Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä värisinä "näette" viikonpäivät

Vierailija
17.01.2015 |

Jos tiedätte mitä tarkoitan :D
maanantain näen jotenkin haaleanvalkoisena, tiistai pirteän keltainen, keskiviikko vihree, torstai oranssi, perjantai tummanvihree, lauantai lauantai-pussin värinen ja näköinen (;D) ja sunnuntai punainen.

Kommentit (99)

Vierailija
41/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minkään värisinä, kun en ole synesteetikko. Ei siis ole mitään tuollaisia aistimuksia... No kuukaudet ovat mielessäni kellon näköisessä ympyrässä, jos se lasketaan. :D

Vierailija
42/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en näe värejä, mutta monien muiden tapaan sekä viikko että vuosi ovat ympyröitä. Tai oikeastaan rinkeleitä, viikko pyörii myötäpäivään ja vuosi vastapäivään. Viikossa lauantai ja sunnuntai ovat isompia kuin muut, vuodessa ne kuukaudet, joissa on paljon merkittäviä asioita, ovat pidempiä kuin muut. Vuosirinkula on sijoittunut joko lapsuudenkodin tai nykyisen asunnon ympärille. Uusi vuosi on pohjoisessa, koulun aloitus lapsuudenkodin marjapensaiden paikkeilla, kesä etelässä takapihalla. Tärkeät tapahtumat on merkitty niihin liittyvillä muistikuvilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 13:21"]Mä näen ne jännänä, itsestäni päin hieman viistoon oikealla kulkevana 3D-janana.
Ma tummanvihreä
Ti tummansininen
Ke valkoinen
To ruskea
Pe keltainen
La vaaleanpunainen
Su punainen
Aika jännää :D
[/quote]
Mulla ihan samat! Nurmijärveltä? (älkää kysykö, mietin onko samasta päiväkodista...)

Vierailija
44/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma punainen, ti keltainen, ke vihreä, to sininen, pe musta, la valkoinen, su harmaa.

Vierailija
45/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen oppinut kirjaimet ihan vain mustina, mutta näen silti värit. Kaipa joillakin tuo on vain opittua ja luulee synestesiaksi ja joillakin se on oikeasti sitä. Olen varmaan sen saman tutkimuksen kuullut kuin joku jo mainitsikin.

Minulla menee näin: maanantai punainen, tiistai kirkkaan vihreä, keskiviikko keltainen, torstai tumman vihreä, perjantai ruskea, lauantai vaaleanpunainen, sunnuntai tumman violetti.

Näen värit myös yksittäisille kirjaimille ja numeroille. Niin ja kuukausille ja erisnimille. Nämä kaikki myös järjestän päässäni erikoisiin kuvioihin.

Vierailija
46/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantai on punainen, tiistai vaaleansininen, keskiviikko keltainen, torstai tummanvihreä, perjantai oranssi, lauantai vaaleanpunainen, sunnuntai tummansininen. Näin olen lapsesta saakka nähnyt viikonpäivät. :)

Vierailija
47/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.01.2015 klo 20:16"]Maanantai on punainen, tiistai vaaleansininen, keskiviikko keltainen, torstai tummanvihreä, perjantai oranssi, lauantai vaaleanpunainen, sunnuntai tummansininen. Näin olen lapsesta saakka nähnyt viikonpäivät. :)
[/quote]

PS. Outoa huomata miten erilaisina ihmiset näkevät nämä viikonpäivät :D

Vierailija
48/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantai -vaaleanpunainen
Tiistai- vaaleansininen
Keskiviikko- vaaleanvihreä
Torstai- ruskea
Perjantai- harmaa
Lauantai- punainen
Sunnunta-keltainen

Vierailija
49/99 |
22.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maanantaina on aina ruskeaa. Itseasiassa kaikkina muinakin päivinä on ruskeaa. Lauantaina kaljakin näyttää ruskealta. Sunnuntain krapulapaskakin on AINA ruskeaa, kerran oli sinistä enkä ymmärrä miksi. Ja vittu housuissakin on vielä ruskeaa.

Vierailija
50/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma tummanvihreä, ti tummansininen, ke valkoinen, to ruskea, pe keltainen, la vaaleanpunainen ja su punainen.

Vierailija
51/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe väreinä, mutta viikot näen jotenkin aikajanana, joissa päivät ovat laatikkoja tai palkkeja. Arki on vähän matalampi palkki ja viikonloput ja arkipyhät korkeampia ja ehkä vähän tummempia. Vaikka viikot miellän lineaarisena, vuosi on kehä, joka etenee vastapäivään. Joulu on ylimpänä, uusi vuosi klo 11 kohdalla, vappu klo. 8-7 välissä, elokuu klo. 5 jne.

Vierailija
52/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän mitä tarkoitat:) Olen joskus lukenut tälle ihan tieteellisen selityksen, liittyy aivojen toimintaan. Myös kuukaudet, numerot ja kirjaimet voi "nähdä" eri värisinä. Hauskaa, minä näen viikonpäivät lähes tismalleen kuten sinä, mutta torstai tekee poikkeuksen.

Vierailija
53/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma punainen
Ti keltainen
Ke vihreä
To violetti
Pe oranssi

La ja Su en osaa sanoa.

Vierailija
54/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ma punainen, ti keltainen, ke sininen, to vihreä, pe valkoinen

Vierailija
55/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInäkään en näe niitä väreinä, vaan ne voivat olla myös kuvia.

Maanantai on sininen leuka, tiistai on naisen olkapää, keskiviikko on kattilankannen musta nuppi, torstai on postikortti, vihreä sellainen, perjantai on myös postikortti, mutta ilman erityistä väriä. Lauantai on sellainen puinen laatikko kadun varressa, jossa pidetään hiekkaa, aurinkoisena päivänä, sunnuntai on aurinkoinen päivä.

Vierailija
56/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.01.2015 klo 12:45"]En näe väreinä, mutta viikot näen jotenkin aikajanana, joissa päivät ovat laatikkoja tai palkkeja. Arki on vähän matalampi palkki ja viikonloput ja arkipyhät korkeampia ja ehkä vähän tummempia. Vaikka viikot miellän lineaarisena, vuosi on kehä, joka etenee vastapäivään. Joulu on ylimpänä, uusi vuosi klo 11 kohdalla, vappu klo. 8-7 välissä, elokuu klo. 5 jne.
[/quote]

Minulla vuosi menee myös vastapäivään, mutta klo 12 kohdalla on uusivuosi, joulu yhhen kohdalla. Kuljen itse ympyrän mukana, ts. nyt olen ylhäällä ja täältä laskeudutaan kesää kohti. Heinäkuu on alimmassa kohtaa klo kuuen kohdalla ja silloin on hyvin keltaista, valoisaa ja aurinkoista.
4

Vierailija
57/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikeen muuten, kun lauantain vaaleanpunaisena. Muista ei oikeen mitään värimielikuvaa :D

Vierailija
58/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa nyttemmin on havaittu että aika usein nuo värit liittyvät siihen mistä viikonpäivät, kuukaudet, kiraimet on lapsena opittu. Aapisissa yms. kirjaimet on yleensä eri värein.

Itsekin opin vuoden lastenhuoneen seinällä olleesta ympyrästä ja miellän sen edelleen samaan tapaan vastapäivään kulkevana, talvi ylhäällä, kesä alhaalla.

11-vuotias lapseni näkee kirjaimet väreinä ja nämä värit täsmää magneettikirjaimiin joiden avulla hän kirjaimet oppi 2-vuotiaana!

Vierailija
59/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun viikonpäivillä on selkeä layout, väriä tosin ei ole mustavalkon lisäksi. Opin viikonpäivät aikoinaan Apu-lehden tv- ohjelmasivuista. Sunnuntai on iso laatikko, sitten ma-ti, ke-to, pe-la ovat päällekkäin olevia laatikoita, kaksi sivulla. Viikkoni on siis nelisivuinen.

Vierailija
60/99 |
17.01.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mun mieleni on terve, enkä näe turhia värejä. Kannattaisko teidän käydä jossain ammattilaisella juttelemassa?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä