Kivut kohdun yläosassa
Täällä mennään viikolla 31 ja ihmetellään kipuja kohdun yläosassa. Ensimmäisestä raskaudesta muistan vain liitoskivut sun muut väännökset alavatsalla (joita nyt ei vielä ole ollut). Mutta nyt; Kohdun yläosa on arka varsinkin vasemmalta puolelta - vauvan peppu on kuulemma siinä kohtaa - mutta että se on kipeä vielä päältäkin painellessa ja kivuliain navan yläpuolelta keskeltä. Vasemmalla kyljellä makuu miltei mahdotonta, hyvää istuma-asentoa vaikea löytää ja sen sellaista. Koko ajan sattuu. Onko kenellekään tuttua vaikerrusta?
Kommentit (6)
eli aivan kuin olisi revähdyttänyt paikan? Entä, miten pitkäkestoista?
Itse en muista ekasta ollenkaan tälläistä, mutta tässä toisessa raskaudessa viikolta 20 lähtien (nyt 26) on tullut sellaisia revähdyksiä yleensä mahan sivuosiin. En ole välttämättä tehnyt mitään ihmeellistä eli totaalista fyysistä suoritusta vaan on tullut esim. pukiessa rauhallisesti (erityisesti kun laitan housuja) ja tänään esim. kyyristyessäni laittamaan pyykkejä koneeseen. Asento ei todellakaan ole ollut mikään huippu venyyttävä. Kerran tuli ilm. siitä, kun olin sohvalla ollut hieman rytyssä ja kun yritin nousta seisomaan suoraksi, en päässytkään.
Kipu siis tuntuu vain tietyssä asennossa (on pienestä kiinni) ja siinä asennossa on niin kova, että ei pysty liikkumaan ja kävely esim. tekee tosi pahaa. Olenkin siis mennyt makuulle sellaiseen asentoon, missä ei satu ja odottanut, että meneekö pois. On mennyt aina ja alle puolessa tunnissa ja siksi olen laittanut revähdyksen piikkiin. Olen ajatellut, että jos on kyse jostakin vakavammasta, ei kivutonta asentoa varmaan löytyisi. Kysyn tästä vielä parin viikon päästä neuvolalääkäriltä.
Mun ohje olis se, että jos ei mene ohi tietyssä ajassa, niin kannattaa mennä näyttämään.
Mutta en tiedä onko se samanlaista kuin sinulla! En ole ihan varma mistä minun kivut johtuvat, mutta teoriana on esikoisen raskauden loppupuolella kaatuminen suoraan vatsalleni! Silloin nuo kivut alkoivat, mutta esiintyvät vasta raskauden loppuvaiheessa. Joten täsmällistä vastausta minulle ei valitettavasti ole =(
eli muistuttaa vähän sellaista. Kipu ei ole kuitenkaan sellainen pitkittäin viiltävä kuin sääressä vaan sellainen, kun joskus on venytellyt jalkaterää ja esim. jalanpohjassa joku on mennyt kramppiin. Ja vaikka äkillinen kramppi menee ohi, on siitä jäänyt sellainen särkevä kohta.
Ja en kyllä ekasta muista tällasia.Eli mulla on kans kipeä kohta tossa navan yläpuolella ja oikealla puolella ylävatsassa ihan kosketusarka paikka. tosin mulla on viikkoja vasta 21+2 ja kohtu oli just tossa navan yläpuolella, oiskohan siis kasvukipuja tai jotain. Mutta oon ihmetelly kans tota ylävatsan arkaa paikkaa, kun ei potkutkaan siellä asti vielä tunnu..Ekassa kyllä vauvan pepun ja selän kohdalta vatsa veny melkosesti, että voiskohan sulla kans joku sellanen aiheuttaa kipua? Ihan arvailua vaan ja enempää en osaa auttaa, mutta ehkäpä joku viisaampi kertoo onko nämä kasvukipuja vai mitä ihmettä?
ollut yläosa välillä tosikin kipeänä, lähinnä ollut sellaista puristavaa kipua ja välillä myös maha arkana just siitä kohtaa missä vauvan peppu on. Olen pelännyt raskausmyrkytystä ja vaikka mitä, mutta lääkärin ja neuvolan terkan mukaan ei olisi mitään vaarallista. Terkka arveli jossain vaiheessa, että kipu olisi ollut supistelua, mutta sitä mä en kyllä uskonut. Mulla on nyt menossa 39+1 ja se puristus on selvästi mennyt ohi sen jälkeen kun vauva on laskeutunut. Nyt on maha kipeänä vaan tosiaan siitä kohtaa missä mukelo työntää peppuansa. Itse en siis ole saanut mitään vastausta tähän kipuun, olen sen kanssa sitten vain elellyt.
t. virginie
...eikö kukaan koe tällaista tuskaa tai ole kuullut jonkun muun vaikertavan?