***Maalismussukat viikonloppu ***
Kommentit (58)
Pakkasessa ollaan täälläkin, aamulla -31 ja nyt vähän lauhempaa -26. Aamupäivä meni vaan ihan makoillessa sängyssä kun en saanut nukuttua pitkään, piti käydä veskissä ja sitten jo yllättikin nälkä. Viikoloppu ja ensi viikko meneekin talonvahtina ja lämmityksessä mummolassa, mummo lähtee varpaita lämmittämään etelään:)
Tuosta raudasta puheen ollen, mulle terkkari sanoi et pitää aloittaa raudan syönti 1tabletti pv:ssä kun hemppa oli 105. nyt olen saanut hempan nousemaan 126 kahdessa viikossa. Hyvänä vinkkinä kaikille jotka haluu nostaa hemppaa niin ottakaa se yöllä kun juotte vettä tai käytte vessassa!! Minusta oli hirveen vaikeaa ottaa sitä päivällä kun se piti ottaa 1h ruoan jälkeen tai 2h ennen ruokaa, kun suosituksena on et se otettas tyhjään mahaan, ja jostain kumman syystä mulla on ollu viime aikoina kummallisia mielihaluja napostella melkein koko ajan jotain =) Ja sitten kun sitä ei suositella otettavan maitovalmisteiden kanssa yhtä aikaa koska maito hidastaa raudan imeytymistä.
Kuinka moni teistä kärsii kuumuudesta? Ihan mielen kiinnosta kyselen kun itselläni tuntuu olevan koko ajan hirveä hiki päällä!! Mies on pukeutunu toppahousuihin ja villa paitaan niin mie istun t-paita päällä ja yhdet pitkät housut jalassa ja valitan kun on kuuma :) Nyttenkin on kainalot ja tissienväli ihan hiestä märkä vaikka kävin joku aika sitten suihkussa.
Massussa on asetuttu päiväunille aamuisen jumppa tuokion päättekksi:) Supistuksia ei ole ollu eikä menkka jomotusta. Kaikki siis toistaiseksi hyvin!
Hyvää viikonloppua ja tulevaa viikkoa kaikille massuille!! Minä pääsen seuraavan kerran koneelle vasta ehkä su 29 päivä. Kerron sitten lisää meidän kuulumisia!
Mamma_78 rv 34+2
Pitää yrittää saada toi isäntä houkuteltua ostoksille viikonloppuna. Siis mikäli toi neidin flunssa helpottaa. Onneks yleensä meillä menny nopeasti ohi. Mutta nyt lähden " kampaajalle" , neiti alkaa tekee mulle jotain kampausta (jota mä sit selvittelen loppu päivän ;)).
Jeps, olo jatkuu hyvänä. Kai se on sitä kun työstressistä on päästy ;o)
Mäkin olen tosi tyytyväinen neuvolapalveluihin! Mulle on soitettukin, jos jotain unohtuu tai peruutusajosta. Kannattaa muuten ehdottomasti antaa palautetta! Terveysasemilla ympäri maata, erityisesti isoissa kaupungeissa, on varmaan nykyään niin kiire ja stressiä, että kiitoksen antaminen ei oo mistään itseltä pois, mutta merkitsee työntekijöille neuvoloissa tosi paljon!! Itse hoitoalalla työskentelävänä tiedän, kuinka paljon tyytyväinen asiakas auttaa jaksamaan hoitamaan myös ilolla mahd. tulevat tyytymättömät...
Olikos Monkey, joka kertoi varvasamputoidusta hauvasta...? Koira saa sympatiat ainakin minulta, hoidanhan varvasamputoituja ihmisiä, mutta koirista en ollut ennen kuullut...
Raudan imeytymisesta NapNapille ajattelin sanoa maitotuotteiden välttämisestä samaan aikaan, niinkuin juuri edellä neuvottiin, mikä itselläni nosti HB:tä hurjasti. ;o)
Oli kai vielä jotain sanottavaa, mutta pää kummati tyhjeni jo.. ;o) Hyvää lumista ja kylmää viikonloppua kaikille!
V+Helmeri rv 32+1
Meillä lapset lähti juuri hetki sitten mummulaan yökylään ja me mennään miehen kanssa illemmalla syömään ja kattoon MATTI elokuvaa. Taitaakin olla sitten viimenen kerta hetkeen kun kahestaan päästään ulos ; )
SAIRAALAKASSIA en vielä ole pakannut mutta pian voisi laittaa sen mitä voi..Mietin tuossa että etukäteen en voi laittaa kuin imetysliivit, liivinsuojia, maidonkerääjän, parit sukat ja alkkarit itelle. Filmirullan, ehkä tutin vauvalle, korvatulpat. Hygienia tarvikkeet laitan vasta lähtiessä ja kameran ehkä vähän ennen..Jos sitten jotakin unohtuu niin mies voi kiikutella niitä perästä.
VAUVAN KASSIAKAAN en vielä ole laittanu mutta katsoin jo kaappiin valmiiksi pinon missä hänen kotiin tulo vaatteensa on. Siitä helppo sitten vaikka miehen laittaa kassiin kun tulee hakemaan meitä.
Täälläkin tosi kylmää! -26 oli aamulla ja nyt -21. Kävin lasten kanssa ulkona ja minä tarkenin mutta kuopus pian 3 v valitti että naama jäätyy (ei mikään ihmekään) mutta ei halunnut kaulahuivia naaman eteen. Apaut puol tuntia oltiin. Pakko päästä haukkaan välillä happea kun sisällä oltu jo kaksi päivää.
Kovasti mietin että koskakohan sitä pitäsi kuopuksen synttärit?! Hän syntynyt 14.3 ja nyt laskettu aika 18.3. Ajoissa ennen vauvan syntymää muttei nyt ihan kuukautta aiemminkaan viitsisi pitää ; ) Meilläkin yleensä käy paljon porukkaa lasten synttäreille ja en oikein karsimaan tuota vieraslistaa pysty joten varmaankin tuossa helmikuun loppupuolella olisi syytä kemut järkätä. Kun vaan jaksais. Vauva kainalossa siitä ei ainakaan tahdo tulla mitään ; )
Aloin tuossa miettimään että jos vauvamme painoarvio oli keskiviikkona 2,1 kg ja siitä 2,5 viikkoa taaksepäin 1,4 kg niin hän oli siis kasvanu 700g reilussa kahessa viikossa. Jos tuota vauhtia kasvaa niin hän on laskettuna aikana hoh hoijaa! En osaa edes laskea ; ) Mutta paljon kuitenkin. Eihän se nyt ihan niinkään voi mennä. Tai sitten asialle tehdään jotakin jo aiemmin. Lisäksi ultran arviot ei aina pidä paikkaansa. Nyt kuitenkin viikkoja vasta 31+6!!!! Luultavasti tämä meitin vauveli kuitenkin syntyy tuossa noin 38 raskausviikolla kun minulla se raskausdiabeeteskin on mikä kasvattaa vauvaa entisestään ja olihan tuo 2,1 kilon painoarvio viikkoihin nähden isohko..
Nyt alan valmistautuun kaupunkiin lähtöön. Mukavaa viikonloppua kaikille.
Heippa!!
Onpas tosi kylmää, ei paljon ulkoilla näillä ilmoilla...
Fiona ja Lautasalo (meniköhän nuo nimimerkit oikein) kirjoittelivat tuosta liikkumisesta, joka itseänikin mietityttää. Pikkaisella on selvästi hiljaisempia päiviä. Yleensä iltaisin ja öisin liikkuu sitten paljon. Nla:ssa sanoi että voisin ruveta laskemaan niitä liikkeitä...
Mulla sf- mitta meni hieman alakäyrälle viimekerralla, mutta nousi nyt siihen keskikäyrälle takaisin. Luulisi ettei kaikki kasva juuri samalla lailla.
Ammateista ollut ilmeisesti puhetta. Minä olen lähihoitaja, vanhainkodissa töissä. Sairaslomalla äitiysloman alkuun.
Mulla kohdunsuu pehementynyt, lääkäri sanoi, että ottaa hissukseen ja ottaa yhteyttä neuvolaan tai äpolille jos kovasti supistelee. Neuvolan täti taas sanoi, että kohdunsuun kuuluu ollakkin jo pehmentynyt???
Miten teillä muilla??
Mulla edelleen väsymystä, toisaalta öisin heräilen. Ihan niinkuin Lily sanoi, vessassa saa käydä useasti ja paikkoja kolottaa.
Mä odottelen synnytystä jo kovasti, tuntuu vaan että on vielä ikuisuus siihen...
OLen menossa 30.1 Naistenklinikalle tutustumaan, jee!!
T. Suzy rv 32+4
Eli mulla lähtö HB oli 139 ja noin 18 raskausviikosta asti olen syönyt retafer 50 mg 1 tapl/pvä. Silloin HB oli tippunu 121. Viimeksi neuvolassa oli jo 112 tippunut ja sain ohjeeksi ottaa 100 mg päivässä rautaa. Normaalia tuo on näin raskausaikana. Maito sekä myös viljatuotteita pitäisi välttää 2 tuntia ennen ja jälkeen raudan ottamista mikä minusta joskus aika hankalaa. Mutta mitä pidempi väli noihin sitä parempi..
LIIKKEISTÄ. Omalla masuasukilla myös ajoittain tosi hiljaisia päiviä. Kerran kävin jo synnärillä kun ei tullut tuota kymmentä liikettä tunnissa eikä kahdessa mutta silloinkin ultran mukaan kaikki oli ihan hyvin ja sittenhän tuo vauveli alkoikin jo liikkumaan. En ymmärrä sitä liikelaskennan ohjetta kun aiemmissakin raskauksissa ollut samaa ettei liikkeitä tuu ja sitten kuitenkin kaikki on ihan hyvin. Ja kaksi tervettä lasta todisteena myös siitä..
ELIISA, mulla on kanssa pieni sf-mitta. Rv32+ mitta oli vain 24cm ja ylimääräisessä ultrassa pikkuisen todettiin kasvaneen ihan ok ja kaikki rakenteet oli myös kunnossa, mutta todella hoikkanen pieni siellä masussa köllöttelee. Painoarvio oli vain 1.6kg, vaikka viikkoja oli jo noinkin paljon.
Nyt sitten tilannetta seurataan minun kohdalla ja tänään neuvola/lääkärikäynnillä sf-mitta olikin kasvanut, koska vauva oli kääntynyt raivotarjontaan. Eli vauvan asento varmasti vaikuttaa osaltaan mittaan. Meillä kun köllölteltiin vielä pari päivää sitten poikittain, niin mitta oli pienempi siitäkin syystä. Ylimääräisissä ultrissa käydään vielä, koska tuota kasvua pitää seurata. Toivottavasti pikkuinen on aidosti myös nyt itse pulskistunut eikä tuo mittaustuloksen kasvu johdu vain asennon muutoksesta! Tulen kyllä kertomaan sitten kuulumiset ultran jälkeen.
Hyviä vointeja kaikille!
terkuin nyytti rv34+
Pakko kommentoida kun meillä melkein sama tilanne synttäreiden kanssa. Eli esikoisen synttärit 17.2 ja mulla la 5.3. Mietin ensin että pidän ennakkoon viikkoa ennen virallisia synttäreitä, mutta sitten meinasin että pieni lapsi ei vielä tiedä tuon taivaallista tarkoista päivistä joten pidetään kun vauva on syntynyt.
Yksi syy siihen oli se etten jaksa ensin järkkäillä synttäreitä ja sitten synnytyksen jälkeen vielä erikseen kahvittaa kaikki sukulaiset ja tutut. Helpommalla pääsee kun lyö kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ja toinen syy oli se että pelkäsin esikoisen jäävän liian vähälle huomiolle vauvan tulon jälkeen joten nyt hän on päivän tähti ja saa lahjoja ja huomiota ja kun paljon ihmisiä ehtii vieraat myös pällistellä vauvaa.
Itse en ajatellut leipoa kun kakun ja suolaiset ym herkut hankkia kaupasta. Saa isäntä olla sen hetken lasten kanssa. Uskon jaksavani synttärit hoitaa ja mukavaa kun tulee ihmisiä, kaksi päivää saa silti riittää.
Tyttö puhuu jo nyt että sitten kun se vauva syntyy, mulle tulee synttärit ja äiti leipoo mulle ison kakun. Tämä tulee siis esille aina kun puhutaan vauvasta, kumpaakohan odottaa enemmän siskoa vai synttäreitä?
[color=blue] että otan rautatabletit vasta illalla, ennen kuin menen nukkumaan. Niin ei sitten mikään häiritse niiden imeytymistä.
Kertokaas kaikki jo sairaalakassin pakanneet, että mitä olette ottaneet mukaan? Kuinka moni meinaa perhehuoneeseen? Eli mitä miehelle mukaan? Jotain hyviä vinkkejä...? [/color]
Tässä taas lueskelin melkein kaikki viestit... laiskottaa... aamulla -32 pakkasta, nyt -29. Eipä tuonne ulos uskalla nenää pistää. Jalat ihan jääs täällä sisälläkin. 2 villasukat jalassa, ei taitas kolmansistakaan olla vielä apua. Lämmitys touhut taas käynnis...
Meinasin että jos vaikka leipois, kun olis tuossa 8 kg. vehnäjauhoja odottamassa. Vaan mitä sitä tekis. Pulla on kyllä hyvää, mutta vähän turhaa sitä makiata on syörä... No eipä täs jaksais mitään sämpylöitäkään puputtaa... Oliskohan kenelläkään mitään ideaa?
Tuosta raudasta ollut keskustelua... mulla kans laski hempat syksyllä ja rupesin syömään Obsidanin rautaa (1 tabl./pv.), no seuraavaan kerran neuvolas todettiin raudan edelleen laskeneen. Olin ihan ohjeen mukaan syönyt tätä rautaa. Siihempä neuvolan-täti antoi vinkin, että rupeen ottaan jotain c-vitamiinipitoista sen lääkkeen kanssa. Sen jälkeen olen aina ottanut mandariinin, appelsiinin tai appelsiinimehua ja rauta-arvot hujahti heti hyviin lukemiin, niinkuin ennen raskautta oli. Kokeilkaapa tätä...
Jep, jos tässä huomiseen päästäis, ni sit olis rv.31 täynnä. Hoh... alkaa synnytys lähestyä. Täytys vissiin toen teolla rueta harkitseen sitä sairaalakassinkin pakkaamista valmiiksi. Vai pitäskö viel odottaa pari viikkoa. Sit olis synnytysvalmennus ja tutustuminen sairaalaan...
( . ) asukilla taitaa tila rueta käymään ahtaaksi, kun potkut ei ole kovin teräviä ja selviä. Alkaa olla sellaisia kuulantyöntäjä hidastetussa filmissä möyrimisiä, ihan kuin silloin alussa kun alkoi tuntemaan potkuja. Aika rumbaa se tässä välillä olikin, tuntu että sieltä on 100metrin pikajuoksia tulossa.
Tänään iskias ei ole vielä vaivannut, sen verta helpompi päivä ollut. Mutta se on vain ajan kysymys milloin kankku saa tarpeekseen ja alkaa juiliin. Eilen kokeilin pitää jalkoja ylhäällä ja saada jonkinlaista venytystä pakaraankin... VIRHE!!! Ei ole mun ruumille se touhu. Olin yksin kotona ja hyvä kun pääsin ylös (hitaasti mutta varmasti irvistellen...) onneksi oli kännykkä vieres. Selkä jäkkäs mukavasti ja kankkuun kivisti oikein toen teolla. Huh! Täytyy sipsutella vaan varovasti.
Hyvää illan jatkoa maalismussukoille :-)
Ajattelimpa minäkin nopsasti kommentoida pariin asiaan
.
Mulla hemppa laski joskus viikolla 15 103:een ja alotin OBSIDANIN syönnin. Useat on sanoneet että se saa vatsan sekaisin mutta mulla se on toiminu mainiosti. Terkkari neuvo sillon että ottaa just ennen nukkumaan käymistä ja samalla jotain c-vitamiinivalmistetta ja suositteli siis c-vitamiinia semmosena poretablettina mikä liukenee veteen. Näillä ohjeilla sain hempan nousemaa parissa viikossa yli 120.
Meillä myös oikein kiva neuvolantäti. Se on jo ehtinyt kerran vaihtuakin ja jännitin, että millanen uusi on, mutta ihan yhtä mukavia molemmat. Aina on aikaa kuunnella mun kuulumisia ja vastata kysymyksiin. Ja ihanasti hän huolehtii myös tulevasta isästä :) Jos mies on mukana niin myös miehelle jutellaan ja kysellään " tuntemuksia" . Harmi, että sitte lastenneuvolan puolella on joku muu täti...
Mutta nyt pitää lähteä viemään koiraa ulos pakkasesta huolimatta.
Mukavaa perjantaita kaikille!
Kati ja Nestori -rv34+2
Aika menee tosi nopeasti. Mulla on tasan viikko töitä eli ensi viikon perjantaina tähän aikaan olen ÄITIYSLOMALLA=) Nyt tuntuu vielä siltä, että mitäköhän sitä tekee ja kuinka aika kuluu, mutta eiköhän sitä tekemistä löydy. Vauvan vaatteet ja oikeastaan kaikki mahdollinen on laittamatta ja tekemättä. No, vaunut ja hoitopöytä löytyy, niin ja vino pino vaaleansinisiä vaatteita!
Mä jo odotan malttamattomasti vauvaa, onhan häntä jo juhannuksesta asti tietoisesti odotettu, odottavan aika on pitkä! Tuntuuko muista samalta? Odotus ei ole juurikaan vaikeuttanut elämää (mahan kohdassa olevaa jalkapalloa lukuunottamatta), mutta silti ois kiva päästä jo tosi toimiin.
Nyt vähän järjestelemään paikkoja ja sitten viikonlopun viettoon. Ja huomenna vauvan sänky ostoksille...
Mukavaa viikonloppua maaliskuisille pallomasuille!
Sport75 rv 33+5
Ehkäpä vauveli on vain pienikokoinen, eikä sen vakavammasta ole kyse. Tuntui vain kummalta, kun lääkäri oli niin vähäsanainen asiasta. Onneksi kasvua kuitenkin tarkkaillaan nyt erityisesti. Vertasin, että ekan raskauden aikana samoilla viikoilla sf-mittaa oli n. 5cm enemmän. Poikani oli syntyessään laskettuna päivänä 3350g ja 49cm.
Mekin ollaan mietitty, milloin pitäisi juhlia esikoisen 4-vuotissynttäreitä. L.a. on 17.3. ja pojun syntymäpäivä 20.3. Ties vaikka saisivat saman synttäripäivän! Varminta olisi pitää synttärit hyvissä ajoin, sillä 4-vuotias osaa jo odottaa juhliaan.
Onkohan muuten Kräuterblutsaftin imeytymisessä sama juttu kuin noissa rautatapleteissa, ettei pitäisi ottaa ruokailun yhteydessä?
Mukavaa perjaitai-iltaa!
[color=green]en ajatellut vielä pakata sairaalakasseja, kaikki vaatteet kun on vileä pesemättä ja järjestämättä. pitäisi su-iltana tehdä inventaario mitä kaikkea sitä nyt löytyykään ja mmitä pitäisi vielä hankkia.
kaikki suuremmat ostokset on vielä kaupassa (paitsi sänky joka on mun äidillä ehostettavana;) ehkä tuossa viikon päästä voisi yrittää kaupoille kun saan miehen kotiin.
jätin muuten nyt viikko sitten sen kelahakemuksen (kävin viemässä ihan virkailijalle käteen) j asiitä asti olen kytännyt verkon yli tapahtuuko siellä mitään. alkuviikosta ilmestyi että hakemus on vastaanotett, mutta sen jälkeen ei mitään. TULEEKO sinne merkintä esim. kun äitiyspakkauksesta on tehty päätös tai se on lähdössä tai jotain? olisi kiva tietää niin voisi pestä kaikki pikkuvaatteet sitten kerralla.
mun hemppa on ollut ihan hyvä koko ajan. alussa oli reilut 130. kun laski 120, terkaa käski aloittaa raudat (oliskohan ollut joskus 23 viikolla??). nyt on taas 130, mutta otan silti vielä rautaa. muuten on väsynyt olo etten halua kyllä arvoa alemmas, vaikuttaa mulla väsymystasoon heti. spartocinin olen ottanut aamulla puolen litran veden juonnin jälkeen monivitskun ja turemehun kanssa. sen jälkeen menen aamupesulle joten ehtii imeytyä ihan hyvin ennen aamiaista (ja tuo tuoremehu auttaa tietenkin imeytymistä ja siinä ettei tule huono olo kun nappaa tyhjään mahaan.) illalla en voi ottaa kun usein syön viiliä tai raejuustoa illalla (ja kalsiumihan huonontaa imeytymistä reippaasti).
ohop, tulihan tekstiä raudasta. odottelen tässä veljen perhettä, ovat tulossa viikonloppukylään nelikuukautisen tenavan kanssa.
mukavaa viikonloppua! mulla muuten taitaa olla heti maanantai-aamuna neuvola.
:) Caddie ja Pirpana, rv 32+3[/color]
[color=green]eli jos ja kun synnärille tarvii ilmoittaa ne tyttö/ poikanimet - onko ne pakko laittaa, onko pakko olla muutakuin yksi nimi, onko nimen tultava sitten joksikin oikeaksi nimeksi (etu, toka, kolmas)?
kiitti kokeneemmat:)
Caddie[/color]
caddie kyseli nimi asiaa... Anakaan Kättärillä ei kyseista paperia ole näkynyt. Minä en ole sellaista täyttänyt (v. 2004) eikä serkkuni (v. 2003 ja 2005) nytkään en ole kuullut kyseistä paperia siellä olevan. Nimiä ei kuulemma ole kuitenkaan pakko laittaa (jossains airaalassa missä tällainen paperi on, oli näin sanottu) ja nimi ei ole varsinainen nimi, voi siis vaihtaa. Jos nimet on valmiina, toki nekin voi siihen kirjoittaa:)
Vähän sekavasti kirjoitettu, mutta toivottavsti tajusit:)
-Santtu 34+2
Minä ainakin täytin tiistaina neuvolassa sen esitietolomakkeen mikä sitten lähetetään sinne minne onkaan menossa synnyttämään, ja siihen piti laittaa pojalle ja tytölle yksi nimi minkä on ajatellut antaa mutta toki sen voi vaihtaa sitten kun vauveli syntyy. Mahtaakohan ne kätilöt ottaa siitä lapusta sitten ne nimet kun mennään synnyttämään, koska vauvallehan laitetaan se ranneke käteen mihin tulee nimi. Minä en tiennyt että sellaista kysytään siinä lomakkeessa niin äkkiä päästäni sitten keksisin nimetkin siinä samalla =)
[color=Mediumturquoise]Joo, siis munkin mielestä ne Halinallen vaatteet ovat aika hinnakkaita, mutta kyllä ne on ihaniakin, eikä aina sitä perusvaatetta. Joitain sieltä oon ostanu sillon, kun on ollut tarjouksia. Mutta siis nykyäänhän ne on kaks eri liikettä, tää vaatekauppa on nimeltään Halinallen Frendi ja sitten se missä on niitä tarvikkeita on nimeltään Halinalle. Mun mielestä siellä ne tarvikkeet on ihan samoissa hinnoissa kuin muissakin lastentarvikeliikkeissä.
Neiti lähti just kerhoon... mä meen päikkäreille ja jospa sen jälkeen jaksais pyyhkiä pölyt, imuroinnin jo ehdin tehdä.
-Monkey-