Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kontula Helsingissä, millainen paikka?

Vierailija
14.04.2013 |

Kokemuksia asumisesta Kontulassa?

Kommentit (158)

Vierailija
21/158 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko asui niissä korkeissa kerrostaloissa omistusasunnossa, halpa oli joo, mutta ympärillä korkeita kerrostaloja ja se ostari, suurin osa porukasta joita siellä liikkui oli mamuja, mustalaisia ja juoppoja. En ainakaan lasten kanssa sinne muuttaisi, itse olen asunut Meri-Rastilassa. Minä muutin Helsingistä pois kun lapsi oli menossa eskariin (koulussa jo silloin 70 eri kansallisuutta) meidän talon pihalla ja ympäristössä oli usein huumeruiskuja, lasten hiekkalaatikoilla ja bussipysäkeillä. Huumeongelmia oli mun mielestä tosi paljon, lapseni parhaaksi muutin pois. Samoin siskoni muutti Kontulasta, ja koko Helsingistä pois kun vanhempi lapsi oli menossa eskariin, otti onneksi neuvostani vaarin, ja suojeli lapsiaan.

Vierailija
22/158 |
30.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kanssa en Itä-Helsinkiin muuttaisi. Ei siksi, että alue olisi jotenkin vaarallinen, vaan ihan sen takia, että iso osa koulukavereista tulisi ongelmaisista perheistä. Yksin elävänä aikuisena en näe mitään pelättävää, ja koska kyseessä on ainoa alue Helsingissä, jossa vuokrataso on kohtuullinen, asun täällä ihan mielelläni. Ei siitä epämääräisestä sakista harmia ole, jos heihin ei kiinnitä huomiota. Lapset vaan säälittävät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/158 |
30.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä siinä ympäristössä ole vikaa ja kontulan kouluissa on jopa vähäisempi monikulttuurisuusaste kuin hyvin monissa itäisen ja koillisen Helsingin kouluissa. Lapsethan voi lisäksi laittaa ihan mihin kouluun haluaa, kun liikenneyhteydetkin ovat hyvät.. Kontulan omakotitaloalue siinä vartsikan kupeessa on ihan nättiä seutua.

Vierailija
24/158 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostarilla hengailee toki "ongelma-ainesta", kuten muillakin ostareilla, mutta alueessa ei ole sen kummempaa vikaa. 7. eniten Helsingissä maahanmuuttajia, mutta suuri osa näistä virolaisia, venäläisiä, kiinalaisia, vietnamilaisia ym. 

Vierailija
25/158 |
29.09.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan näin, etten  haluaisi lapseni kasvavan moisessa ympäristössä. Paljon hyvää ja paljon pahaa. Se kaikki on liian liki toisiinsa, kuten samoja kouluja yms.

ei ei ei.

Vierailija
26/158 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa kasvattaa lapsensa piilossa elävältä elämältä, niin tervemenoa juppialueille ja maksa siitä maltaita. Sen sijaan Kontulassa jne on meno vapaampaa ja lapset oppivat sellaista katuviisautta, jota ei kirjoissa opeteta. Niillä eväillä kasvaa elämässä pärjääviä ja toisia kunnioittavia aikuisia.

Vierailija
27/158 |
20.01.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä kommentit ihmetyttää että;" En ole koskaan asunut, enkä muuttaisi." Jos ei ole kokemusta, niin millä perusteella voi sanoa, että on hirveä paikka? Olen itse asunut kaksi vuotta itähelsingissä ja minulla on todella ihana asunto, edullinen, remontoitu 2v.sitten jne. Aiemmin uskoin itsekin noihin huhupuheisiin ja oli tarkoituksena asua täällä vain väliaikaisesti, mutta kokemukseni onkin jotain ihan muuta. Koskaan ei kuulu mitään ääniä edes naapureista, toisin kuin kavereilla jossain rumassa ylihintaisessa luukussa keskustassa tai kalliossa, kuuluu jos naapuri puhuu puhelimessa.

Vierailija
28/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin löytyy Helsingistä aluetta, jossa on niin tivistetysti kaikki palvelut yhdessä paikassa ml.luonto ympärillä. Talot ovat todella rauhallisia, ainakin omani, joka muutaman minuutin päästä ostarista. Taloissa asuu vielä "alkuperäisväestöä", jotka pitävät jöötä taloissa. Eipä näy graffiitteja. Myllypurossa asuntojen hinnat lähtivät jo ylös, vaikka huonot palvelut. Kontulasta tulee seuraava nousija. Metroradan varressa olevaa asuinaluetta on kaupungin pakko kehittää. Kun hinnat vähitelleen remonttien jälkeen nousevat niin "köyhälistö" hakeutuu taas jonnekkin muualle. Uusrakentamista on tulossa myös Kontulaan, joka vetää uuta verta alueelle. 

Vierailija
29/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin lapsuuteni Kontulassa, ja olin iloinen että pääsin pois. Tosin itse koin varsinkin 70 luvun arkkitehtuurin DDR-kerrostaloineen (5 rappua ja 8 kerrosta) todella ahdistavaksi. Siellä on aika paljon kaupungin vuokrataloja, mikä vaikuttaa värikkääseen asukasainekseen, mutta olin siihen aikoinaan tottunut. Silloin ei kyllä ollut ollenkaan somalialaisia, ainoastaan kotimaisia romaneja, jotka joskus vetivät ostarilla puukot esiin ja tappelivat, mutta keskenään. 

Minusta ei nykyään erityisen rauhaton alue, mutta Vuosaareen verrattuna se huono puoli, ettei ole merta. 

Vierailija
30/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.03.2014 klo 14:45"]

Sieltä saanee halvempia asuntoja kuin Helsingissä keskimäärin koska alueen maine, joka on enimmäkseen vahvasti liioiteltu, painaa hintatasoa alaspäin.

[/quote]

Varmaan vaikuttaa myös se, että niihin 60- ja 70-luvun elementtitaloihin on tulossa kaikki mahdolliset rempat. 

Vierailija
31/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, kaikkeen tottuu. Paljon juoppoja ja narkkeja on etenkin päiväsaikaan ostarinseudulla. Itse muutin alueelle teini-ikäisenä ja juoppojen huuteluun ja muuhun totuin, mutta ikinä en tykännyt asua seudulla. Kivikko on kivempi mutta sepä ei olekaan enää metron reitillä eli kulkuyhteydet huonommat. Onhan alue voinut muuttua 10 vuodessa mutta epäilen, että ei. Karsea lähiö. En oppinut siellä muuta kuin sen, että kenestä tahansa voi tulla narkkari ja syrjäytynyt vanhemmista riippumatta.

Vierailija
32/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva paikka mielellään muuttaisin.

Vierailija
33/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin koska helmi-grilli on kontulassa

Vierailija
34/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula ei ole ihan ykkösmesta... Tosin on sielläkin kivojakin kohtia. Mutta kyllä riepoo, kun koko Itä-Helsinki lytätään, usein niiden toimesta, joille koko kaupunginosa on yhtä kun Itiksen Tallinnanaukio. Mielettömän kaunis tämä itä, merellinen ja pääpiirteissään rauhallinen. Yleistäjät, käykää tsekkaamassa vaikka Jollas ja Marjaniemi. Tai Kalviikki.

Vierailija
35/158 |
20.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainettaan reilusti parempi. Kaikki mahdolliset palvelut yhdessä paketissa ja mahtavat ulkoilumestat. Itikseen polkee vaikka pyörällä 10 minuutissa ja metrolla huristaa keskustaan puolessa tunnissa. Tosin suosittelen mielummin ostamaan oman tai vuokraamaan yksityiseltä/pienemmältä firmalta, kaupungin asunnoissa on kaikenlaista hiihtäjää.

Vierailija
36/158 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula on aivan kauhea paikka. Yli kymmenen vuotta alueella asuneena on yritetty ryöstää ja pahoinpidelty kahdesti. Tupakkaa, alkoholia ja huumeita pummataan ja kaupitellaan ostarin ja metroaseman läheisyydessä jatkuvasti, riippumatta oliko päivä vai yö. Lapsia ei uskalla yksin päästää metsään leikkimään, kun paikat on täys huumeneuloja, rikottuja pulloja ja narkkareita. Itäkeskuksessa huumeidenkäyttö on aivan yhtä avointa. Tallinanaukiolle vievässä portaikossa narkkarit kuseksii ja nähnyt omin silmin, kun käytetty suonensisäisiä huumeita. Olen kieltänyt 12-vuotiasta esikoistani liikkumasta yksin Itiksessä. 
Kerran jopa pöllyssä oleva narkkari tuli minulta kyselemään huumeita, meno on aivan järjetöntä!

Vierailija
37/158 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paikoitellen parempaa, paikoitellen huonompaa. Ostarin vierelle tai kaupungin vuokra-asuntoihin en menisi asumaan. Asioida siellä toki voi kauppa-aikoina. Olen asunut alueella yli 10v.

Ainakin satoa, taitaa olla vvo:takin on myös ja varmaan pienempiä. Lisäksi omistusasuntoja.

Liikenneyhteydet pelaa. Koulut on kohtalaisen täynnä maahanmuuttajia mutta eipä nekään koulua käymätöntä siellä haittaa. Liikkua voi esim. tuossa kivikon urheilupuistossa tai noita kävelyteitä löytyy joka suuntaan. Lisäksi noita normaalipalveluita ja 2 terveyskeskusta johon porukka on jaettu.

Vierailija
38/158 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viihtyisä, kaunis ja kodikas puutarhakaupunki. Tuokaa mukananne norjaa puhuva lstenhoitaja/ piika, jolla on hotellialan koulutus! Kaikilla täällä on sellainen.

Vierailija
39/158 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontulassa on paljon avohoitopotilaita koska sielä on paljon kaupungin palveluasuntoja.

Vierailija
40/158 |
12.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut Kontulassa 80-luvulla, melko lähellä ostaria. Käyn siellä edelleenkin, tuttavilla, joten ostarillakin on tullut vierailtua ihan viime aikoinakin. Minusta Kontulan ostari muistuttaa hämmästyttävästi kaikkia muidenkin lähiöiden ostareita, ihan verrattavissa Tapiolaan. Samanlaista jengiä pyörii kummassakin ja kaikilla ostareilla:)

Kontulassa parasta ovat juuri nuo suuret talot. Niiden rakentamisella on alueelle voitu jättää paljon luontoa ja tilaa talojen välille. Nykyrakentamisella kun näet ikkunastasi, mitä naapurissa tänään syödään.

Muutimme Kontulasta arvostettuun omakotilähiöön, asumme siellä vieläkin, mutta voisin ihan hyvin vielä tänä päivänäkin muuttaa Kontulaan takaisin. Vanhana alueena Kontulassakin on nykyään ihan terve ikäjakauma, mikä on usein uusien alueiden ongelma.

Ihmiset muodostavat näitä negatiivisia mielikuvia aina jonkin jutun perusteella, joka on kuultu kummin kaiman siskolta:)