Paljonko teillä on paino noussut raskauden aikana?
Tuntuu, että jokaisella neuvolakäynnillä mennyt pieleen. Aina painoa joko liikaa tai liian vähän per viikko...
Kommentit (28)
Toisen raskauden aikana tuli vajaat 10kg.
Kummassakaan raskaudessa ei sanottu että olisi liikaa tai liian vähän.
kommentoi mitään, vaikka välillä tulee 600g, välillä miinusta.
Tässä toisessa aion vähän skarpata paremmin...
4kg oli ekstraa kun tulin synnäriltä kotiin ja imetysaikana laihdun alle lähtöpainon. Sain neuvolassa kuulla joka kerta, että olisi hyvä käyttää rasvattomia tuotteita ja välttää sokeria jne. Olin ihan hajalla asiasta, koska mielestäni kiinnitettiin epäolennaiseen huomiota. Aina vaan toitotti että normaali painon nousu on 10-12kg. Sanoin joskus lopussa kun alko jo tosi paljon ärsyttää että mua ei haittaa jos pari ekstrakiloa jää että enköhän ehdi dsit laihduttaa jos tarvetta on. Mut onneks nyt toisessa raskaudessa (rv18) on eri terkka, ni jospa ois hiukka mukavampi tapaus. Oon kyllä ihan paniikissa aina menossa siihen vaa' alle.
Eli oikein sopivasti. Ei ollut kyllä turvotusta, eikä mitään muitakaan vaivoja.
kolmannesta 4kg ja neljännestä tuli nyt sitten 2 kiloa. Jokaisen raskauden alussa mulla on paino pudonnut jonkun verran, ja kaikki vauvat painaneet syntyessään yli 4 kiloa.
Ja oli justiin sopivasti :)
Minusta paino nousee silloin oikeassa suhteessa, jos se synnytyksen jälkeen tippuu yhtä nopsaan kuin on tullutkin ;) Eli jos nousee nopeaa niin sen pitäisi laskeakin sitten nopeaa... Itselläni paino oli takaisin lähtölukemissa (62kg) 2kk synnytyksestä ja siitä mentiin vielä 5kg alas seuraavina kuukausina imetyksen ansiosta.
Ihanaa päästä kohta " laihduttamaan!"
Siis vaikka vauva oli jo ulkona. Neuvolassa ei sanottu mitään, koska kaikki oli vaan nestettä. Lähti pois kahdessa kuukaudessa. Jos joku olis neulalla tökännyt, olis varmaan saanut suihkun päälleen. Loppuajasta en pystynyt kävelemään, koska jalkapohjat oli niin kaarevat. Lääkäri totesi sen olevan vaan epänormaalia raskauden hylkimistä.
Musta aika törkeetä. Kyllä mäkin sen aikuisena ihmisenä tajuan, ettei ehkä ole hyväksi " lihoa" liikaa raskausaikana. Mutta uskon myös, että meissä äideissä on eroja ja toisille raskaus tuo paljon kiloja vaikka äiti ei mässäilisikään. Onhan se nyt selvää, että luonto on tarkoittanutkin että äiti kerää vähän ylimääräistä, että on sitten mistä ottaa imetysaikana.
Naputti joka asiasta, eikä tajunnut että olin tiukalla sokeridietillä. (vaikka ei sokerit olleet edes koholla) Toisesta lapsesta tuli painoa lisää 2800g viikko loppumetreillä. Miinustin aina kilon... : ) Tiesin jo, ettei asialle mitään voi, ja sillä sipuli.
Esikoisen aikana n. 12 kg. Nyt rv 28 mennessä n. 5 kg. Eihän se koskaan ole sopivasti, jos neuvolasta kysytään :)
Jos syö oikeaa ruokaa ja elää normaalia elämää, niin ei se paino pääse liikoja nousemaan. Tietysti jos 9 kuukautta makaa sohvalla ja syö suklaata, niin kyllähän siinä ajassa lihoo pirukseen ihan ilman mitään raskauttakin. Nämä ns. raskauskilot ovat yleensä ihan muusta kuin raskaudesta johtuvia...!!
esikoisen kanssa 16kg, keskimmäisen kanssa 17 kg ja kuopuksen kanssa 12 kiloa. Kuopuksen kanssa rv 20 mennessä oli tullut 1 kg lisää...
Ihan sopivasti on ollut mulle, lähtöpaino on ollut aika pieni pituuteeni nähden. Nyt kuopus on 9kk ja olen taas alle lähtöpainon.
tosiaanki, jollakin vkolla 3kg (liikaa) seuraavalla 100g sitten liian vähän..mikään ei oo hyvä.
Oli sopivasti 25kg, väitätkö että vähempi ei olisi riittänyt???
Mulle tuli ekasta 13kg ja toisesta 6kg, ja molemmat oli ihan sopivasti...
Vaikka toisesta tulikin vaan 6kg niin niin tukalaa oloa mulla ei ole ikinä ollut odotusaika oli yhtä helvettiä. Ja vaikka tuli noin vähän, lapsi painoi silti 3950g...
Ja ihan normaalisti söin, ainoo oli se että en pystynyt syömään paljoa kerralla vaan pieniä annoksia pitkin päivää...
Vierailija:
Jos syö oikeaa ruokaa ja elää normaalia elämää, niin ei se paino pääse liikoja nousemaan. Tietysti jos 9 kuukautta makaa sohvalla ja syö suklaata, niin kyllähän siinä ajassa lihoo pirukseen ihan ilman mitään raskauttakin. Nämä ns. raskauskilot ovat yleensä ihan muusta kuin raskaudesta johtuvia...!!
mulla voivoteltiin jokakerta että kylläpäs painoa kertyy. Nesteitä keräsin kuin pesusieni. Paras viikon saldo oli 2010g :( . Silti ei tehty mitään testejä. sanottiin vaan että istukka toimii hyvin kun äitillä kerää nesteitä.
Kummastakin olin 3kk päästä omassa painossa eli 62kg :)
Turvotusta oli ihan jumalattomasti, mutta toki tällaisessa painonnousussa on kyse ihan rehellisen läskin kertymisestäkin.
Itselläni tässä summautui monta tekijää, joiden vuoksi paino nousi.
Toivon että jos joskus saan toisen lapsen, pystyn liikkumaan edes vähän että en ihan noihin lukemiin taas pääse.
Laitokselle jäi yli 10kg, loput on ruenneet karisemaan heti imetyksen loputtua, vielä imetysaikana lihoin 5 kg.
Lähtöpaino oli reilusti alipainonen ja masussa oli kaksoset, jotka synty rv 39+2 tosi hyvän kokosina. Ilman laihdutteluja taisin olla kolmen kuukauden päästä synnytyksestä vanhassa painossa, joten tosiaankin väitän, että tuo oli mulle just sopiva määrä.
Nyt odotan kolmosta ja tähän saakka tullut jo 16 kiloa ja siitä olen saanut neuvolassa kuulla lähes joka kerta! Onhan se nyt selvää että paino nousee jos ei enää pysty liikkumaan ollenkaan (mulla liitoskipuja). Toki vähemmänkin olisi voinut syödä, mutta mun on aina raskausaikana tosi vaikea hillitä mitään syömisiä. Näin oli viimeksikin.