Voi luoja tuota paukkupakkaskeskustelua!
Minä täällä kehä kolmosen SISÄPUOLELLA olen kyllä nukuttanut kaikkia lapsiani myös -20 asteen pakkasessa ulkona. Kun lapsi makaa taljoilla kuomun alla hyvin puettuna, hän ei taatusti itse siinä nukkuessaan (meillä vauvat ovat aina nukahtaneet jo puettaessa, kun tietävät, mitä tuleman pitää) ole huomannut mitään eroa esmes nyt +8:n lämpötiloihin!
Onko se niin vaikea ymmärtää, että kun suojaa viimalta kuomun avula ja turvaa ruumiinlämmön pysymisen, ei ongelmia ole? Luulisi, että te kanat asutte jossain Keski-Euroopassa tms, kun ette omassa maassanne osaa lapsianne pukea! Eikös siitä juuri ole kirjoituksia ollutkin, miten aikuiset ihmisetkään eivät osaa nykyään enää pukeutua oikein pakkasilla?
Ja tiedoksi: vähän flunssaista lasta oikein NEUVOTAAN nukuttamaan ulkona joissakin " lääkäripiireissä" .
Pakkanen nimittäin tappaa myös pöpöjä.
Kommentit (17)
Vaikka mulle esiteltäis mitä tutkimustuloksia joitten mukaan lapsen on hyvä olla ulkona tulipalopakkasessa niin en silti veisi. Varsinkin kun mun lapsi on ollut keskimääräistä terveempi, vaikka sisällä on nukuttu kesät talvet.
Vierailija:
vaikka sisällä on nukuttu kesät talvet.
Onnea vain valinnallesi (=laiskuudellesi?)
Vauvan ulkoilut jää kokonaan pois jos sattuu sama rytmi lapsilla olemaan.Milloin vauva saa raitista ilmaa muuten kuin nukkumalla ulkona.Älkää alkako vääntämäänettä jos ei taapero pääse pakkasella ulos niin ei vauvakaan.Niitä kun ei voi verrata keskenään.
Siis tätä->taapero leikkii ulkona, vauva nukkuu vaunuissa.
Mitä ongelmia siitä nyt on?
Joko istuvat (myös paukku-/tulipalopakkasilla) vierekkäin rattaissaan tai sitten vanhempi kävelee ja touhuaa juttujaan. Mutta meillä ulkonaolo on luonollinen juttu, jota tehdään joka päivä riippumatta kelistä.
Kas kun täällä pohjoisessa pitää mielestämme MYÖSKIN osata ulkoilla. Olen todella hämilläni tästä uusavuttomuudesta Suomen säätilojen suhteen, joka tällä palstalla vallitsee.
Vierailija:
Vauvan ulkoilut jää kokonaan pois jos sattuu sama rytmi lapsilla olemaan.Milloin vauva saa raitista ilmaa muuten kuin nukkumalla ulkona.Älkää alkako vääntämäänettä jos ei taapero pääse pakkasella ulos niin ei vauvakaan.Niitä kun ei voi verrata keskenään.
Siis tätä->taapero leikkii ulkona, vauva nukkuu vaunuissa.
en ole päästänyt lapsia ulos moneen päivään. pakkasta on monta päivää ollu väh. se -28. en halua tahallaan palelluttaa poloisia.
Tämä on faktaa ja tutkittua tietoa ettei pienen lapsen hengityselimistö pysty sopeutumaan -20 asteen pakkasiin vaikka kuinka pukisit ja laittaisit kuomuihin....no sama se minulle itse tulet painiskelemaan toistuvilla hengitystie ihfektioilla....että voi luoja sinne vaan;)
Mulla on nimittäin päinvastaista tietoa. Sellaista nimittäin, että hyvin suojautumalla pystyy aika paljoon.
Nyt kiinnostuin niin paljon, että penäisin tämän " tiedon" perään!
Vierailija:
Tämä on faktaa ja tutkittua tietoa ettei pienen lapsen hengityselimistö pysty sopeutumaan -20 asteen pakkasiin
Harmittaa, että en jo äskeiseen viestiini tajunnut lisätä sitä seikkaa, että JOS ULKONA ON -20, EI VAUNUISSA OLE -20!
Kun lapsi makaa siellä vällyissä harsojen takana, hänen ruumiinlämpönsä ja hengityksensä nostaa VAUNUJEN lämpötilaa, ja usein hengitysilma saattaa kovillakin pakkasilla olla lähellä nollaa.
Niin että edelleen PENÄÄN tuon " faktatiedon" PERÄÄN, mistä se on lähtöisin`?
ki tarkoituksella teen, haluanhan osoittaa olevani teitä paljon fiksumpi.
Hyvää yötä siis,
typeryydestänne viis!
*virn, vilkuttaa*
Mäkin nukutan aina päikkärit vaunuissa enkä ymmärrä mitä siinon pahaa, kun vauva nukkuu tosi hyvin ja on ihan normaali vauva.
37 asteen helteessä kaksi äitiä työnsi polleana lastenvaunuja joissa oli sadesuojat päällä.
Itse kotiin päästyä, laitoin vauvan sisälle nukkumaan ja pistin vaunuihin sadesuojan sekä lämpömittarin.Vaunut oli n.30 minuuttia auringon paisteessa ja lämpötilä oli +57astetta ja jos vauva olisi siellä ollut niin sehän olisi ollut 94 astetta lämpöä niissä vaunuissa.Eikö?
Kyllä vauva omalla kehonlämmöllään vaunuihin pakkasella lämpöä antaa.
Harso kuomun edessä suojaa hyvin vauvaa että ilma ei mene niin raakana sinne mutta muistaa täytyy jättää se pieni rako siihen että vaunun ilma ei ala kostua sillä se on se paha koko jutussa.Äärettömän tärkeää on laittaa vauvalle käsiin ja jalkoihin paljon tumppua ja villasukkaa muun pukeutumisen lisäksi kun se ääreisverenkierto ei ole vauvalla huippuluokkaa.
tätä olen itsekin ihmetellyt.
Onhan se ihan normaalilla maalaisjärjellä tajuttavissa, että hyvin suojatuissa vaunuissa lämpötila ei ole sama kuin siellä vaunujen ulkopuolella.
Itse nukutin talvella syntynyttä vauvaa -25 pakkasella ulkona, vaunuissa oli kiinteä tiivis koppa, pohjalla paksu lampaantalja, vauva nukkui hyvin puettuna makuupussissa. Oli aina ihan lämpöinen parin kolmen tunnin unien jälkeen. Nykyisin reipas koululainen, jolla ei koskaan ole ollut keuhkoissa vikaa (tämä tietona sille joka väitti, että kärsivät myöhemmin keuhkoinfektioista).
Oli melkoisen leuto talvi, nukutin vaunuissa joka ikinen päivä ja hänellä diagnosoidaan nyt infektioastma. Ei ne hengitystieinfektiot tule pelkästään siitä että vaunuissa nukuttaa kovalla pakkasella.
Nämä muut lapset ovat nukkuneet lasitetulla parvekkeella jopa -30 asteen pakkasessa ja ei mitään hengityselin ongelmia ole ollut.
Pointtini on siis se että älkääs nyt maalatko sitä kuvaa että vain pakkanen sairastuttaa lapset : /
Rakentavaa keskustelua vielä kun on ollut yllättävän siisti ketju