiselta palstalta. Useimmiten taisi (onneksi!) vastaukseksi tulla, että lääkäri kyllä huomauttelee painosta, mutta se ei ole mikään este hoitojen aloittamiselle. Ja kattelin tossa yhtä lääkärin kysy ja vastaa -palstaa netistä, niin siellä lapsettomuutta koskevissa kysymyksissä lääkäri oli sitä mieltä, että kovasta painonpudotuksesta hoitoja ennen saattaisi olla pikemminkin haittaa kuin hyötyä. Ja olen itsekin tiedostanut ylipaino-ongelman ja muutellut tässä elintapojani - jotka eivät kyllä mielestäni ikinä mitään hirvittävän epäterveellisiä ole olleetkaan- hissukseen ja ihan muutakin kuin hoitoja ajatellen. No, torstainahan minä sen totuuden sitten kuulen. Voinpa tulla tännekin siitä sitten kertomaan.. :)
Hieman minua kanssa jännittää ensikäynti, jos siellä sanottaisiinkin, että painuhan kotio.
Bmi:ni on nyt tasan 35 ja jos hyvin kaikki menee, niin pääsen alle 34:n ennen tuota maaliskuun loppua. Tosiaan nyt on 11kiloa lähtenyt.
Minulla on säännöllinen kierto ja ovulaatio on yksityisen gynen mielestä tapahtunut (lämpöjen mukaan) ilman clomejakin, jotka YTHS:n gyne määräsi progesteronikokeiden perusteella. Eli periaatteessa pitäisi olla " kaiken" ok - mutta jossain mättää, kun kohta 2 vuotta tuloksetta yritetty. Simpoissa on vikaa, vaikka sanallinen muotu kuuluikin että hieman heikentynyt hed.kyky.. Yksityinen kyllä sanoi, että aika huonolta simpat näyttävät, YTHS:llä sanoi, että kyllä niillä raskaaksi tulee..
Aavaaatu, kerro ihmeessä torstain jälkeen, että mitä sinulle sanottiin. Kun kerran itselläkin on sinne meno edessä..
Tsemppiä kaikille =9
Hei!
Tuttavani bmi on ollut n.35 kun meni julkiselle hoitoon eikä häntä passitettu kotiin....mutta en sitten tiedä onko joka paikassa sama käytäntö! hänelle lääkäri oli ensin sanonut että jos ei laihduta niin hoitoja ei tule, mutta eipä ollut enää myöhemmässä vaiheessa asiasta puhunut!