TÄYSIMETETTY TYYTYVÄINEN VAUVA, ja neuvolan painokäyrä notkahtaa - mites muilla?!?!
Hei!
Minulla on 5kk ikäinen tyttö, jota täysimetän. 5kk neuvolassa tuli painokäyrään ensimmäistä kertaa notkahdus alaspäin, siis suhteellinen paino pituuteen nähden.
Reilussa kuukaudessa tosin oli pituutta tullutkin 4,8cm.
Vauva on tyytyväinen, maitoa tuntuu tulevan, yösyöttöjä 2-3 ja olemme molemmat mielestäni tyytyväisiä...
Kysymykseni siis kuuluu, voinkohan täysimettää suositut 6kk? Painokontrolli on terkkarin toiveesta ensi viikolla, vauvalla silloin ikää siis 5,5kk.
Olen kuullut, että muillekin täysimetetyille vauvoille on käynyt näin eikä kiirettä kiinteiden aloittamiseen silti ole ollut (perusteena, että painokäyrät on tehty korvikeruokituilla/ruokituille vauvoille...?).
Kommentteja kaipailisin!
Kommentit (13)
Ja suositushan on täysimettää 6kk... soseiden kanssa kerkeää sotkemaan ja tämä imettäminen vain on niin helppoa... mutta kiitos kommentista anyway.
ap
Rintamaito on kuitenkin ravitsevampaa kuin soseet, joten turha niitä on vielä aloittaa, jos vauva on tyytyväinen. Vaikka aloittaisitkin soseet, niin ei se paino niillä alkaisi sen kummemmin vielä pitkään aikaan nousta.
Vauva ei olisi tyytyväinen, jos ei saisi tarpeeksi ruokaa. Käyrät on keskiarvoja ja osa menee välillä käyrien yläpuolella ja toiset käyrien alapuolella. Tuskin ne neuvolassa käskisivät rajoittaa imetystä tai soseet aloittaneilta jättää soseet pois, jos vauva yhtäkkiä menisikin käyränsä yläpuolelle. Käyrät ovat ihan hyvä apuväline, mutta eivät mikään ehdoton totuus.
täysimetys menee liian pitkälle joskus (juuri haloo 2vkoa) ei se neuvolantäti turhaan halua painokontrollia. Oma tuttavani täysimetti tosiaan lapsensa sairaalahoitoon, aliravitsemustilan vuoksi. Vauva oli niin tyytyväinen - toisin sanoen liian tyytyväinen koska oli jo sairas.
ulee ja imeminen ei ole tyyliä " koko ajan tissillä ja taas takaisin.."
kun esikoinen uhmassaan vie aikaani melko tehokkaasti... saisin sitä(kin) rumbaa vähän siirrettyä.
Mutta täytyy myöntää, että kyllä se olisi " kiva" , kun saisi tuon 6kk täysimetystä täyteen. On se, minulle, tärkeää. Tämä jää viimeiseksi lapsekseni ja tavallaan yksi matka vauvani kanssa on takana. Tämä vauvani " hengissä pitäminen" , johon minä " vain" tällä hetkellä " pystyn" . Ihan hassua, mutta jostain sisältä tällainen olo kumpuaa. Ilmassa on siis myös haikeutta luopua TÄYSimetyksestä...
ap
Omani olleet liki 7kk pelkällä ämlla ja 3-5kk välillä täysimetysvauvoille " kuuluukin" tulla tietty notkahdus kasvussa ja se normaalia. Pääasia että kasvu kuitenkin tasaista ja vauva voi hyvin.
Näin olin tosiaan itsekin kuulevinani joskus, että tuo notkahdus tulee.
En aio nyt huolehtia tästä asiasta, kun kerran on mennyt niin hyvin kaikki. Käyn siellä painokontrollissa ja jos mitään katastrofia ei ole tapahtunut ja imetyskerrat eivät tihene, jatkamme hyvillä mielin sinne 6kk ja vaikkapa vähän ylikin...
Ja sairaalakunnossa lapseni ei tosiaan ole. Näkisitte typyn reidet. Aika muhkeat...
ap
vauvani syntyi himpun vajaa kaksikiloisena eli lähdimme kasvamaan -4SD:stä ja nyt ollaan saavutettu -2SD-käyrä eli lähes rakettimainen nousu ollut koko ajan, vaikka tyttöni pieni onkin.
T. ap
mutta meillä neuvolassa sanottiin että on aika yleistä pieni notkahdus imetysvauvoilla tuossa kohtaa mutta mitään kontrolleja ei tarvita kun kerran pituutta on tullut niinkin paljon. Meillä taisi tulla 3,5cm. Täysimetin sen 6kk asti kun vauva oli ihan tyytyväinen ja aina jompikumpi nousi enemmän, pituus tai paino. ;)
7kk ikäisenä unikoulun jälkeen... lucky you!
ap
Vierailija:
Hei!
Minulla on 5kk ikäinen tyttö, jota täysimetän. 5kk neuvolassa tuli painokäyrään ensimmäistä kertaa notkahdus alaspäin, siis suhteellinen paino pituuteen nähden.
Reilussa kuukaudessa tosin oli pituutta tullutkin 4,8cm.
Vauva on tyytyväinen, maitoa tuntuu tulevan, yösyöttöjä 2-3 ja olemme molemmat mielestäni tyytyväisiä...
Kysymykseni siis kuuluu, voinkohan täysimettää suositut 6kk? Painokontrolli on terkkarin toiveesta ensi viikolla, vauvalla silloin ikää siis 5,5kk.
Olen kuullut, että muillekin täysimetetyille vauvoille on käynyt näin eikä kiirettä kiinteiden aloittamiseen silti ole ollut (perusteena, että painokäyrät on tehty korvikeruokituilla/ruokituille vauvoille...?).
Kommentteja kaipailisin!
Painoa ja pituutta tuleekin yleensä vuorotahtiin, eli pieni notkahdus käyrässä ei merkkaa mitään. Jatka ihmeessa täysimetystä vielä!