Paljonko teillä on paino noussut raskauden aikana?
Tuntuu, että jokaisella neuvolakäynnillä mennyt pieleen. Aina painoa joko liikaa tai liian vähän per viikko...
Kommentit (28)
Olin tarkalla dietillä, koska minulla oli vähän sitä raskausdiabetesjuttua. Hyvin pysyi sokerit aisoissa eikä tullut onneksi paljon kiloja.
Lähtöpaino oli matalahko, ja nlassa sanoivatkin, että painoa saa tulla aika reilusti, ennen kuin alkavat ihmettelemään. Neljän kk:n päästä synnytyksestä kaikki oli mennyt pelkän imetyksen ja normaalin liikunnan (vaunukävelyt) voimalla. Suurin osa tietty jäi jo laitokselle.
Ekassa nousi 7 kiloa, tokassa 8, kolmannessa 9, neljännessä 9 ja viidennessä 6 kiloa. Ensimmäistä odottaessani olin sairaslomalla 24. viikosta lähtien enkä pystynyt liikkumaan juuri lainkaan ja silti paino pysyi kurissa. Lapset ovat olleet hyvän kokoisia ja itse olen painanut aina alle 70 kiloa synnyttämään mennessä (pituus 171). Nesteitä ei ole kertynyt. Minä sain joskus moitteita liian vähäisestä painonnoususta enkä ymmärrä miksi, koska vauvat kasvoivat kuitenkin normaalisti.
Mulle ei oo ikinä neuvolatädit ollut ilkeitä tai turhaan kommentoinut painoa tai muutakaan. Molemmissa raskauksissa tullut n.10kg.
Ruokailu- ja liikuntatottumukset olivat koko raskauksien ajan samanlaiset kuin " normaalitilassakin" eli terveellistä perusruokaa + säännöllistä (3-5 krt/vko) kuntoliikuntaa. Neuvolassa ei tietenkään tätä uskottu, vaan syytettiin että ahmin salaa ja makaan sohvalla päivät pitkät..
Mieheni on ravitsemus- ja liikunta-alan ammattilainen, ja on selvää että hän ei sellaista menoa olisi katsellut, jos en minäkään.
Jostain tuntemattomasta syystä kerään vaan tolkuttomasti painoa ollessani raskaana, onneksi kilot ovat kummallakin kerralla lähteneet ilman mitään vippaskonsteja n. neljässä kuukaudessa synnytyksen jälkeen ja olen ollut takaisin lähtöpainossani (60kg/170cm).
Molempien synnytysten jälkeen olen ollut heti takaisin lähtöpainossani ja varmasti niin tälläkin kertaa. Ekalla kerralla vauva painoi 4210g ja toinen tyttö oli 3420g.
Vierailija: