Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pieni painoarvio rv 32 ja kasvukäyrä hidastunut...?????

22.01.2006 |

Painoarvio oli 32+3 1800 ja pieneksi sanoivat... Meillä vielä tuohon päälle huolenaiheena on että kasvukäyrä ei ole tasaisesti noussut tai siis sehän tässä juuri se huolen aihe onkin : ( Pe taas uusi arvio. Viikoilla 28 vaavi oli jo 1300 ultralla ja silloin sanottiin, että iso vauva tulosssa ja nyt painoa ei olekaan enää kertynyt samaan tahtiin. ¤ viikossa tullut siis lisää vain 500g mikä on ilmeisesti liian vähän.

Outoa tästä vielä tekee se että mun edelliset lapset on ollu 4500 syntyessään ja miehen kanssa ollaan molemmat oltu n. 5000g kun synnytty joten jossakin mättää kun tämä yhtäkkiä näin pieni ja lopettanut kasvunsa(tai tahti hidastunut) .

Tietääkö kukaan mistä voisi jouhtua tai mitä meillä edessä????????

Sofiia rv33

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut tietty voipi olla tuo kun ei ole kasvanut tasaisesti..Mulla arviot pojasta rv 31 1700g ja tytöstä olin rv 33 2000g. Syntymäpainoltaan poika 3140j ja tyttö 3610g.

Mutta touhon kasvun hidastumaan en osaa sanoo mitään...Istukan kalkkeutuminen/rappeutuminen tuli mieleeni. mulla ei oo lapsia seurattu niin en tie miten tasaisesti ovat kasvaneet..Terveitä vaikka ehkä pienehköjä syntymäpainoltaan. Kolme oon synnyttänyt ja kaikki ovat olleet pienehköjä, 3380g,3140g,3620g. Ja kaikilla istukkakalkkia runsaasti vkoihin nähden

Vierailija
2/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun lähes kaikkien tuttujeni vauvat on arvioitu suunnilleen saman kokoiseksi kuin sun vauva ja ovat syntyessään olleet 3-3,6kg, eli ihan normaalin kokoisia. Ja tuo 500g/vk on aika huima nousu, laskeppa jos vauva pysyy masussa laskettuun aikaan asti ja kasvaa tuota tahtia niin aika jöllikkä tulee=/

Jos vairtaukset ja sykkeet sekä liikkeet on ok, en usko, että on aihetta huoleen. Jos vaavi kärsisi esim ravinnonpuutteesta, sen huomaisi eka liikkeiden loppumisesta (kuten meillä kuopuksen kanssa). Seuraile vaan vauvelin molskintaa ja koita nauttia vielä jäljellä olevista viikoista, kyllä se vauva vielä ehtii ihan hyvin kasvaa=)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli hiukan päälle 100g viikossa, mikä on jo todella vähän....

Vierailija
4/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutraman kerran käyty käyrillä ja just silloin ollut kova molske.

Vierailija
5/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli meilla 33+1 1999g ja keskikayralla kuulemma mentiin (asutaan tosin ulkomailla ja voi olla etta taalla on eri kayrat, kuitenkin ihan keski-euroopassa eli ei ole kyse siita etta ihmiset olisivat taalla keskimaarin pienempia kuin suomessa). laakarin huomion on varmaan kiinnittanyt se etta kasvu ei ole jatkunut tasaisena omalla kayrallaan. voi olla etta kasvupyrahdys on vasta tulossa, ei tarvitse sinallaan olla mikaan paha merkki. unohdin katsoa mainitsitko istukkavirtauksista/kalkkeumista? jos niita katsottiin ja on ok niin ei valttamatta mitaan syyta huoleen.

Vierailija
6/10 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto lisää tuskaa, mutta toisaalta on hyvä, että pääsee tutkimuksiin. Mä synnytin tytön yllättäen jo rv 35+3, ja oli vauvalle ehkä hyvä, että hän tuli ennen aikojaan maailmaan. Pääsipä paremmalle ravinnolle, painoa kun oli kertynyt 1620 g.

Jos istukkavirtaukset ovat kunnossa, pahin huoli on poissa. Sikiöstä voidaan katsoa ultralla eri mittoja ja verrata niitä keskimääräisiin mittoihin niillä viikoilla. Mutta jotkut lapset vain ovat pieniä ilman että mitään vikaa löydetään, ja toisaalta kasvua ehtii noilla viikoilla kertyä vielä huomattavasti.

Vierailija
7/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

häen painoarvionsa oli 32+ viikolla 1,9 kg. Luultavasti meni tasaisesti kasvukäyrällään koska muistaakseni ei mitään mainittu koosta tms. Syntyi sitten rv 39+5 ja painoi 3220g. Ei pieni muttei isokaan. Eikös ne tuosta 32 viikosta eteenpäin vielä ala oikein kunnollakin kasvamaan kun kaikki muut on jo kehittyny paitsi keuhkot?! Joten hyvin paljon mahdollista että vauvasta tulee liki nelikiloinen...Eikä nuo ultrien painoarviot aina pidä edes paikkaansa. Monesti huomattu kaveripiirissä että tayssin mittaukset ainakin heittäneet jopa kilolla ja se on tooooosiii paljon!

Vierailija
8/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei sitä SF-mittaa huvikseen oteta.

Minulla esikoinen syntyi rv39+2 ja painoa oli 2730g. Itsekin ja mieheni on oltu pieniä, vajaa kolmikiloisia.

Nyt kuopukseni raskaudessa jäin kiinni pienestä sf-mitasta. Se aiheutti tarkan seurannan ja tutkimuksia. Istukassa oli vajaatoimintaa ja virtausblokkeja napasuonissa. Vauva ei kasvanut kunnolla ja raskautta seurattiin tarkasti.

Painoarvio oli oikea; 1920g kun rv 37+3 sektoitiin, ja arvio oli 1900g.

Terve tyttö muuten syntyi ja terhakka sellainen, pieni vain viikkoihin nähden.

Tsemppiä ja jaksamisia, T. Tiiti74

Vierailija
9/10 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän on pakko lisätä, että sf-mitan absoluuttinen arvo ei ole niin tärkeä kuin käyrän suunta. Mulla ei neuvolassa kiinnitetty huomiota käyrän voimakkaaseen tasaantumiseen (esim. rv24 26 cm ja rv35 32 cm). Tunsin itse, että sikiö on pieni, mutta terkkarin mielestä ei ollut syytä huoleen, koska mikäänhän ei näyttänyt olevan vialla. Viimeiseen lääkärintarkastukseen en ehtinyt.

Tiiti74:

mutta ei sitä SF-mittaa huvikseen oteta.

Vierailija
10/10 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tytöllä arviot ultralla & mahan päältä (todella kokenut lääkäri):

27+1 1080g

32+3 1800g

36 2800-2900g

39+2 3700

ja syntyi 40+2 3830g

eli todellakin 1800g viikolla 32 voi tarkoittaa nelikiloista lasta :)