Minua ottaa niin päähän ihmiset, jotka eivät osaa ulkoiluttaa koiriaan :(
Siis nämä jotka antavat koiran pööpöillä pitkällä hihnalla pitkin tietä. Ärsyttää jos eivät tajua edes silloin ottaa lyhyemmälle hihnalle jos tulee toinen koira vastaan. Tosi mukavaa kun itse joutuu hyppimään ojan/penkan kautta kun toinen valtaa koko himskatin tien.
Sitten vielä yleensä pysähtyvät koirineen tuijottamaan vastaan tulevaa koiraa, koirat edelleen niin ettei siitä kukaan pääse ohi. Yleensä näillä valopäillä on useampi kappale sellaisia pikkukoiria.
Eikö nämä ihmiset oikeasti ajattele mitään? Vastaantuleva koira voi olla vihainen. Ja onhan se nyt ikävää jos koirien hihnat sotkeutuvat toisiinsa.
Kommentit (39)
Antaisin ap:ole vinkin että kerrot vastaantulevalle että koirasi on arvaamaton ja pyydät ottamaan koiransa lyhyemmälle hihnalle. Näin ainakin olen kuullut joidenkin pyytävän ja itsekin olen saattanut pyytää. Aina on ollut toinen osapuoli asiallinen kun nätisti on pyydetty. Ei se niin vaikeaa ole
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:24"]
Jos haluaa kulkea koiransa kanssa rauhassa, ilman että luokse päästetään sen enempää vieraita koiria kuin lapsia, kannattaa hankkia rotu tyyliin saksanpaimen, rotikka, dobberi. Ihan kivoja koiria kunhan peruskoulutus ja pentuna sosiaalistaminen tehdään kunnolla, mutta ei tarvitse lenkeillä riesata liiallisesta luoksetulosta muiden taholta :-)
[/quote]
Minulla on dobberi ja se tuntuu olevan silittelymagneetti. Kait siitä näkee jo pitkälle, että se rakastaa ihmisiä ja siksi se vetää puoleensa niin lapsia kun aikuisia.
Olen sanonut jokaiselle, joka koiransa ilman lupaa päästää koiransa minun koirani luokse, että olethan varautunut maksamaan 2500€ jos kouralleni sattuu jotakin. Jostain kumman syystä asiaa ei tarvitse sanoa kuin kerran.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:41"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:24"]
Jos haluaa kulkea koiransa kanssa rauhassa, ilman että luokse päästetään sen enempää vieraita koiria kuin lapsia, kannattaa hankkia rotu tyyliin saksanpaimen, rotikka, dobberi. Ihan kivoja koiria kunhan peruskoulutus ja pentuna sosiaalistaminen tehdään kunnolla, mutta ei tarvitse lenkeillä riesata liiallisesta luoksetulosta muiden taholta :-)
[/quote]
Minulla on dobberi ja se tuntuu olevan silittelymagneetti. Kait siitä näkee jo pitkälle, että se rakastaa ihmisiä ja siksi se vetää puoleensa niin lapsia kun aikuisia.
[/quote]
Kyllähän se kuitenkin keskimäärin on niin että dobberin kanssa saa kulkea rauhassa huomattavasti todennäköisemmin kuin chihun. Että sikäli rodulla on väliä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:47"]
Olen sanonut jokaiselle, joka koiransa ilman lupaa päästää koiransa minun koirani luokse, että olethan varautunut maksamaan 2500€ jos kouralleni sattuu jotakin. Jostain kumman syystä asiaa ei tarvitse sanoa kuin kerran.
[/quote]
Siis mistä siinä pitää maksaa?
Itse tunnen yhden belggarin (malinoisin), on meidän puistokavereita/-tuttuja. Koira on 5v (vai 4v en muista enää) narttu, joka ei ole ikinä sietänyt narttuja, ei leikattuja, ei leikkaamattomia, ei pentuja, ei ketään. Ja koira kyllä puree, jos pääsee esim. koirapuistossa samaan tilaan nartun kanssa. koira oli jo alle vuoden ikäisenä tuollainen.
Myös urosten suhteen on suht valikoiva, yleensä ensimmäisillä kerroilla yrittää höykyttää (ei kylläkään käydä kiinni, mutta leikkiä kova kouraisemmin), meidän urosta tuo ei ole kyllä ikinä yrittänyt höykyttää tms. Tiedä sitten, että johtuisko se siitä, että meidän urosta ei ole leikattu ja nuo muut urokset ovat olleet leikattuja?
Esim. olimme kerran kavereiden kanssa puistossa, belggarin omistaja huuteli, että sopiiko tulla tms. Ehdin huutaa, että täällä on jo narttu, mutta en ehtinyt jatkaa pidemmälle, kun nuo tulivat sisälle. Loppu tulos: kaverin vuoden ikäisellä oli kuonossa hampaan jäljet.. Koira on myöskin salakalava eli ei murise, ei pörhistele tms. vaan suoraan sukkana päälle.
Myös yhden ex-kaverin narttu on purrut jo ties kuinka montaa narttua puistossa. Ja myös yksi uros pentukin sai osansa hampaista (kahdessa tapauksessa toiselta olisi voinut mennä näkö toisesta silmästä, koska hammasta osui melkein silmään). Myös meidän koira meinasi saada hampaista (oli vaan menossa haistelmaan, kun narttu kävi rähisten päälle). Kaveri onkin nykyisin ex, kun ei tajua, ettei kyseistä koiraa voi viedä koirapuistoon eikä sitäkään, että se ei ole naurun asia, jos oma koira puree toista..
Kaks belggaria (groendahl tms. se musta versio kuitenkin) kävi meidän edellisen koiran päälle kolme kertaa puistossa. Täysin varoittamatta (kerran koira laskettiin portista sisälle ja koira kävi sukkana meidän koiran päälle, jos kaveri ei olisi ollut vieressä ja päässyt vetämään belggaria "kaulurista", niin meidän narttu olisi ollut vainaa. Ja kahdella kerralla sama narttu kävi päälle, kun koira oli pissalla).
Puistokaverin jo edesmennyt leikkaamaton uros oli hyvin valikoiva toisten urosten suhteen, meidän uros oli ainut leikkaamaton uros, jota sieti ja sekin sen takia, että noilla oli 8 vuotta ikäeroa eli meidän koira kunnioitti vanhempaa. Mutta tuo puri ainakin neljää urosta, viimeisellä kerralla sen verta pahasti, että toinen osapuoli loukkaantui suht pahasti.
Täällä on myös pari rotikkaa sekä yksi pitti mix, jotka omistajien mukaan raatelee ja repii toisen uroksen kappaleiksi. Ja varmasti pitää paikkansa, koska koirat meinaavat tulla aidasta läpi ja sen verta aggrea haukkua ja hihnassa tempomista, jos toinen menee ohi.
Että kyllä noit aggreja koiria löytyy, jotka myös purevat :(
Nuo salakavalat koirat on niitä pahimpia. Yleensä vihainen koira paljastaa aikeensa (esim. murinalla, irokeesilla, tuijottamisella, jännittyneellä kehollaan ym.), mutta nuo, jotka joko tempaisee hihnan pitkälle ja ärisee, kun pääsee vierelle tai ne, jotka tulevat sukkana kiinni, ovat niitä pahimpia. Itse yritän kiertää kaukaa nuo patsastelijat, koska pari kertaa joku pikku mamman mussukka on ampaissut meidän luo, niin pitkälle, kun fleksi antaa myöten ja yrittää käydä kuonoon kiinni. Onneksi koiralla on "parta" eli..
Ei se haukkuminen/räksyttäminen aina tarkoita vihaisuutta.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:08"]
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:44"]
Mitä väliä, ihan oikeesti? Antakaa koirien nuuskia ja tutustua toisiin koiriin. Eikö lenkkien tarkoitus ainakin osittain ole tarjota koiralle liikuntaa ja ympäristönvaihdosta? Kuka on sanonut, että koiran pitää kulkea autistisena vierellä? Ei minusta tarvi. Sehän on luonnollista, että lajitoverit kiinnostaa. Jotkut koirat on toki häijyjä, kun omistajat eivät ole viitsineet hoitaa sosiaalistamista pentuna kunnolla ja sitten murmuttavat omaa laiskuuttaan aikuisten, toisille koirille ärhentelevien rakkien omistajina.
Tämä noin kärjistyksenä, mutta kuka on oikeasti määritellyt, että se vierellä kulkeminen on oikea tapa ja tervehtiminen väärä tapa. Kyseenalaistakaa asioita, niin huomaatte, että se oma ajattelu ei välttämättä ole oikea.
t: nykyään koiraton
[/quote]
Hyvä että olet nykyään koiraton. Pidä toi asetelma ja opiskele koirista ennen seuraavan hankintaa. Näin meillä kaikilla on paljon helpompaa.
[/quote]
Selitätkö samalla, miksi näin? Ei se riitä, että hoet jonkun koirakouluttajan omaa uskomusta. Käytä omia aivoja ja perustele.
Tämmöiseen "salakavaluuteen" voi olla syynä myös koiran koulutus. Jos opettaa koiransa niin, ettei siitä tule remmirähisijää niin sekö on sitten salakavala?
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 17:54"]
"Jotkut koirat ovat myös hyvin salakavalia eli eivät näytä aggrea mitenkään, mutta kun toinen pääsee lähelle, nappaa kiinni."
Olen opettanut oman mäyräkoirani niin, ettei se räksytä turhaan. Mutta varmasti puree jos toinen koira tulee lähelle. Se ei kyllä tee koirastani yhtään salakavalaa.
[/quote]
Kait tää on ironiaa???? Koira joka ei osoita mitenkään, että lähelle ei saa tulla ja sitten puree? Jos on totta niin sulla on ihan pimee koira.
Mitäs jos niille pirjopettereille opettais, että pikkukoirien kimppuun ei syöksytä takavasemmalta halaamaan ja silittämään joka käänteessä. Ihan mahdoton opettaa niistä pikku fifeistä asiallisesti käyttäytyviä, kun niiden kimppuun tullaan ihan miten vaan kun ne on niiiin söpöjä.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:04"]
"Jotkut koirat ovat myös hyvin salakavalia eli eivät näytä aggrea mitenkään, mutta kun toinen pääsee lähelle, nappaa kiinni."
Olen opettanut oman mäyräkoirani niin, ettei se räksytä turhaan. Mutta varmasti puree jos toinen koira tulee lähelle. Se ei kyllä tee koirastani yhtään salakavalaa.
[/quote]
Kait tää on ironiaa???? Koira joka ei osoita mitenkään, että lähelle ei saa tulla ja sitten puree? Jos on totta niin sulla on ihan pimee koira.
[/quote]
Se on metsästykoira ja toimii siinä asiassa todella hyvin. Ei vaan siedä muita koiria. Pimeenä minä pidän ihmisiä, jotka väkisin tunkevat iholle. Ja vastenmielisenä räksyttäviä rakkeja.
Sosiaalistaminen ei todellakaan ole sitä, että pennun annetaan moikata ketä tahansa vastaantulijaa. Sillä tavalla tehdään räkyttäjiä, remmirähjiä ja pelkääviä koiria kun vieras vastaantulija ei ollutkaan mukava.
[/quote]
Salakavala on juurikin sellainen, joka ei osoita mitenkään käytöksellään ettei halua lähestyttävän, ei siis murise, vetäydy pois, näytä hampaita jne. vaan puree suoraan. Haukkuminen tai haukkumattomuus ei sinänsä liity aiheeseen mitenkään; ei haukkuminen tarkoita että koira olisi vihainen.
Mulla haisi aikoinaan suu vähän alkoholille, kerran ulkona, lähti haistamaan tullut koira äkkiä pois. Eivät pidä alkoholista. :D Tässä vinkki. Laita itsees vähän sitä vaikka punttiin. Muitakin karkottimia on.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 16:03"]
Minua suututtaa, kun varsinkin talvisin kaikki lempilenkkipolkuni on muutettu hiihtoladuiksi ja joudun juoksemaan yleisillä teillä. Ja sitten aika usein koira(t) haukkuvat ja hyppivät kohti kun juoksen ohi eikä omistajat yleensä tee yhtään mitään.
En ymmärrä tuollaista. Kuten en sitäkään, että annetaan koiran hyppiä lasta päin, tai ylipäätään tulla luokse lupaa kysymättä. Ja ei, ei tarvitse kertoa miten jotkut toiset lapset tulee lupaa kysymättä lääppimään koiria koska nyt ei ole kyse siitä. Ei vaan ole!
[/quote]
On kyse aivan samasta asiasta, siitä että koiran/lapsen annetaan ILMAN LUPAA mennä luokse. Vaikka sinusta tietenkin on "ylipäätään" ok, että pirjopetteri saa mennä riehumaan ja veuhtomaan jokaisen elukan kimppuun, joka vastaan tulee, kysymättä lupaa. Ja kun lupaa kysytään ja vastaus on ei, se tarkoittaa EI, tätähän ei kaikki tajua vaan oletetaan että luvan kysyminen riittää ja sitten saa koskea, oli vastaus mikä tahansa.
Minua puolestaan ärsyttää nämä ohi juoksevat ihmiset, jotka eivät tajua ohittaa koirakkoa kävellen, jos selvästi näkevät koiran pitävän heitä uhkana. Kymmenen metrin kävely kesken lenkin ei pilaa treeniänne...
Pahimpia ovat nämä, jotka toisen koirakon lähestyessä pysähtyvät sinne tien laitaan. Joko sieltä rähistään omistajan jaloista, tai pahimmillaan singahdetaan kimppuun juuri kun kävelet ohi.
[quote author="Vierailija" time="21.12.2014 klo 18:23"]
Kissani osaa kävellä ulkona vieressäni. Olen sen siihen opettanut. Koirat sekoavat kun näkevät kissan ja koittavat ryysiä sitä päin. Opettakaa ne koirat kulkemaan vieressänne jos olette yleisillä teillä! Ei luulisi olevan ylitsepääsettömän vaikeaa.
[/quote]
Samaa mieltä.
Opettaminen vaatii pitkäjänteisyyttä ja työtä.
Huomaan monen koiranomistajan lipsunneen tässä asiassa.