Perjantaita HUHTIkuiset!
Ihanan kaunis aamu! Alkaakohan sadekausi hellittämään, kun eilenkin oli kaunista. Päästiin pitkästä aikaa lasten kanssa ulos leikkipaikalle ja sen jälkeen altaalle pulikoimaan. Ilta meni niin paljon helpommin kun ei tarvinnut olla neljän seinän sisällä. Altaalla oli joku noin 8v poika, joka tuijotti ja tuijotti mun mahaani, ja sitten uskaltautui kysymään, että olenko raskaana. Tiedusteli vielä että onko tyttö vai poika tulossa. Olen ihan auliisti kaikille kyselijöille kertonut, että tyttöä odotellaan. Mutta nyt iski pienoinen epävarmuus, mitä jos lääkärit olisivatkin erehtyneet ja tulisikin pieni pojanvintiö. Lahjoitin jo veljen lapsille kaikki liian poikamaiset vaatteet. Eipä silti etteikö kolmas poikakin olisi meille rakas.
Täälläkin masuasukki potkiskelee reippaasti, varsinkin jos itse olen pötkölläni. Eilen illalla huomasin varpaankynsiä lakatessani, etten enää oikein taivu varpaisiin asti. Muuten olo on mainio; räkätauti hiipumassa, supistelut ei juuri haittaa ja jalatkin voivat paljon paremmin kuin ennen joulua. Iltasella vaan on alaselän ja lantion luut kipeinä päivän touhuista ja lasten kanniskelusta.
Vauvantarvikkeista tuotiin mukanamme Suomesta edelliselle hankittu turvakaukala (britax) ja pino vaatteita, jotka odottavat kasseissa pesua silitystä ja kaappiin raivattua tilaa. Aika vähän oli ohkasia kesävaatteita. Mutta taidan jättää lisävaatteiden hankinnat siihen kun tiedän mitä täällä kannattaa vauvalle pukea. Yksi suomalaisäiti kertoi vauvansa olleen kotona enimmäkseen vaippasillaan. Pari pientä lyhythihaista kietaisubodia voisin kyllä hankkia. Ajattelin pärjätä ilman perinteisiä vaunuja, meillä on hyvät sattarit, joissa vielä kiinteä seisomateline. Toisaalta mieli tekisi sellaisisa uusia joihin saisi aluksi turvakaukalon kiinni, mutta enpä taida raaskia enää sellaisia ostaa. Ehkä toiset sattarit tai sitten pieneen tilaan menevät tuplat. Autottomia kun olemme ja taksien takaluukku ei ole iso. Kolhiintunut pinnasänky odottaa makkarissamme jo uutta käyttäjää, kun edelliset siirtyivät astetta suurempiin sänkyihin. Rotaatio toimii. Hankitalistalla on vielä sitteri. Tiedättekö jos nyt on pääkaupungissa jossain alennuksella babybjörnin sitteriä. Mies tulee ensi viikolla työmatkalle, joten voisi ehkä sellaisen tuoda mukanaan. Täällä ei ollut juuri nyt sitä saatavilla.
Ja onko henkka maukassa jo äitiys/imetys t-paitoja?
ja nyt sorvin ääreen...
Kommentit (28)
Jossakin oli juuri kirjoitus, miten monta prosenttia äitiyspakkauksesta on enää Suomessa valmistettuja ja vaikka olisikin niin ehdottomasti kaikki pesuun. Kankaissa on todella paljon myrkkyjä (ei ihan yksi riitä), ihan senkin vuoksi, että näyttävät uutena hyviltä. Lämpöön pesun ei pitäisi vaikuttaa ja todellisuudessahan ne joutuu kuitenkin pesemään ehkä jo melko piankin, kun tulee pulautuksia ja vaipan ylivuotoja. Vauvanvaatteet (erit. äitiyspakkauksessa) on panostettu siihen, että niitä voi pestä usein ja kuumassa.
Ja kun kaupasta ostatte vaatteita vaikka itsellennekin, niin peskää aina. Myrkkyjen lisäksi niitä on saatettu sovittaa etukäteen ja mm. täit kulkeutuvat huomaamatta näinkin kotiin. Lisäksi kaikissa vaatteiden lähetysmaissa ei ole samoja säännöksiä myrkkyjen käytölle kuin Suomessa. Lisäksi kuljetusolosuhteet maksimoivat myrkyt ja mahdolliset ötökät.
Alalla olen pyörinyt ja sairastuneita nähnyt.
Minä olen yhden synnytysunen nähnyt ja olipas kummallinen olo sen jälkeen.Muita vauvaunia en sitten olekkaan vielä " katsonut" .
Minun uneni ovat olleet vähän tälläisiä K-18 osastoa*Nolona*
Miehenikin sanoi,että tuollainen on epäreilua=D
Vaatteiden pesusta,että mitä pesuainetta käytätte?
Meillä on pesty vaatteet arielilla ja mietin,että voisinkohan sillä pestä vauvankin vaatteet?
Meillä pojalla on atopiaa alaraajoissa ja aikaisemmin ostimme mini riskiä mutta sillä ei vaatteet lähteneet puhtaiksi ja vaihdoimme tuohon arieliin.
Pojan ihokin on nyt tottunut tuohon(Vaihtaessa pesuainetta iholle tulee niitä kuivia läikkiä),joten en enää viitsisi ruveta uudelleen merkkiä vaihtamaan.
Eihän sitä pulveria muutoinkaan paljoa laiteta,että voisin kyllä uskaltaa pestä samoilla aineilla=)
Meillä on pesty Erisanilla. Se ei sisällä zeoliittiä, jonka jämistä vauvan tekstiileissä on puhuttu tai siis niiden epäterveellisyydestä. Zeoliitti muuttuu kuivauksen jälkeen vaaleaksi pölyksi, mitä ei ole hyvä hengittää. Vauva vielä viettää aikaa todella paljon tekstiilien keskellä. Lisäksi vauvan vaatteissa ja tekstiileissä todella kannattaa välttää yliannostelemista. Tutkimusten mukaan suomalaisille on just tyypillistä, että pesevät pieniä määriä suhteessa koneen vedenkäyttöön ja liian suurella annostuksella. Tässä ei siis toimi se " laitetaan varmuuden vuoksi tarpeeksi" , koska koneen vesimäärä poistaa vain määrätyn määrän ainetta.
Erisan on siis ollut hyvä kaikinpuolin. Pesin pari koneellista nestemäisellä Arielilla ja kesti vähän aikaa tajuta, että se oli se pesuaine, josta tuli niin voimakas haju. Erisan ja Bio Luvil ovat olleet hajunkin puolesta tosi mietoja.
Kiitokset vielä ainakin Tildalle ja Touhikselle neuvoista. Taidan sitten kipata nuo muutkin toppatamineet tuonne koneeseen pyörimään. Kyllähän niiden pitäisi pesua kestää. Eipähän tule sitten myrkkyjä vauva-paran herkälle iholle.
Meillä on jo reilun vuoden ajan pesty omatkin vaatteet hajustamattomalla Omolla tai BioLuvililla, sillä minulla puhkesi viime talvena kummallinen ihottuma (parani onneksi jo viime keväänä). Päätin sitten vähentää rasitusta jättämällä hajustetut pesuaineet pois. Näillä aineilla ovat tahrat lähteneet ja meidän aikuisten iho pysynyt hyvänä. Samalla aineella olen pessyt jo joitakin vauvan vaatteita, arvelin olevan ihan tarpeeksi mieto. Pitää sitten vauvan syntymän jälkeen katsoa tarvitaanko vielä miedompaa ainetta.
Kävin tuossa päivällä vähän kävelyllä puettuani ensin 4 kerrosta vaatetta sekä toppavaatteet vielä niiden päälle. Yrittäessäni lopulta taipua sitomaan kengännauhoja, tuli jo mies avuksi, kun ähisin niin tuskaisen kuulosena. Ei tämän masun ja niiden vaatekertojen kanssa todellakaan ollut kovin helppoa taipua kenkiä sitomaan... ;) Mukavalta tuntui kuitenkin ulkoilma, vaikka tunkihan sieltä kylmää kaikkien vaatekertojen läpikin. Tuntuu vain yöuni tulevan paljon helpommin ja nukuttavan sikeämmin, jos on edes vähän käynyt ulkona happea haukkaamassa.
Mutta huomaa kyllä, ettei tänään ole ollut liiemmin muuta ohjelmaa, kun olen täällä koneella jatkuvalla syötöllä... Mukavaa ajankulua!
Kissankello
nukuin tossa 3tunnin päikkärit, ukko tuli jo kysymään että meinaatko aamuun asti nukkua..nukutti niin makeasti, saa nähä miten yöllä saa unta.
ja unista sen verran että mää olen kans nähnyt mitä ihmeellisempiä unia..ihan älyttömiä jotkut.
mulla on mennyt kyllä kohta omaisuus vauvan vaatteisiin, en ole ukolle uskaltanut kaikkia näyttääkkään...en vaan pysty kävelemään h&m:ällä niiden ihanuuksien ohi..ja kaikki on poikapainotteisia, kun ultran mukaan poika sieltä tulisi..sitten ku tulekin tyttö ni se on sitten vaaleansinisissä=). mulla ei edes esikoiselta jäännyt paljoa mitään vaatetta kun myin kaikki...sillonkin taisin ostella hirveesti niitä. nyt syömään..
Tai johan tuo on tainnut alkaakin. Itsekin odottelen saunavuoron alkua, ihana päästä edes kerran viikossa saunaan.
Tänään ei kyllä kummempia ole tapahtunut, ollut aikaslailla normaalia elämää. Töitä ja tenttiin lukua.
Itse näin jossakin vaiheessa todella paljon unia, mutta nyt olen jonkun yön nukkunut niitä näkemättä. Minun unissa ei edelleenkään ole vauvoja ollut, vaan hyvin ne on olleet itselleni hyvin tyypillisiä unia, joita siis näen muutenkin.
Tämän pitemmittä jorinoitta taidan toivotella kaikille rentouttavaa viikonloppua!
Elliina 27+5
Ehdinpäs vielä hyvinkin tämän päivän pinoon :-) Tuohon pesuainekeskusteluun lisäten; meillä pyykit pestään nestemäisellä Sertolla tai MiniRisk -geelillä. Huuhteluaineena on tarvittaessa MiniRisk. Muille perheenjäsenille sopisi mikä muu tahansa, mutta esikoisella on niin atooppinen ihon ettei mikä muu sovi->tulee ihottumaa.
Töissä olen ollut nyt tämän viikon ja ihan jees on mennyt. Muistaa vain vaihdella välillä asentoa, ettei koko ajan istu tai seiso. Sen olen nyt huomannut, että muisti alkaa taas pätkiä. Onko muilla esiintynyt vastaavaa jo nyt? yleensä muistin pätkiminen alkaa vasta kun vauva on syntynyt, mutta nyt tuntuu että ihan tosissaan saa hakea välillä jotain sanaa, josta kotona puhuttaessa tulee vain " systeemi" . Hyvin on mies ymmärtänyt :-)
Meillä esikoisen piti lähteä kaverin synttäreille alkuillasta, mutta juuri kun piti alkaa vaihtamaan vaatteita, huomasin että poikahan on ihan kuuma! Valitteli kyllä jalkakipua, muttei halunnut kipulääkettä ja oli jotenkin kränäisen oloinen. Ajattelin ensin, että jännittää niitä juhlia mutta kun mittasin lämpöä niin 39 pätkähti mittariin!
Pidettiin sitten omat juhlat kotona. Tehtiin jätskiannokset kaikille ja popparia. Ja sitten katsottiin lastenohjelmia, joita lapset valitsivat vuorotellen. Oli ihan hauskaa :-)
Omassa masussa vauveli potkii välillä hurjasti. Äsken oli tää kannettava tuossa masun päällä niin hytkyi ja heilui vain kun epeli potkiskeli täsmäiskuja masiinaan.
Unistakin oli puhetta: Mulla kanssa on välillä ihan tosi levottomia unia
:-) mutta ennenkaikkea värikkäitä ja sellaisia joissa tapahtuu ihan hirmuisesti kaikkea. Ei ole kyllä tylsää öisin, ei. Nyt pari yötä mennytkin ihan mukavasti, ei ole tarvinnut vessassa rampata eikä asentoja vaihtaa. Närästyskin on taittunut Renniellä jo heti alkuyöstä.
Ensi yöstä ei sitten taas tiedäkään, kun tuo poika on kuumeessa. annoin hänelle jo Panadolia ja Pronaxenia ja nenäsuihkeen. Kuume laskikin jo ihan ok tasolle noilla ja yöllä varmaan tankataan vähän lisää troppia että saa nukuttua aamuun asti. On pojasta varmaan kivaa olla sairaana sen puolesta, että pääsee luvan kanssa äidin viereen nukkumaan :-) Musta on helpompi niin, että isäntä saa nukkua rauhassa kun minä kuitenkin nousisin yöllä lastenhuoneeseen poikaa hoitamaan. Nyt menee vieressä paremmin.
Nonniin, tällaista taas tälläkertaa. täytyy toivoa että huomisen jatkuu vielä ainakin nään pakkaset. Meillä olisi pakastimien sulatusprojekti ja menee kaikista vaivattomammin kun saa pakasteet vain laittaa hankeen.
Vointeja taas kaikille ja viikonloppuja!
Pikkis rv 29+3
Meillä pakkasta oli mittarissa 20, joten uskaltauduimme esikoisen kanssa aamupäivällä hetkeksi ulos. Tänään ei tuullutkaan niin oli ihan kohtalaisen mukavaa saada hieman väriä poskiin. Ja mikä mukavinta, saimme tänne eteläänkin vähän lunta, niin ei ole ihan niin mustaa ja pimeää koko ajan!
Yhdyn tildan kommenttiin Britaxin baby safe plus -kaukalosta, oli ehdottomasti hintansa väärti ja mm. tekniikan maailman useamman testin testivoittaja. Meillä esikoinen mahtui siihen n. vuoden, ja nyt sitten se odottaa tätä uutta käyttäjää.
Unista sen verran, näen myös tavallistakin kummallisempia unia usein. Tässä raskaudessa seksiunia on kyllä ollut vähemmän kuin viimeksi, mistä sitten johtunee;)
Omaan napaan: eilen oli neuvolalääkäri ja kaikki näyttäisi olevan ihan ok. Sf-mittakin putosi keskikäyrälle oltuaan alussa reippaasti käyrien yläpuolella. Sokeria oli edelleen pissassa, mutta lääkäri oli sitä mieltä ettei siitä tarvitse murehtia kun kerran sokerirasitus oli normaali.
Lisäksi lääkäri epäili vauvelin olevan kuitenkin pää alaspäin, vaikka liikkeet tuntuvat edelleen kovin alhaalla! No, eiköhän asia jossain vaiheessa varmistu, ja kyllähän tuolla vielä on tilaa pyöriä.
ONNITTELUT kaikille huomenna 30 viikon rajapyykin ohittaville!!! *tarjoaa kakkukahvit*. Minusta on myös vaan mukavaa, kun viikot vierivät ja pian on uusi pieni nyytti kainalossa!
Lala76 27+6