Kotikuntamme uusi aamupäiväkerho puolityhjänä, pk:t pullistelevat kotiäitien lapsia..
Voi että kun vit****aa!!
Tyhjiä lapsipaikkoja kerhossa ihan liikaa, pelkään että lakkautetaan alkuunsa sen takia. Kerho neljänä päivänä viikossa klo 9-12, eli paljon virikkeellisiä viikkotunteja saa halutessaan lapselleen. Alaikäraja 3-vuotta.
No paskan marjat. Minä yksistään tunnen neljä hyvinvoivaa, reipasta äitiä, jotka kuskaavat n. kolmena päivänä viikossa isomman lapsensa päiväkotiin n.5-8 tunniksi ja hoitavat sen ajan vain vauvaa.
Miksi helvetissä?? Miksi ei kerho kelpaa?? Miksi isompi lapsi (yksi jopa vain hieman päälle 2-v) työnnetään vauvan alta LAITOKSEEN hoitoon?? Miksi tehdä lapsia, jos niitä ei HALUA hoitaa. (En käytä sanaa " JAKSA" , koska jaksamisesta ei näiden äitien tapauksessa todellakaan ole kyse!)
Kommentit (40)
Minulla on kolme lasta, eikä ole koskaan tullut mieleen laittaa isompaa lasta puolipäivähoitoon, kun vauva syntynyt. Ei, vaikka esikoinen oli " jo" 4v, kun keskimmäinen syntyi. Otin tietenkin päiväkodista pois, koska mun mielestä lapsia tekevänä ja haluavana mun piti olla valmis lapseni hoitamaan. Jos haluaa virikkeitä lapsille, niin sitä pitää sitten vähän viitsiä jotain tehdä, eikä vaan hoidella vauvaa rauhassa kotona. Esim mennä leikkipuistoon, avoimiin päiväkotiin tai nähdä ystäviä, joilla samanikäisiä lapsia. Ja välillä vaan pärjätä kotona, vaikka neljä vuotias " hyppii seinille" , kun energiaa löytyy. EI ELÄMÄN TARVITSE EIKÄ PIDÄ OLLA AINA HELPPOA JA MUKAVAA, eikä sellaista kuvaa tarvitse lapsillekaan antaa. Joskus voi olla tylsää ja vaikeaa, niin kuin kaikki, jotka isommat lapset pitää kotona vauvan synnyttyä, tietää tosi hyvin.
Jos kerran 4 äidin lapset täyttävät päiväkodit pullolleen.
Se ero on, että viedäänkö kerhoon vai päiväkotiin: Kerho on kunnalle halvepi ylläpitää kuin päiväkoti. Lisäksi osa-aikainen vie paikan, jota ei sitten paikkaa oikeasti tarvitseva lapsi saa, vaan joutuu kuskaamaan hoitoon kauemmaksi.
kolmivuotiastani en uskalla viedä juuri noiden arvostelujen vuoksi. Paikkakunnalla ei ole kuin 5-vuotiaasta ylöspäin harrastustoimintaa (4-h kerho) eikä perhekahviloita. En myöskään tunne tältä paikkakunnalta ketään perheitä, kun ei ole paikkaa missä nähdä näitä ihmisiä (no, kauppa on). Siinäpä sinulle ap, ei kaikilla ole mahdollisuutta muuhun kuin viedä lapsensa vähäksi aikaa päiväkotiin, jos meinaa saada lapselle edes jonkinverran sosiaalisia kontakteja..
oisko sun miehes kannattanu miettii haluuko lapsia ollenkaan jos ei halua niiden kanssa puuhailla?!
Kyllä oli taas äly hoi, järki älä jätä! Varsinainen tekosyy taas viedä lapsihoitoon...
enemmän. Tämä sille yhdelle viisastelijalle.
Meidän 3-vuotias tyttömme otettiin pois päiväkodista kun jäin äitiyslomalle ja hän on moneen kertaan sanonut miten ihanaa on olla kotona. Olen kysynytkin häneltä, haluaisitko mennä päiväkotiin, mutta aina on vastaus ei. Meille on pian tulossa vauva ja esikoinen odottaa todella innoissaan pientä sisarusta. Tytölle hankittiin jo hyvissä ajoin vauvanukke, rattaat, kaukalo, vaatteita yms. joilla hän innoissaan leikkii. Uskon, että tyttömme tuntisi itsensä hylätyksi, jos veisimme hänet päiväkotiin. Meillä on myös tuttavaperheitä, joilla on isommat sisarukset kotona ja heidän kanssaan ollaan paljon tekemisissä. Esikoisemme käy myös musiikkileikkikoulussa ja liikuntakerhossa, joten tuskin hänen sosiaalinen kehityksensä kotona olemisesta häiriintyy.
pk:ssa ennen kuin vasta saivat paikan lähipäiväkotiin. Arvaa hatuttivatko nämä kotiäitien tarhassa hoidettavat lapset silloin! Tai siis heidän vanhempansa, kun vähiä resursseja hyväksikäyttävät.
...okei, jos tuollainen kerho tosiaan jossain on, niin onpahan todella hyvä vaihtoehtoehto puolipäivähoidolle.
raijaajia en voi kuin ihmetellä. Kyllä on äitinä oleminen hakusessa. Monesti on vielä niin, että lapsi on kokopäiväpaikalla, vaikka tarve on tätä virikehoitoa. Viedään sitten jonkun todella tarvitsevan hoitopaikkakin. Että tällaistä tänään...
Ap:n tuntemat äidit eivät ole välttämättä tänä vuonna etsineet hoito/kerhopaikkaa lapsilleen vaan lapsilla on jo hoitopaikka. Minustakin olisi lasten kiusaamista pakottaa vaihtamaan ryhmää. Toiseksi kaikissa kodeissa ei ole autoa puhumattakaan kahdesta autosta, joten jonnekin kaukaiseen kerhoon vieminen mahdollisesti useammalla julkisella kulkuneuvolla on ihan eri vaiva kuin viedä lähipäiväkotiin.
Päällimmäinen mielikuva on että Espoo ei ole tiedottanut kerhostaan jos siellä ei riitä lapset. Koska täällä on tosi usein ollut viestejä että Espoossa ei lapset mahdu kerhoon.
Ei todellakaan ole mikään tekosyy. En haluaisi ja on hankalat riidat asiasta.
Poika, joka 2 vuotiaasta ollut päiväkodissa, jäi pois viime kesänä päiväkodista kun vauva syntyi. Ajattelin että laitan sitten syksyllä seurakunnan tms kerhoon. Poika kuitenkin itki minulle itkemistään ettei halua mihinkään kerhoon kun kaikki kaverit saa olla päiväkodissa. Miksi hän ei saa enää mennä sinne! No soitin sitten tuttuun päiväkotiin ja sovin johtajan kanssa, että poika jatkaa 2-3 päivää viikossa osapäiväisenä. Ja poika on ollut todella onnellinen saadessaan jatkaa ikätovereidensa parissa tutussa päiväkodissa.
nopeammin lähihoitoon. Ei siellä varata tyhjiä paikkoja jos joku joskus sattuisi tarvitsemaan. Ilman virikelapsia hoitoverkko olisi entistä suppeampi.
Vierailija:
Kun palasin töihin, lasten piti ensin 3kk olla kaukana sijaitsevassa pk:ssa ennen kuin vasta saivat paikan lähipäiväkotiin. Arvaa hatuttivatko nämä kotiäitien tarhassa hoidettavat lapset silloin! Tai siis heidän vanhempansa, kun vähiä resursseja hyväksikäyttävät.
Vierailija:
Eli monet kotiäidit luulevat, että seurakuntien päiväkerhot ovat ainoa vaihtoehto. Eikä uskonnollinen varhaiskasvatus välttämättä kaikkia houkuta.Joten sinuna alkaisin turhan kiukkuamisen sijaan markkinoida tuota kunnan päiväkerhoa. Pankaa vaikkapa kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, puhukaa puistoissa.
Kuulostaa sinusta ehkä tyhmältä, mutta oikeasti tiedottamalla saisitte kerhon täyteen.
Näin kävi ainakin täällä meilläpäin, helsinkiläisessä lähiössä. Kun sana kunnan kerhosta alkoi levitä, tulokkaita oli nopeasti enemmän kuin paikkoja olisi tarjolla. Tosi moni yllättyi, kun kerroin tuosta kerhosta (minä siirsin sinne oman, silloin 3,5-vuotiaan esikoiseni lennosta, kun kuulin mahdollisuudesta. Srk:n päiväkerhossa oli paljon huonommat tilat ja ohjaajat kuin kunnan)
Mutta tietysti on äitejä, jotka tietävät kerhosta ja silti preferoivat päivähoitoa. Laiskuudesta heitä on turha syyttää, eihän lapsi 3x5h/vk ole juurikaan enempää poissa kotihoidosta kuin 4x3h/vk.
Pidempi päivä kerrallaan vain sopii sen perheen rytmiin ja tarpeisiin paremmin. Yksi tuntemani äiti siirsi lapsensa kerhosta tuollaiseen 5h/3krt viikossa hoitoon, koska koki, että lapsen kuskaaminen kolmeksi tunniksi kerrallaan ei palvellut kokonaistilannetta - hän itse opiskeli samalla, eikä ehtinyt juuri päästä lukemisen vauhtiin sinä runsaana tuntina, jonka ehti olla kerhon aikana kotona yksinään.Kukapa meistä on oikeutettu tuollaista moralisoimaan, minä en ainakaan. Etkä sinäkään, ap, oikeasti.
Varmasti kerhoon on tarpeeksi (siis sen ylläpidolle tarpeeksi) halukkaita tulijoita, kun mahdollisuudesta vain kerrotaan kuntalaisille.
Käsitin ap:n tekstistä, että tämä UUSI aamupäiväkerho on todellakin UUSI.
Ehkä siitä eivät kaikki nämä perheet jotka vievät lapset päiväkotiin tiedä mitään.
Kunta ei ole osannut markkinoida tätä UUTTA aamupäiväkerhoa. Esim. Päivähoitotoimiston olisi esim. pitänyt puuttua asiaan ja sanoa, että Sorry, teidän lapselle ei nyt tarhassa ole paikkaa, mutta uudessa aamupäiväkerhossa on.
Ei aina ole syy niissä äideissä.
Esim. meidän kunnan päivähoitotoimisto ei todellakaan suositellut, kannustanut yms. valitsemaan yksityistäperhepäivähoitajaa, puhumattakaan siitä, että olivat edes maininneet, että kunnassamme on mahdollisuus saada kuntalisää, kun vie lapsen yksityiseen päivähoitoon!!!!
Kukaan ei siis kertonut asiasta meillekään, vaikka päivähoitotoimistossa kävin!!!!!!!!!!!!
Itsepitäisi osata ottaa aina asioista selvää.... mutta eipä tuollaistakaan vaihtoehtoa osaa edes ajatella, jos kukaan ei myy, markkinoi ja kerro vaihtoehtoja.
Olen todella vihainen meidän päivähoitotoimitolle, sillä jos olisin vienyt lapsemme yksityiseen perhepäivähoitoon olisimme lisien jälkeen maksaneet siitä 8e/ kuussa.
Sen sijaan maksoimme kunnallisesta perhepäivähoidosta 180e/ kuussa!!!!
naapuruston esikkoja kuskataan sinne päiväkotiin.
Mutta ehkäpä on perusteluja, joista en vain tiedä. Ehkäpä tosiaan olen hieman yksinkertainen ;)?!
t. Nyt jo hieman rauhoittunut ap