Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kun mies opiskelee??

21.01.2006 |

Hei kaikki nuoret äidit!

Olen tässä miettinyt että kuinka ne taloudet ovat pärjänneet, joissa nainen on ollut perheen elättäjä miehen opiskellessa ennen raskautta? Meillä tilanne on se että itse olen töissä ja puolisoni opiskelee ja vauvaa halutaan. Hänen valmistuninen on noin vuoden sisällä ja sen jälkeen pitäisi olla töitä, mutta jos valmistuminen viivästyy, kuinka niillä tuloilla voi pärjätä jotka äiti ja korkeakoulu opiskelija saa? Onko kenelläkään kokemusta, haluaisin todella tietää??

mukavaa talvea kaikille!

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selviämisenne riippuu luultavasti siitä, että mihin teillä rahaa kuluu ja missän määrin. En ajattele/ajatellut juurikaan rahaa, kun on lapsiasiasta kysymys. En ole kyllä koskaan elänyt kovin " niukasti" , mutta en tuhlatenkaan. Me olemme opiskelijoita molemmat ja aiotaan selvitä, jos kaikki menee hyvin ja ensimmäinen lapsemme syntyy kesäkuussa. Onneksi on rahaa " säästössä" niin, ettei tarvitse koko ajan elää kädestä suuhun. Silti olen ihan varma, että pienilläkin tuloilla selviää, jos elää taloudellisesti ja järkevästi (en laske tähän baari-iltoja tai edes ulkona syömisiä). Ei Suomessa kukaan nälkään kuole sen takia että on saanut lapsia. Jostain on ehkä tingittävä, mutta paljon saa tilalle. Lapsellekin tärkeämpää on varmasti rakastava koti (jossa vanhempien parisuhde on erityisasemassa) kuin koti, jossa on paljon rahaa ja vähän rakkautta.

Vierailija
2/5 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ole töissä ollut ennen lapsia, vaan opiskelimme miehen kanssa molemmat. Kävin lukion 3,5 vuodessa ja valmistuin nyt keväällä. Meillä on kaksi lasta 1v10kk ja 3kk. Mies on ammattikorkeakoulussa ja valmistuu vasta reilu kahden vuoden päästä. Me pärjäämme hyvin, vaikka saankin minimiäitiyspäivärahaa, kotihoidontukea ja mies opintotukea. Kela maksaa asumistukea. Kyllä sitä aina toimeen tulee ja me ei olla jouduttu juuri mistään tinkimäänkään. Ei kannata siis turhaan stressata.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
25.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elikkäs meillä niin päin että mies töissä ja minä hoitelen kotona vauvaa ja opiskelen samalla. Toisaalta tämä malli ei kyllä sovi kaikille, aika paljon riippuu vauvasta, voiko kotona opiskella ja tietysti opiskelupaikasta. Minä siis luen kotona ja käyn sitten tenttimässä. Eikä oikein aluksi varmaan toimi niin päin että isä jää kotiin, kun miehet ei siihen imettämiseen kykene. Mutta siitä rahasta: loppujen lopuksi vauva ei kamalasti kuluta, käytettynä ja kirppareilta ja isovanhempien ostovimmalla :) on selvitty aika edullisesti. Meillä mies kyllä hyväpalkkaisesssa työssä, mutta varsinaisesti vauva ei ole kyllä älyttömästi menoja lisännyt. Jos äiti vaan malttaisi olla ostelematta " ihania juttuja" vaaville. Mutta tsemppiä teille, kyllä sitä pärjätään pienemmilläkin tuloilla!

Vierailija
4/5 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskellaan molemmat korkeekoulussa ja esikoisen laskettu on kesäkuussa. Eli miehen opintotuki ja mun äitiysrahat on ainoot rahan lähteet kesän jälkeen, mutta eipä juur olla panikoitu rahasta (ainaka vielä). Kyllähän sit jostain varmaan joutuu karsiin, mut eipä olla mitään isompia hankintoja muutenka nyt tekemässä. Ainoona kiusana on kyl kaikki niiiiin ihanat pienet vauvanvaatteet ja muut, joita on jo ihan tarpeex, mut tekis mieli ostella koko ajan lisää... Mut eiköhän aika näytä, turha vielä panikoida. Eikä ainakaan kannata olla tekemättä lapsia vaan rahan puutteen takia!

18+3

Vierailija
5/5 |
31.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin sehän riippuu paljon myös siitä että paljon on tottunut kuluttamaan. Me opiskellaan kanssa molemmat, tosin minä olen nyt kotona ja siis minimiäitiyspäiväraha, n300e kuussa. Mies saa opintotuet, mukaanluettuna laina. Kela maksaa asumistukea ja saadaan lisäksi vielä sossusta toimeentulotukea. Ostettiin eilen toinen tietokone, joten rahaa on siis ihan riittämiin. Tosin meillä on kyllä myös sukulaiset avustanut aika paljon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kahdeksan