Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sektioäidit, oletteko tarvineet rintapumppua?

22.01.2006 |

Heippa,

Olen menossa sektioon viikon päästä. Olen kuullut että sektion jälkeen imetyksen käynnistymisen kanssa saattaisi olla ongelmia. Oletteko hankkineet rintapumppua valmiiksi ennen vauvan syntymää? tai oletteko sitä yleensä tarvineet? Kai tämäkin on yksilöllistä mutta olisi kiva kuulla kokemuksia..

Kiitos neuvoista!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En hankkinut etukäteen, mutta kotiinlähtöpäivänä mies kävi pumpun ostamassa, koska tarvetta oli.

Synnytin kiireellisellä sektiolla, jonka jälkeen vauva vietti pari päivää valvontaosastolla.Tuona aikana kuitenkin kätilöt opastivat osastolla käyttämään " lypsykonetta" , jotta herumisrefleksi käynnistyisi. Tuloksena saattoi olla 2ml " maitoa" , mutta sekin kiikutettiin vauvalle valvontaosastolle!Kotiin tultaessa maito vasta alkoi kunnolla nousta ja pumppu oli tosiaan jo tarpeen.

Vierailija
2/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja muutenki maito nousi normaalisti eli sektio tehtiin torstaina ja maito oli noussut rintoihin perjantai-iltana. suuri myytti on se että sektion jälkeen maito ei nouse sektiosta johtuen. maidon nousuun ei sektio sinänsä vaikuta: ainoastaan ISTUKAN irtoaminen.

tsemppiä!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta rintapumppu on mielestäni ollut tarpeen (maitoa kun usein saattaa tulla myös liikaa ja pakkautua..)joten aika ehdoton hankinta mielestäni..

Vierailija
4/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla maito nousi kanssa aika nopeasti, mutta jostain syystä se ei lähtenyt helposti liikkeelle ja tuska oli aikamoinen kun maito pakkautui eikä vauva jaksanut yrittää tarpeeksi. Mulla on matalat rinnanpäät ja sairaalan pumppu ei niitä ainakaan säästellyt, joten oma pumppu olisi ollut jo sairaalassa tarpeen. Monen kokeilun jälkeen löysin Aventin rintapumpun ja on kyllä ollut hintansa väärti. Eli minä suosittelisin pumppua!

Vierailija
5/8 |
22.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein vaikutus on tietysti istukan irtoamisella, mutta maidon nousuun vaikuttavat varmasti myös äidin fyysinen kunto, mieliala ja luottamus siihen, että maitoa tulee.

Mulle ei tehty sektiota, mutta synnytin keskostytön, joka joutui heti lastenteholle. Maito nousi vasta (?) kolmantena yönä synnytyksestä. Sairaalassa pumppasin niillä tehokkailla sähköpumpuilla ja vuokrasin sellaisen kotiinkin, kun vauva jäi vielä sairaalaan.

Vauvan imu ja läheisyys on parasta stimulaatiota. Jos imetyksen harjoittelu ei ole heti mahdollista, ensimmäiset maitotipat kannattaa lypsää käsin, jos suinkin kykenee. Pumpulla kannattaa sitten käydä usein, vaikka aluksi ei tulisikaan juuri mitään.

Vierailija
6/8 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

... että olen saanut joskus hieman vapaa-aikaa, ja voinut käydä esim. miehen kanssa ulkona syömässä (en toki heti sairaalasta kotiutuessa ;-).

Kuten sanottu, sektio ei itsessään vaikuta maidonnousuun, vaan maidonestäjähormoonien lakkaaminen istukan poistuttua kohdusta.

Älä epäile imetyskykyäsi. Ometyksen saa parhaiten käynnistymään pitämällä vauvaa rinnalla. Kokeile imettä makuullaan kylkiasennossa, tai etsi sopiva istuma-asento. Ja pyydä apua sairaalassa.

Pumppaus onnistuu alussakin joskus, mutta itsellä lisäsi vain maidon pakkautumista rintoihin - vauva kun on varsinkin alussa se paras heruttaja.

Pumpuista voin suositella AVENT ISIS -pumppua, joka on käsikäyttöinen, kevyt ja hellävarainen " pistoolipumppu" . Kun pumppauksen sai haltuun, niin tämä pumppu toimi loistavasti. Käyttö oli kuitenkin pienen harjoittelun takana, sillä pumpun tuottama ärsyke ei vedä vertoja vauvalle. Tärkeää (niinkuin imetyksessäkin) on myös ettei yritä liikaa, vaan rentoutuu ja ajattelee muita mukavia.

Vierailija
7/8 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne kun maksavat aika paljon, Aventin pumppukin n. 60-65 euroa. Ja kannattaahan sitä lainata kokeeksi vaikka pari erilaista, jos kaveripiiristä löytyy. Pumpun tarvetta on vaikea tietää etukäteen, joten ostos voi olla turha.

Pumpun voi varmaan ostaa käytettynäkin, mutta silloin on syytä varmistua, että osat ovat ehjät.

Vierailija
8/8 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäsektiolla sain esikoisen ja en edes muista, että joku olisi ehdottanut rintapumppua minulle. Käskettiin vain yrittää imettää ja niin usein kuin lapsi halusi. Sillä se maito nousi vähitellen, vaikken ensimmäisen vuorokauden aikana saanut lastani happikaapista syliini. Synnärillä sanoivat, että maitoa kehittyy sen verran mitä lapsi tarvitsee, eikä siihen pumppuja tarvitse. Sitä enemmän kuin pumppaa sen enemmän sitä kehittyy.