Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vasen- tai oikeakätisyydestä

19.01.2006 |

Miten ohjata eskarilaista tässä asiassa, joka tuli aika yllätyksenä meille vanhemmille, koska emme itse olleet huomanneet muuta kuin että lapsemme olisi oikeakätinen?! Eskarissa ei kuulemma ole aikaa selvittää ja opettaa lasta, vaan se täytyy tapahtua kotona. 6-vuotisneuvolastakaan emme saaneet mitään ohjeita, vaikka siellä oli myös kouluterveydenhoitajana toimiva henkilö.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten " selvittaa" tai opettaa?? Siis vasenkatista lastako?

Meilla esikoinen vasenkatinen, ja koskaan asiaan ei millaan tavalla missaan ole " kiinnitetty huomiota" . Oikeastaan erittain positiivinen juttu, silla nayttaa olevan taiteellisesti/ matemaattisesti lahjakas:). Jos tuohon nyt vasenkatisyydella on vaikutusta (joidenkin lahteiden mukaan on...)

Ei ole vasurisuuteensa apua tai opetusta tarvinnut:).

Vierailija
2/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kanssa vähän ihmettelin, mitä apua tarvitsette vasenkätisyyteen. Vai onko lapsen kätisyys vielä epäselvä eli kumpaa on voimakkaammin. Meillä myös esikoinen vasenkätinen vaikka muut perheenjäsenet oikeakätisiä onkin. Meillä myöskään koskaan missään ole puuttuttu asiaan tai käsketty mitään opettaa. Lääkäri 5-vuotis neuvolassa kirjoitti papereihin että lapsi vasenkätinen ja homma on ollut sitä myöten selvä.

Mikäli teillä on kätisyys vielä hakusessa niin kannattaa silloin ehdottomasti seurata kumpaa kättä lapsi enemmän ja paremmin käyttää ja tukea sitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, ongelma on siis se, että vaikuttaisi että lapsi on oikeakätinen, mutta häilymistä käden valinnan välillä on ja jotkut asiat hän tekee spontaanisti vasurilla. Ammattilaisten mielestä siis olisi korkea aika vakiinnuttaa kummalla kädellä tekee, ettei tulisi oppimisvaikeuksia ja että motoriikka pääsisi kunnolla kehittymään. Mielestäni lapsi on valintansa tehnyt, enkä ole kokenut satunnaista vasenkätisyyttä ongelmaksi, mutta jos asiantuntujat ovat tätä mieltä, haluaisin jostain lisätietoa. Heiltä en sitä ole kovin paljon saanut.

Vierailija
4/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni te kotona varmasti parhaiten huomaatte kumpion lapselle se parempi käsi, jos olete luuleet oikeakätiseksi niin on varmaankin pohjimmaltaan sitten oikeakätinen. Voisitte kokeilla vaihvihkaa ohjata toimintaa niin että laitatte esim. kynän oikeaan käteen oikealla tavalla ja piirtelette jotain. Kyllähän motoriikan täytyy pikkuhiljaa päästä kehittymään, että sitten koulussa on helpompaa kynän käyttö ja askarteluun taitaapi myös vaikuttaa paljon.

Sanoin tuossa eka kirjoituksessa vähän väärin, ettei meillä mitään opastusta tarvittu. Tarkemmin kun muistelee saatiin ohjeita siitä kuinka vasenkätinen oikeaoppisesti pitää kynää, tekee rusetin jne. Toki ostimme myös askartelusakset, jotkat istuvat hänelle paremmin käteen. Sitten yhdessä treenattiin eskari aikana välineiden käyttöä, ei pitkiä aikoja kerrallaan, ettei stressaa, mutta vähän aina silloin tällöin. Kait nuo samat ohjeet pätevät oikean käden motoriikan tukemiseen myös.

Tsemppiä treenamiseen

Vierailija
5/8 |
20.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla tyttö niin selvasti vasuri, ettei mitaan kummempaa sen takia tarvinnut tehda.

Tsemia treeniin siis:)

Vierailija
6/8 |
23.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tohon kysymääsi asiaan sinänsä, mutta itse olen vasuri ja edelleen teen tietyt asiat aina oikealla kädellä. Mielestäni " yhteiskuntakin" pakottaa olemaan hieman kaksikätinen meidän vasurien koska joitain asioita ei vain ole keksitty vasureille. Onneksi nykyään saa mm. vasureille perunankuorimisveitsiä, saksia ym. Mutta esim. kitaraa soitan kuten oikeakätiset, samoin syön kuten oikeakätiset.

En kyllä muista että olisin sinänsä tarvinnut apua pahemmin lapsena, eiköhän asiat luonnostaan mene oikein eli siis päinvastoin meillä vasureilla. Isovanhempani aina muistelivat kuinka heidän nuoruudessaan oli häpeä jos lapsesta oli tulla vasuri! Huh, onneksi ajat ovat muuttuneet...

Toki jos lapsesi on vielä kaksikätinen voi olla helpompaa lapselle jos tottuu oikeakätiseksi. Mun mielestä vaan tuo kätisyys on kiinni tuolta aivoista, eli siis pakottaa ei voi, kuten aiemmin oli tapana tosiaan tehdä.

Vierailija
7/8 |
24.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

väkisin pitämään myös saksia vasemmassa, mutta paremmin sujuu oikealla. Myös muutamat muut askareet ovat oikeanpuoleisia, mutta kynä pysyy paremmin vasemmassa. Itse en ole asiasta sen suuremmin stressannut, kyllä se lapsi itse tietää!

Vierailija
8/8 |
26.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9-v tyttö, joka on vasenkätinen. Kätisyys oli hakusessa aika kauan, kunnes vasta n.4-vuotiaana kääntyi selvästi vasenkätisyyteen. Lapsi käyttää edelleen joissain tilanteissa oikeaa kättä, mm. saksia hän pitää oikeassa kädessä. Mä en ole nähnyt tässä osakaksikätisyydessä mitään ongelmaa, eikä eskarissa tai koulussakaan koskaan asiaan puututtu. Itsekin olen osin kaksikätinen, hoidan esim. pieniä vauvoja lähes täysin vasenkätisesti, voin hyvin leikata, askarrella, syödä tms. vasemmalla kädellä. Oikea on varattu kirjoittamiseen, sen opettelin itse ekaluokkalaisena, kun vasemmalla kirjoitettu teksti aina meni suttuun, ja se alkoi suututtaa.

Jos kuitenkin eskarissa on asiaan kiinnitetty huomiota, niin voihan olla, että lapsesi kätisyys on niin sekavaa, että kumpikaan käsi ei ole hyvä vaan " heikohko" . Voittehan esim. kotona aina huomauttaa, jos kynä on väärässä kädessä ja ostaa sakset, jotka soveltuvat vain oikeakätisille. ON myös olemassa kynään kiinnitettäviä apuvälineitä, jos kirjoitusasento on väärä. En tosin tiedä, onko niitä vaan vasenkätisille.

Onhan se hyvä, että asia on huomattu, niin voitte auttaa lasta vielä ennen koulun alkamista :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi