Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tyhmä kysymys sormuksista...

20.01.2006 |

Älkää nyt naurako, mut miten se meneekään...Eli kihloihin menessä ostetaan sormukset molemmille ja vihkimisen yhteydessä nainen saa lisäksi vihkisormuksen.???

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se yleensä menee. Nykyään monet sulhaset tosin haluaa myös vihkisormuksen, mutta perinteinen tapa on se, että vain morsian saa vihkisormuksen ja sulhanen tyytyy pelkkään kihlasormukseen=)

Vierailija
2/5 |
21.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kihlasormukset " vaihdetaan" , vihkisormus on parin yhteinen, jota rouva kantaa molempien puolesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
27.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisinä tasa-arvon aikoina on aika yleistä, että sekä kihla- että vihkisormukset ovat molemmilla, jotta molemmista näkee, että naimisissa ollaan.

Vanha tapa Suomessa oli, että kihlasormukset molemmille ja yksi yhteinen vihkisormus, jota yleensä piti nainen.

Sen sijaan esim. jenkeissä yleinen tapa on ollut, että kihlasormus on vain naisella, mutta vihkisormukset molemmilla - sama lopputulos siis kuin vanhassa suomalaisessa tavassa.

Sitten voi tietysti hankkia molemmille vain yhden sormuksen ja se voi olla joko kihla- tai vihkisormus, tai voihan sitä hankkia vaikka kihlasormuksen miehelle ja vihkisormuksen naiselle tai toisinpäin ;)

Tyyli on vapaa - itse kannatan tasa-arvon vuoksi sitä, että molemmilla on sama määrä sormuksia. Miehelleni muinoin totesin asiasta, että minulle on ihan sama, kuinka monta sormusta on, kunhan molemmilla on sama määrä ja mieheni sitten valitsi määräksi kaksi.

Vierailija
4/5 |
28.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kihalasormus molemmilla ja vihkisormus vain naiselle on vanha tapa, mutta esim. ainakin suomalaisten ortodoksien perinteinen tapa on, että molemmilla on vain yksi sormus ja vihkimisen yhteydessä naisen sormus vain vaihdetaan toisen käden nimettömästä toiseen. En muista meneekö se oikeasta vasempaan nimettömään vai miten. Tosin ainakin jotkut tuntemani ortodoksit ovat ottaneet ortodoksisen vihkimisen mutta luterilaisen sormusperinteen.

Englannissa kaksi sormusta nimettömässä tarkoitaa (perinteisesti) että on leski, eli ottanut miehen/vaimon kuollessa toisen osapuolen sormuksen.

Luulen, että nämä sormustavat vähän elävät joka kulttuurissa ja maassa kuten kaikki muukin.

Vierailija
5/5 |
23.02.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja naimisiin mennessä minulle tulee LISÄKSI tuohon vasempaan nimettömään vihkisormus, avo ei toista halunnut, mutta ehdotin, että ostetaan entisen 3mm kihlasormuksen TILALLE hänelle uusi 4,5mm tai 5mm, se passasi hänelle paremmin kuin kaksi sormusta. Mutta kaikki tietenkin oman makunsa ja halunsa mukaan:)